handdator

Visa fullständig version : Feedback på CV och personligt brev!

Wiberg
2011-03-23, 21:49
Tjena Kolozzeum!

Jag håller på och skriver en jobbansökan till ett elektrikerjobb hos ett bemanningsföretag. Tidigare när jag har sökt jobb så har jag ringt/åkt runt till företag och presenterat mig med ett lite enklare CV. Grejen är att eftersom det är ett bemanningsföretag så misstänker jag att det kommer vara massor som söker vilket innebär att CV och framförallt det personliga brevet måste sticka ut lite mer.

Har suttit under kvällen och försökt skriva ett "säljande" CV och PB och skulle behöva lite feedback från er. Framför allt i "säljandet" men även konstiga meningsuppbyggnader som man själv blir blind för. Ös på med kritiken! :)

CV: http://forumbilder.se/images/1d3201194322Pd223.jpg

Personligt brev: http://forumbilder.se/images/b63201194355P5719.jpg

KyokushinJohan
2011-03-23, 22:00
Mina synpunkter: bra CV, roligt med bilden.
På det personliga brevet tycker jag du skall skippa att du jobbat med pappa din. Det räcker att du skriver att du har jobbat som montör under den tiden.

Jag tycker du även skall ta bort att anledningen är att du vill få dina lärlingstimmar gjorda. Skriv hellre att du vill börja som lärling och med målsättning på fortsatt arbete.

svennebanan
2011-03-23, 22:00
Praktikplatser och tidigare anställningar tycker jag ser bra ut.
Jag tycker du kan ta väck "gärna" i meningen om referenser på begäran.
Sedan tycker jag "Trivas och ha roligt på jobbet." i din målsättning kan bakas in i det andra. Blir en punktlista? Vet inte om det är meningen?

kaffekopp
2011-03-23, 22:02
personligen skulle jag nog ta bort el kablarna.. aven om du ar elektriker, tycker det ser lite for oseriost ut...

under dina tidigare anstallningar tycker jag du kan beratta lite mer vad du gjorde, arbets upgifter m.m... ljug lite ffs!

mina fem oren :)

Upptaget
2011-03-23, 22:19
Jag tycker du även skall ta bort att anledningen är att du vill få dina lärlingstimmar gjorda. Skriv hellre att du vill börja som lärling och med målsättning på fortsatt arbete.

Stort +1 på detta.. Reagerade på detta också, låter ju nästan som att du tar bara jobbet för att få ihop dina timmar och sen... sticker du?

shadowfire
2011-03-23, 22:31
hahahaha, nej men snälla, no offence men skriv inget om dina lärlingstimmar!!

eriksvensson
2011-03-23, 23:19
CV:t:

- Korta ner till max en sida om du inte har en massa erfarenhet (mindre radbrytande..)
- Namn och adress bör bara vara på förstasidan.
- Skulle nog helst bara ha ett "designer"-CV om du faktiskt söker en sådan roll, annars tar det för mycket uppmärksamhet.
- Skriv ett mer konkret och stort mål. Skippa det där om att du vill bli lärling och skriv typ hellre att du vill "jobba med advancerad teknisk kabeldragning delux 2011" eller något som låter bra (jag kan inget om el så jag kan inte hjälpa dig där..) Trivas och ha roligt på jobbet är en självklarhet, inget du behöver skriva ut.
- Korta ner biten om körkort och skriv bara att du har B och A+B truckkörkort.

I övrigt, känns mest som du har haft korta anställningar och praktik vilket både kan vara bra och dåligt. Känns dock som praktik får för mycket utrymme om man jämför med "riktiga" anställningar. Kanske skippa praktikerna helt och lägga fokus på det riktiga.

Brevet:

Du skriver i princip inte varför företaget ska anställa dig, vad har dom för nytta av dig och inte tvärtom? Det blir fel fokus här (jag vill lära mig... jag vill avtjäna mina lärlingstimmar.. jag vill.. etc..) Börja inledningsvis med något som företaget kan ha nytta av, då är chansen större att de anställer dig. Har du en stark egenskap så passa på och skryta, detta är din chans att skina rejält.

Slutstycket är dock bra när du faktiskt "ska" prata lite mer om dig själv som person.

Hoppas du tar detta rätt nu och gör något konkret av det. Lycka till! :)

Wiberg
2011-03-23, 23:54
Tack för många bra tips! Det uppskattas verkligen! :thumbup:

Anledningen till att jag skrev som jag gjorde med lärlingstimmarna är att i annonsen står det: "..har gått elprogrammet eller motsvarande och vill göra dina lärlingstimmar"

Men visst, jag måste hålla med om att det låter inte så bra. : )

MilkmaN
2011-03-24, 00:19
Första meningen i CV:et saknar ett "kan".

Xtreme-G
2011-03-24, 00:36
referenser LÄMNAS på begäran
och ALLTID VILL göra ett bra jobb
eftersom JAG SKAFFAT MIG MONTERINGS- OCH FELSÖKNINGSVANA
även kundkontakten är viktig <- ja? kort och intetsägande mening, utveckla?
Du jobbade som truckförare på ett lager, det står redan i CVt. Beskriv vidare vad detta har gett dig?
är UPPVUXEN på en går VILKET GJORT ATT JAG LÄRT MIG HANTERA VERKTYG

Määng
2015-12-26, 16:01
Jag har skrivit ett personligt brev + cv som jag skulle behöva feedback på. Söker jobb i IT-branschen. Om någon har tid att kolla så skriv här eller skicka PM. :)

Blaine
2015-12-26, 17:09
Jag har skrivit ett personligt brev + cv som jag skulle behöva feedback på. Söker jobb i IT-branschen. Om någon har tid att kolla så skriv här eller skicka PM. :)

Shoot.

Määng
2015-12-26, 17:09
Shoot.
Tack. Skickar direkt jag sitter vid datorn igen. Blir om två timmar ca.

leo1
2015-12-26, 17:42
Vad är det med den här tråden:d?

12 inlägg och 13 000 visningar. Haha. Det är inte direkt så det kommer upp på Google först när man söker på nåt liknade. Kanske 2011.