handdator

Visa fullständig version : Uppblåst av ökat fettintag?

Gurkyngel
2011-03-23, 22:26
Jag har ett litet problem. Har de senaste två dagarna fått små "svällattacker" efter att jag ätit lunch/middag (aldrig på morgonen). Det börjar som ett litet magknip och sen känner jag hur magen växer och börjar föra oväsen. Det går visserligen över på ett tag men tycker att det känns lite obehagligt.
Har haft "problemet" under väldigt kort tid, I know, men vill ändå ha allsköns förslag på vad uppblåsthet skulle kunna bero på. Har aldrig upplevt det tidigare ...
Har nyligt lagt om min kost lite och börjat käka mer fett (nötter, frön, bregott, olivolja, rapsolja) för att uppnå 1g/kg kroppsvikt/dag. Kan detta vara en orsak? Eller är det kanske stress?

Tack för svar!

vicarious
2011-03-23, 23:13
Ja det kan vara en orsak. Jag upplever samma sak om jag i vanliga fall äter fettsnålt och sen käkar massa ägg eller ost till exempel.. ännu värre blir det om jag kombinerar fett+grönsaker.

Gurkyngel
2011-03-24, 06:24
Okej... då är det väl bara för magen att börja anpassa sig då :)

Sheogorath
2011-03-24, 07:07
Min lunch är det fettriskaste målet på dagen (den här veckan 24 g) och min mage crashar alltid sådär 15-20 min efter att jag ätit. Dvs hej då lunchrummet, hej toaletten! Har alltid varit känslig för fet mat. Samma sak om jag exempelvis käkat på donken eller smällt i mig en pizza. Jag kan tänka mig att jag hade blivit rejält uppsvälld om det stannat inne i systemet. Du kanske borde testa att sätta dig på toa efter att du ätit, helt enkelt. :)

Maod
2011-03-24, 08:26
Vad exakt äter du till lunch/middag då?

Gurkyngel
2011-03-24, 23:16
Min lunch är det fettriskaste målet på dagen (den här veckan 24 g) och min mage crashar alltid sådär 15-20 min efter att jag ätit. Dvs hej då lunchrummet, hej toaletten! Har alltid varit känslig för fet mat. Samma sak om jag exempelvis käkat på donken eller smällt i mig en pizza. Jag kan tänka mig att jag hade blivit rejält uppsvälld om det stannat inne i systemet. Du kanske borde testa att sätta dig på toa efter att du ätit, helt enkelt. :)

Jag är tidsinställd vad gäller detta med toa. Blir alltid ett besök på morgonen vid frukost, varken mer eller mindre!
Blir däremot väldigt gasig och bubblig vid dessa svällattacker.

Lite sjukt att diskutera detta btw, haha!

mikaelj
2011-03-24, 23:21

Överdosering fett låter orimligt på den minimala mängden, även om man har nedreglerat lipolas till ett absolut minimum. Och gallvägsproblem borde inte ge såna problem.

Har du någon teori om vad det kan bero på?

Gurkyngel
2011-03-24, 23:22
Vad exakt äter du till lunch/middag då?

Ett exempel, gårdagens middag:

Alaska pollok 200 g
Fullkornsris (kokt) 100 g
Milda mat extra 60 g
Rapsolja (stekning) 1,5 tsk
Hårdost 26 % (tror jag) 20 g
Broccoli och morot

Någon timme senare fluff på vassle och jordgubbar.

Edit: detta blev cirkus 490 kcal varav 18 g fett

Kände varenda gasbubbla i magen, mycket märklig känsla. Var till och med jobbigt att käka fluffet vilket det inte brukar vara annars.

mikaelj
2011-03-24, 23:32
Händer samma sak i ett mål som är högt på protein och fett men lågt på kolhydrater? T ex en medelfet köttbit med lite sötpotatis till.

(förresten: milda mat? smör!)

Gurkyngel
2011-03-24, 23:38
Händer samma sak i ett mål som är högt på protein och fett men lågt på kolhydrater? T ex en medelfet köttbit med lite sötpotatis till.

