handdator

Visa fullständig version : Fett på sidan av magen

Hatwalker
2011-03-23, 09:01
JA HA PROVA 700 SITUPS OM DAN FUNKA INTE ??? :em:

Näeh, men mitt problem ligger i att min kropp tycks föredra att lägga fett på sidan av magen istället för på själva "kaggen", vilken jag inte har några större problem med. Blir ofta uppsvälld på sidan av magen om jag sovit dåligt eller stressat och nu när jag tränat CA 2 månader har magen blivit slankare, men fettet på sidorna består.

Därför har jag lite misstankar på om det är några hormoner eller dylikt som spökar, då efter vad jag sett är det väldigt få killar/män som lägger på sig fett på det sättet.

Något som vet någonting om detta lilla fenomen och vad som kanske kan vara orsak?

Nykropp
2011-03-23, 09:12
Sidan som i lovehandles?

Hatwalker
2011-03-23, 09:33
Sidan som i lovehandles?

Jo, ungefär. Fast det är större än vanlige lovehandles och oproportionerligt i jämförelse till magen, så att säga. Ser underligt ut, för midjan precis under revbenen är relativt smal och sedan kommer sidfläsket som bara är några cm mindre i omkrets än bröstkorgen. Har breda axlar så det väger upp en del, men avklädd ser det väldigt mysko ut.

Har en stor bröstkorg (revbenen syns även nu), smal "övre midja" och sedan hyffsat normal mage, men väldigt uppsvullen på sidorna. Har bara träffat en snubbe som haft samma problem, och han har en hel del problem med magen, så funderar på det kan vara nåt sånt.

DarioGazibegovic
2011-03-23, 11:34
Jo, ungefär. Fast det är större än vanlige lovehandles och oproportionerligt i jämförelse till magen, så att säga. Ser underligt ut, för midjan precis under revbenen är relativt smal och sedan kommer sidfläsket som bara är några cm mindre i omkrets än bröstkorgen. Har breda axlar så det väger upp en del, men avklädd ser det väldigt mysko ut.

Har en stor bröstkorg (revbenen syns även nu), smal "övre midja" och sedan hyffsat normal mage, men väldigt uppsvullen på sidorna. Har bara träffat en snubbe som haft samma problem, och han har en hel del problem med magen, så funderar på det kan vara nåt sånt.

Punktförbränning är så att säga inte möjligt, men! Men ditt problem beror på att du har för lite muskler vid obliques områden. Med punktförbrännig menar man att kroppen kan endast ta fett från hela kroppen och inte vid ett viss område. Har du däremot en hög halt muskler vid t.ex. obliquesen, så väljer kroppen att bränna extra mycket fett just där. Kroppen anpassar sig med optimalt med skydd. Har du inge muskelr där så väljer den fett som skydd, har du istället mycket muskler där så har kroppen en tendens att avge fett då musklerna tar dess plats som skydd.

Om du testar springa mycket får du den roterande rörelsen som tränar obliquesen ganska bra, eller så lyfter du hantlar längs kroppens sidor.

SirOrigami
2011-03-23, 11:50
Är du under 10% bf??

Stubborn fat av lyle mcdonald handlar om ditt problem just. Men det förutsätter att du är sub 10% bf innan du kan börja tackla det problemet.

mattilainen
2011-03-23, 13:40
alla har problemområden där fettet framförallt sätter sig. Först dit, sist bort. Kan ju vara så att det är just där du har ditt problemområde och då kräver det en ganska låg fettprocent för att skala bort det. Tyvärr verkar du ju redan ganska smal så kanske dumt att försöka "Få bort det där sista.." vilket kan bidra till helt fel situationer i livet.

Hatwalker
2011-03-23, 13:45
Ligger en bra bit över 10% : )

Mattilainen: Har mycket fett på kroppen, hade förmodligen klassats som tjock på ett sånthär forum. Just att den fettansamlingen på sidorna gör att det blir en konstig form.

Dario: Näeh, vet om att punktförbränning ej är möjligt så sätt, jag undrar mest varför kroppen valt att lägga så mycket fett där, då jag inte ser det på så många andra. Även tjocka människor kan ju ha en kagge men ganska lite på "sidorna", så att säga.
Men skönt med förklaringen, för jag ska skaffa ett par vettiga skor och börja jogga nu.

