handdator

Visa fullständig version : Öllista, Hilfe kolo!

Mental
2011-03-23, 14:18
Jag skall i samband med flytt införskaffa mig något jag länge velat ha, en öl-kyl. Dvs en vinkyl fast jag tänker ha öl i den.

Problemet med att ha sin öl i sitt vanliga kylskåp är att det tar upp plats och det är oftast fel temperatur när man serverar. Jag vill ha min öl kring 12-14 grader. Och jag vill ha en ölkyl bara för att jag kan!

Nu behöver jag hjälp att fylla den (nej du behöver inte köpa öl åt mig.) Så jag vill ha tips på öl. Kraven är att de skall finnas på systembolaget, antingen i ordinarie sortiment eller i beställningssortimentet, och utan krav på att man köper helt kolli. Tillfälliga nyheter kan gå bra, om de finns kvar att beställa, men generellt undvik att tipsa om småsläppen.

Vill du vara extra snäll så länka gärna till de öl du tipsar om på systembolaget.
Vanlig "svensk ljus lager på 50cl plåtburk" avstår jag gärna. Har även lite svårt för Lambic och kriek.

Tips på vad jag gillar. Det mesta från microbryggerier, nyneshamn är en höjdare. Gillar belgare, främst triplar och quadruplar. Gillar veteöl, barly wine och imperial stouts, gillar även IPA och DIPA.

Hjälp mig sammanställa en fantastisk öllista på allt man kan villja ha hemma! :D

p1r
2011-03-23, 14:27
Hoegaarden

Evensar
2011-03-23, 14:28
Brooklyn Lager:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=brooklyn+lager&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&artikelId=166018&varuNr=1548&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dbrooklyn%2blager%26sortfi eld%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsof fset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfilt ersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Belhaven Scottish Ale:

Finns inte på systembolaget, http://www.belhaven.co.uk/row/belhaven/scottishale.php

Mina favoriter just nu.

Nordenator
2011-03-23, 14:33
Ahhhh.. sjukt nice! Jag får nöja mig med min normala kyl tills jag flyttat till något större. Då blir det även fatölsanläggning med 19 liter av hembryggt - kallt, kolsyrat och klart :D

Ett bassortiment:
Nils Oscar Barley Wine (B)
Slottskällans Imperial Stout
Great Divide Yeti
Oppigårds Spring Ale
Sierra Nevada Torpedo Extra IPA
Carnegie Starkporter
Innis & Gunn Oak Cask
La Trappe Witte
Rochefort 10

spoon
2011-03-23, 14:50
En kall TT är sommar för mig. Den kanske är för ljus för att passa i smaken.

Mental
2011-03-23, 15:12
En kall TT är sommar för mig. Den kanske är för ljus för att passa i smaken.

Nej, men lite fattig i smaken för mig, då tar jag hälre någon trevlig ljus Opigård. eller en St.Eriks. Skall det vara ljus bruksöl för vardagsdrickande blir det antingen röd primator eller om det skall vara burk Åbro bryggmästarens premium gold.

http://1.bp.blogspot.com/_nGulvehh-g8/R67xtFucoCI/AAAAAAAAAaE/wjHKyZgdOgg/s400/abro-premium-gold.jpg

Mental
2011-03-23, 15:15
Brooklyn Lager:

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=brooklyn+lager&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&artikelId=166018&varuNr=1548&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dbrooklyn%2blager%26sortfi eld%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsof fset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfilt ersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Belhaven Scottish Ale:

Finns inte på systembolaget, http://www.belhaven.co.uk/row/belhaven/scottishale.php

Mina favoriter just nu.

Hoegaarden

Ahhhh.. sjukt nice! Jag får nöja mig med min normala kyl tills jag flyttat till något större. Då blir det även fatölsanläggning med 19 liter av hembryggt - kallt, kolsyrat och klart :D

Ett bassortiment:
Nils Oscar Barley Wine (B)
Slottskällans Imperial Stout
Great Divide Yeti
Oppigårds Spring Ale
Sierra Nevada Torpedo Extra IPA
Carnegie Starkporter
Innis & Gunn Oak Cask
La Trappe Witte
Rochefort 10

Tack för bra förslag, många favoriter här :D
Kommer nog lägga till några westmal och annat mums med. Men man glömmer så lätt vad det finns för godbitar. På systembolaget här finns kanske 10 drickbara sorter. Chimay blå är tex den enda belgaren.... Jag saknar bolaget i umeå :D

elBjurro
2011-03-23, 19:53
Mariestads Old Ox.. bra läskande öl med lite smak.

hahavaffan
2011-03-23, 20:05
Hittade en nyhet när jag handlade inför min 25-årsdag i fredags, St. Eriks Vårlager. Den smakar precis som en öl hade gjort om det vore en läsk. Jag vet inte om det är en smak för dig, men några lagom kylda när man är törstig och ihop med choklad var fan helt otroligt opti imho. 1401 på Systemet, runt 15 spänn per flaskan, och plus i kanten för att den är snygg ;)

Edit: Also, fan ta dig som har en dedikerad ölkyl! Varje mans dröm.

