Visa fullständig version : Omega-3 hälsoeffekter?
Vilka hälsoeffekter av Omega-3/fiskolja kan med full säkerhet påvisas?
Här under är ett par utlåtanden från läkemedelsverket och resultatet av en stor Meta-studie.
I studierna kunde inte några hälsoeffekter på hjärt-kärlsjukdom och Stroke påvisas.
Vet någon på forumet vilka hälsoeffekter som med all säkerhet kan fastställas av Omega-3(främst fiskolja)? Eller åtminstone i ett stort antal studier?
” "En stor metaanalys har inte givit hållpunkter för att behandling med omega-3-fettsyror minskar sjuklighet och dödlighet i hjärt-kärlsjukdom eller stroke vid primär prevention (Evidensgrad 1)". "Medlen rekommenderas således inte för primär prevention". „
— Läkemedelsverket i Behandlingsrekommendation 3:2006 om "Förebyggande av aterosklerotisk hjärt-kärl-sjukdom"
.
Exakt samma slutsats kom NICE fram till i maj 2008, efter att ha genomfört en omfattande studiegenomgång:
"Vid en stor meta-analys kunde man inte påvisa att behandling med omega 3-fettsyror minskar sjuklighet eller dödlighet i hjärt-kärlsjukdom eller stroke (vid primär prevention)."
Eddie Vedder
2011-03-26, 12:01
Faktum är att i behandlingar finns inga jättetydliga fördelar. Jag gjorde alldeles nyligen en litteraturstudie om behandling med fiskolja av friska personer eller personer med hypertoni, men ingen annan diagnos, för fiskoljans oberoende effekt på blodtryck.
Samma sak där, jättesvagt stöd och doserna är ofta på ganska orimliga nivåer eftersom det bara verkar som att DHA har effekten.
Jag har iaf märkt att när ja äter omega 3 tillskott och krillolja samt vitamin tillskott så är jag aldrig förkyld mer. var alltid förkyld tidigare, sen tipsa mig någon om den här kombinationen på morgonen varje dag, o d funkar för mig
edit, innan alla hoppar på mig o säger d här är skitsnack så är det min erfarenhet, det funkar för mig, så något rätt gör jag iaf
thompaboy
2011-03-26, 21:25
Sedan hösten kom har jag varit noggrann med Omega 3- och D-vitamintillskott varje dag och missminner jag mig inte är det här första vintern (peppar peppar) som jag klarat mig undan förkylning. Nu är jag förvisso sjuk väldigt sällan överlag och det är ju svårt att isolera enskilda faktorer men gör tillskotten nån skillnad så borde det åtminstone vara till det positiva.
Långsmal
2011-03-26, 21:39
Jag tycker nästan jag känner en viss förbättring i leder också sedan jag frekvent började med omega 3. men som sagt är det svårt att avgöra om det beror på just detta.
Faktum är att i behandlingar finns inga jättetydliga fördelar. Jag gjorde alldeles nyligen en litteraturstudie om behandling med fiskolja av friska personer eller personer med hypertoni, men ingen annan diagnos, för fiskoljans oberoende effekt på blodtryck.
Samma sak där, jättesvagt stöd och doserna är ofta på ganska orimliga nivåer eftersom det bara verkar som att DHA har effekten.
Jag såg en dokumentär där en engelsman proppade sig full med Omega-3 under en månad ungefär.
Han observerade efter det en ökad blödning när han skar sig i fingret.
Är det fastställt att Omega-3 ökar blodflödet?
Det kanske inte påverkar blodtrycket nämnvärt i vilket fall?
Hypotetiskt borde det väl leda till att kroppens delar får större tillgång till blod?
En hypotes har visserligen föreslagit att den ökade blödningen kan förvärra hjärnblödningar och liknande tillstånd om jag inte missminner mig?
Eddie Vedder
2011-03-27, 10:13
Jag såg en dokumentär där en engelsman proppade sig full med Omega-3 under en månad ungefär.
Han observerade efter det en ökad blödning när han skar sig i fingret.
Är det fastställt att Omega-3 ökar blodflödet?
