Visa fullständig version : Hjälp mig, tror jag håller på gå in i väggen!
Jag kör efter Joachim Bartolls bok "the bodytransformationguide"
Det känns nämligen som jag håller på gå in i väggen, senaste 2veckorna har jag verkligen mÅsta kämpat för att hålla mig kvar i schemat.
Idag är jag på mitten av vecka 6. På senaste har min energi verkligen sjunkit till botten och jag är verkligen orkeslös, exempel på detta är att jag kan bli verkligen jätte trött av att gå upp för en trappa med 8fotsteg, eller cykla till stan som tar 5minuter. Flåsar åt allt och känner hur verkligen jobbigt det är och hur jag konstant har mjölksyra i benen.
Träning kör jag på med men går betydligt sämre pga av detta, känns som jag går runt med 39graders feber och ska fixa träningen. Ett exempel på hur styrketräningen är lidande är att jag gått från att reppa 4or på 180 i marklyft rätt bra blev de jobbiga 5or på 110, tom fusklyft..
Bör jag ge upp träningen eller kan jag åtgärda kostschemat på något vis ? Hjälp mig fort! Tacksam för svar
Låter som att du antigen är sjuk eller att du kör enligt ett schema som inte passar dig alls. Oavsett så bör du nog överge schemat och ta reda på vad som är fel.
vicarious
2011-03-24, 15:57
Antingen har du någon slags infektion i kroppen eller så tränar för mycket i förhållande till mängden mat du äter.
Verkar inte ha någon infektion eller vara sjuk, det har jag kollat upp.
Kan mycket väl vara förhållandet mellan mat och träning, men det ska ju funka för det mesta, så det känns surt att jag lyckas komma till det här stoppet. Har egentligen 6veckor kvar men vet verkligen inte hur jag ska palla det, ska ta 15min att cykla till gymmet, idag tog det ca 55 pga alla pauser jag var tvungen att ta
vicarious
2011-03-24, 16:02
Det låter verkligen som om du har kört slut på dig.
Har du koll på hur mycket energi du behöver få i dig?
Hur många gånger i veckan tränar du, och vad?
Kör portioner av protein enligt kostschemat, kcal per dag är kanske 2000 give or take.
Tränar 6pass rätt hårda pass i veckan, styrke + intervall eller lågintensiv cardio.
191cm och 87-88kg
vicarious
2011-03-24, 16:09
Ät mer
Vila mer/dra ner på träningen och se om det känns bättre.
Hur ser kosten ut, lågkolhydrat?
Låter helt klart som att du drabbats av överträning!
Här finns lite info som jag tror kommer hjälpa dig:
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1903
Lycka till!
Ät mer
Vila mer/dra ner på träningen och se om det känns bättre.
Hur ser kosten ut, lågkolhydrat?
Japp, 0% kolhydrat, endast genom glutamin och maltodextrin
krubkungen
2011-03-24, 16:54
Käka kolhydrater och se om det hjälper, samt vila nån dag.
Kan ju blivit för stor påfrestning på kroppen.
Fru_Flisa
2011-03-24, 16:55
Nu blandar du nog ihop begreppen gå in i väggen med att du anstränger dig mer än du hinner återhämta dig och vila dig för. Gå in i väggen är det hjärnan som är drabbad nu verkar det vara din kropp med muskler, leder och organ.
Kroppen reparerar sig under vila och det är väldigt viktigt med vila om du vill orka med i längden.
Träna mindre vila mer.
Fredrik_S
2011-03-24, 17:02
Tror inte du har varken överträning eller gått in i väggen... tror det är för lite mat totalt..
är du helt stillasittande resten av dygnet? Det är nog ett riktigt kraftigt underskott du lagt dig på och det brukar inte vara kul för kroppen. Testa lägga till 500-1000 kcal från kolhydrater i några dagar och se om inte energin kommer tillbaka
Tror inte du har varken överträning eller gått in i väggen... tror det är för lite mat totalt..
är du helt stillasittande resten av dygnet? Det är nog ett riktigt kraftigt underskott du lagt dig på och det brukar inte vara kul för kroppen. Testa lägga till 500-1000 kcal från kolhydrater i några dagar och se om inte energin kommer tillbaka
Har kört på det i 1,5vecka ungefär. Ätit hemmagjorda hamburgare,tacos och tom lite godis för att få fart på det hela. Har ändå blivit sämre.
Nu blandar du nog ihop begreppen gå in i väggen med att du anstränger dig mer än du hinner återhämta dig och vila dig för. Gå in i väggen är det hjärnan som är drabbad nu verkar det vara din kropp med muskler, leder och organ.
Kroppen reparerar sig under vila och det är väldigt viktigt med vila om du vill orka med i längden.
Träna mindre vila mer.
Kanske det, jag skrev gå in i väggen med tanke på hur dålig fysiskt jag känner mig samtidigt som jag nu har börjat ogilla träna från att älska det, jag gruvar mig varje gång jag måste dit o längtar tills passet är över. Samtidigt som jag inte orkar göra något längre för det känns jobbigt. Lite psykiskt också eller hur ?
Fredrik_S
2011-03-24, 17:16
okej. men kanske inte tillräckligt ofta ändå... du skrev att du sikta på 0% kolhydrater. pröva öka det till 30-40% istället i en vecka .
Jag vet folk som "överlever" lågkolhydratsdieter, och ja jag har även hört talas om folk som mår bra under såna dieter, men jag vet desto fler som avskyr den typen av diet och mår riktigt kass och blir trötta ledsna och almänt totalt nere...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.