handdator

Visa fullständig version : Proteinintag ur miljö- och hälsosynpunkt?

Playmate
2011-03-24, 15:53
Jag har alltid försökt att sikta på ett högt proteinintag. Med en vikt på omkring 85kg blir det en hel del protein för att uppnå proteinnivåer kring 2-3g/kg. Mitt proteinintag baseras på ungefär 60-70g mjölkprotein och så gott som resterande kommer uteslutande från animalistiska proteinkällor. Dock har jag på senare tid fått väldig miljöångest från min köttkonsumtion. Att äta mer än 70g protein från mejeriprodukter känns inte aktuellt för mig pga hälsosynpunkt. (akneproblem, ev. prostatacancer, osv.) Jag försöker att hålla mig till svenskproducerad kyckling och ägg, vilket jag har hört ska ha minst miljöpåverkan. Men man måste såklart variera! Hur resonerar/gör ni kring detta? Är det bara jag som är nojig? ;)

kamel2
2011-03-29, 16:47
En ko är bara en ko precis som naturen är till för att tämjas. Vi har inte kommit till jorden för att vårda den utan det står oss fritt att använda den som vi vill. Plantera ett träd om du känner dig orolig, din individuella påverkan är obefintlig. Idag finns det en överproduktion av spannmål (delvis pga av EU:s subventioner och handelstullar) vilket innebär att det inte är direkt oetiskt att äta ordentligt. Bara för att du tuggar dig mätt så kommer det inte innebära att barnen i Afrika kommer att svälta mer. Det handlar om politik och distribution och är något som måste förändras uppifrån och ner.

Vunnis
2011-03-29, 16:53
Jag skyller på alla andra, min konsumtion och påverkan på hela jorden märks knappt, men alla andra än jag är mycket fler och märks tillsammans mycket mer än jag själv, alltså är det deras fel.

Fugly
2011-03-29, 17:54
De som är veganer/vegetarianer ''förstör'' naturen mer då de äter djurens föda, samt att djur är uppfödda för att slaktas och ätas.

Playmate
2011-03-29, 20:29
En ko är bara en ko precis som naturen är till för att tämjas. Vi har inte kommit till jorden för att vårda den utan det står oss fritt att använda den som vi vill. Plantera ett träd om du känner dig orolig, din individuella påverkan är obefintlig. Idag finns det en överproduktion av spannmål (delvis pga av EU:s subventioner och handelstullar) vilket innebär att det inte är direkt oetiskt att äta ordentligt. Bara för att du tuggar dig mätt så kommer det inte innebära att barnen i Afrika kommer att svälta mer. Det handlar om politik och distribution och är något som måste förändras uppifrån och ner.

Jag håller helt med det du säger. Jag älskar kött och har alrig tidigare haft några som helst tankar kring dess miljöpåverkan. Men jag antar att jag helt enkelt blivit påverkad av den "propaganda" som bedrivs i media mot bland annat köttätandet, som tydligen ska stå för 25% av koldioxiutsläppen. Jag har fortfarande svårt att svälja argument som att en enda människa inte kan påverka, visst det stämmer, men det gör inte något etiskt rätt. Jag kommer fortfarande att äta mycket mat från animalistiska källor men jag kommer samtidigt att ha detta på bakhuvudet. Jag har svårt att släppa det.. :)

Sverker
2011-03-30, 05:44
Sänk proteinintaget och höj andelen kolhydrat. Svårare än så är det inte.

Vi bor i Sverige och vi har fettalternativen linolja och rapsolja. Raps är inte helt okyldigt när det gäller själva odlingen.

Genom att välja kolhydratrika grödor som växer här hos oss som potatis, råg, vete, havre och korn så vinner du mycket för miljön. Jmf mot kött alltså.

Varför äta 2 - 3 g protein / kg kroppsvikt ? Sänk till under 2 g / kg och du har säkert kvar de fördelar som finns med högt proteinintag.

falo
2011-03-30, 08:59
En ko är bara en ko precis som naturen är till för att tämjas. Vi har inte kommit till jorden för att vårda den utan det står oss fritt att använda den som vi vill. Plantera ett träd om du känner dig orolig, din individuella påverkan är obefintlig.ner.

*bs*
Det är klart att den individuella påverkan är obefintlig om alla tänker så. Kort i hövvet att argumentera på det viset.

Hatwalker
2011-03-30, 09:27
Köttindustrin är i många fall hemsk, även i Sverige. Men samtidigt får man tänka på att trots detta är vi ändå några av de bästa på det. Likadant med miljötänk så är vi ganska långt före det mesta.

Jämför med tex Kina som nästan är helt drivet av kolkraft.

