handdator

Visa fullständig version : 3-split vs halvkroppsass

MarcusN
2011-03-25, 15:16
Hej!

Nu har jag tröttnat på min 3-split som jag kört sen jag började träna och sitter o knåpar ihop ett nytt schema som ser ut att bli nån form av 2-split.

Och som alla andra så vill jag ju naturligtvis ha era åsikter och eventuell tips på förbättringar m.m. och även passa på att fråga lite saker.

Själva schemat är väl egentligen inte det som jag undrar så mkt över då det är rätt så basic utan mina funderingar kretsar mer över om jag får så mkt träning som varje muskel kräver för eventuella muskel och styrkeökningar.

När jag för en herrans massa månader sedan funderade på om jag inte gjorde för mycket övningar på min 3 split så frågade jag er här på kolo och det fanns dom som sa att det var för lite. Då körde jag ungefär så här:

dag1: rygg/axlar, dag2: ben/mage, dag3: bröst/biceps/triceps
och bestog i princip av 3 övningar per muskelgrupp och 3 set för varje övning.

Anledningen till att jag undrade om det blev för mycket är för att varje gång man tittade på ett schema som en "elit" rekommenderade nån "amatör" som frågade så var det i princip 1 max 2 övningar per muskel och alla instämde och tyckte det var bra. Men sen fick man höra att jag gjorde för lite istället. Så man fick lite blandade signaler..

Eftersom jag bara tränar 3 gånger i veckan och ibland knappt det så funderade jag på att sänka antalet övningar, fokusera mer på basövningar och lägga till nån enstaka komplement övning och på så vis krympa passen lite och göra dom till halvkroppspass i princip och på så vis kanske få träning på varje muskel 2 gånger i veckan istället för 1 eller 0.75.

Så vad tror ni? Borde det inte vara bättre att köra färre övningar möjligen fler set och varje muskel 2 gånger i veckan mot att köra som jag körde tidigare?

Sen är jag så nojig över mina ben och armar.. dom släpar en del särskilt benen och biceps. Jag tänker ju så här att eftersom mina biceps inte växt fastän dom får träning på ryggpasset och armpasset och för sig stadiga 3 övningar och 3 set per övning hur ska dom då kunna växa på "bara" chins, rodd och stångcurl? Likaså låren som körts hårt i knäböj,benpress och benspark.. hur ska dom kunna växa på "bara" knäböj och benspark?

Som vanligt när jag ska förklara och skriva saker så blir det en hel bok men jag får väl tacka dom som orkar läsa på förhand :)

Vill ni veta exakt hur passen såg ut förr och hur dom kommer se ut nu så är det bara att fråga

MarcusN
2011-03-25, 15:28
Klar med en grov skiss på nya schemat.. satt i princip o radade upp övningar som borde vara med och tryckte ut dom på 2 dagar på nåt vis som tycktes se bra ut.

DAG 1: BRÖST/BEN
KNÄBÖJ 5 SET
BÄNKPRESS 5 SET
LÅRCURL 3-5 SET?
DIPS 3-5 SET?
HANTELPRESS/FLYES/PECDEC 3 SET
VADPRESS 3 SET?
BENSPARK 3 SET
VALFRI TRICEPSÖVNING 3-5 SET?

DAG 2: RYGG/AXLAR
MARKLYFT 5 SET
MILITÄRPRESS 5 SET
CHINS/LATSDRAG 5 SET
RODD 5 SET
STÅNGCURL/EZ-CURL 3-5 SET?
OMVÄNDA FLYES 3 SET
MAGEN! 1-2 ÖVNINGAR 3-5 SET PÅ VARJE?

Åsikter?
Brukar inte vilja vara på gymmet mer än totalt 1,5 timmar. Tror ni jag hinner med detta på den tiden?

kottovic
2011-03-25, 15:35
1 Överkropp tungt
2 Underkropp tungt

3 Överkropp lätt
4. Underkropp lätt

MarcusN
2011-03-25, 20:53
Var ju inte riktigt periodisering jag undrade över.. Det sköter jag själv.

Sen tycker jag det verkar väldigt dumt att köra överkropp underkropp eftersom underkroppen bara blir typ 5 övningar medans överkroppen blir 25..

kottovic
2011-03-25, 21:26
Sen tycker jag det verkar väldigt dumt att köra överkropp underkropp eftersom underkroppen bara blir typ 5 övningar medans överkroppen blir 25..

Och varför köra 25 övningar när 5 räcker utmärkt?

1. Bänkpress, militärpress, chins/latsdrag, valfri biceps/triceps.

Du behöver inte köra hela övningsbanken utan fokusera på flerleds / basövningar / och ha fler set.

mixedskills
2011-03-25, 22:06
Sluta nojja, och skippa de andra iso-övningarna!

