handdator

Visa fullständig version : Är det moraliskt rätt att misshandla langare?

Spridis
2011-03-25, 15:45
Fick lära mej idag att en langare flyttat in i ett hus nära mina föräldrar.
Polisen har redan gjort flera razzior men tydligen utan resultat för skitungen säljer ännu som om inget hade hänt.
Nu till frågan. Är det moraliskt rätt att misshandla langar-grabben tills inte ens hans mor känner igen honom ifall han försöker lura mina barn?

bug
2011-03-25, 15:48
Nej.

Granatgiraffen
2011-03-25, 15:49
Informera dina barn istället. I övrigt hänvisar jag till din signatur.

Krampus
2011-03-25, 15:55
Informera dina barn istället. I övrigt hänvisar jag till din signatur.

Well put.

SiSenior
2011-03-25, 15:57
Så länge har inte sålt till någon närstående hade jag låtit honom vara.

Ne0phyte
2011-03-25, 15:59
Nej.

Beror på omständigheterna och hur unga de han säljer till är imo. Säljer h*n sprit till tolvåringar kan ju dessa kids få fel uppfattning om alkohol ev. Dra med sina kompisar in i det hela. Säljer h*n till fjortisar så spelar det ju ingen större roll, dom kan alltid hitta nya som säljer. Men skulle inte tro att alla langare säljer till hur unga som helst.
Postat via en mobil enhet

Spridis
2011-03-25, 16:02
Barnen är informerade och är tack och lov födda med moral och sunt förnuft, men dom är fortfarande barn. En vuxen man med munlädret i skick kan verka både övertygande och "snäll". Detta kan leda till att barnen av ren nyfikenhet trillar dit.
Jag är på min vakt och morsan håller koll när hon vet att någon av barnen är på väg och hälsar på.
Det jag tänker på i första hand är hur jag skulle reagera ifall något av mina barn skulle av ren nyfikenhet slinka in på ett bananskal. Personligen tror jag att en hel del övervåld skulle hinna inträffa innan lagens långa arm skulle kontaktas...

mattilainen
2011-03-25, 16:05
Jag skulle inte dragit mig från att göra det dock.. Sen är det väl inte moraliskt rätt men men.

Grazzafukkinrazzi
2011-03-25, 16:05
Varför skulle det vara mer rätt att misshandla honom än någon annan?

Krampus
2011-03-25, 16:09
Barnen är informerade och är tack och lov födda med moral och sunt förnuft, men dom är fortfarande barn. En vuxen man med munlädret i skick kan verka både övertygande och "snäll". Detta kan leda till att barnen av ren nyfikenhet trillar dit.
Jag är på min vakt och morsan håller koll när hon vet att någon av barnen är på väg och hälsar på.
Det jag tänker på i första hand är hur jag skulle reagera ifall något av mina barn skulle av ren nyfikenhet slinka in på ett bananskal. Personligen tror jag att en hel del övervåld skulle hinna inträffa innan lagens långa arm skulle kontaktas...

Du kan riskera att råka ut för våld själv och det är nog inget dina barn skulle uppskatta gissar jag. Att ta lagen i egna händer är väll inte heller något vidare föredöme. Då hamnar du ju på samma sida som langaren även om du ansåg att intentionerna var "bra".

Stefan J
2011-03-25, 16:12
Fick lära mej idag att en langare flyttat in i ett hus nära mina föräldrar.
Polisen har redan gjort flera razzior men tydligen utan resultat för skitungen säljer ännu som om inget hade hänt.
Nu till frågan. Är det moraliskt rätt att misshandla langar-grabben tills inte ens hans mor känner igen honom ifall han försöker lura mina barn?

Moraliskt rätt är det kanske, men tyvärr inte lagligt.

Hade jag varit förälder till barn som han försöker sälja till hade jag nog också haft lust att slå sönder honom till oigenkännlighet. Det är väldigt lätt att vara klok och rationell tills situationen drabbar en själv. Då kryper den berömde urtidsmannen inom en fram :)

bb X
2011-03-25, 16:13
Hade du hoppat på honom om han var lika stor/större än dig? Fegis.

Spridis
2011-03-25, 16:13

För att han medvetet ger sej på oskyldiga barn. Han kan ju försöka försvara sej...

Spridis
2011-03-25, 16:14
Hade du hoppat på honom om han var lika stor/större än dig? Fegis.

Vem har sagt att han är mindre?

hultman
2011-03-25, 16:15
Mupp. Tror du alla "langare" säljer till alla som finns eller? De flesta brukar vara väldigt nojiga med att sälja till plucke då det sällan generera några pengar samtidigt som riskerna ökar.

Hade du givit dig på mig för att jag "langade" så hade du ångrat dig.

dared
2011-03-25, 16:16

Nu tycker jag inte TS borde misshandla snubben, men det är väl självklart att vissa förtjänar att bli spöade mer än andra?
...

Det verkar ju som att razziorna har kammat noll så jag förstår inte varför TS ska ge sig in och spela vigilante. Grabben kanske är rätt ofarlig eller rent av oskyldig.......

Sedan är termen langare rätt bred imo. Det ju skillnad på om personen ifråga delar ut gratis heroin till 14-åringar för att hooka dem eller om han har krängt lite gräs eller dyl. till bekanta och deras vänner.

Spridis
2011-03-25, 16:16
Mupp. Tror du alla "langare" säljer till alla som finns eller? De flesta brukar vara väldigt nojiga med att sälja till plucke då det sällan generera några pengar samtidigt som riskerna ökar.

Är man en mupp för att man är orolig för sina barn?

Stefan J
2011-03-25, 16:17
Jag tycker det hade varit helt rätt att slå sönder honom.

Men för din och dina barns skull tycker jag inte du bör göra det. Att ha en farsa i finkan är nog ingen höjdare.

bb X
2011-03-25, 16:18
Vem har sagt att han är mindre?

Man brukar inte referera till någon som är större än en själv som "skitunge" :P

Som svar på din tråd, NEJ! Misshandel är aldrig rätt och du kommer åka dit för skiten om du gör det, vill du verkligen sitta bakom galler när du har barn att ta hand om?

Grazzafukkinrazzi
2011-03-25, 16:19
Nu tycker jag inte TS borde misshandla snubben, men det är väl självklart att vissa förtjänar att bli spöade mer än andra?
...

Det verkar ju som att razziorna har kammat noll så jag förstår inte varför TS ska ge sig in och spela vigilante. Grabben kanske är rätt ofarlig eller rent av oskyldig.......

Sedan är termen langare rätt bred imo. Det ju skillnad på om personen ifråga delar ut gratis heroin till 14-åringar för att hooka dem eller om han har krängt lite gräs eller dyl. till bekanta och deras vänner.

Visst är det så, men hur gamla är dessa barn och visst köper de och använder det av fri vilja?

Jag hade spöat mina barn istället om de inte haft vett till att inte köpa och konsumera droger.

Spridis
2011-03-25, 16:20
Jag vet inte vad jag skulle göra, jag har mina aningar om att jag skulle bli orationell och våldsam som jag skrev tidigare men det hör inte hit. Personligen skiter jag blanka fan om han sitter hemma och röker på med sina vänner och säljer till sina bekanta. Det är om ens egna barn blir inblandade som jag försöker få en uppfattning om hur moralen rubbas.

bug
2011-03-25, 16:21
Jag hade spöat mina barn istället om de inte haft vett till att inte köpa och konsumera droger.

Aldrig läst något dummare, någonsin.

hurril

Aahahahhahahaha, good old Bultman :)

Spridis
Man brukar inte referera till någon som är större än en själv som "skitunge"

Med skitunge syftar jag på åldern...

Stefan J
2011-03-25, 16:22
En av de dummaste posterna på detta forum, någonsin.

Men gå och strutta bland rosenblad och regnbågar du :)

Herr Oberst
2011-03-25, 16:22

Ja alla människor är ju lika mycket värda....
:laugh:

Brabo
2011-03-25, 16:32
Är man en mupp för att man är orolig för sina barn?

Man är en mupp om man oroar sig över orimliga saker. Då du inte sagt vad personen langar så kommer folk svara efter vad de tänker när du säger langare. Det är rätt stora risker med att sälja droger och riskerna ökar kraftigt om man står ute och aktivt raggar allt fler kunder. Jag får för mig att de som säljer droger har en hel drös köpare utan att behöva lura i barn något. Så länge dina barn inte är intresserade av droger så är det rätt muppigt att oroa sig över en sådan langare.

Angående hembesök efter eventuell langning så ser jag 3 scenarion.

Du går vinnande ur handgemäng och får ett straff beroende på hur mycket du skadat personen.

Du förlorar handgemänget och får gå hem med svansen mellan benen och hoppas att du får någon ersättning för de stryk du mottagit.

Langaren brukar antingen kniv eller pistol och försätter dig i livsfara och riskerar men för livet.

Moraliskt rätt eller inte, det är en otroligt dum ide att gå hem till en langare och bråka.

Spridis
2011-03-25, 16:34
Bra svar!

derko
2011-03-25, 16:35
Om du inte kan förstå varför man inte ska ta lagen i egna händer är du knappast kompetent/intelligent nog att agera både domare och bödel.

bug
2011-03-25, 16:37
Men gå och strutta bland rosenblad och regnbågar du :)

Hm?

mattilainen
2011-03-25, 16:38
annars kan det ju fungera att säga till honom, utan att använda våld. "Du tittar inte ens åt mina barns håll" :)

Kanske ett snällare inlägg än mitt förra..

Stefan J
2011-03-25, 16:38
Det är på tok för lite mob justice i vårt samhälle idag!

http://4.bp.blogspot.com/_Dui8IAY9uqg/SiPwE7UXo6I/AAAAAAAAEPc/-2l6FgskyKM/s400/Mob+Justice.jpg

Grazzafukkinrazzi
2011-03-25, 16:39
Aldrig läst något dummare, någonsin.

Jag förstår det, då du inte är kapabel till att räkna ut vad som menas med det som står.

Om hans barn ej är intresserade av droger vad finns det då att oroa sig över? Om hans barn däremot brukar och köper droger är det sina egna barn och sin förmåga att uppfostra dem, han bör kolla över i första hand och om det inte fungerar får han väl misshandla alla som barnen för sina olagligheter med.

Spridis
2011-03-25, 16:44
Om du inte kan förstå varför man inte ska ta lagen i egna händer är du knappast kompetent/intelligent nog att agera både domare och bödel.

