handdator

Visa fullständig version : Imorgon ryker halsmandlarna

thedaug
2011-03-23, 15:34
Shena! Imorgon ryker mina halsmandlar. KL 09.00 imorgon lägger jag mig under kniven. Jag känner mig faktiskt lite nervös, men ingen fara.
Hur som helst så undrar jag om det är någon här som har gjort det? Hur var det att bli sövd, hur var uppvaknandet osv. kommer jag att få morfin?:naughty: Så vitt jag förstår kommer jag ha ONT i flera dagar.

All information uppskattas. :cool:

bug
2011-03-23, 15:40
Ring och fråga?

Rikard Jansson
2011-03-23, 15:45
Nej, du får ingen morfin och ja, tyvärr kommer du ha groteskt ont dagarna efter. Nersövandet är inget att bry sig om, man försöker räkna till 10 och slockar på vägen dit, sen är man groggy när man vaknar upp.

Lillstrumpa
2011-03-23, 15:45
Att bli sövd är skönt. Man kan få lite lugnande innan om man är nervös, men oftast behövs det inte. Jag fick narkosen genom ingång i ven i handen. De sa att man ibland drömmer om det sista man tänkte på innan man somnade, så jag sa att jag skulle tänka mot motorcykl... sen somnade jag. Inte fan drömde jag om några motorcyklar, men djup sömn var det. :)

Uppvaket var också lite intressant. Torra läppar och lite förvirrande men jag välkomnades av min sänggranne med ett "välkommen till festen!". Sen låg vi och yrade en stund tillsammans. En kille mådde lite illa efteråt, men jag klarade mig fint.

Lycka till!

O_Wao
2011-03-23, 15:48
Jag blev fantastiskt illamående av narkosen, men fick åksjuketabletter av den snälla sjuksköterskan så det gick över. Jag fick morfin så alla sjuksköterskor var fantastiska människor i flera timmar...^^

Efteråt rekommenderas det väl med glass, eftersom kylan lindrar den ganska ansenliga smärtan.

thedaug
2011-03-23, 15:53
Jag blev fantastiskt illamående av narkosen, men fick åksjuketabletter av den snälla sjuksköterskan så det gick över. Jag fick morfin så alla sjuksköterskor var fantastiska människor i flera timmar...^^

Efteråt rekommenderas det väl med glass, eftersom kylan lindrar den ganska ansenliga smärtan.

Haha att det ska göra ont verkar ju stämma om man lyssnar på pöbeln. Får hoppas på att jag har lika morfinglada sjuksköterskor som dig.

Men the aftermath då, slipper du halsinfektioner numer?

musmatta
2011-03-23, 16:12
Skaffa sugrör, vattenlöslig smärtstillande och mycket glass.

O_Wao
2011-03-23, 16:16
Haha att det ska göra ont verkar ju stämma om man lyssnar på pöbeln. Får hoppas på att jag har lika morfinglada sjuksköterskor som dig.

Men the aftermath då, slipper du halsinfektioner numer?
Mitt svar var mer riktat mot upplevelsen av narkos, ursäkta att det inte framgick. :) Jag opererade knät, så har (tyvärr) halsmandlarna kvar. Vet inte hur vanligt det är med morfinbehandling vid halsmandelop. Glasstipset kommer från källa i bekantskapskretsen som upplevt en halsmandeloperation.

hallar
2011-03-23, 17:28
Vi brukar ge 10 mg ketogan i slutet på op.

qwerty1
2011-03-23, 18:29
Varför får man ingen morfin?

IronBug
2011-03-23, 18:38
En kompis som tog bort mandlarna fick morfin. Han sa att han mådde skitilla på det, men ont gjorde det inte i alla fall.

fabiansthlm
2011-03-23, 19:07
För mig är det nu 6 dygn sen jag opererade mina halsmandlar.
Säg till innan du sövs att du vill ha medel mot illamående. Jag mådde kanon efter narkosen släppt.
Ett underbart lugnt men visst var jag groggy och trött i några timmar.
Fick morfinprepaprat som smärtstillande att ta hemma och de hjälper riktigt bra men blev också grymt illamående.

Det gör ont att ta bort halsmandlarna.

Jag äter i princip som vanligt dvs inte bara flytande men det tar längre tid att äta än normalt.

RassK
2011-03-23, 19:22
Lycka till bro

dream_theater_
2011-03-23, 19:40
Jag åt tårta och drack coca-cola dagen efter min operation

Kwon
2011-03-23, 19:59
Lycka till Dawg!