Förresten kör jag marklyft två gånger i veckan (och ska även börja med böj istället för benpress), hjälper dessa den "problemzonen" också? Vet att de stärker bålen, men annars kan jag ju lägga in lite sit-ups eller bålrotation kanske : )

Little T
2011-03-23, 14:19
Punktförbränning är så att säga inte möjligt, men! Men ditt problem beror på att du har för lite muskler vid obliques områden. Med punktförbrännig menar man att kroppen kan endast ta fett från hela kroppen och inte vid ett viss område. Har du däremot en hög halt muskler vid t.ex. obliquesen, så väljer kroppen att bränna extra mycket fett just där. Kroppen anpassar sig med optimalt med skydd. Har du inge muskelr där så väljer den fett som skydd, har du istället mycket muskler där så har kroppen en tendens att avge fett då musklerna tar dess plats som skydd.

Om du testar springa mycket får du den roterande rörelsen som tränar obliquesen ganska bra, eller så lyfter du hantlar längs kroppens sidor.

Är du seriös? Först säger du att han inte kan punktförbränna och sedan säger du att han kan göra det.

Hatwalker
2011-03-23, 15:09
Är du seriös? Först säger du att han inte kan punktförbränna och sedan säger du att han kan göra det.

Han menar väl att jag ska bygga upp muskulatur för att öka fettförbränningen när jag senare skall gå ner i vikt, så tolkade jag det iallafall.

DarioGazibegovic
2011-03-23, 20:08
Ligger en bra bit över 10% : )

Mattilainen: Har mycket fett på kroppen, hade förmodligen klassats som tjock på ett sånthär forum. Just att den fettansamlingen på sidorna gör att det blir en konstig form.

Dario: Näeh, vet om att punktförbränning ej är möjligt så sätt, jag undrar mest varför kroppen valt att lägga så mycket fett där, då jag inte ser det på så många andra. Även tjocka människor kan ju ha en kagge men ganska lite på "sidorna", så att säga.
Men skönt med förklaringen, för jag ska skaffa ett par vettiga skor och börja jogga nu.

Förresten kör jag marklyft två gånger i veckan (och ska även börja med böj istället för benpress), hjälper dessa den "problemzonen" också? Vet att de stärker bålen, men annars kan jag ju lägga in lite sit-ups eller bålrotation kanske : )

Mycket är gener men samtidigt antar jag att du har mindre muskler just där, därför väljer kroppen att ha högre grad fett runt det området. Marklyft är en utmärkt övningen för att få bort en smalfet mage. Tänk dig att ryggmusklerna drar in magen vilket får den att se mindre ut, vilket även påverkar obliquesen.

Jag kanske var lite otydlig med inlägget men jag menade att du bygger upp muskler vid det området. Under deffen väljer kroppen då att bränna bort fettet vid det området när det nu finns mer muskler och behovet av fett inte lika stort.

Han menar väl att jag ska bygga upp muskulatur för att öka fettförbränningen när jag senare skall gå ner i vikt, så tolkade jag det iallafall.

Precis ;)

Sheogorath
2011-03-23, 21:01
Mycket BS-talk från Dario nu. Bygger man muskler under fettet trycker man på underifrån så att problemområdet putar ut ÄNNU mer. Detta är alltså INTE att rekommendera, varken för killar som vill bli av med sina love handles eller tjejer som vill slankare lår. Att bygga obliques är det sämsta tänkbara rådet för någon som vill ha en visuellt smalare midja. Att däremot bygga lats, axlar, bröst och lår (ja, egentligen allt utom obliques) och sedan gå ner ytterligare i kroppsfett är naturligtvis det som gäller.

Inge Enveten
2011-03-23, 21:36
Mycket är gener men samtidigt antar jag att du har mindre muskler just där, därför väljer kroppen att ha högre grad fett runt det området. Marklyft är en utmärkt övningen för att få bort en smalfet mage. Tänk dig att ryggmusklerna drar in magen vilket får den att se mindre ut, vilket även påverkar obliquesen.