DAG 1:
KNÄBÖJ 5 SET
DIPS 5 SET/BÄNKPRESS 5 SET
VADPRESS 3 SET
MILITÄRPRESS 5 SET
VALFRI TRICEPSÖVNING 2 SET

DAG 2:
MARKLYFT 5 SET/RODD 5 SET
CHINS/LATSDRAG 5 SET
STÅNGCURL/EZ-CURL 2 SET
MAGEN! 1-2 ÖVNINGAR 3-5 SET PÅ VARJE
RYGGRESNINGAR 3 SET

Jag hade utgått från detta och se vad som händer, särskilt om det ska köras igenom 2 ggr/vecka. Ibland kan man bli förvånad över resultaten, även om det ser lite ut.

MarcusN
2011-03-25, 22:23
Tanken bakom mitt schema var ju att lägga största vikten på basövningarna därav 5 set på dom.
När jag satt och brainstormade till schemat så radade jag upp alla "basövningar" som jag ville ha med och det blev dessa:
BÄNKPRESS, KNÄBÖJ, MARKLYFT, CHINS/LATSDRAG, RODD, MILITÄRPRESS och DIPS

Sen spred jag ut dom på ett lagom vis. Sen hade jag en till lista med komplement övningar som var resten utav det som står tidigare då.

Så man kan ju säga att jag utgick från det du skrev mixedskills och sen la till lite mer eftersom jag känner att det finns förmodligen tid och ork för det.
Det som du skrev känns lite lite.

kottovic
2011-03-25, 22:24
Lite för vad? Dubbla antalet SET då och sen får vi se hur LITE det känns i din kropp.

MarcusN
2011-03-25, 22:45
Menar du att jag ska köra 10 set bänk då eller?

Jag börjar ana en viss irritation hos kottovic så jag tänkte bara passa på o be om ursäkt om jag verkat otacksam eller dryg över dina förslag.
Givetvis är jag tacksam för alla åsikter osv men eftersom jag kört så många övningar per muskel nu så känns det lite väl drastiskt att dra ner till totalt 5 övningar för i princip hela kroppen.

Grejen är ju även så här att jag är inte bara ute efter att bli stark rent allmänt utan jag vill gärna få lite massa iom att jag är en liten sparris i mina egna ögon så därför känns det som att exempelvis triceps inte får tillräckligt med stryk för att växa bara genom att köra bänk o militärpress

kottovic
2011-03-25, 23:04
Inte ett dugg irriterad däremot är det lite synd att du inte läser det jag skriver.

Om du kör 3-5 reps på den tunga dagen och 8-12 den lätta så får du både en skvätt av volym och styrka under samma vecka. Det är bara dagsformen som kan sätta stopp för det goda.

MrMuggelSnuggel
2011-03-26, 00:43
Du vet väl om att bröst aktiverar axlarna i stor utsträckning? Med ditt nuvarande schema bröst/ben & rygg/axlar piskar du dina axlar 4 ggr/vecka och det skulle jag ej rekommendera. Gör om, gör rätt. Såhär:

Pass 1 & 3

Bänkpress
Sittande rodd / skivstångsrodd
Chins
Militärpress
Sidolyft, axlar
Tricepsextensions
Skivstångscurl

Pass 2 & 4

Marklyft / stela mark
Knäböj
Benpress
Liggande lårcurl
Stående vadpress
Cable crunches

Släng in underarmscurl, baksida axlar och shrugs när du känner för de/om du vill.

MarcusN
2011-03-26, 01:13
Ja jag såg det och gjorde om schemat lite jag med (pillade med detta innan jag såg att du skrivit).. resultatet blev detta:

DAG 1:
KNÄBÖJ 5 SET
BÄNKPRESS 5 SET
MILITÄRPRESS 5 SET
LÅRCURL 3 SET
VALFRI BRÖSTÖVNING 3 SET
BENSPARK 3 SET
VALFRI TRICEPSÖVNING 3 SET
MAGÖVNING 3 SET

DAG 2:
MARKLYFT 5 SET
CHINS/LATSDRAG 5 SET
RODD 5 SET
STÅNGCURL/EZ-CURL 3 SET
OMVÄNDA FLYES 3 SET
MAGÖVNING 3 SET
VADPRESS 3 SET

Optimistic
2011-03-28, 16:38
Jag hade kört ben/rygg/biceps på samma pass sen bröst/axlar/triceps.. sen mage/underarmar vart du känner för det. Anledningen är att annars finns det en risk att man kör t.ex. knäböj på måndag sen marklyft på tisdagen, vilket jag skulle försöka undvika.

Jag skulle ha kört såhär:

Knäböj 5set
Marklyft 3set
Chins 3set
Skivstångsrodd 3set
en bicepsövning 3set

Bänkpress 5set
Militärpress 5set
Dips 3set
valfri bröstövning 3set
Hantellyft åt sidan 3set
valfri tricepsövning 3set

Kan kännas tungt att ha knäböj och marklyft på samma dag, men för mig har det blivit bättre med tiden, för mig funkar det bra (tog "bara" 3 set på marklyften just pga att dom hamnar direkt efter böjarna). Jag skulle iaf föredra att ha det så istället för att riskera eventuella krockar.