Medel mot illamående innan du sövs låter som ett mkt bra val.

pbiddy
2011-03-23, 20:03
Narkosen var som en stor bakfylla för mig. Spydde nån halvtimma efter att jag hade vaknat. Men sen gick det över. Precis som bakfyllor gör :)
Fick först nån tablett, eller rättare sagt två - det var ju fredag, och sen narkosmungrejen så somnade jag på fem röda. Bokstavligen talat.

Pdaddy
2011-03-23, 20:30
Nej, du får ingen morfin och ja, tyvärr kommer du ha groteskt ont dagarna efter. Nersövandet är inget att bry sig om, man försöker räkna till 10 och slockar på vägen dit, sen är man groggy när man vaknar upp.

Jag fick morfin !!
Låg kvar över natten efter operationen, å fick morfin :Virro hehehe

Pd

Rikard Jansson
2011-03-23, 20:37
Jag skojade till det lite. Jag har ingen aning :)

spann
2011-03-23, 20:40
Har för mig att en kompis till mig fick sjuk panik när han vaknade upp, visste inte vart han var osv så han bara låg å skrek å försökte bryta sig loss från en fyra sköterskor som tryckte ner han i sängen!

En annan kompis till mig tog bort dom när han var liten, käka en glass när han vakna och spydde blod som fan!

fabiansthlm
2011-03-23, 20:46
Vilka smärtstillande du får efter operationen vet bara din kirurg/behandlande läkare men du kan få allt från Alvedon i kombination med Citodon och Oxycontin,Tramadol med flera, vad jag hört.

Det föreligger ökad risk för illamående efter narkos om man är :

ung
kvinna
lider av åksjuka/rörelsesjuka

Men som sagt se till att få medel mot illamående Före operationen så tror jag du kommer må kanon på uppvaket och några timmar framåt. :)

För mig var första dagarna efter operationen hur lugna som helst. Vad gäller smärtan alltså. Efter 5-7 dagar kommer en period med stegrad smärta, värker i käkarna,kan värka upp mot öronen. En molande,ilande smärta som är rätt uttröttande.
Sen när du ska äta har du mer en svidande smärta som om du sväljer och har öppna sår i halsen, precis det du har ju. :)

Hörde från en narkosläkare att de som klagar mest över smärtan postoperativt är tonåringar som säger sig inte "stå ut med smärtan". Dessa yngre personer är eventuellt inte riktigt lika härdade av livet och skador,sjukdomar med mera och har kanske då en benägenhet att klaga mer över smärtan.
Kan ligga ngt i det.

Får du olidligt ont så får du ju ringa dit där du opererade dig och be om annan smärtlindring eller kontroll.

Drick mkt så håller du halsen fuktad.

thedaug
2011-03-24, 08:01
Tack så mycket för all information och lyckönskningar! Nu drar jag och opererar mig!! LET'S DO THIS!!!!!!!!!!!

grisbil3n
2011-03-24, 09:33
Man far glass efterat!

Lellan
2011-03-24, 09:46
Tack så mycket för all information och lyckönskningar! Nu drar jag och opererar mig!! LET'S DO THIS!!!!!!!!!!!

Lycka till!! Mina är så jävla fula så jag skulle vilja bli av med dem, dock är de lätta att dölja och jag tror inte det är rätt skäl för operation.. ;) Hoppas du blir nöjd och glad och får massa glass efteråt! Smaken lär vara intakt så du får väl uppdatera i glasstråden; vilka är goda etc.. så har du nåt att roa dig med under ontet.

fabiansthlm
2011-03-24, 15:48
Hur länge har man kvar beläggningarna i halsen efteråt?

Ok individuellt men hur länge satt dina kvar ungefär är bättre fråga kanske.

Känns som att när den lossnar så är läkningen ganska långt gången?

bear.flowertwig
2011-03-24, 21:05
Undrar om man kan få halsmandlarna med sig hem om man ber om det?

Antingen för att ha i en burk med formalaldehyd eller laga mat på.

thedaug
2011-03-25, 08:32
Ja nu är det snart 24H sedan operationen, allt gick bra. Och jag fick morfin, massor. :Virro Har ont, men inte så jävla farligt faktiskt. Struntade i mina smärtstillande nu i morse. Försöker intala mig själv att jag är för hård för att ha ont :hbang: Haha men den värsta smärtan börjar väl imorgon, i guess. Så om någon dag ligger man väl och bönar och ber om lite pillz :naughty:

Nu måste jag rusa till återbesök, tjos!

Nitrometan
2011-03-25, 08:36
Vad kul att det verkar ha gått bra!

Struntade i mina smärtstillande nu i morse. Försöker intala mig själv att jag är för hård för att ha ont :hbang:
Feel that? A real man don't. Stop it.

:D