Jag kanske var lite otydlig med inlägget men jag menade att du bygger upp muskler vid det området. Under deffen väljer kroppen då att bränna bort fettet vid det området när det nu finns mer muskler och behovet av fett inte lika stort.

Du baserar allt det här på vad då?

Sheogorath
2011-03-23, 21:39
Du baserar allt det här på vad då?

Nu ska du inte vara så besvärlig. Du ser väl att "Dario" har hur bra obliquer som helst? Självklart har han då rätt i allt han skriver om obliquer! Källor hit och källor dit. Let success guide the way! *flex*

(inte)

Edd
2011-03-23, 21:53
JA HA PROVA 700 SITUPS OM DAN FUNKA INTE ??? :em:

Näeh, men mitt problem ligger i att min kropp tycks föredra att lägga fett på sidan av magen istället för på själva "kaggen", vilken jag inte har några större problem med. Blir ofta uppsvälld på sidan av magen om jag sovit dåligt eller stressat och nu när jag tränat CA 2 månader har magen blivit slankare, men fettet på sidorna består.

Därför har jag lite misstankar på om det är några hormoner eller dylikt som spökar, då efter vad jag sett är det väldigt få killar/män som lägger på sig fett på det sättet.

Något som vet någonting om detta lilla fenomen och vad som kanske kan vara orsak?

har samma problem som dig låter det som iaf, har ganska stora lovehandels
men det ska väll försvinna nu under deffen. förhoppningsvis :P

Inge Enveten
2011-03-23, 21:53
Nu ska du inte vara så besvärlig. Du ser väl att "Dario" har hur bra obliquer som helst? Självklart har han då rätt i allt han skriver om obliquer! Källor hit och källor dit. Let success guide the way! *flex*

(inte)

Dagens kololärdomar;
Cola zero dödsaspartam, du blir tjock & dör, samtidigt och omedelbart
Stor biceps? Fett bränns superfort från armen!

Sheogorath
2011-03-23, 21:56
Dagens kololärdomar;
Cola zero dödsaspartam, du blir tjock & dör, samtidigt och omedelbart
Stor biceps? Fett bränns superfort från armen!

:thumbup:

Hatwalker
2011-03-23, 22:24
Så basically, bygga upp lite extra på resten av kroppen och gå ner i fett dårå.

Med bänkpress, benpress (börjar böj på fredag), marklyft och nu på fredag introduceras även skivstångsrodd borde detta problem lösas med tiden då.

Bara det att jag märkt mindre skillnad just på sidan av magen än på resten av kroppen näre gäller viktnedgången. Menmen, jag får stå ut med det ett tag till då och fortsätta som vanligt. Med lite jogging kanske det löser sig : )

Är hursomhelst på bättringsvägen om man ser till ungefär 2 år tillbaka. Då var man 178cm och vägde 102 kg som mest, nu är man 182-183cm och nere i 92-93. På 6 veckor förrförra sommaren gick jag ner 7 kg på bara promenader, sen hållt mig stabil på 95kg tills när jag började träna för 2 månader sen nu. Mest med intresse av att bli stark, men att bli nöjd med kroppen rent visuellt är ju alltid en faktor...
Återkommer om någon månad eller två om jag tycker problemet blir mindre eller större. : )

Sheogorath
2011-03-23, 22:30
Så basically, bygga upp lite extra på resten av kroppen och gå ner i fett dårå.

Just. Kom också ihåg att fettnedgång inte sker helt jämt över hela kroppen hela tiden. Det kanske är så att ditt midjefett släpper ovanligt sent. Hur som helst är ju svaret ändå bara att du måste fortsätta bränna fett. Din kropp kommer ta av fettet för eller senare. När det blir kan du inte styra.

Little T
2011-03-24, 09:20
Skönt att det finns folk på detta forum som styr upp de osanningar som far runt. :thumbup:

Sportfiskaren
2011-03-24, 10:11
92-93 kg på 182-183 cm är ganska mycket fett om man inte har någon vidare muskelmassa. Det är inget du ska noja över, bra kost och träning är lösningen.