(förresten: milda mat? smör!)

Kan jag inte svara på riktigt eftersom jag upplevt detta så pass få gånger ...

När jag fixar mat utgår jag alltid från proteinkällan och fyller sedan på med fett i kolhydrat. Äter absolut inga hästmängder fett men har som sagt gjort en liten ökning från tidigare (och då behövt plocka bort lite kolisar) för att uppnå rekommendationen 1g/kg/dag.

(Förresten: smör som såsbas????)

John M
2011-03-24, 23:41
Låter som att det är fibrer och/eller laktos som spökar.

Prova att öka fiberintaget mera successivt. Drick mera vatten vid lunch också.

Jag blir själv uppsvälld när jag äter fiberrikkost - Äter jag fiberrika livsmedel så gör jag det i sista målet för dagen innan jag lägger mig - Så slipper man besväras under dagen.

Sheogorath
2011-03-25, 06:26
Överdosering fett låter orimligt på den minimala mängden, även om man har nedreglerat lipolas till ett absolut minimum. Och gallvägsproblem borde inte ge såna problem.

Har du någon teori om vad det kan bero på?

Nope, ingen teori. Jag har haft det så här i flera år och har "känslig tarm" och reagerar likadant på psykiskt illamående. Det värsta jag kan äta är fettrik mat rik på fibrer (mycket grönsaker exempelvis) med en kopp kaffe på det. Om min mage hade fått bestämma hade jag levt på fisk, potatis, lite grönsaker och måttligt med sås till. Undvikit koffein, sötningsmedel, laktos mm (orkar inte rabbla: det är mycket) helt.

Sheogorath
2011-03-25, 06:27
Jag är tidsinställd vad gäller detta med toa. Blir alltid ett besök på morgonen vid frukost, varken mer eller mindre!
Blir däremot väldigt gasig och bubblig vid dessa svällattacker.

Lite sjukt att diskutera detta btw, haha!

Låter som att du inte är i så nära kontakt med din mage... Varför inte "go when you have to go"? Pröva att sätt dig på toa nästa gång du blir uppsvälld och se vad som händer...

Gurkyngel
2011-03-25, 07:14
Låter som att det är fibrer och/eller laktos som spökar.

Prova att öka fiberintaget mera successivt. Drick mera vatten vid lunch också.

Jag blir själv uppsvälld när jag äter fiberrikkost - Äter jag fiberrika livsmedel så gör jag det i sista målet för dagen innan jag lägger mig - Så slipper man besväras under dagen.

Fibrer kanske, detta har jag dock ätit mycket av under längre tid.
Laktos, nej.

Gurkyngel
2011-03-25, 07:16
Låter som att du inte är i så nära kontakt med din mage... Varför inte "go when you have to go"? Pröva att sätt dig på toa nästa gång du blir uppsvälld och se vad som händer...

Det är ju just det jag gör. Going when I have to go... Detta brukar bara inträffa på morgonen helt enkelt. Ibland är det annorlunda givetvis och då är det ju inte som om man sitter o kniper

Maod
2011-03-25, 08:34
Jag skulle provat en middag utan fiber och sen en utan fett och se vad skillnaden hade varit.

Gurkyngel
2011-03-25, 10:54
Jag skulle provat en middag utan fiber och sen en utan fett och se vad skillnaden hade varit.

Ja det blir till o experimentera :) Var mest nyfiken på om någon upplevt liknande och vad orsaken skulle kunna vara.

Tolkia
2011-03-25, 11:31
Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att magen reagerar på själva omställningen. Jag skulle vänta längre än två dagar innan jag utvärderade; ofta säger man att en månad är lagom tid.

Gurkyngel
2011-03-25, 15:28
Det kan ju faktiskt vara så enkelt som att magen reagerar på själva omställningen. Jag skulle vänta längre än två dagar innan jag utvärderade; ofta säger man att en månad är lagom tid.

Joo det låter som det mest troliga! Ska vänta och se hur det utvecklar sig