Det kanske inte påverkar blodtrycket nämnvärt i vilket fall?
Jag har också sett den dokumentären och hört om den forskaren många gånger. Blodflödet ökar som du säger men man har ändå inte kunnat påvisa några så stora kliniska skillnader.
Det är ju inte alltid en fråga om funkar/funkar inte utan vilka mängder det handlar om. Man kan som sagt påvisa blodtrycksförändringar men hur många människor är beredda att trycka i sig 10 kapslar per dag och är det verkligen bra ur andra aspekter?
Jag förstår inte riktigt vad inläggen om förkylning och leder har med tråddiskussionen att göra faktiskt.
vicarious
2011-03-27, 10:42
Min plånbok har iaf blivit tunnare sen jag började med Omega-3 :D Annars vet jag inte om jag har märkt så mycket, vilket jag inte har väntat mig heller.
Jag har iaf märkt att när ja äter omega 3 tillskott och krillolja samt vitamin tillskott så är jag aldrig förkyld mer. var alltid förkyld tidigare, sen tipsa mig någon om den här kombinationen på morgonen varje dag, o d funkar för mig
edit, innan alla hoppar på mig o säger d här är skitsnack så är det min erfarenhet, det funkar för mig, så något rätt gör jag iaf
Du bör nog läsa på om förkylningsvirus. Det finns inget "det funkar för mig" får du virus så får du.
Varsågod http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rkylning
Jag äter Omega 3 dagligen och är konstant förkyld.
Jag läser naturvetenskapliga linjen på gymnasiet och har som projektarbete arbetat en hel del med omegafettsyror. Det jag märkt är att det finns väldigt mycket som är oklart med dessa fettsyror, men det finns en del positiva hälsoeffekter som påvisats i studier med människor som fått inta måttliga till större mängder tillskott av omega-3 (EPA och DHA, inte ALA).
EPA och DHA är de viktigaste omegafettsyrorna för människan, eftersom de är nödvändiga för att kroppens celler ska fungera optimalt. Kroppen kan inte själv på ett tillräckligt effektivt sätt omvandla α –linolensyra (ALA) till dessa båda fettsyror. Därför måste människan få i sig dem via kosten vilket gör att EPA och DHA nästan kan betraktas som vitaminer.
Cellmembranet är uppbyggt av fettsyror, och om cellmembranet är uppbyggt av omega-3-fettsyror blir det mer formbart tack vare att dessa inte packas lika tätt som mättade fettsyror. De packas inte lika tätt eftersom det inte får plats lika många kolkedjor på grund av att de är böjliga, till skillnad från mättade fetters raka kolkedjor.
Förutom att göra cellmembranet mer mjukt och formbart gör omega-3 att hela organ blir mer elastiska. Den ökade formbarheten har betydelse för till exempel cellernas enzymaktivitet, hur joner släpps igenom cellväggen och även för cellens mottagarämnen, receptorer.
Jag skulle nog påstå att det mesta är rätt klart om Omega-3. Vi vet var de packas in någonstans och vi vet vilka prostaglandiner de ger.
Tyvärr krävs oftast effekter upp på 15 - 20 % m a p blodtrycket eller stelningstidena på blodet för att man ska kunna tala om effekt och arbeta fram läkemedel. Oftast är effekterna << 10 % och det krävs stora doser >10 gram EPA+DHA innan effekterna blir tydliga. Att det sedan tar 8 - 10 veckor innan effekten blir mätbar gör studier ännu svårare. Många deltagare hoppar av, av olika anledningar.
Eddie Vedder
2011-03-27, 19:07
Många deltagare hoppar av, av olika anledningar.
Inte de studierna vi kollade på. Compliance är generellt sett väldigt bra i studierna eftersom det inte handlar om så stora uppoffringar. Och EPA verkar som sagt inte ha någon effekt.
Jag skulle nog påstå att det mesta är rätt klart om Omega-3. Vi vet var de packas in någonstans och vi vet vilka prostaglandiner de ger.