DarioGazibegovic
2011-03-24, 12:29

(inte)

Haha du låter som någon religiös extremist. Hatar när folk frågar efter källor då jag oftast finner fakta från många olika ställen samt efter egen erfarenhet. Jag själv har problem med obliquesen. Jag bulkade upp mig till 89.9kg under en bulk för att under deffen falla till 76.7kg med 6.7% fetthalt. På bilden har jag 6.7% fetthalt trots detta är mina lovehandles kvar. Jag blev riktigt sur då jag alltid velat få bort de men insåg att efter deffen är de fortfarande kvar. Därför började jag söka mycket efter hur man får bort de och efter många sökningar kan jag stå för det jag säger, jag hade tydligen inte tränat det området tillräckligt. King Crub har tom. postat ett inlägg där han läste om hur lipidförbränningen ökar vid högre halt muskler runt ett område. Även Michael D. Geary påstår det samma. Jag tränar oftast med en kille som har deltagit i OS och som just nu har ett eget gym. Han leder även den praktiska delen av en PT utbildning på en högskola och har breda vyer på sin erfarenhet. Tro inte att jag bara hittar på.

Mycket BS-talk från Dario nu. Bygger man muskler under fettet trycker man på underifrån så att problemområdet putar ut ÄNNU mer. Detta är alltså INTE att rekommendera, varken för killar som vill bli av med sina love handles eller tjejer som vill slankare lår. Att bygga obliques är det sämsta tänkbara rådet för någon som vill ha en visuellt smalare midja. Att däremot bygga lats, axlar, bröst och lår (ja, egentligen allt utom obliques) och sedan gå ner ytterligare i kroppsfett är naturligtvis det som gäller.

Du har verkligen inte förstått mitt meddelande. Tänk att du ersätter allt fett som du har vid obliquesen med muskler. Tror du det kommer se bra ut eller inte? Jag säger inte att ifall du endast har fett där och bygger upp ytterligare muskler så kommer det se bra ut då du både har fett och muskler. Poängen är att du ska bygga upp muskler vid området för att kunna ÖKA fettförbränningen under deffen. Har du inga muskler där finns det bara hängit fett.

Eddie Vedder
2011-03-24, 12:37
Haha du låter som någon religiös extremist.

Den som vill ha fakta före anekdoter är väl mindre åt det religiösa hållet än den som bara tror på påståenden från auktoriteter? Är det något som religiösa personer inte bryr sig om så är det ju just vetenskapliga fakta.

Klart man kan få snygg kropp genom att träna obliques men att muskler underifrån skulle öka den subkutana lipolysen på den platsen är väl inget som bevisats?

osk
2011-03-24, 12:55
Hatar när folk frågar efter källor då jag oftast finner fakta från många olika ställen

Men det här är ju ett jättebra exempel på hur man ska gå tillväga, med sammanställning av källor från olika håll. Därför måste du förstå om man kan få för sig att du hittar på, när du säger att du har massa källor, men ändå inte*screwy*

Och: alla känner någon som är värsta biffen, har någon sjuk merit och är PT med alla utbildningar osv. Alla känner en sådan (verkar det som, lätt överdrift från min sida)! Och ändå så dyker det upp vilt skiljda påstående baserade på just dessa individers grymma kunskaper. Är inte det lustigt?

DarioGazibegovic
2011-03-24, 12:57
Den som vill ha fakta före anekdoter är väl mindre åt det religiösa hållet än den som bara tror på påståenden från auktoriteter? Är det något som religiösa personer inte bryr sig om så är det ju just vetenskapliga fakta.

Klart man kan få snygg kropp genom att träna obliques men att muskler underifrån skulle öka den subkutana lipolysen på den platsen är väl inget som bevisats?

Jag syftade mer på att han försökte sarkastiskt skämta bort en annan teori som han tycker inte är lämplig. Vilket religiösa extremister oftast gör. Känner inte direkt för att gå off-topic för något jag tyckte var lite roligt.

Jag kan försöka förtydliga mitt påstående ännu mer. Observera att jag säger inte att det jag påstår är - the way to go. Alla mäninskor är olika och därför måste man alltid skräddarsy träningen efter sig själv.