Intelligens har inget med orationell handling att göra. Blir man tillräckligt skrämd/rädd så fungerar inte hjärnan exakt som i vardagen.

stevebc
2011-03-25, 16:46
Jag vet inte vad jag skulle göra, jag har mina aningar om att jag skulle bli orationell och våldsam som jag skrev tidigare men det hör inte hit. Personligen skiter jag blanka fan om han sitter hemma och röker på med sina vänner och säljer till sina bekanta. Det är om ens egna barn blir inblandade som jag försöker få en uppfattning om hur moralen rubbas.Jag förstår vad du menar och jag delar din inställning. Det är flera mil mellan någon som röker på med polare, och har fått "langarstämpeln" för det, samt en som pushar tunga droger till barn. Den förra är ointressant i alla aspekter, den senare är ett avskum.

Jag tänker instinktivt på något som är aktuellt i USA. Att dömda pedofiler hängs ut på internet med adress, så att de som har barn och bor i närheten vet var denna/dessa bor. Om jag hade haft barn och bott i närheten av en sådan hade jag blivit jävligt orolig, samtidigt som den informationen antagligen inte hade varit så bra i händerna på mer våldsamma och impulsiva individer än jag.

hultman
2011-03-25, 16:48
Man är en mupp om man oroar sig över orimliga saker. Då du inte sagt vad personen langar så kommer folk svara efter vad de tänker när du säger langare. Det är rätt stora risker med att sälja droger och riskerna ökar kraftigt om man står ute och aktivt raggar allt fler kunder. Jag får för mig att de som säljer droger har en hel drös köpare utan att behöva lura i barn något. Så länge dina barn inte är intresserade av droger så är det rätt muppigt att oroa sig över en sådan langare.

Angående hembesök efter eventuell langning så ser jag 3 scenarion.

Du går vinnande ur handgemäng och får ett straff beroende på hur mycket du skadat personen.

Du förlorar handgemänget och får gå hem med svansen mellan benen och hoppas att du får någon ersättning för de stryk du mottagit.

Langaren brukar antingen kniv eller pistol och försätter dig i livsfara och riskerar men för livet.

Moraliskt rätt eller inte, det är en otroligt dum ide att gå hem till en langare och bråka.

What he said.

Berätta gärna vad det är som langaren utbjuder till öppen försäljning.

Spridis
2011-03-25, 16:51
Jag är normalt ingen våldsam person, mera en som knyter näven i fickan. Men jag har personligen sett hur världens lugnaste mäniskor blivit totalt personlighetsförändrade och oresonliga när deras nära och kära svävat i fara.

Spridis
2011-03-25, 16:56
What he said.

Berätta gärna vad det är som langaren utbjuder till öppen försäljning.

Drog som drog, i mina ögon är röka lika skit som tunga droger. Har jag sagt att han har öppen försäljning åt förbifarande? Det jag menar är att det finns droger till försäljning i grannskapet och att IFALL mina barn skulle bli erbjudna...

hultman
2011-03-25, 17:07
Drog som drog, i mina ögon är röka lika skit som tunga droger. Har jag sagt att han har öppen försäljning åt förbifarande? Det jag menar är att det finns droger till försäljning i grannskapet och att IFALL mina barn skulle bli erbjudna...

De flesta ungdomar kommer någon gång i kontakt med droger. Att döda alla langare du känner till kommer inte att hjälpa dina barn i det långa loppet. Min farsa hade samma inställning som du till alkohol och narkotika. Det hindrade inte mig från att testa. En skitunge som blir beroende av det som erbjuds hade nog inte lyckats i livet ändå...

Henchman
2011-03-25, 17:11
http://4.bp.blogspot.com/_woU5s2fwbZo/TCcW51GvuoI/AAAAAAABYdM/fxtIk5Q8yDo/s400/Insanity_Wolf_7_by_Nossek.jpg

gnagaren
2011-03-25, 18:06

Om du jämställer lite cannabis med tyngre droger har du redan här målat in dig i ett hörn. I grannskapet? Tror du seriöst h*n står utanför sin port eller hur h*n nu bor och försöker ragga nya kunder? Någonsin hört uttrycket "man skiter inte där man äter"? Lite så fungerar det inom den världen också, du springer inte runt bland grannarna och frågar ifall dom är sugna på lite horse.

Som tidigare nämnts är de flesta "langarna" eller "kranarna" oftast väldigt nojiga och för att ens få kontakt med nån som säljer krävs t.ex. ett gott rykte bland övriga köpare som kan "släppa in" dig. Många som säljer har väl också en slags kodex att följa. Det handlar om att tjäna pengar och inte att blåsa barn eller att göra dom beroende, även om sådana idioter också existerar.

Troligtvis är h*n som tidigare nämnt en brukare som möjligtvis säljer till vänner etc. Att farbror blå kommer och knackar på dörren behöver inte betyda att han är Tony Montana, han kan lika gärna vara en vanlig brukare som råkat prata lite för mycket vid sidan av och polisen har snappat upp lite info. Har du några bevis för att h*n langar eller är det ett antagande du gjort baserat på dessa razzior?

gnagaren
2011-03-25, 18:12
Jag vill bara påpeka att jag inte försvarar "langaren" på nåt sätt. Jag menar bara att det är alldeles för lätt att dra egna slutsatser om man inte sitter på alla information :)

filmjölk
2011-03-25, 18:13
Vad langar han för något? Är det sprit tycker jag att du skall försöka fortsätta anmäla honom, är det knark tycker jag att du skall samla ihop några grannar, köpa rånarluvor och helt sonika slå ihjäl honom. Är det anabola så gör ingenting förutom att skicka mig ett PM med namn och adress plz.

(Obs ironi)

Pirko
2011-03-25, 18:19
För att han medvetet ger sej på oskyldiga barn. Han kan ju försöka försvara sej...

Oskyldiga? Är du säker på det? Är det han som närmar sig barnen för att sälja knark, tvingar dom köpa det? Eller är det så att barnen kommer till honom, och han säljer det till dom?

Jag skulle se till att mina barn inte började med sådant skit, då behöver man inte oroa sig heller!

Spridis
2011-03-25, 18:22
Jag vill bara påpeka att jag inte försvarar "langaren" på nåt sätt. Jag menar bara att det är alldeles för lätt att dra egna slutsatser om man inte sitter på alla information :)

Sitter på informationen, personens är välkänd.

Spridis
2011-03-25, 18:27
Oskyldiga? Är du säker på det? Är det han som närmar sig barnen för att sälja knark, tvingar dom köpa det? Eller är det så att barnen kommer till honom, och han säljer det till dom?

Jag skulle se till att mina barn inte började med sådant skit, då behöver man inte oroa sig heller!

Jag har inte påstått att han säljer åt barn, ej heller att han gör närmanden. Det jag frågar är ifall det är moraliskt att misshandla honom IFALL detta skulle ske. Läs inläggen i tråden.

Barn är alltid oskyldiga, skyldiga är dom som säljer. Ganska så enkelt.

köttt
2011-03-25, 18:29
Efter att se hur du resonerar kring dilemmat är jag nästan beredd att själv sälja till dina ungar för att få se vad du är kapabel till =)

Pirko
2011-03-25, 18:31
Jag har inte påstått att han säljer åt barn, ej heller att han gör närmanden. Det jag frågar är ifall det är moraliskt att misshandla honom IFALL detta skulle ske. Läs inläggen i tråden.

Vad klassas som barn här? Åtta år? Eller ungdomar?

dared
2011-03-25, 19:00

Att lära sina barn att droger är droger oavsett och att allt är lika dumt/farligt tycker jag låter väldigt idiotiskt. Du sprider både helt felaktig och irrationell information (ljuger för dig själv och dina barn), samtidigt som dina barn i framtiden riskerar att bedöma situationer i livet utifrån helt felaktiga premisser istället för det verkliga utfallet.

Oavsett om du vill det eller ej så kanske dina barn kommer i kontakt med droger i framtiden. Om de bestämmer sig för att testa en lindrigare drog (få bieffekter, inte fysiskt beroendeframkallande etc) bara för att de märker att bekanta inte alls far illa, och uppskattar den, så finns det en risk att det blir fritt fram för att testa andra droger (pga droger är droger mentaliteten). Har man inte insett skillnaden mellan vad ex. heroin, kontra lättare droger, gör med en person så finns ju liknande risker.

Visst det kan låta osannolikt i dina öron kanske. Jag har dock aldrig förstått varför nolltolerans och att förmörka verkligheten ska rätt väg och att man inte ska särskilja alvedon, prozac, tobak, alkohol, cannabis, heroin eller vilken drog som helst... (inser att du nog menade mestadels olagliga droger, ville bara förtydliga hur idiotiskt, och felaktigt, resonemanget är)

Spridis
2011-03-25, 19:35
Okej, vi ändrar frågeställningen så att flera kan relatera till den.
Om en man våldtar ert barn (vilket också förstör barnets liv) hur är det med moralen isf?

Spridis
2011-03-25, 19:36
Efter att se hur du resonerar kring dilemmat är jag nästan beredd att själv sälja till dina ungar för att få se vad du är kapabel till =)

Vari resonerar jag fel? Tycker du att barn och droger hör ihop?

dared
2011-03-25, 19:39
Om en man våldtar ert barn (vilket också förstör barnets liv) hur är det med moralen isf?

Skulle garanterat skadat personen ordentligt om jag fick möjligheten.

stridis
2011-03-25, 19:41
Keep it up Spridis!

Larsson85
2011-03-25, 19:47
Jag vet inte vad jag skulle göra, jag har mina aningar om att jag skulle bli orationell och våldsam som jag skrev tidigare men det hör inte hit. Personligen skiter jag blanka fan om han sitter hemma och röker på med sina vänner och säljer till sina bekanta. Det är om ens egna barn blir inblandade som jag försöker få en uppfattning om hur moralen rubbas.

Uppfostra dina barn istället och låt langaren vara. Det är knappast langarens ansvar att folk vill köpa knark, folk har faktiskt ett eget ansvar.

dared
2011-03-25, 19:48

Om en person flyttar in i ditt område och hans bakgrund indikerar tidigare sex-brott, skulle du då fundera på att gå över och misshandla personen i fråga?

musmatta
2011-03-25, 20:27
Betala synden med blod? Låter riktigt religiöst imho. Riktigt gamlatestamentlig maffiagud skulle jag säga.
Men att läsa övervakning och straff är väl et bra sätt att börja om man vill ha lite svar...

svennebanan
2011-03-25, 20:36
Moraliskt rätt men olagligt som påpekats. Kanske inte värt att offra karriären. Här i Oslo sker ju försäljningen mitt framför näsan på en mitt i Centrum. Polisen verkar inte bry sig men det kokar inombords när jag ser hur det går till. Ofta en "normal" kille som säljer till vad som ser ut som uteliggare.

