Visa fullständig version : Viktökning, lite tips?
svenalbert
2011-03-23, 23:16
Tjenare!
Är ny här på forumet och vet inte om jag skriver på rätt ställe men det har med kost och lite träning att göra.
Jag har problem med att jag väger för lite.
När jag var mindre var jag normal men sen börja man växa alldeles för fort på längden så bredden hängde inte med.
Jag är 18 år och är ca 185cm och väger ynka 65 kilo.
Ett mål är att till en början komma över 70kg sträcket.
Just nu tränar jag inget på gym då kortet tagit slut och ont om pengar.
Men tränar fotboll 1-2ggr i veckan.
Jag är ingen storätare men försöket att äta så mycket som jag bara kan, för det ända man hör att ät mat så ökar du i vikt. Men för mig så får jag inte riktigt kosten att funka. Går upp några kilo och sedan går jag ner lika mycket igen.
Så nu vänder jag mig hit ihop om några bra mat-tips. Gärna lite tränings tips med då jag så snart som möjligt skall skaffa gymkort igen.
Mvh Sven.
Tips: Jordnötssmör med chokladbollar.
Tips: Flytande föda.
Hoppas jag slipper få en varning nu.
Ökar du inte i vikt så äter du fortfarande för lite, grejen är att du ska äta mer än vanligt :)
svenalbert
2011-03-23, 23:34
Ökar du inte i vikt så äter du fortfarande för lite, grejen är att du ska äta mer än vanligt :)
Det går i perioder, kan gå upp 3-4kg sedan går jag ner igen lika snabbt.
Skulle vilja ha tips på olika maträtter / mat som är bra. Vet att t.ex kyckling, fisk osv är bra. Men hade vart bra och veta några lätt gjorda måltider som man kan göra. Eller om någon har en bra viktöknings diet schema som dom kan dela med sig av hade inte heller varit fel.
Spartansk
2011-03-23, 23:58
Ett bra tips är att dricka fullfet mjölk till maten. Då får du i dig många extra kalorier, och det är både billigt och nyttigt.
Mer måltider gör det lättare för mig att äta mer. Släng in några mellanmål med t.ex. nötter, kvarg, mackor.. U name it.
Mycket mat i flytande form hjälpte mig när jag var i precis ditt läge.
svenalbert
2011-03-24, 01:02
Mycket mat i flytande form hjälpte mig när jag var i precis ditt läge.
Kan du mer specifikt säga vad du menar med mat i flytande form?
havregryn och protein med rapsolja i en drink borde funka?
äter du frukost idag?
äter du lunch, middag?
hur ser en vanlig dag ut för dig idag?
svenalbert
2011-03-24, 14:05
äter du frukost idag?
äter du lunch, middag?
hur ser en vanlig dag ut för dig idag?
En vanlig dag:
Går upp halv 8 käkar frukost, brukar bara bli 2-3 skålar flingor.
Lunch 11:40 i skolan
Middag mellan 16-18.
Sedan på kvällen brukar jag försöka äta något mer i matväg än macka och flingor men inte varje dag jag lyckas :)
Om man nu vill gå upp i vikt, får man väl verkligen försöka ge allt då.
Är de nu så himla jobbigt att få i sig något på kvällen, why(?) mätt? Så ät senare, strax innan du går å lägger dig. GFår du upp vid 8 tiden så lägger du dig väl efter 9 iaf? å de e ju 3 timmar sen kl 6................ Annars gör en drink med lite grädde, banan, havregryn å grejer, röd standard mjölk.
Sen tycker jag man kan få i sig mellan mål mellan lunch å middag!
Jag var i samma sits som dig, 190cm ungefär och vägde 67-68kg.
Jag äter 3 normala måltider som innan, men har nu börjat dricka massa mjölk. Brukar bli 2½-3L per dag, vilket resulterar i att jag gått upp till 75kg.
Jag började träna 3 gånger i veckan på gym också så det har blivit en hel del muskler och inte bara att underhudsfettet har ökat.
Kan du mer specifikt säga vad du menar med mat i flytande form?