Iallfall... att ha muskler vid obliquesen är ganska självklart att man måste ha, till en viss del. Kollar man på de flesta hockeynissarna så ser man att majoriteten har en väldigt stark bål (core-del). Men som hockeynisse tränar man inte mycket bröst och axlar t.ex. (sålänge man inte går på gymmet dvs) och ändå har jag sett att grabbarna inte lider av lovehandles utan istälelt är riktigt rippade på det området (med rippad menar jag det är riktigt fast, inga överhängit fett och det ser bra ut).

Anders bergström: http://www.youtube.com/watch?v=hW18lg9YlGs
Min faktakälla ;)

Ökade fettförbränningen vid ett område är inget jag hävdat är bevisat, utan det var mer ett sätt att testa, som sagt alla är olika, det kanske funkar. Men att någon säger att det är rent BS kan jag kontra med att säga att det Sheogarath säger är BS, eftersom han inte förstod vad jag mena.

DarioGazibegovic
2011-03-24, 13:10
Men det här är ju ett jättebra exempel på hur man ska gå tillväga, med sammanställning av källor från olika håll. Därför måste du förstå om man kan få för sig att du hittar på, när du säger att du har massa källor, men ändå inte*screwy*

Och: alla känner någon som är värsta biffen, har någon sjuk merit och är PT med alla utbildningar osv. Alla känner en sådan (verkar det som, lätt överdrift från min sida)! Och ändå så dyker det upp vilt skiljda påstående baserade på just dessa individers grymma kunskaper. Är inte det lustigt?

Jag vet att jag måste redovisa källor, kände bara inte för att rabbla upp de. Sa jag att jag hade källor men ändå inte? Lägg inte till extra påståenden tack.

osk
2011-03-24, 13:15
Jag vet att jag måste redovisa källor, kände bara inte för att rabbla upp de. Sa jag att jag hade källor men ändå inte? Lägg inte till extra påståenden tack.

Redovisa källor tack.

EDIT: Om vi nu ska vara sådana.

daloatf
2011-03-24, 13:30
Anders hade fina obliquesker

Little T
2011-03-24, 13:37
Om man som du, Dario, kommer med relativt extrema påståenden så måste man förstå att det kommer att komma mothugg. De flesta människor är kritiska och det ska man vara.

Tills dess håller jag med osk, jag vill väldigt gärna se källor på dina påståenden.

DarioGazibegovic
2011-03-24, 15:30
Anders hade fina obliquesker

Haha, har för mig att han berätta att han blev utsedd som sveriges starkaste 10-åring, så tror inte direkt han gick efter utseénde.

Om man som du, Dario, kommer med relativt extrema påståenden så måste man förstå att det kommer att komma mothugg. De flesta människor är kritiska och det ska man vara.

Tills dess håller jag med osk, jag vill väldigt gärna se källor på dina påståenden.

Extrema och extrema... jag tycker det är grymt skönt med kritiska kommentarer, men jag är inte en person som är bäst på att argumentera och känner inte orket att hitta alla källor som stödjer mina påståenden, utan försöker hellre förtydliga det jag hävdar med sundare förklaringar.

Det fanns en het topic American Physiological Society - Endocrinology and Metabolism på aps som lyckades få upp ganska mycket smaskigt som ni kunde tugga på. Kommer inte riktigt ihåg hur de förklarade allt men de pratade om att frisättning av fettsyror är större i fettväv runt en aktiv muskel. Ni får gärna ta reda på varför den teorin absolut inte skulle fungera. Jag tycker att det skulle vara kul att myten om punktförbränning äntligen skulle falla.

För övrigt, så har ju Anders Bergström, från högskolan en massa gott att lära ut. Samt att en "expert" Michael D. Geary har en hel del. Har även diskuterat med båda mina idrottslärare under tiden i gymnasiet.

Som sagt, detta "alternativa" sätt till punktförbränning är inget jag hävdar är bevisat utan något man bör ha i åtanken.

Tänk på också att jag kollar inte igenom vad jag har skrivit, utan jag skriver allt direkt... meningarna kan bli lite lulliga ibland, men hoppas ni förstår vad jag försöker få fram haha :D .

Såg dessutom att jag skrev fel i första inlägget:
"Med punktförbrännig menar man att kroppen kan endast ta fett från hela kroppen och inte vid ett viss område." jag menade att punktförbränning betyder att kroppen endast tar fett från bara ett område, vilket inte fungerar såklart då den bränner över hela kroppen.