Livankaret
2011-03-25, 20:47
Så svårt att säga hur man skulle reagerat men tror jag skulle dra en säck över skallen på han, köra ut han i skogen och verkligen skrämma skiten ur honom. Men slåss tror jag inte på.

hultman
2011-03-25, 20:53
Så svårt att säga hur man skulle reagerat men tror jag skulle dra en säck över skallen på han, köra ut han i skogen och verkligen skrämma skiten ur honom. Men slåss tror jag inte på.

Hahahaha. Ja, det hade du ju verkligen gjort. Mr non violence but scare tactic.

hultman
2011-03-25, 20:57

Vem är skyldig i scenariot: barn som säljer droger alt. barn som köper av någon "skyldig" men säljer vidare till ett annat barn? Allt är inte svart och vitt, dessutom finns det en rad olika typer av försäljare. Lite beroende på drogen så är det mer eller mindre vanligt att säljarna också är brukare. Större mängder säljs sällan av typiska puckskallar, och dessa typer säljer sällan åt särskilt många. Och definitivt inte till barn!

mattilainen
2011-03-25, 20:59

Nackskott!

fabbo
2011-03-25, 21:05
Misshandla och misshandla... Skulle en langare bo i mina hemkvarter skulle jag göra exempel av honom. Barnsligt? Javisst, men knarkhandel borde bestraffas med offentlig tortyr.

Våldtäkt av barn: Offentlig våldtäkt av förövaren med rejäla prylar och brännmärkning i pannan.

Kischen
2011-03-25, 21:13
Misshandla och misshandla... Skulle en langare bo i mina hemkvarter skulle jag göra exempel av honom. Barnsligt? Javisst, men knarkhandel borde bestraffas med offentlig tortyr.

Våldtäkt av barn: Offentlig våldtäkt av förövaren med rejäla prylar och brännmärkning i pannan.

Cool!

Kan vi inte stena otrogna kvinnor också *slap*

Livankaret
2011-03-25, 21:17
Hahahaha. Ja, det hade du ju verkligen gjort. Mr non violence but scare tactic.
Kanske hade slagits lite lätt på vägen. :D Men det är en sådan sak du kommer märka om du någon gång får barn. Hur man blir kapabel att gå över lik för sina barns skull. Hoppas verkligen att vi aldrig kommer att behöva vara med om liknande.

Brabo
2011-03-25, 21:20
Förmågan att tänka sig in i någon annans situation verkar vara pinsamt låg i den här tråden...

olander08
2011-03-25, 21:40
Trådskaparen verkar vara en riktig mupp.

Man ska vara snäll mot sin lokala langare.

shadowfire
2011-03-25, 21:46
Det blir många personer o spöa upp om man ska försöka skydda sina barn från fara på det viset. Lite halvtokigt resonemang, men vore intressant o se vad som händer om barnen åker till Libyen på språkresa. Gadhaffi kan vara en jäkel på MMA.

mattilainen
2011-03-25, 21:49
Cool!

Kan vi inte stena otrogna kvinnor också *slap*

Självklart nackskott där med.. :smash:

Tyvärr samma med killar.

hultman
2011-03-25, 21:59
Kanske hade slagits lite lätt på vägen. :D Men det är en sådan sak du kommer märka om du någon gång får barn. Hur man blir kapabel att gå över lik för sina barns skull. Hoppas verkligen att vi aldrig kommer att behöva vara med om liknande.

Jag förstår vad ni båda menar och jag är själv väldigt impulsiv och galen periodvis. Men att hantera problemet på det sätt ni beskriver är endast kontraproduktivt. Tänk på att en säljare av preparat x endast tillgodoser en existerande efterfrågan.

Skulle ni sopa sönder de som mobbar er unge istället för att ändra er unges avvikande beteende?

Stoltz
2011-03-25, 22:09

Nu hoppas jag inte att du sätter "likamed-tecken" mellan att erbjuda unga att köpa droger och att tvinga någon till sex. Även om båda är dåliga så är det inte samma handlingar, inte ens lika i något annat än att de är båda brott. Snatta godis är också ett brott, men inget som är likt rattfylla (t.ex.)

För att svara på dina frågor:

Langaren: Nej, att gå efter honom kan endast sluta illa, pga tidigare nämnda anledningar.

Våldtäkt: Jag har svårt att se hur man skulle komma ut "On top" genom att ta det på sig själv att "lösa det", men det hade troligtvis inte hindrat mig.
I bästa fall hade jag knockat honom, bundit fast honom i en stol, satt en luva på skallen och ställt honom utanför Hultmans dörr, satt en lapp på den fastbundne där det stod "Jag sprutade i din flickvän", ringt på dörren och sprungit.

Brabo
2011-03-25, 22:10
Samtidigt som man känner sig macho och redo att slå bort problem så måste man tänka på att risken är ganska stor att langaren aldrig öppnar dörren för okända personer utan ett vapen bakom ryggen.

Spridis
2011-03-25, 22:14
Där ser ni, genast offret gick från drogmissbrukare till våldtäktsoffer blev svaren genast brutalare. I min värld är droger en våldtäkt.
Somliga tror att jag är en intelligensbefriad svart-vit idiot. Jag måste tyvärr göra er besvikna... Det enda jag är, är en orolig förälder som helt plötsligt står framför ett hot mot mina älskade barn. Och tro mej, i frågan om att skydda mina barn gör jag allt som står i min makt. Däri ingår tyvärr våld.

ceejay
2011-03-25, 22:15
En langare av vad? Jag tycker det är en jävligt viktig fråga. Det är en jävla skillnad på drog och drog.

McLR
2011-03-25, 22:17

Är du dum i huvudet?

Spridis
Skulle ni sopa sönder de som mobbar er unge istället för att ändra er unges avvikande beteende?

Vem fan har sagt att ens ungar har avvikande beteende? Idiotdjäveln till mobbare kanske har ADHD eller en annan djävla bokstavskombination och lärarna bryr sej skit. Allt är inte ens egna ungars fel.

Stoltz
Där ser ni, genast offret gick från drogmissbrukare till våldtäktsoffer blev svaren genast brutalare. I min värld är droger en våldtäkt.
Somliga tror att jag är en intelligensbefriad svart-vit idiot. Jag måste tyvärr göra er besvikna... Det enda jag är, är en orolig förälder som helt plötsligt står framför ett hot mot mina älskade barn. Och tro mej, i frågan om att skydda mina barn gör jag allt som står i min makt. Däri ingår tyvärr våld.

Du tycker alltså om ditt barn blir nertvingad på marken och våldtagen så är det samma sak som att någon säger "Vill du köpa droger?"..? Inget illa menat nu, men hur svaga i karaktären anser du dina barn vara om du ser det på samma sätt?
Där finns en möjlighet att säga "Nej" och gå därifrån i det ena fallet.

Spridis
2011-03-25, 22:18
En langare av vad? Jag tycker det är en jävligt viktig fråga. Det är en jävla skillnad på drog och drog.

Japp en drog är en drog.

Spridis
2011-03-25, 22:20
Du tycker alltså om ditt barn blir nertvingad på marken och våldtagen så är det samma sak som att någon säger "Vill du köpa droger?"..? Inget illa menat nu, men hur svaga i karaktären anser du dina barn vara om du ser det på samma sätt?
Där finns en möjlighet att säga "Nej" och gå därifrån i det ena fallet.

Är barnet 11 år så är kanske den möjligheten inte möjlig när en vuxen säger att det är helt OK. När man sitter på intensiven och ser på sitt nerdrogade barn så är det nog skit samma om det är våldtäkt eller överdos. Den som har sålt skiten är inte värt ett skit...

stevebc
2011-03-25, 22:22
Skulle ni sopa sönder de som mobbar er unge istället för att ändra er unges avvikande beteende?Tja, det beror väl på vad du menar med avvikande beteende.

Barn har en tendens att mobba för ungefär vad som helst. Finns det ingen direkt orsak så letas det upp en. Glasögon, längd, övervikt, vad som helst.

Spridis
2011-03-25, 22:23
Trådskaparen verkar vara en riktig mupp.

Man ska vara snäll mot sin lokala langare.

Vågar du bli mina barns langare?

Brabo
2011-03-25, 22:25
Du tror att du står inför ett problem. Jag kan förstå att du blir nervös när det handlar om dina barn men det kommer alltid finnas langare, droger och våldtäkter. Denne langare kommer inte springa fram till dina barn och sticka en spruta i armen på dem med drömmar om framtida rikedomar eller ett ståfräs för att han lyckats få ett barn beroende. Han skiter förmodligen helt i både dig och dina barn.

Det enda du gör om du går dit och knackar på är att utsätta dig själv för rättslig eller fysisk fara. Om dina barn någonsin kommer i kontakt med den människan och de drogerna så är de för att dina barn är intresserade av droger.

Fokusera på att lära ut bra värderingar till dina barn istället för att ränna runt och spöa langare. Vad tror du att dina barn tycker om att pappa går hem till folk och misshandlar dom?

ceejay
2011-03-25, 22:25
Japp en drog är en drog.

Du har väl rätt till din åsikt, men jag delar den inte.

Spridis
2011-03-25, 22:30
Fokusera på att lära ut bra värderingar till dina barn istället för att ränna runt och spöa langare. Vad tror du att dina barn tycker om att pappa går hem till folk och misshandlar dom?

Det gör jag. Mina barn för en bra uppfostran med sunda värderinga (hoppas jag åtminstone). Och nej, jag går inte runt och misshandlar folk. Som trådfrågan lyder "Är det moraliskt rätt att misshandla langare?W betyder verkligen inte att jag slår alla pundare och langare.
Jag litar på mina barn men jag litar bara inte på en idiot till missbrukare...

Spridis
2011-03-25, 22:30
Du har väl rätt till din åsikt, men jag delar den inte.

Dito!

Brabo
2011-03-25, 22:39
Det gör jag. Mina barn för en bra uppfostran med sunda värderinga (hoppas jag åtminstone). Och nej, jag går inte runt och misshandlar folk. Som trådfrågan lyder "Är det moraliskt rätt att misshandla langare?W betyder verkligen inte att jag slår alla pundare och langare.
Jag litar på mina barn men jag litar bara inte på en idiot till missbrukare...

Som det sagts tidigare i tråden så letar inte langare efter nya kunder. De flesta langare vill inte ens sälja till nytt folk utan att de har någon som går i god för dom. Om ens barn köper droger av en sådan här langare så är det absolut inte moraliskt rätt att misshandla personen. Jag förstår att impulsen dyker upp men det är inte langaren som är problemet.