Tyvärr krävs oftast effekter upp på 15 - 20 % m a p blodtrycket eller stelningstidena på blodet för att man ska kunna tala om effekt och arbeta fram läkemedel. Oftast är effekterna << 10 % och det krävs stora doser >10 gram EPA+DHA innan effekterna blir tydliga. Att det sedan tar 8 - 10 veckor innan effekten blir mätbar gör studier ännu svårare. Många deltagare hoppar av, av olika anledningar.
Är det p g a vilka prostaglandiner de bildar de tros ge de föreslagna hälsoeffekterna?
Och inte p g a genomförda studier?
Nu är jag inte med alls ?
Vilka studier då ?
Olika prostaglandiner verkar olika i olika delar av kroppen. Inte en chans att man kan ha all den informationen i huvudet. Generellt ger Omega-3 protstaglandiner som öppnar de finaste blodkärlen och sänker därmed blodtrycket. På samma sätt bildar de prostaglandiner som fördröjer tiden för blodet att koagulera vid skador på blodkärlväggarna.
Nu är jag inte med alls ?
Vilka studier då ?
Olika prostaglandiner verkar olika i olika delar av kroppen. Inte en chans att man kan ha all den informationen i huvudet. Generellt ger Omega-3 protstaglandiner som öppnar de finaste blodkärlen och sänker därmed blodtrycket. På samma sätt bildar de prostaglandiner som fördröjer tiden för blodet att koagulera vid skador på blodkärlväggarna.
Jo självklart verkar olika prostaglandiner på olika sätt.
Min fråga är om man baserar de hälsoeffekter man TROR att Omega 3 åstadkommer på vilka prostaglandiner dom stimulerar i kroppen?
D v s att blodtrycket sänks bl.a.
Alltså är tankarna om vad Omega 3 kan åstadkomma baserade på vad forskare vet om prostaglandiner och inte på väl genomförda studier av människor?
Jo självklart verkar olika prostaglandiner på olika sätt.
Min fråga är om man baserar de hälsoeffekter man TROR att Omega 3 åstadkommer på vilka prostaglandiner dom stimulerar i kroppen?
D v s att blodtrycket sänks bl.a.
Alltså är tankarna om vad Omega 3 kan åstadkomma baserade på vad forskare vet om prostaglandiner och inte på väl genomförda studier av människor?
Går vi till Livsmedelsverkets hemsida får vi http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/
En av de första referenserna till texten är denna:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/short/111/2/157
Studie på 45000 personer med tidigare hjärtinfarkt. Kanske inte berättar att Omega-3 arbetar förebyggande men helt klart hjälper det tidigare drabbade. Fast det är en helt annan diskussion :D.
Detta är vetenskap sedan 1970-talet. Utgångspunkten var en gång varför Grönländare som flyttade till huvudstaden fick samma hjärt-/kärlproblem som alla andra danskar.
Eddie Vedder
2011-03-29, 07:19
men helt klart hjälper det tidigare drabbade.
Den studien visar ju inte alls att det hjälper drabbade. Bara att de som blivit inte dött/insjuknat konsumerat mer omega-3.
Frågan är : varför tror alla att omega 3 och multivitamineraler är "supertillskott"
Det är saker som kroppen behöver för basiala funktioner, Bara för jag tankar min bil med 98oktanig bensin istället för 95 betyder det inte att den gör 0-100 på 5 sec istället för 20
Eddie Vedder
2011-03-29, 20:28
Frågan är : varför tror alla att omega 3 och multivitamineraler är "supertillskott"
Det är saker som kroppen behöver för basiala funktioner, Bara för jag tankar min bil med 98oktanig bensin istället för 95 betyder det inte att den gör 0-100 på 5 sec istället för 20
De flesta ligger ju trots allt på intag som är ofarliga, doser runt RDI av vitaminer och mineraler (lite olikai olika produkter naturligtvis) och kanske 1-3 gram fiskolja. De mer extrema doserna stöter jag mest på bland byggarrekommendationer från olika håll faktiskt. Har hört om byggare som i princip kör fettfri kost men typ 15 gram fiskolja som enda fettkälla.