Sheogorath
2011-03-24, 21:00
Fast det fina är att vi inte behöver gissa eller "fundera på varför det inte skulle funka". Punktförbränning är välundersökt och det rör sig om ökad förbränning med om jag inte minns fel runt en tusendels gram (Grub sitter på exakta siffror) kring den arbetande muskeln: fettvikt som omedelbart kompenseras för med lika stor fettinlagring efter avslutad aktivitet. Alltså: punktförbränning har NOLL praktiskt värde.

Eddie Vedder
2011-03-24, 21:16
Alla mäninskor är olika och därför måste man alltid skräddarsy träningen efter sig själv.

Ökade fettförbränningen vid ett område är inget jag hävdat är bevisat, utan det var mer ett sätt att testa, som sagt alla är olika, det kanske funkar. Men att någon säger att det är rent BS kan jag kontra med att säga att det Sheogarath säger är BS, eftersom han inte förstod vad jag mena.

Fast så stora skillnader är det inte på personer. Vi talar ju om grundläggande mekanismer, inte hur personer får olika resultat från olika upplägg. Det har säkert diskuterats i tidskriften du syftar på men genom att bara skriva om en "het debatt" och inte hänvisa till något får jag känslan av att du inte riktigt vill att vi ska läsa. Kanske för att det då framgår att det inte är något som är i praktiken värt att ta till sig. :)

Den fettförbränning man dock kunnat uppmäta gäller arbetande muskulatur och inget som, så som jag uppfattat det, har att göra med att muskel under fettet växt. Utan just att den arbetat. Jag förstod dina inlägg i början som att obliques ska växa och därefter ökar lipolys i området.

StampChamp
2011-03-24, 22:44
Jag har stora obliques av gymnastträning. Och lägger jag på mig fett blir det väldigt påtagligt just av "lovehandels", det går i princip greppa runt muskeln. Hur ska man träna för att undvika dom att bli större? Jag vill ha en rak smal midja.

Sheogorath
2011-03-24, 22:46
Jag har stora obliques av gymnastträning. Och lägger jag på mig fett blir det väldigt påtagligt just av "lovehandels", det går i princip greppa runt muskeln. Hur ska man träna för att undvika dom att bli större? Jag vill ha en rak smal midja.

Som sagt: det du kan göra är att göra allting annat större så att proportionerna ändras. Undvik sidebends, twistade crunches och torsorotationer. Mer kan du inte göra. :)

DarioGazibegovic
2011-03-24, 23:23
Fast så stora skillnader är det inte på personer. Vi talar ju om grundläggande mekanismer, inte hur personer får olika resultat från olika upplägg. Det har säkert diskuterats i tidskriften du syftar på men genom att bara skriva om en "het debatt" och inte hänvisa till något får jag känslan av att du inte riktigt vill att vi ska läsa. Kanske för att det då framgår att det inte är något som är i praktiken värt att ta till sig. :)

Den fettförbränning man dock kunnat uppmäta gäller arbetande muskulatur och inget som, så som jag uppfattat det, har att göra med att muskel under fettet växt. Utan just att den arbetat. Jag förstod dina inlägg i början som att obliques ska växa och därefter ökar lipolys i området.

Tro mig skillnaden bland folk kan variera kraftigt. Har en polare som är 194cm, väger ca 72kg och äter ungefär 5000+ kcal per dag. Trots detta intag kan han inte gå upp i vikt. Känner en person där ena vaden är ca 3 cm än den andra. En tredje person där magen är en stor kagge, armarna medelstora och låren lika små som vaderna (bägge mindre än armarna). Ingen lider av någon sjukdom eller nått heller.

Grejen är att jag plockar på mig fakta med tiden, man lär sig som sagt nått nytt varje dag. Jag glömmer dock mestadels bort vart jag får allt ifrån men kommer fortfarande ihåg informationen. Tråden som jag skulle länka till är t.ex. borttagen nu, och är en anledning till att jag inte orkar gå så djupt på källor. Saker kanske inte är uppdaterade, eller så är de borttagna osv.

