handdator

Visa fullständig version : Sne höft, olika långa ben?

TheIsh
2011-03-24, 11:40
Hey hey :)

Det är så att jag känner mig enormt sned å krokig när jag går. Nästan så att det krävs en medvetenhet när jag är ute och går. Läkaren sa att jag "nog hade" ett ben som var lite längre än det andra. Men jag tycker det har blivit värre dem senaste åren (var hos en ortoped för ca ett halvår sen). Står jag så att höften och benet känns rakt på en sida är det snett på andra.

Jag fick sådana där inlägg att ha i skon. Det hjälpte till en början (baserat på att det kändes annorlunda att gå med) Tror den är 0,5-0,75cm tjock.

Här är en illustration på hur jag upplever det.
http://img8.imageshack.us/i/newbitmapimagexs.jpg/

Rött markerar (men inte nödvändigtvis på ett bra sätt *rolleyes*) höften när jag står rak på vänsterbenet..
Ställer jag mig med högerfoten (tänk på bilden som en foto, alltså spegelvänt) på något som är ~1,5cm tjockt så känns det mer naturligt. Frågan är ju om det är benet som faktiskt är längre på vänster sida, eller om det är något med ryggen/höften? 'Trochantern' tror jag det heter(?) på höger sida känns som att den "sticker ut" mer än vad det gör på höger sida när jag står "normalt" utan inlägg, tex i strumplästen.

Står jag rak på högerbenet kan jag böja vänsterknäet rätt rejält och ändå ha kontakt med golvet.

*gah!*

Angel
2011-03-24, 11:50
Du vill att någon här, utan att kunna undersöka dig skall kunna svara på om det är benet eller ryggen? Ring din läkare igen, ortopeden, sjukgymnast?

TheIsh
2011-03-24, 12:02
Jag har försökt och dem verkar vilja fokusera på symtom snarare än orsak.

edit/ Jag omformulerar frågan. Vad finns det för troliga orsaker, bortsett från att skelettet är längre?

Pettisson
2011-03-24, 12:45
Jag har försökt och dem verkar vilja fokusera på symtom snarare än orsak.

edit/ Jag omformulerar frågan. Vad finns det för troliga orsaker, bortsett från att skelettet är längre?

Jag ser ut på samma sätt som du. Det kan bero på flera orsaker samtidigt. Svaga magmuskler och korta hamstrings bl.a.
Prova gå till en massageterapeut med lite kiropraktorutbildning. Eller en kiropraktor. Eller naprapat. Så kommer dom nog ge dig en rimlig anledning. Jag går till såna själv och stretchar och håller på.

TheIsh
2011-03-24, 12:54
Tack för svar, jo jag håller på och stretchar till och från, men det känns som att det bara hjälper timmarna efter, stretchar jag inte en dag så försvinner flera veckors arbete känns det som. Sysslar en del med självmassage etc för att inte vara så stel. Svaga magmuskler låter som en bra orsak. Jag har inte satt min fot på ett gym sen jag gjorde lumpen (fyller 24 i år), och har en rätt inaktiv livsstil just nu. Arbetslös och allt, lätt att tappa motivation då :Virro

Jag får nog ta mig i kragen och köra lite övningar med kroppen här hemma å fortsätta med stretchingen tills man har motivationen att träna ordentligt igen.

Mvh

Hardrocker
2011-03-24, 16:32
Jag hade så förut och det berodde på att jag har en lätt skolios. Tränade upp min hållning och ryggen så att musklerna drar ryggraden "på plats".
Nu har jag inte lika stora problem med det längre. Kan känna av det ibland.

Pineapple
2011-03-24, 17:08
Har också märkt att min höft ser helt skev ut när jag står jämfota - http://www.zlinetraining.com/blog/wp-content/uploads/2010/04/Pelvic-Asymm-TFL-Stand-COL-resize.jpg - står jag still och roterar överkroppen känner jag ibland hur något knäpper i ländryggen (höger sida). Kan inte göra knäböj utan platta och känner ibland att höften vrider sig inåt/framåt. Har precis börjat läsa om problemet och det kan vara ett roterat bäcken.

Första tanken var att högra benet var längre än det vänstra, men det borde man väl ha märkt under alla hälsokontroller som gjorts under uppväxten?.

Pungis
2011-03-24, 17:08
Jag hade 1,5cm skillnad som berodde på en låsning i nedre rygg.. 3 naprapatbehandlingar senare var dom lika långa