Om personen däremot mot förmodan skulle stå utomhus och pusha förbipasserande till att droga och han lyckas lura dina barn, då är det moraliskt berättigat. Problemet är bara det att du kommer nog få springa ganska fort för att hinna dit innan polisen.

sandberg93
2011-03-25, 22:42
är det moraliskt rätt att misshandla någon som det inte går så bra för? :P

olander08
2011-03-25, 22:44
Vågar du bli mina barns langare?

Du står inför en hemsk framtid när du inser att du inte kommer kunna skydda dina barn från allt världen kan tänkas slänga åt deras håll.

Sen vet jag inte om du antog utifrån mitt tidigare inlägg att jag själv var/är en langare, men det är jag inte. Däremot är jag en förespråkare för individens frihet och skulle aldrig förmedla några droger till någon som saknar erfarenhet, då väldigt många inte kan hantera några droger överhuvudtaget (alkohol, cannabis, whatever).

Nu vet du eller jag inte vad för sorts droger denna langare langar, eller till vilken målgrupp, vilket är avgörande för vart langaren hamnar på det "moraliska spektret". Det är skillnad på att langa drog A och drog B, lika stor skillnad på att langa till random minderårig eller till en sluten kundkrets. Sen skiljer moral från person till person och jag skulle kunna argumentera för att den moral du ärvt från det svenska samhället är fel, men det är en annan diskussion som jag inte orkar ta med dig.

Angående din fråga; jag skulle våga då jag inte är rädd för dig, men jag skulle aldrig börja sälja droger heller.

mattilainen
2011-03-25, 22:46

Förstår inte hur du kan säga så som du gjorde där. Helt ärligt.. Du kanske inte tänkte på vad du skrev? För det synsättet är det något fel med. Man ska inte bli mobbad, även om man nu råkar ha ett beteende som anses "avvikande". Det är mobbaren det är fel på, inte den som mobbas. Om du helt ärligt tycker och tänker så som du skrev så borde du ta en funderare.

Spridis
2011-03-25, 22:48
Du står inför en hemsk framtid när du inser att du inte kommer kunna skydda dina barn från allt världen kan tänkas slänga åt deras håll.

Den framtiden står jag inför hela tiden. Jag har tre barn, hur många har du?

Spridis
2011-03-25, 22:52
Jargongen bland högstadieelever är att 17% tycker att det är helt OK att röka på ibland, 10% tycker att det är OK att röka kontinuerilgt. Detta helt enligt en ny undersökning gjord i finland. Är detta en sund förhållning till droger bland unga?
(Min fru har just varit på skolning angående ungdomar och räkning/droger)

Epson
2011-03-25, 22:54
Är barnet 11 år så är kanske den möjligheten inte möjlig när en vuxen säger att det är helt OK. När man sitter på intensiven och ser på sitt nerdrogade barn så är det nog skit samma om det är våldtäkt eller överdos. Den som har sålt skiten är inte värt ett skit...

men jag förstår inte varför du tror att en langare skulle bry sig det minsta om en 11-åring?

känns det säkert eller känns det riskabelt att sälja till en 11-åring? brukar 11-åringar ha pengar till att köpa droger?
kan nästan lova att dina barn är totalt ointressanta för langaren

i princip vart du och dina barn än bor så lär det finnas langare och/eller pundare inte alltför långt borta. skillnaden nu är bara att du faktiskt vet om att en person langar. ursäkta, men din rädsla känns ologisk och överdriven.

olander08
2011-03-25, 22:55
Den framtiden står jag inför hela tiden. Jag har tre barn, hur många har du?

Gratulerar, själv har jag inga barn och planerar inte att skaffa förens jag är redo att "slå mig ner" och är kapabel till att försörja en familj, vilket ligger långt fram i framtiden då jag för närvarande är 22 år och student.

Vi står inför ett generationsskifte och när dina barn vuxit upp kommer samhället ha en nyanserad syn på berusningsmedel.

Spridis
2011-03-25, 22:57
Vi står inför ett generationsskifte och när dina barn vuxit upp kommer samhället ha en nyanserad syn på berusningsmedel.

Om denna nyanserade syn betyder att vi ska gå i ett ständigt rus så vill jag nog inte vara en del av ditt generationsskifte. Knarka på du bara så ska jag stå vid sidan och se på!

Spridis
2011-03-25, 22:58
men jag förstår inte varför du tror att en langare skulle bry sig det minsta om en 11-åring?

Säger inte ATT han är, bara OM. En väsentlig skillnad.

olander08
2011-03-25, 23:00
Om denna nyanserade syn betyder att vi ska gå i ett ständigt rus så vill jag nog inte vara en del av ditt generationsskifte. Knarka på du bara så ska jag stå vid sidan och se på!

Då tackar jag för mig och drar mig ur "diskussionen"!

Spridis
2011-03-25, 23:04
Tack för givande diskussion.

Tolkia
2011-03-25, 23:13
Man kan också ställa frågan så här: Är det moraliskt rätt att göra sitt barn faderlöst för att slippa besväret att utöva självkontroll nog att inte gå raka vägen i fängelse utan att passera gå? För det är vad jag upplever att ge-boven-strykdiskussionerna utan undantag utmynnar i, ämnet må vara droger, våldtäkt eller invandrarungar som bränner bilar i Rosengård. Att man vill, vill, vill spöa, hämnas, leka Jonh Wayne och Fantomen, och gärna vill att någon skall säga att det är rätt så att man får känna sig duktig samtidigt.

Man rår inte för hur man känner, men man rår definitivt för hur man agerar ut dem.

Spridis
2011-03-25, 23:17
Så sant, så sant.
Moder Theresa har talat.

Är lite uppretad idag beroende på nyuppdagad iformation angående droghandeln mitt i idyllen. Tydligen är den än mer omfattande än jag nånsin kunde fatta. Jag har tydligen varit borta ut svängen för länge.

hultman
2011-03-25, 23:27
Tja, det beror väl på vad du menar med avvikande beteende.

Barn har en tendens att mobba för ungefär vad som helst. Finns det ingen direkt orsak så letas det upp en. Glasögon, längd, övervikt, vad som helst.

De som blev riktigt mobbade på min grundskola var rejält annorlunda. Visst finns det undantag men det är nog ett inte alltför kontroversiellt påstående att många mobboffer är lite avvikande.

Förstår inte hur du kan säga så som du gjorde där. Helt ärligt.. Du kanske inte tänkte på vad du skrev? För det synsättet är det något fel med. Man ska inte bli mobbad, även om man nu råkar ha ett beteende som anses "avvikande". Det är mobbaren det är fel på, inte den som mobbas. Om du helt ärligt tycker och tänker så som du skrev så borde du ta en funderare.

Sluta nu. Jag har aldrig rättfärdigat mobbing (själv HATAR jag när folk ger sig på svaga) men man vet ju ofta i förhand vilka barn som kommer få det tufft i en ny klass. Dock inte sagt att det _borde_ vara så, men barn är inte mer än barn. Som vuxen kan du inte bete dig hur du vill utan att räkna med repressalier. Både som "avvikande" och mobbare.

Spridis
2011-03-25, 23:36
Ibland är ungarna brutala. Jag blev mobbad för att en viss flicka gillade mej.
Det behöver inte vara fysisk avvikelse som startar mobbing.

Mantus
2011-03-25, 23:39

Det beror på om jag skulle anse att mitt barns beteende borde ändras. Vissa saker man blir mobbad för tjänar en gott när man blir äldre och borde därför inte ändras på och andra personlighetsdrasg och beteenden borde man kanske försöka kväva i sin linda. Det är skillnad mellan att bli mobbad för att man är en läslus som sitter med näsan i en bok hela dagen och är allmänt vetgirig (de associala dragen det kan innebära brukar ge med sig när hormonerna börjar rusa) och att bli mobbad för att man sitter med handen innanför byxorna och pillar hela lektionerna eller för att man pratar bebisspråk trots att man är åtta (hade en sådan person i min parallellklass i lågstadiet. Inget mentalt fel på honom skall tilläggas, bara ett okonventionellt beteende han skämdes mycket för långt senare)

Vad gäller mobbaren hade jag inte sopat till denne, jag slår inte barn utan rejält goda skäl.

Mago
2011-03-25, 23:39
Lite rationellt tänkande kanske skulle vara på sin plats.

Med dina resonemang så skulle jag nästan vara mer rädd om mina barn om du flyttade in i kvarteret än om random langare gjorde det.

young_george
2011-03-26, 11:24

Japp en drog är en drog.

Jargongen bland högstadieelever är att 17% tycker att det är helt OK att röka på ibland, 10% tycker att det är OK att röka kontinuerilgt. Detta helt enligt en ny undersökning gjord i finland. Är detta en sund förhållning till droger bland unga?
(Min fru har just varit på skolning angående ungdomar och räkning/droger)

Du har själv aldrig druckit en öl antar jag? En drog är en drog är en drog, eller hur var det? Om någon i din släkt försöker ge dina barn en lättöl så är det ett våldtäktsförsök?

young_george
2011-03-26, 11:25
Lite rationellt tänkande kanske skulle vara på sin plats.

Med dina resonemang så skulle jag nästan vara mer rädd om mina barn om du flyttade in i kvarteret än om random langare gjorde det.

Glöm inte att alla langare är monster som försöker få din 3åring beroende av heroin. Alla vet hur stadda i kassa barn är. Bästa kunderna.

hultman
2011-03-26, 11:58
Att sälja till barn (folk under 20) innebär ALLTID problem. De frågar om allt, har inga pengar, gnäller och golar för en glass.

svennebanan
2011-03-26, 12:03
Att sälja till barn (folk under 20) innebär ALLTID problem. De frågar om allt, har inga pengar, gnäller och golar för en glass.

Förlåt hultman, men jag får i den här och andra trådar intrycket av att du säljer.

svennebanan
2011-03-26, 12:21
Edit: Men jag antar att det är vad du vill höra?

hultman
2011-03-26, 13:06
Förlåt hultman, men jag får i den här och andra trådar intrycket av att du säljer.

Edit: Men jag antar att det är vad du vill höra?

Ja, det är ju helt omöjligt att veta något om man inte själv säljer.

svennebanan
2011-03-26, 13:08
Ja, det är ju helt omöjligt att veta något om man inte själv säljer.