Säg till om ni hittar nått som verkligen motbevisar det "alternativa" sättet till punktförbränning.

osk
2011-03-25, 09:31
Tro mig skillnaden bland folk kan variera kraftigt. Har en polare som är 194cm, väger ca 72kg och äter ungefär 5000+ kcal per dag. Trots detta intag kan han inte gå upp i vikt. Känner en person där ena vaden är ca 3 cm än den andra. En tredje person där magen är en stor kagge, armarna medelstora och låren lika små som vaderna (bägge mindre än armarna). Ingen lider av någon sjukdom eller nått heller.

Grejen är att jag plockar på mig fakta med tiden, man lär sig som sagt nått nytt varje dag. Jag glömmer dock mestadels bort vart jag får allt ifrån men kommer fortfarande ihåg informationen. Tråden som jag skulle länka till är t.ex. borttagen nu, och är en anledning till att jag inte orkar gå så djupt på källor. Saker kanske inte är uppdaterade, eller så är de borttagna osv.

Vettigt.:cool:

Säg till om ni hittar nått som verkligen motbevisar det "alternativa" sättet till punktförbränning.

Ovettigt. *gah!*

Eddie Vedder
2011-03-25, 09:37

Fast det har ju inte med den här diskussionen att göra. De har olika energibehov, det handlar det ju inte om nu.

Det där är ett retoriskt grepp som inte håller. Den som påstår det tvivelaktiga har alltid bevisbördan och det borde du veta. Du påstår dig ha källor så redovisa dom så vi andra kan få en bild.

SirOrigami
2011-03-25, 09:51
Har träffat ett par människor oxå som påstår sig äta 5000+ och kan inte gå upp i vikt. Trots att inte är särskilt aktiva.

Det har senare visat sig att av dom överskattade sitt intag med runt 2000.

Verkar vara ett fenomen inom paleo rörelsen oxå att dom äter 5-8k kcal men utan att gå upp i vikt. Men nogrann analys så visar sig det att även om överskattar enormt.

Jag säger inte att din kompis överskattar för jag känner inte han.

Har ett exempel till på en klient som redovisade intag på runt 5000kcal han är cirka 185 o väger 70kg. Han kunde inte gå upp. Det han glömde redovisa dock var att cirka 2 dagar i veckan så åt han ingenting förutom några frukter. Vilket skapade ett underskott i långa loppet.

Eddie Vedder
2011-03-25, 10:05
Har träffat ett par människor oxå som påstår sig äta 5000+ och kan inte gå upp i vikt. Trots att inte är särskilt aktiva.

Det har senare visat sig att av dom överskattade sitt intag med runt 2000.

Verkar vara ett fenomen inom paleo rörelsen oxå att dom äter 5-8k kcal men utan att gå upp i vikt. Men nogrann analys så visar sig det att även om överskattar enormt.

Jag säger inte att din kompis överskattar för jag känner inte han.

Har ett exempel till på en klient som redovisade intag på runt 5000kcal han är cirka 185 o väger 70kg. Han kunde inte gå upp. Det han glömde redovisa dock var att cirka 2 dagar i veckan så åt han ingenting förutom några frukter. Vilket skapade ett underskott i långa loppet.

http://traningslara.se/manniskor-ar-usla-pa-att-uppskatta-sin-energiforbrukning/ ;)

SirOrigami
2011-03-25, 10:57
Grym publicering

Hatwalker
2011-03-25, 13:17
När vi är inne på detta kan jag ju också passa på att fråga, hur mycket bör en 18-åring på 182-183 cm och 92-ish kg få i sig på en dag?

Tränar 3 gånger i veckan sen 2 månader tillbaka. Målet är primärt att bli stark, men bränner gärna av en del fett till. Antar att en nybörjare bränner en hel del fett i början, vare sig det är tyngdlyftning eller spinning.

(Vuxit 5 cm de senaste 1.5-2 åren, växer ypperligt lite nuförti'n, om detta spelar in)

Pepz
2011-03-25, 13:34
När vi är inne på detta kan jag ju också passa på att fråga, hur mycket bör en 18-åring på 182-183 cm och 92-ish kg få i sig på en dag?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881