Wille005
2011-03-23, 20:12
En iskall Peroni på stranden sitter fint. Dricker bara ljus lager.

Chaaarles
2011-03-23, 20:14
Brun från Nøgne Øs bryggeri. Bara sett den på en krog här i Oslo. En brun ale som är riktigt färsk i smaken. Ny personlig favorit, men jag har ingen aning om den går att få tag på hos Systembolaget.

Nordenator
2011-03-23, 20:53
Brun från Nøgne Øs bryggeri. Bara sett den på en krog här i Oslo. En brun ale som är riktigt färsk i smaken. Ny personlig favorit, men jag har ingen aning om den går att få tag på hos Systembolaget.

Har inte smakat just den ölen, men Nøgne Ø gör rent generellt riktigt bra öl. Tyvärr så dyker inte flaskorna upp alltför ofta på det lokala bolaget. Jag brukar däremot köpa det som kommer in och testa de sorter jag ser som gästspel på puben.

Hittade en nyhet när jag handlade inför min 25-årsdag i fredags, St. Eriks Vårlager. Den smakar precis som en öl hade gjort om det vore en läsk. Jag vet inte om det är en smak för dig, men några lagom kylda när man är törstig och ihop med choklad var fan helt otroligt opti imho. 1401 på Systemet, runt 15 spänn per flaskan, och plus i kanten för att den är snygg ;)

Edit: Also, fan ta dig som har en dedikerad ölkyl! Varje mans dröm.

Jag tyckte S:t Eriks Vårlager smakade riktigt off. Piston Head till exempel var ju bara en halvdan tagning på en välhumlad öl. Den var helt enkelt inte speciellt humlad och rätt tråkig. S:t Eriks Vårlager var inte dålig för att de inte tog i nog mycket i humlegiven, utan för att de helt enkelt misslyckats med receptet. Om den ska vara en del av three towns nischade produktlinje tror jag att jag kan klara mig utan att testa resterande sortiment alls.

solari
2011-03-23, 21:14
Innis & Gunn Oak Cask

Personligen tycker jag Rum Cask är strået vassare.

Mental
2011-03-24, 12:39
Personligen tycker jag Rum Cask är strået vassare.

Jag tycker inte de spelar i samma liga :D
Rum Cask är sötare och har inte bakgrundsrökigheten. De är två olika öl som passar vid olika tillfällen, det är bara tillverkaren de har gemensamt! Men båda är bra och kompetenta öl!

grondahl
2011-03-24, 13:47
Belhaven Wee Heavy, Weihenstephaner hefe, Yeti Imperial Stout, Bedarö Bitter, Brooklyn Lager, Brooklyn IPA, Red Seal Ale.

hejhopp79
2011-03-24, 14:43
Jag kan inte komma från att folk som försöker göra öl till finkultur är samma folk som inte förstår sig på riktig finkultur, a k a vin.

Vilket visar sig i att TS gillar "det mesta från microbryggerier".

Nordenator
2011-03-24, 14:46
Jag kan inte komma från att folk som försöker göra öl till finkultur är samma folk som inte förstår sig på riktig finkultur, a k a vin.

He swings and he misses. Hoppa tillbaka till lämplig trolltråd.

Mental
2011-03-24, 15:52

Jag gillar flera olika vin med, men föredrar öl. På röda sidan gillar jag mycket från nya världen, gärna shiraz :) Men vinösa öl, som drar åt portvinshållet är fantastiskt goda. En blå chimay lagrad i 8-10 år är som att dricka ett mycket gott vin!

Spinkis
2011-03-24, 16:37
Inser att jag inte spelar i samma liga som er andra, men Sleepy bulldog pale ale tycker jag är riktigt god!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sleepy+bulldog&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&artikelId=413391&varuNr=89923&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dsleepy%2bbulldog%26sortfi eld%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsof fset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfilt ersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Mental
2011-03-24, 18:24
Inser att jag inte spelar i samma liga som er andra, men Sleepy bulldog pale ale tycker jag är riktigt god!

http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=sleepy+bulldog&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&artikelId=413391&varuNr=89923&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c&referringUrl=%2fSok-dryck%2f%3fsearchquery%3dsleepy%2bbulldog%26sortfi eld%3dDefault%26sortdirection%3dAscending%26hitsof fset%3d0%26page%3d1%26searchview%3dAll%26groupfilt ersheader%3dDefault%26filters%3dsearchquery%252c

Jodå, den är riktigt fin, har haft förmånen att få smaka den från tap på bishops i Umeå i somras. Problemet med den där på bolaget är att man måste köpa 24st i taget, och så god är den inte ;)