Du verkar i alla fall vilja att det skall se ut som du gör det. Det är min poäng.

filmjölk
2011-03-26, 13:14
Det är en rätt stor skillnad på att sälja till sin egen begränsade skara av halv- och hellosers mot att stå i sitt förortsgathörn och erbjuda sina varor till precis vem som helst som råkar passera förbi. Det första är mest tragiskt, men det andra är riktigt jävla illa och idiotiskt.

Jag tror inte TS behöver vara särskilt orolig, den typen av langare kommer inte stå och sälja särskilt länge, det är bara en tidsfråga innan han åker in eller någon annan lessnar på honom.

Stoltz
2011-03-26, 13:20
Du verkar i alla fall vilja att det skall se ut som du gör det. Det är min poäng.

Skulle nog snarare säga att hultman fattar att man inte pratar om en enspårig linje där alla "druggers" är galna mähän som är helt bortom alla system.

Ignatius72
2011-03-26, 15:03

Hur ska man komma åt det problemet? :cool:

Att de flesta kriminella inte säljer till vem som helst beror nog på ovanstående, inte att det skulle finnas någon inofficiell moral hos dessa lowlifes att inte dra in barn.

Mago
2011-03-26, 15:27
Att de flesta kriminella inte säljer till vem som helst beror nog på ovanstående, inte att det skulle finnas någon inofficiell moral hos dessa lowlifes att inte dra in barn.

Det tror jag knappast. Bara för att man tycker att det är ok att bruka olagliga rusningsmedel så flyger inte all moral iväg.. Jag tror att det kanske handlar om någon ynka procent om man ska hitta folk bland de som säljer droger som skulle sälja till någon under 15, för att slänga ut nån siffra.

fiskebulle
2011-03-26, 15:42
Jösses, vilken underbar värld Spridis måste bo i. Det har alltså flyttat in en langare i hans kvarter och nu gör han en höna utav en fjäder.

Jag har tråkiga nyheter för dig Spridis, det finns redan langare där du bor. Du ska nog se att du har ett ganska rejält utbud av illegala och legala droger i din närhet.

filmjölk
2011-03-26, 16:39
Det tror jag knappast. Bara för att man tycker att det är ok att bruka olagliga rusningsmedel så flyger inte all moral iväg.. Jag tror att det kanske handlar om någon ynka procent om man ska hitta folk bland de som säljer droger som skulle sälja till någon under 15, för att slänga ut nån siffra.

Jo men det är ju den typen av langare som syns mest. Inte har jag en aning om ifall mina grannar säljer tjack till varandra eller om min kollega säljer cola på inneklubbstoaletten, men en påtänd tomte som står på det lokala torget och frågar var och varannan som passerar om de vill köpa "grejer" syns väldigt tydligt. En sådan säljer till vem som helst som vill köpa. (Och brukar vara ute i samhället i ett par veckor max innan polisen tar honom, eller någon kund blir riktigt arg för att han sålt skräp)

hugok
2011-03-26, 16:50
Det bästa är väl att prata med dina barn om hur allvarligt det är med droger och att de ska akta sej för eran nya granne. Sedan förstår jag om du fortfarande är orolig. I så fall kan det vara bra att sansat prata med langaren och få det att framgå i konversationen att du skiter fullständigt i vad han säljer och till vem han säljer så länge han inte gör det till någon som står dej nära, barnen t ex.

Granatgiraffen
2011-03-26, 17:11
Sedan förstår jag om du fortfarande är orolig. I så fall kan det vara bra att sansat prata med langaren och få det att framgå i konversationen att du skiter fullständigt i vad han säljer och till vem han säljer så länge han inte gör det till någon som står dej nära, barnen t ex.

what? :)

hugok
2011-03-26, 17:13
what? :)

Att han ska snacka med langaren och vara trevlig men bestämd. Brukar funka.

Ignatius72
2011-03-26, 22:02

Du tänker att de kriminella, de som skulle sälja sin morsa för en femma, kollar leg på dem som vill köpa?
Det handlar bara om tillgång och efterfrågan och småkidsen ha inga pengar. Hade de haft det hade langarna stått utanför dagis. Vi snackar om folk som slår ner gamla damer, rånar och förstör. De skriver om sin "moral" så det passar dem själva.

G_lund
2011-03-26, 22:37
Nu drar du alla över en kam Ignatius. :)

Mago
2011-03-27, 01:41
Du tänker att de kriminella, de som skulle sälja sin morsa för en femma, kollar leg på dem som vill köpa?
Det handlar bara om tillgång och efterfrågan och småkidsen ha inga pengar. Hade de haft det hade langarna stått utanför dagis. Vi snackar om folk som slår ner gamla damer, rånar och förstör. De skriver om sin "moral" så det passar dem själva.

Hur många av Sveriges kriminella skulle "sälja sin morsa för en femma"? En av 8749 kanske. Jeez..

redbrigade
2011-03-27, 03:41
Det är ganska uppenbart att ingen av er känner någon som "langar" någon form av droger, för att dom som gör det är ofta dom mest paranoida personerna man kan träffa....

Osten80
2011-03-27, 07:28

Men, snälla! :)

D Andersson
2011-03-27, 09:48
Men, snälla! :)

Ja, vad?

Om det Ignatius sa inte stämde så hade vi inte kunnat läsa om 12-åringar som tar droger, 13-åringar som själva säljer o.s.v.

Men sådana artiklar hittar man i överflöd efter fem sekunder med google, det är rentav vanligare än man tror.

G_lund
2011-03-27, 10:13
Men ignatius antyder att ALLA langare gör det, det stämmer inte och det är bara det jag vill ha sagt.
Jag har inte en aning om TS granne står vid vägkanten med en stor annonsskylt och säljer till småbarn, men finner det inte speciellt troligt.

grisbil3n
2011-03-27, 11:08
Haha folk aer roliga, det aer inte som pa film! Men det har ju redan papekats iofs.

phpoker
2011-03-27, 15:01
När jag var ännu yngre än vad jag är nu så trodde jag att alla vuxna, eller åtminstone merparten av vår vuxna befolkning, var ganska så välutvecklade vad gäller att resonera sig fram till saker, och se situationer ur olika perspektiv.
Efter den här tråden så tror jag inte längre att det är så.

Det är så gott som aldrig vettigt att generalisera utifrån sina egna fördomar, något som bland annat ts verkar göra. Jag hoppas att ni inser att steget i vissa fall förmodligen inte är långt mellan er som vill hoppa på denne langare, och de föräldrar som eventuellt skulle vilja hoppa på er för att ni lär ut marklyft till 14-åringar på gymmet. I båda fallen så ser det utifrån förälderns perspektiv ut som om någonting skadligt håller på att hända deras avkomma, vilket självfallet ter sig som en gnutta obehagligt.

Det som är mer skrämmande är dock att man istället för att försöka ta reda på vad "droger" (eller marklyft) är för något och hur dessa påverkar en person så nöjer man sig med att likt en hoper inavlade rednecks sitta och tjöta med vänner och bekanta om hur hemskt och farligt det är med dessa dödsdroger.

I de fall där man faktiskt går ut för att leta information så görs det allt som oftast i något liknande skolmiljö där de absolut värsta bieffekterna tas upp, medan allt vad normala reaktioner, bruk etc utelämnas. Detta kan jämföras med föräldern som är "rädd för" marklyft, och då frågar sin lokale pt hur farligt det är med marklyft i ung ålder, varpå ptn mycket väl kan svara att det på engelska heter "deathlift".

Det jag vill försöka förmedla är väl egentligen mest hur skrämmande det är att man så ofta inte ens vill försöka ta reda på mer information, nyanserad sådan, om problemet, utan nöjer sig med det som bekräftar ens egna fördomar. Gå in på drogdelen på flashback och läs lite som komplement till föräldrasamtalen på skolan åtminstone, det tar inte mer än en timma av ert liv och är som sagt inte mer kontroversiellt än vad det är för en annan förälder att gå in på ett "sånt där bodybuildingforum där alla tar anabola" och forska lite mer kring marklyft.

Spridis
2011-03-27, 16:00
Tydligen är TS ordentligt dålig på uttrycka sej i ord...
Tråden var ämnad som hypotetisk inte som en allvarligt menad handlig.
Jag lever inte i en bubbla där allt är fantastiskt perfekt. Jag har nog sett min beskärda del av droger, tro mej.. Därav min ilska över att skiten börjar flyta upp till ytan istället för att som tidigare varit gömd i källarens mörka vrå. Visst i fan vet jag att dom som använder/langar är paranoida över att hamna fast och därför inte hoppar på första bästa barn. Men att dom skulle ha en moral som överstiger deras begär när abstinensen är som störst, come on... Varför sker totalt dumma inbrott mitt på ljusa dan? Varför försvinner en skitbillig bilstereo en söndags morgon? Inte fan är det på grund av normal tankeverksamhet. Och kom inte och säg att det är dom som är beroende som är skyldiga till sånt. I vår lilla "idyll" är dom både langare och slutkund. När man läser på flashback om olika triprapporter etc så inte fan är moral det första man känner att skribenterna har.
Må vara att dom som har en mer liberal syn på droger inte tycker att en drog är en drog, men i min lilla underbara värld är det så.
Klart som fan att vissa personer kan dra lite gräs till helgen och lämna det på den nivån. Tyvärr är inte alla skapade med denna karaktär. Lite gräs till helgen kanske inte fungerar i längden och då djävlar. Finns utbudet så är risken genast mycket större att hamna i träsket.
phpoker: Marklyft är uppbyggande, droger nedbrytande. Vem fan generaliserar?
Om nån langare med liberala värderingar har något att klaga på så varsågod!

Ignatius72
2011-03-27, 18:01
Men ignatius antyder att ALLA langare gör det, det stämmer inte och det är bara det jag vill ha sagt.
Jag har inte en aning om TS granne står vid vägkanten med en stor annonsskylt och säljer till småbarn, men finner det inte speciellt troligt.

Nej, det skrev jag inte. Däremot skrev jag att det inte är någon särskild moralkodex som förhindrar dem. De skiter ju i vem som köper bara de får betalt. Som D ANdersson skriver, var tror ni småungarna får tag på droger?

Är man langare så är man per definition inte särskilt smart och korkade personer tenderar göra korkade saker.

Trance
2011-03-27, 18:09
Som D ANdersson skriver, var tror ni småungarna får tag på droger?

Storebröder eller att någon annan i gänget hänger med några äldre och kan få tag på det den vägen. Jag skulle bli ganska förvånad om det var vidare vanligt att det skedde som någon gammal pilsnerfilm där en skum typ säger "Psst, följ med här" till småungarna.