Ska du gå över till vegansk kost får du ju också tänka på vad som huggs ner för att få plats med dessa odlingsmarker och hur frakterna påverkar miljön : )

Al Gore och hans lilla fruga kan förövrigt kyssa mig i arslet.

cirkelrak
2011-03-30, 10:20
Ska du gå över till vegansk kost får du ju också tänka på vad som huggs ner för att få plats med dessa odlingsmarker och hur frakterna påverkar miljön : )

Köttproduktionen tar upp ganska mycket mer odlingsmark. Och fraktas måste även kött göras.

Eddie Vedder
2011-03-30, 10:27
Jag bryr mig inte en sekund om miljöpåverkan av min mat. Jag äter upp varenda liten smula jag köper och det ser jag som det viktigaste. Dessutom har jag varken bil eller körkort och knappt aldrig ens buss.

Finns mer saker man kan göra/inte göra. Att mitt svinn är i princip noll och att jag aldrig äter frukt eller ris är förmodligen helt okej för miljön även om det blir typ 2-3 kilo kött per vecka.

Spooted
2011-04-02, 11:35

Vi bor i Sverige och vi har fettalternativen linolja och rapsolja. Raps är inte helt okyldigt när det gäller själva odlingen.

Genom att välja kolhydratrika grödor som växer här hos oss som potatis, råg, vete, havre och korn så vinner du mycket för miljön. Jmf mot kött alltså.

Varför äta 2 - 3 g protein / kg kroppsvikt ? Sänk till under 2 g / kg och du har säkert kvar de fördelar som finns med högt proteinintag.

Jag har funderat på intag av protein, men så är cirka 2g protein/kg en bra mängd ? Jag hade tänkt att lägga mig på cirka 2,5g protein, 0,5 fett och resten kolhydrater vid min kommande kost.

eriksvensson
2011-04-02, 11:50

Eller använd hela kon och ät både köttet, smöret och grädden som man får från ett och samma djur. :thumbup:

Eddie Vedder
2011-04-02, 11:58
Eller använd hela kon och ät både köttet, smöret och grädden som man får från ett och samma djur. :thumbup:

Plus njure, tunga, hjärta, lever och andra organ. Gärna lite mat som pölsa, sylta, blodpudding och korv då och då så även andra mindre trevliga delar av djuret äts upp.

eriksvensson
2011-04-02, 12:23
Absolut, det med!

salmiak
2011-04-02, 12:29
Om man vänder på det har jag svårt att se hälso- och miljöfördelar med att äta så mycket protein.

Rött kött ökar på risken för colorektalcancer, kyckling verkar minska den. Ägg diskuteras varje vecka här tycker jag. Skapa din egen uppfattning :)

Nu är det ju såklart inte så att statistik alltid är överförbar på individer, eller TS i detta fallet, MEN.. i regel tror jag att ett minskat kött-intag ,(med de andra parametrarna oförändrade), skulle innebära en hälsoförbättring för en manlig koloit.

Sverker
2011-04-02, 13:05

http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rimner
Svårt att mjölka en död ko:(

eriksvensson
2011-04-02, 13:30
http://sv.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4rimner
Svårt att mjölka en död ko:(

Svårt men inte omöjligt! Annars kan man ju fixa smöret och grädden innan man faktiskt dödar kossan.

Sverker
2011-04-02, 13:54
Visst. Kor har en plats i vår ekologi.
All mark lämpar sig inte för odling av potatis, säd eller gran. Viss mark utnyttjas bättre till bete. Tyvärr måste kor äta även på vintern så viss mark måste användas till vall och ensilage.

Frågan blir hur vi mest miljövänligt utnyttjar korna. Är det mjölkning eller är det för köttprodukttion. Eller är det t o m så att vi ska ha får ?

Jag gissar att mjölkprodkution är mest miljövänligt där tjurkalvarna går till slakt.

z_bumbi
2011-04-02, 14:14
Jag är mest förundrad över hur man får hela sitt proteinintag från animalier? Om man lyckas med det så är det en medveten satsning på att få en sådan fördelning i kosten och det bör därför inte vara så svårt att öka andelen vegetabilier. Det finns ganska många vegetabilier som är ger bra eller i alla fall skapligt med protein och ökar man den andelen så sjunker ju animalierna i samma omfattning.

kronsberg666
2011-04-02, 16:11
Om det inte varit menat att vi skulle äta djur, så hade
inte Gud gjort dom av mat.

salmiak
2011-04-02, 16:25
Om det inte varit menat att vi skulle äta djur, så hade
inte Gud gjort dom av mat.

/thread ? *popcorn*