Det finns inga superlivsmedel, flytande är mindre mättande än fast helt enkelt. Kyckling,fisk är ganska kalorifattiga och är svåra att gå upp i vikt med. Prova att lägga till kolisar, fett. Några kaloririka och smarriga livsmedel är:
Chokladbollar
Våfflor
Rapsolja
Godis
Mjölk 3%
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=159376
Ca 27 400 av z_bumbis inlägg länkar till de 14 sammanfattningar han har skrivit. :D (vild överdrift med ett korn av sanning)
svenalbert
2011-03-24, 15:35
Riktigt bra skrivet där!
......
Idag har jag börjat kolla lite på grejjer.
Imorgon skall jag testa på en ny frukost som förhoppnignsvis skall vara god och kalori-rik. Idag har jag ätit väldigt mycket inte varit hungrig sedan jag vaknade och köper nu bara 3% mjölk.
Kan slänga upp ett recept imorn på frukosten.
Linjedomarn
2011-03-24, 16:09
Gör all mat flytande ;D. Hade samma problem men började mixa mycket i mixern för man får i sig mycket mer om det är flytande. Leta på ett recept som du tycker ser bra ut som du kan blanda lite snabbt på morgonen så får du en bra start på dagen också. Drick mjölk (3%) till alla måltider.
svenalbert
2011-03-24, 16:22
Gör all mat flytande ;D. Hade samma problem men började mixa mycket i mixern för man får i sig mycket mer om det är flytande. Leta på ett recept som du tycker ser bra ut som du kan blanda lite snabbt på morgonen så får du en bra start på dagen också. Drick mjölk (3%) till alla måltider.
Menar du att mixa ner vanlig mat till flytande form? :)
Brickhead
2011-03-24, 18:23
Har själv haft det problemet, man tror man äter mycket, men man inser med tiden att man inte gör det.
Du kommer att lära dig att äta med tiden mer och mer!
Några tips är väl mjölk, glass, större portioner, yoghurt osv.
svenalbert
2011-03-25, 07:57
Sitter nu och äter frukost.
Gjorde en liten ny grejj idag.
Vanilj yoghurt 2-3dl
1 paktet kvarg
1 banan
lite hallon
och 1-2dl havregryn.
Mixa allt till en smoothie
Det smakar väldigt gott och är mättande. Funderar på om man skall försöka göra detta på vardags frukostarna hedanefter
Kvarg, om du menar den som har 0.5% fetthalt, är väl mättande men väldigt lite kalorier?
havreygryn? om det är gröt så blanda i lite smör eller olja typ. Gör varmchoklad, drick juice, saker som innehåller lite kalorier.
ska du käka kvarg/kesella så kör på den feta, finns arlas 10%. den e myyycket godare med :)
svenalbert
2011-03-25, 08:07
Kvarg, om du menar den som har 0.5% fetthalt, är väl mättande men väldigt lite kalorier?
havreygryn? om det är gröt så blanda i lite smör eller olja typ. Gör varmchoklad, drick juice, saker som innehåller lite kalorier.
Glömde skriva att allt är mixat till smoothie
ska du käka kvarg/kesella så kör på den feta, finns arlas 10%. den e myyycket godare med :)
Jag använder Kesellas vanilj 7% fetthalt och 160kalorier per 100g.
Glömde skriva att allt är mixat till smoothie
Jag använder Kesellas vanilj 7% fetthalt och 160kalorier per 100g.
den e inte helt fel heller. Helt klart godkänd (trodde du körde på naturell först)! Men vi som ska upp, ger fan i mini och light produkter iaf :)
Eddie Vedder
2011-03-25, 09:34
http://traningslara.se/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/
Sportfiskaren
2011-03-25, 10:03
Nötter av diverse slag brukar vara proteinrika och ha hög kalorimängd. De slinker ner lätt också, så ta en titt på de om in har problem med att fylla dagskvoten.
öka kaloriintaget. 1dl rapsolja=900kcal, bara blanda med något o drick/ät.
monsterek
2011-03-27, 03:51
Precis som flera av de andra föreslog, gör en drink med havregryn mm!
Havregryn, röd mjölk, rapsolja, gainer (om du dricker det) och någon typ av bär sen mixa och drick! Du får i dig massa kcal på ett smidigt sätt. Gör gärna iordning några stycken drinkar på morgonen och drick till frukost och mellanmål under dagen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.