Ignatius72
2011-03-27, 18:13
Storebröder eller att någon annan i gänget hänger med några äldre och kan få tag på det den vägen. Jag skulle bli ganska förvånad om det var vidare vanligt att det skedde som någon gammal pilsnerfilm där en skum typ säger "Psst, följ med här" till småungarna.

Så storebrorsor kan inte vara langare?
Att man står och väser i gränden hör nog till den ovanligare formen av langning.

erks
2011-03-27, 18:18
Tycker du ska uppfostra dina barn istället för att gå och slå ner någon för att han "langar".

Förövrigt är det knappast någon som ens skulle vilja sälja till ungar. Kan bara gå en väg och det är åt helvete.

Holmes
2011-03-27, 18:23

Något som knappast har påståtts heller. Att mindreåriga har god tillgång till illegala droger är däremot mer än troligt. Det är dagens bistra sanning.

Diskussionen om påstådda langares eventuella moral är dock lika ointressant som kontraproduktivt. Dagens drogproblem är betydligt mer vidsträckt och samhällsövergripande än vad som låter sig förklaras med värdegrunden hos en liten samling brottslingar.

Socioekonomiska reformer i all ära, men den langare som verkar i mitt närområde kommer få en övernattning han sent ska glömma.

Trance
2011-03-27, 18:28
Så storebrorsor kan inte vara langare?
Att man står och väser i gränden hör nog till den ovanligare formen av langning.

Det brukar nog inte handla så mycket om langande som att man fått tag på lite och lillebrorsan får ta del av det också. Det är ganska långt ifrån att sälja till vem som helst.

Ignatius72
2011-03-27, 19:03
Det brukar nog inte handla så mycket om langande som att man fått tag på lite och lillebrorsan får ta del av det också. Det är ganska långt ifrån att sälja till vem som helst.

Även när storebröder langar så är det langning.

Nitrometan
2011-03-28, 13:49

Ja. Varför ska jag låta en mobbare bestämma vad han tycker är avvikande?

Jag kanske tycker att hans beteenade att mobba är avvikande och bör korrigeras medelst handgripligt våld.

young_george
2011-03-28, 13:56

Du som har så bra koll, hur många % av alla droger säljs till barn?

Vilka är det som skriver om sin moral och slår ner damer?

olwe
2011-03-28, 14:10
Jag måste gratulera Ignatius72 för de tröttaste argumenten jag sett någonsin.

Sälja sin morsa för en femma. Langare perdefinition korkade. Tur att Ignatius72 är här så kan vi skippa tankeverksamheten direkt och hoppa rakt på fördomarna. Allt blir ju så mycket enklare så.

Livankaret
2011-03-28, 14:21
Jag förstår vad ni båda menar och jag är själv väldigt impulsiv och galen periodvis. Men att hantera problemet på det sätt ni beskriver är endast kontraproduktivt. Tänk på att en säljare av preparat x endast tillgodoser en existerande efterfrågan.

Jag utgick från att något äckligt patrask skulle ränna efter min dotter på väg hem från skolan och försöka lura på henne något för att det är ballt eller vad som. Att någon skulle smyga runt bland buskarna och vissla på barn med gottigott i en påse för några hundralappar. Det var bilden jag fick upp i huvudet och svarade därefter.

Krampus
2011-03-28, 14:32
Jag lever inte i en bubbla där allt är fantastiskt perfekt. Jag har nog sett min beskärda del av droger, tro mej.. Därav min ilska över att skiten börjar flyta upp till ytan istället för att som tidigare varit gömd i källarens mörka vrå.

Må vara att dom som har en mer liberal syn på droger inte tycker att en drog är en drog, men i min lilla underbara värld är det så.

Med din utbredda erfarenhet är det lite underligt att du inte gör skillnad på heroin, cannabis eller alkohol. Det är våldtäkardroger punkt slut.

Självklart vill ingen att någon säljer narkotika, alkohol eller något annat farligt till sina barn.
Ingen i tråden har missat att du älskar dina barn.
Dock verkar du ärligt talat ganska inskränkt. Men eftersom du såklart vill dina barn väl - är det inte det är dags att komma ut ur bubblan och ta en titt på omvärlden? Just av anledningen att du vill ge dem det bästa.

Mecker
2011-03-28, 15:39
Hämnd är inte moraliskt rätt.

Ditt barn blir våldtaget, du hämnas (Valfri metod) på våldtäktsmannen.
Ditt barns liv är fortfarande fucked up.
Ditt barn blir våldtäktsman.
Ditt barn våldtar random person sen i hämnd mördas av personens släkting.

Everybody wins...not.

Degpekka
2011-03-28, 16:12

Everybody wins...not.

Men det är moraliskt rätt att sätta folk i fängelse? är inte det straffet en sorts hämnd för en begången handling?
Vad som händer med våldtäktsmannen har väl inte så mkt att göra med barnets tillfrisknande? förutom att jag kan tänka mig att barnet känner en ökad trygghet om våldtäktsmannen sitter bakom galler.

Mecker
2011-03-29, 11:42
Men det är moraliskt rätt att sätta folk i fängelse? är inte det straffet en sorts hämnd för en begången handling?
Fängelse (bestraffning) har två funktioner, avskräckelse och rehabilitation d.v.s. hämnd har ingenting med saken att göra. Det är moraliskt rätt när det ökar den totala glädje-nivån i samhället.

Vad som händer med våldtäktsmannen har väl inte så mkt att göra med barnets tillfrisknande? förutom att jag kan tänka mig att barnet känner en ökad trygghet om våldtäktsmannen sitter bakom galler
Precis, det som händer med våldtäktsmannen har absolut inget att göra med det redan utsatta offret. Det har att göra med potentiella nya offer samt hur den här gärningsmannen kan återgå till att bli en produktiv (glädje-skapande) medlem av samhället.

kaer
2011-03-29, 12:16
Fängelse (bestraffning) har två funktioner, avskräckelse och rehabilitation d.v.s. hämnd har ingenting med saken att göra. Det är moraliskt rätt när det ökar den totala glädje-nivån i samhället.

Hämnd är visst en del av ett fängelsestraff. Straff ses som en del av upprättelse för brottsoffret.

För övrigt håller jag inte ett dugg med om att moral skulle defineras av att 'glädjenivån' skulle öka i ett samhälle. Känns tvärtom som ett rätt farligt resonemang.

Tricklew
2011-03-29, 12:56

Precis, det som händer med våldtäktsmannen har absolut inget att göra med det redan utsatta offret. Det har att göra med potentiella nya offer samt hur den här gärningsmannen kan återgå till att bli en produktiv (glädje-skapande) medlem av samhället.

Det där är nonsens, hämnd har väldigt mycket att göra med straffen som sätts, rehabilitering och avskräckelse är två andra punkter, men knappast de enda.

Sedan kan man diskutera hur bra rehabiliteringen fungerar, med tanke på att återfallsfrekvensen inte är jättelåg, sedan har svenska straff knappast någon avskräckande effekt på de som redan är yrkeskriminella.

Viktor_Balck
2011-03-29, 13:00
Hur går det med situationen? Har langaren fått nån smäll på käften än?

Yes
2011-03-29, 13:15
Jo.

Everybody wins...not.
Mitt barn blir våldtaget. Jag hämnas.
Mitt barns liv går att reparera.
Mitt barn blir en framgångsrik riskkapitalist.
Mitt barn är rik som ett troll och vinner. Efter mina 2 år i fängelse brukar vi sitta tillsammans på helgerna och skrocka åt hur jag tvingade våldtäktsmannen äta upp sin egen penis.

Vi vinner. Våldtäktsmannen gjorde inte det.

Mecker
2011-03-29, 14:12
Hämnd är visst en del av ett fängelsestraff. Straff ses som en del av upprättelse för brottsoffret.
Det där är nonsens, hämnd har väldigt mycket att göra med straffen som sätts, rehabilitering och avskräckelse är två andra punkter, men knappast de enda.
Det finns väldigt delade åsikter om det.

http://plato.stanford.edu/entries/legal-punishment/#LegPunJus
http://jthomasniu.org/class/Stuff/Temp/punproporp11.pdf

För övrigt håller jag inte ett dugg med om att moral skulle defineras av att 'glädjenivån' skulle öka i ett samhälle. Känns tvärtom som ett rätt farligt resonemang.
Det är en ganska populär syn på moral bland filosofer, hur skulle du själv bedöma vad som är moraliskt rätt?

Sedan kan man diskutera hur bra rehabiliteringen fungerar, med tanke på att återfallsfrekvensen inte är jättelåg, sedan har svenska straff knappast någon avskräckande effekt på de som redan är yrkeskriminella.
Diskussion går an, dock har vi inte i närheten av tillräckligt med underlag för att få fram en ordentlig slutsats. Därmed skulle det bara bli en fjantig "politisk" debatt där vad som avgör "vinnaren" är vem som kan öppna käften mest och låta mer dramatisk.

Mecker
2011-03-29, 14:24
Jo.

Mitt barn blir våldtaget. Jag hämnas.
Mitt barns liv går att reparera.
Mitt barn blir en framgångsrik riskkapitalist.
Mitt barn är rik som ett troll och vinner. Efter mina 2 år i fängelse brukar vi sitta tillsammans på helgerna och skrocka åt hur jag tvingade våldtäktsmannen äta upp sin egen penis.

Vi vinner. Våldtäktsmannen gjorde inte det.
Du brukar inte vara såhär trångsynt Yes, känsligt ämne?

Om du inte hämnas kommer oddsen för ditt barn att få ett lyckligt liv förmodligen öka samt undviker du en massa framtida bekymmer som uppstår för ex. brottslingar.

Våldtäktsmannen blir knappast en "bättre" människa efter att någon sur farsa sparkat in ansiktet på honom. Om något ger det upphov till hämnd vilket kan riskera din och ditt barns framtid yttligare.

Vilken nytta hoppas du att uppnå förutom att tillfredställa ett temporärt ilskeutbrott när du utövar din hämnd? Som jag ser det så förbättras varken ditt liv, ditt barns eller våldtäktsmannens.

Yes
2011-03-29, 14:37
Du brukar inte vara såhär trångsynt Yes, känsligt ämne?
Inte alls.

Om du inte hämnas kommer oddsen för ditt barn att få ett lyckligt liv förmodligen öka samt undviker du en massa framtida bekymmer som uppstår för ex. brottslingar.
Vid ett rättmätigt straff ökar snarare oddsen för att offret ska få ett lyckligt liv. Det är viktigt, speciellt för unga personer, att se rättvisa skipas. Det stärker deras bild av sig själva som okränkbara och de kan känna trygghet i förvissningen om att omvärlden inte är ryggradslösa pacifistfjollor.

