Visa fullständig version : Mentor / Mentorskap? (i arbetslivet)
bear.flowertwig
2011-03-22, 22:53
Nån som har eller har haft en mentor i jobbet?
Vore intressant att höra hur uppläggen sett ut och vad ni tyckt om det. Har själv gått och haft en halv tanke på det en längre tid och funderar på om man skulle försöka göra verklighet av det.
eternallord
2011-03-22, 22:58
Ja, när jag började jobba i restaurangbranschen. Det var inget officiellt "mentorsskap", det var helt enkelt sommarjobb hos min kusins kille som drev en restaurang och han tog mig under sina vingar, slutade med att jag tog över restaurangen 5 år senare. Något speciellt du undrar?
Jag har en mentor faktiskt. En kvinna jag arbetar med som har varit otroligt värdefull för mig både yrkesmässigt och i personlig utveckling. Kan alltid gå till henne om jag inte vet hur/vad jag skall göra osv.
svennebanan
2011-03-22, 23:00
Nån som har eller har haft en mentor i jobbet?
Vore intressant att höra hur uppläggen sett ut och vad ni tyckt om det. Har själv gått och haft en halv tanke på det en längre tid och funderar på om man skulle försöka göra verklighet av det.
Har inte alla det som börjar på en ny arbetsplats?
bear.flowertwig
2011-03-22, 23:00
För jobbet som sagt. Sen kan det väl vara i alla möjliga branscher.
Någon äldre med erfarenhet som man har någon form av överenskommelse med som innefattar ge råd och coaching. Jag tror det kan vara oerhört värdefullt framför allt om man är på väg att kliva upp i en mer senior position och vill kunna diskutera jobb-,lednings- och karriärfrågor på ett sätt man inte kan göra med arbetsgivaren (eller vänner).
bear.flowertwig
2011-03-22, 23:01
Tänkte inte på att det kanske tom är vanligt nu för tiden, men se mer specifikt svar ovan då :)
Edit: och jag vill alltså definitivt ha någon utanför jobbet.
Den kvinnan som är min mentor har även lång erfarenhet av de slags chefjobb jag vill ha, trots att hon inte är min chef. Därför funkar de perfa.
Jag fick en fadder för mer administrativa frågor. Inget specificerat i övrigt men i praktiken lite mentorskap/stöd från de mer seniora medlemmarna i projektgruppen och kanske projektledaren mest. Jobbar som systemutvecklare eller som det står på pappret, mjukvaruingenjör (låter nästan häftigare).
bear.flowertwig
2011-03-22, 23:07
Jag fick en fadder för mer administrativa frågor. Inget specificerat i övrigt men i praktiken lite mentorskap/stöd från de mer seniora medlemmarna i projektgruppen och kanske projektledaren mest. Jobbar som systemutvecklare eller som det står på pappret, mjukvaruingenjör (låter nästan häftigare).
Eller det ännu häftigare software engineer som jag själv kallat mig för länge sen ;)
Eller det ännu häftigare software engineer som jag själv kallat mig för länge sen ;)
Alla talar svenska.
Ja, när jag började jobba i restaurangbranschen. Det var inget officiellt "mentorsskap", det var helt enkelt sommarjobb hos min kusins kille som drev en restaurang och han tog mig under sina vingar, slutade med att jag tog över restaurangen 5 år senare. Något speciellt du undrar?
Driver du en resturang? Det var som fan, då vet vi vart vi ska ha nästa post-träningskäk efter nästa Koloträff :D
bear.flowertwig
2011-03-22, 23:23
Alla talar svenska.
Inte i Amerikat.
eternallord
2011-03-22, 23:50
Driver du en resturang? Det var som fan, då vet vi vart vi ska ha nästa post-träningskäk efter nästa Koloträff :D
Haha ja det hade varit något! 2 år drev jag den men nu har det blivit för mycket med studierna osv sidan om och en av mina mentorer har kommit tillbaka, så jag jobbar bara i köket detta året :) Men ni är varmt välkomna ändå! :D
Nitrometan
2011-03-23, 07:15
Har inte alla det som börjar på en ny arbetsplats?
Du tänker nog mer på en fadder än en mentor.
Du tänker nog mer på en fadder än en mentor.
Mjo.
Fast jag har/hade två sådana.
1. Fadder som man följer efter från början. Visar vart gem finns, hur man tidrapporterar osv.
2. Min chef som jag disskuterar mål och utveckling med. Tillsammans skapar man en plan för det kommande året också vidare. Detta låter flashigare än vad det är.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.