Går vi till Livsmedelsverkets hemsida får vi http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/Fakta-om-fett/Omega-3--och-omega-6-fettsyror/
En av de första referenserna till texten är denna:
http://circ.ahajournals.org/cgi/content/short/111/2/157
Studie på 45000 personer med tidigare hjärtinfarkt. Kanske inte berättar att Omega-3 arbetar förebyggande men helt klart hjälper det tidigare drabbade. Fast det är en helt annan diskussion :D.
Detta är vetenskap sedan 1970-talet. Utgångspunkten var en gång varför Grönländare som flyttade till huvudstaden fick samma hjärt-/kärlproblem som alla andra danskar.
Jag kanske missar något i texten, men hur vem vi att det var Omega-3 som stog för hälsoeffekterna?
Det kan väl lika gärna vara att deltagarna bytte ut korv mot fisk i sin kosthållning eller något sådant?
Hur vet vi då att det är Omega 3 specifikt som ger hälsoeffekten?
Eddie Vedder
2011-04-23, 11:28
Jag kanske missar något i texten, men hur vem vi att det var Omega-3 som stog för hälsoeffekterna?
Det kan väl lika gärna vara att deltagarna bytte ut korv mot fisk i sin kosthållning eller något sådant?
Hur vet vi då att det är Omega 3 specifikt som ger hälsoeffekten?
Helt rätt. :) Det är en observationsstudie och de säger inte mycket. Tyvärr bygger de flesta rekommendationerna på så svag grund. Men det finns RCT's på omega-3 också så det är såna du ska leta upp om du vill ha bättre svar.
kan tillföra att hälsoeffekten med Omega-3 vid deprissioner eller rubbningar i signalsystemet då främst mot välbefinnande, ångest, oro, panikattack m.m
Omega-3 har här visat sig vara en byggsten i kjedjan genom att omega-3 "smörjer" banan för signalsubstanserna så transporteras dessa lättare och man kan ta en mindre dos och/eller få bättre och effektivare svar på anti-deprresiv/psykos, schitsofreni medicin. Det finns några få läkar-avhandlingar om detta men vet att det är en större på gång som förklarar mer om det.
Kan bara säga av egen erfareneht att jag känner mig mer piggar, gladare och lite mer koncentrerad när jag äter fisklever olja/omega 3.
kan tillföra att hälsoeffekten med Omega-3 vid deprissioner eller rubbningar i signalsystemet då främst mot välbefinnande, ångest, oro, panikattack m.m
Omega-3 har här visat sig vara en byggsten i kjedjan genom att omega-3 "smörjer" banan för signalsubstanserna så transporteras dessa lättare och man kan ta en mindre dos och/eller få bättre och effektivare svar på anti-deprresiv/psykos, schitsofreni medicin. Det finns några få läkar-avhandlingar om detta men vet att det är en större på gång som förklarar mer om det.
Kan bara säga av egen erfareneht att jag känner mig mer piggar, gladare och lite mer koncentrerad när jag äter fisklever olja/omega 3.
Intressant men du skriver att det bara finns ett par avhandlingar i ämnet.
Vilka är avhandlingarna du refererar till?
Har du några studier att bygga dina påståenden på?
har egen erfarenhet av det, dels varit med i en undersökning via Sahlgrenska samt pratat med en hel del doktorer om det samt läst deras avhandlingar (+rapporter m.m) om det.
Skall se om jag kan få tag i något material och ev publicera här.
Det finns massor av studier där man givit personer 5, 10 eller 15 g EPA och/eller DHA i långa perioder och studerat effekterna.
Vilka effekter man fått har nog varierat mest kring vad man undersökt. Svaren är inte entydiga.
En förklaring till att Omega-3 ev. har effekt skulle kunna vara att dessa personerna helt enkelt förbränner dessa fetsyror fortare än andra och inte hinner bygga in dem i hjänan.
Eddie Vedder
2011-04-30, 07:32
har egen erfarenhet av det, dels varit med i en undersökning via Sahlgrenska samt pratat med en hel del doktorer om det samt läst deras avhandlingar (+rapporter m.m) om det.
Skall se om jag kan få tag i något material och ev publicera här.
Om det är doktorsavhandlingar är det ju offentligt. Säg bara deras namn så kan man ju hitta avhandlingarna.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.