Våldtäktsmannen blir knappast en "bättre" människa efter att någon sur farsa sparkat in ansiktet på honom. Om något ger det upphov till hämnd vilket kan riskera din och ditt barns framtid yttligare.
En död våldtäktsman är en bättre våldtäktsman.

Beträffande vedergällning finns det en regel som alltid bör följas. Se till att hämden är så gruvlig att ingen vågar röra dig eller dina nära och kära igen.

Vilken nytta hoppas du att uppnå förutom att tillfredställa ett temporärt ilskeutbrott när du utövar din hämnd? Som jag ser det så förbättras varken ditt liv, ditt barns eller våldtäktsmannens.
Rättvisa såklart. I normala fall bör den förstås skötas av rättsväsendet, men i Sverige vetifan om det är tillräckligt. Priset för att göra köttfärs av någon som våldtagit ens barn är förmodligen väldigt lågt.

Nitrometan
2011-03-29, 14:53
Beträffande vedergällning finns det en regel som alltid bör följas. Se till att hämden är så gruvlig att ingen vågar röra dig eller dina nära och kära igen.
Tänk om våldtäktsmannens släktingar resonerar likadant?

Eller om han var felaktigt utpekad?

kaer
2011-03-29, 14:55
Det är en ganska populär syn på moral bland filosofer, hur skulle du själv bedöma vad som är moraliskt rätt?

Nej, det är det inte alls, även om det resonemanget har funnits väldigt länge.

Moral är svårt, men grundläggande tycker jag väl att det är moraliskt fel att inkräkta/begränsa någon annans friheter.
Staten får göra undantag på det för att upprätthålla samhällsordningen... Något sånt.

Mecker
2011-03-29, 14:56
Inte alls.
Jag tvivlar på det.

Vid ett rättmätigt straff ökar snarare oddsen för att offret ska få ett lyckligt liv. Det är viktigt, speciellt för unga personer, att se rättvisa skipas. Det stärker deras bild av sig själva som okränkbara och de kan känna trygghet i förvissningen om att omvärlden inte är ryggradslösa pacifistfjollor.
Jag tvivlar starkt på att den här unga personen kan få någon nytta av att se "rättvisa skipas" av en förälder när det inblandar ett brott så pass grovt att det ger ett fängelsestraff. Ett väldigt irrationellt argument.

En död våldtäktsman är en bättre våldtäktsman.

I verkligheten existerar inte den här typen av "gruvlig" hämnd. Du skulle uppnå betydligt bättre resultat att visa för våldtäktsmannen hur förkrossad dennes offer är på grund av dennes handlingar.

Rättvisa såklart. I normala fall bör den förstås skötas av rättsväsendet, men i Sverige vetifan om det är tillräckligt. Priset för att göra köttfärs av någon som våldtagit ens barn är förmodligen väldigt lågt.
Vi kan inte bedöma vad som är tillräckligt eftersom detta kräver utförlig analys av samhället i helhet. Allt vi kan påstå nu är att Sveriges rättssystem fungerar bra (jämför andra länder) men förmodligen inte så bra som det kan göra med de resurser vi har. Däremot är den bästa metoden för att hindra brottslighet inte ett "starkt" rättsystem utan snarare ett bra samhälle.

Mecker
2011-03-29, 15:04
Nej, det är det inte alls, även om det resonemanget har funnits väldigt länge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_realism

http://philpapers.org/surveys/results.pl
Meta-ethics: moral realism or moral anti-realism?
Accept or lean toward: moral realism 525 / 931 (56.3%)
Accept or lean toward: moral anti-realism 258 / 931 (27.7%)
Other 148 / 931 (15.8%)

kaer
2011-03-29, 15:18
Det är moraliskt rätt när det ökar den totala glädje-nivån i samhället.

http://en.wikipedia.org/wiki/Moral_realism

Allvarligt talat ser jag inte riktigt hur den där länken stöder ditt första uttalande.

Mecker
2011-03-29, 15:20
Allvarligt talat ser jag inte riktigt hur den där länken stöder ditt första uttalande.
Om vi ska mäta moral objektivt bör det göras från summan av det sammanlagda välmåendet i samhället. Vilket annat objektivt mått skulle vi kunna använda?

kaer
2011-03-29, 15:27
Om vi ska mäta moral objektivt bör det göras från summan av det sammanlagda välmåendet i samhället. Vilket annat objektivt mått skulle vi kunna använda?

Hur mäter man det sammanlagda välmåendet i ett samhälle?
Resulterar samma handlingar till ökat eller lika mycket ökat välmående i olika samhällen/kulturer?

Du är säkert mycket mer påläst bättre på att debattera ämnet än jag är, men jag tycker det andas kollektivism och de mångas rätt att bestämma över de få över resonemanget.

Yes
2011-03-29, 15:36
Tänk om våldtäktsmannens släktingar resonerar likadant?
Då får man se till att vara på den vinnande sidan. Han har ändå inte hur många släktingar som helst.

Eller om han var felaktigt utpekad?
Det är ett utmärkt argument mot att inte ta lagen i egna händer.

Jag tvivlar på det.
"ok"

Jag tvivlar starkt på att den här unga personen kan få någon nytta av att se "rättvisa skipas" av en förälder när det inblandar ett brott så pass grovt att det ger ett fängelsestraff. Ett väldigt irrationellt argument.
Tvivla på du. Om du inte tror att skipandet av rättvisa har psykologiskt hälsosamma aspekter finns det inget jag kan säga för att övertyga dig.

I verkligheten existerar inte den här typen av "gruvlig" hämnd. Du skulle uppnå betydligt bättre resultat att visa för våldtäktsmannen hur förkrossad dennes offer är på grund av dennes handlingar.
Romarna byggde ett helt imperie genom en liknande filosofi. Man vinner inte något på att visa sig sårbar och ynklig.

Vi kan inte bedöma vad som är tillräckligt eftersom detta kräver utförlig analys av samhället i helhet. Allt vi kan påstå nu är att Sveriges rättssystem fungerar bra (jämför andra länder) men förmodligen inte så bra som det kan göra med de resurser vi har. Däremot är den bästa metoden för att hindra brottslighet inte ett "starkt" rättsystem utan snarare ett bra samhälle.
Nej, det är klart. Det kräver ju att man uttrycker sig i absoluta termer. Att man konstaterar att våldtäkter är inte okej, och att gärningsmannen inte förtjänar någon som helst sympati. Det i sin tur kräver att man vågar säga vad som är rätt och fel. Istället är det synd om förövaren, det är samhällets fel och han behöver hjälp. Att utdela straff känns lite väl hårt, om än nödvändigt ibland, och att skipa rättvisa är bara någon primitiv idé vi fått från Hammurabi.

Nej, Sveriges rättsystem fungerar inte bra. Det är patetiskt.

Mecker
2011-03-29, 15:43
Hur mäter man det sammanlagda välmåendet i ett samhälle?
Resulterar samma handlingar till ökat eller lika mycket ökat välmående i olika samhällen/kulturer?
Bra fråga, detta antar jag debatteras bland psykologer, filosofer och förhoppningsvis statsmän. Det som krävs är utförliga studier för att få en välbelagd grund för vad som gör människor lyckliga sedan kan man justera politik efter detta. Det kommer vara krav på att man mäter väldigt många, specifika situationer för att få den här välbelagda grunden.
Vi är trots allt alla av samma ras och min personliga ståndpunkt för tillfället är att vi enkelt kommer kunna hitta korrelaterade faktorer till välmående.

Du är säkert mycket mer påläst bättre på att debattera ämnet än jag är, men jag tycker det andas kollektivism och de mångas rätt att bestämma över de få över resonemanget.
Jag är inte alls lika påläst som jag önskar jag vore dock börjar vi nu gå mer in på statsvetenskap som blir ett helt annat ämne i sig. Givetvis måste man inblanda statsvetenskap för att kunna implementera filosofiska/psykologiska slutsatser men jag anser mig själv vara alldeles för okunnig inom ämnet för att göra det.

Yes
2011-03-29, 15:48
Nej, det där är bara ytterligare en kollektivistisk idé där individen står underordnad den stora massan.

young_george
2011-03-29, 16:27
Nej, det där är bara ytterligare en kollektivistisk idé där individen står underordnad den stora massan.

Ovanstående kan inte poängteras nog.

Varför skulle man t.e.x. annars motsätta sig förintelse av mindre grupper människor om det får den stora massan att må lite bättre?

Ignatius72
2011-03-29, 21:07
Du som har så bra koll, hur många % av alla droger säljs till barn?

Vilka är det som skriver om sin moral och slår ner damer?

Barn drogar och de har fått det av en langare. HUr många procent vet jag inte. Rimligtvis så är det en liten del
Hur många kriminella tror du säger att de tycker att det är ok att slå ner gamla kärringar, langa till barn, begå våldtäkt, pedofili etc etc. Likförbannat så är det alldeles för vanligt förekommande. Det är alltså dessa personer som skriver om sin moral och slår ner damer.

Jag måste gratulera Ignatius72 för de tröttaste argumenten jag sett någonsin.

Sälja sin morsa för en femma. Langare perdefinition korkade. Tur att Ignatius72 är här så kan vi skippa tankeverksamheten direkt och hoppa rakt på fördomarna. Allt blir ju så mycket enklare så.

Om jag behöver få tag på en person med huvudet på skaft så är langar/missbrukargänget inte ett ställe jag skulle leta på.

Mecker
2011-03-30, 12:09
Nu väljer ni bara att vara fjantiga, jag tror allvarligt inte att ni missuppfattar begreppet så pass grovt. Vi lever i en demokrati och det kommer inte att ändras, målet är inte att tvinga människor att göra saker utan att utbilda dem så att de kan göra genomtänkte beslut baserade på fakta. Om Yes var mer informerad skulle han förmodligen förstå att det vore bättre för hans, och hela Sveriges, välmående att vara mer förlåtande.

Endast de ytterst ignoranta människorna kommer att ignorera forskning som stödjer ett mildare straff-system och tur nog är dessa ignoranta människor en minoritet. Majoriteten vinner i en demokrati och därmed kommer dessa metoder implementeras.

Ovanstående kan inte poängteras nog.

Varför skulle man t.e.x. annars motsätta sig förintelse av mindre grupper människor om det får den stora massan att må lite bättre?
Du tänker nog på välmåendet som något relativt till befolkning men det gör inte jag. Om det var relativt skulle hela mänskligheten bli "lyckligare" om vi massutrotade Afrikas befolkning. Jag tänker på välmåendet mer som en summa av alla människors välmående sammanlagt - därmed kommer värdet minska om vi dödar folk.

Sen är det ett ganska löjligt argument du för fram, vi kommer fortfarande att följa de grundliga reglerna för mänskliga rättigheter.

Jag kunde inte undvika att tänka på den här bilden (postad tidigare i tråden) när jag läste vad Yes skrev.
http://4.bp.blogspot.com/_woU5s2fwbZo/TCcW51GvuoI/AAAAAAABYdM/fxtIk5Q8yDo/s400/Insanity_Wolf_7_by_Nossek.jpg

Tolkia
2011-03-30, 12:14
Om jag behöver få tag på en person med huvudet på skaft så är langar/missbrukargänget inte ett ställe jag skulle leta på.
Jag måste hålla med Ignatius72 här. Det spelar heller ingen större roll om man var ett geni innan det gick snett; intelligens utan förmåga att applicera den är tämligen värdelös.

Yes
2011-03-30, 12:32
Nu väljer ni bara att vara fjantiga, jag tror allvarligt inte att ni missuppfattar begreppet så pass grovt. Vi lever i en demokrati och det kommer inte att ändras, målet är inte att tvinga människor att göra saker utan att utbilda dem så att de kan göra genomtänkte beslut baserade på fakta.
Jag har inte missuppfattat nånting. Jag är sedan länge bekant med utilitarismen. Det är en moral där gruppens välmående sätts före individens. Den behandlar rätt och fel som något relativt, mätt efter hur många kompisar man har på sin sida eller nåt annat godtyckligt. Sen kan man vända, vrida och ordbajsa hur mycket man vill, men den grundprincipen kvarstår.

Om Yes var mer informerad skulle han förmodligen förstå att det vore bättre för hans, och hela Sveriges, välmående att vara mer förlåtande.
Nej, det vore bättre för mitt och alla hederliga svenskars välmående om fler hade lite ryggrad och ett par kulor mellan benen. Att förlåta våldtäktsmän, mördare och andra degenererade varelser gör inte världen bättre. Tvärtom. Det är att vända ryggen till offren och ta förövarens parti.

Endast de ytterst ignoranta människorna kommer att ignorera forskning som stödjer ett mildare straff-system och tur nog är dessa ignoranta människor en minoritet. Majoriteten vinner i en demokrati och därmed kommer dessa metoder implementeras.
Endast fegisar stöder ett mildare straff-system.

Jag kunde inte undvika att tänka på den här bilden (postad tidigare i tråden) när jag läste vad Yes skrev.
[.IMG]http://4.bp.blogspot.com/_woU5s2fwbZo/TCcW51GvuoI/AAAAAAABYdM/fxtIk5Q8yDo/s400/Insanity_Wolf_7_by_Nossek.jpg[/IMG]
Du borde tänkt lite längre. Min position är snarare att "döda alla som hotar ditt liv". Det är enda sättet för hederliga människor att existera i frihet.

young_george
2011-03-30, 12:56
N

Du tänker nog på välmåendet som något relativt till befolkning men det gör inte jag. Om det var relativt skulle hela mänskligheten bli "lyckligare" om vi massutrotade Afrikas befolkning. Jag tänker på välmåendet mer som en summa av alla människors välmående sammanlagt - därmed kommer värdet minska om vi dödar folk.

Sen är det ett ganska löjligt argument du för fram, vi kommer fortfarande att följa de grundliga reglerna för mänskliga rättigheter.

Varför skulle man i ditt system ha "mänskliga rättigheter", om det optimala styrelsesättet är det som får massan att "må bäst".
Antingen så är ju dessa mänskliga rättigheter redan en nödvändighet i systemet och behöver därför inte ens uttalas eller så tror du inte på din egen idé.

Om s.k mänskliga rättigheter skulle få kollektivet att må sämre, så varför ha kvar dom?

Yes
2011-03-30, 13:20
Du borde tänkt lite längre. Min position är snarare att "döda alla som hotar ditt liv". Det är enda sättet för hederliga människor att existera i frihet.
För att utveckla det...

Din position är uppenbarligen att den där gruppen mobbare på skolgården bör man prata med, föra en dialog, och man ska minsann inte vara för hård - det är ju trots allt synd om den.

Min position är att i ideala fall ska de slängas ut från skolan, permanent, och är de över 10 år ska de kunna dömas till skadestånd. Eftersom vi lever i ett rätt ryggradslöst samhälle tenderar dock verkligheten vara den att inget händer, eftersom alla vuxna är upptagna med att prata ut om sina känslor. I det läget kan brutalt, rått och hårresande våld vara fullt befogat.

Nu säger jag inte att rättsväsendet nödvändigtvis är så degenererat att det är befogat att ta lagen i egna händer. Utvecklingen är dock på väg åt det hållet. Redan nu är det så illa att så fort det händer ett grövre brott(riktigt elak misshandel, någon blir knivskuren, våldtäkt, väpnat rån etc) vet polisen redan exakt vem det är - innan gärningsmannen ens är gripen. Man kan liksom räkna med att det är nån som slussats runt lite inom rättsystemet och fått prata ut och ångra sig lite, innan han släpps ut på gatorna igen.

Det är också ett faktum att straffen är löjligt låga. Framförallt med tanke på att det råder rättspraxis där man nästan alltid delar ut minsta straffet på skalan.

Vad allt det talar för är ett samhälle som förlorat sin moraliska ryggrad, där man allt mer tar brottslingarnas parti istället för offren. Det man borde göra är att sätta dit grova brottslingar hårt och kompromisslöst, utan någon som helst sympati.

Fagen
2011-03-30, 13:47
För att utveckla det...

Nu säger jag inte att rättsväsendet nödvändigtvis är så degenererat att det är befogat att ta lagen i egna händer. Utvecklingen är dock på väg åt det hållet. Redan nu är det så illa att så fort det händer ett grövre brott(riktigt elak misshandel, någon blir knivskuren, våldtäkt, väpnat rån etc) vet polisen redan exakt vem det är - innan gärningsmannen ens är gripen. Man kan liksom räkna med att det är nån som slussats runt lite inom rättsystemet och fått prata ut och ångra sig lite, innan han släpps ut på gatorna igen.

Det är också ett faktum att straffen är löjligt låga. Framförallt med tanke på att det råder rättspraxis där man nästan alltid delar ut minsta straffet på skalan.

Vad allt det talar för är ett samhälle som förlorat sin moraliska ryggrad, där man allt mer tar brottslingarnas parti istället för offren. Det man borde göra är att sätta dit grova brottslingar hårt och kompromisslöst, utan någon som helst sympati.

Så om jag, säg, grovt misshandlar en person som har gett sig på mina barn, så skall jag straffas hårt och helt utan sympati?

Utan att vara för daltande med yrkeskriminella, vilket jag inte är, så lever vi ju i en väl fungerande rättsstat. Jag känner inte igen mig i den bild som du målar upp om ett rättssystem i förfall. Även om allt naturligtvis inte är perfekt.

Och bättre blir det:

"EU-medborgare som dömts för brott i Sverige ska framöver kunna avtjäna sina fängelsestraff i hemlandet"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4423798

Yes
2011-03-30, 13:58
Så om jag, säg, grovt misshandlar en person som har gett sig på mina barn, så skall jag straffas hårt och helt utan sympati?
Självklart ska inte brott mot skyldiga personer dömas lika hårt.

Utan att vara för daltande med yrkeskriminella, vilket jag inte är, så lever vi ju i en väl fungerande rättsstat. Jag känner inte igen mig i den bild som du målar upp om ett rättssystem i förfall. Även om allt naturligtvis inte är perfekt.

Jag har byggt min bild av det på vad jag fått berättat för mig av flertalet poliser och jurister, samt en del rättsfall jag satt mig in i. Vad bygger du din uppfattning på?

Fagen
2011-03-30, 14:12
Självklart ska inte brott mot skyldiga personer dömas lika hårt.

Jag ville bara peka på att omständighet alltid är värda att beakta.

Jag har byggt min bild av det på vad jag fått berättat för mig av flertalet poliser och jurister, samt en del rättsfall jag satt mig in i. Vad bygger du din uppfattning på?

Också från jurister faktiskt. Släkten är full av dem.

Men främst på det faktum att jag, eller någon jag vet, aldrig blivit godtyckligt fängslad, torterad eller på andra sätt fått mänskliga rättigheter kränkta.

Visst finns det problem inom rättsväsendent, men att därifrån gå till att det pågår något moras känns lite långsökt.

Yes
2011-03-30, 14:35
Jag ville bara peka på att omständighet alltid är värda att beakta.
Det håller jag med om, så länge vi talar om relevanta omständigheter.

Också från jurister faktiskt. Släkten är full av dem.
Och du menar att det inte är praxis att utdöma låga straff och att de som döms för grova brott ofta är kända hos polisen(och redan suttit kortare straff för rån, misshandel eller annat smått och gott)?

Men främst på det faktum att jag, eller någon jag vet, aldrig blivit godtyckligt fängslad, torterad eller på andra sätt fått mänskliga rättigheter kränkta.
Fast det är ju inte vad jag talar om heller.

Visst finns det problem inom rättsväsendent, men att därifrån gå till att det pågår något moras känns lite långsökt.
Ptja, det är ju rätt ineffektivt på att få undan brottslingar...

Fagen
2011-03-30, 14:43
[QUOTE=Yes;4959337]
Och du menar att det inte är praxis att utdöma låga straff och att de som döms för grova brott ofta är kända hos polisen(och redan suttit kortare straff för rån, misshandel eller annat smått och gott)? QUOTE]

Jo, fast det speglar ju mer rådande värden och övertygelser inom det svenska samhället, och inte något förfall inom rättsväsendet. Eller?

Yes
2011-03-30, 14:50
Jo, fast det speglar ju mer rådande värden och övertygelser inom det svenska samhället, och inte något förfall inom rättsväsendet. Eller?
Jag vill snarare mena att rådande värden och övertygelser i samhället orsakar förfall. Eller i varje fall att det har orsakat det. Jag är inte säker på om trenden håller på att vända eller om det kommer fortsätta i samma spår.

Fagen
2011-03-30, 14:56
Jag vill snarare mena att rådande värden och övertygelser i samhället orsakar förfall. Eller i varje fall att det har orsakat det. Jag är inte säker på om trenden håller på att vända eller om det kommer fortsätta i samma spår.

Tja, det vågar jag nog inte sia om. Men så länge du inte skriver att det var bättre förr så tänker jag inte opponera mig.

Smml
2011-03-30, 14:59
Vilken sjuk tråd.

Är det moraliskt rätt att misshandla efterblivna föräldrar?