handdator

Visa fullständig version : Ägg

kalutti
2011-03-22, 17:51
Hej, finns det nån gräns för hur många ägg man bör äta per dag, eller har jag fått fel info? Jag brukar äta ca 4st.

Tack på förhand! :)

Opher
2011-03-22, 18:20
Tror du får äta högst hundratolv stycken. Kan bli för eggigt i magen annars.

Hehe, nej men det finns väl ingen definitiv gräns. Om du tänker på kolesterolen så ska det inte vara någon fara alls.

Eddie Vedder
2011-03-22, 19:42
Någon sådan gräns finns inte. Men man kan inte säga att det i alla sammanhang är helt utan risk att ära fyra per dag efter kanske 15 år. Men man kan inte säga det om fyra skivor knäckebröd per dag heller.

EDIT: Har faktiskt sju stycken nykokta framför mig just nu. Ska bli gott. :)

willtjam
2011-03-22, 21:43
Hypotetiskt sett då. Hur länge kan man äta fyra ägg per dag med en varierad kost utan att märker några dåliga effekter?
Någon som vet varför har dom fått så dåligt kolesterolrykte förresten?

King Grub
2011-03-22, 21:44
Det vet man inte. Man vet inte om det finns några dåliga effekter av ett sådant intag på sikt. Det finns inga kontrollerade långtidsstudier med sådana intag.

Eddie Vedder
2011-03-22, 21:47
Hypotetiskt sett då. Hur länge kan man äta fyra ägg per dag med en varierad kost utan att märker några dåliga effekter?

Det har jag redan svarat på, det kan man inte säga.

Någon som vet varför har dom fått så dåligt kolesterolrykte förresten?

På grund av en tidigare mer överdriven tro på att kolesterolnivåer är en ansolut risk för hjärt- kärlsjukdom och att kolesterolnivåer per automatik blir skadligare om kosten är kolesterolrik. En hypotes som idag är svagare men som lever kvar starkt bland allmänheten.

JacobHeitmann
2011-03-22, 23:49
Dietary cholesterol and egg yolks: Not for patients at risk of vascular disease.
widespread misconception has been developing among the Canadian public and among physicians. It is increasingly believed that consumption of dietary cholesterol and egg yolks is harmless. There are good reasons for long- standing recommendations that dietary cholesterol should be limited to less than 200 mg⁄day; a single large egg yolk contains approximately 275 mg of cholesterol (more than a day's worth of cholesterol). Although some studies showed no harm from consumption of eggs in healthy people, this outcome may have been due to lack of power to detect clinically relevant increases in a low-risk population. Moreover, the same studies showed that among participants who became diabetic during observation, consumption of one egg a day doubled their risk compared with less than one egg a week. Diet is not just about fasting cholesterol; it is mainly about the postprandial effects of cholesterol, saturated fats, oxidative stress and inflammation. A misplaced focus on fasting lipids obscures three key issues. Dietary cholesterol increases the susceptibility of low-density lipoprotein to oxidation, increases postprandial lipemia and potentiates the adverse effects of dietary saturated fat. Dietary cholesterol, including egg yolks, is harmful to the arteries. Patients at risk of cardiovascular disease should limit their intake of cholesterol. Stopping the consumption of egg yolks after a stroke or myocardial infarction would be like quitting smoking after a diagnosis of lung cancer: a necessary action, but late. The evidence presented in the current review suggests that the widespread perception among the public and health care professionals that dietary cholesterol is benign is misplaced, and that improved education is needed to correct this misconception.
http://api.ning.com/files/ijYVGyHmT7FjqAqFfaN6jDWCILSV98VRrvyAgguOI07DxXduYI AwLnkNkZCMsipoB*qEBjXN8U-*sLNGfLhJKVzuyDTo96vE/Dietarycholesterolandeggyolks.pdf

Ni får väl hoppas att det bara var en tillfällighet att folk dubblerade sin chans att få diabetes tack vare ett ägg om dagen, i jämförelse med de som åt mindre än en gång i veckan ett ägg. Scary shit ändå...

Nitrometan
2011-03-23, 08:27
Ni får väl hoppas att det bara var en tillfällighet att folk dubblerade sin chans att få diabetes tack vare ett ägg om dagen, i jämförelse med de som åt mindre än en gång i veckan ett ägg. Scary shit ändå...
Fast det var ju intre det de sa.

De som utvecklade diabetes under tiden studien pågick och åt ett ägg om dagen hade större risk att få hjärt- kärlsjukdomar.

Traash
2011-03-23, 09:45
Jag åt hyfsat stora mängder ägg (runt 7-8 per dag) i några månader, och till slut fick jag utslag över hela kroppen som kliade väldigt mycket. Efter jag slutat med äggen försvann utslagen.

Så nog kan det vara så att man är överkänslig, men det lär du märka isåfall :)

JacobHeitmann
2011-03-23, 09:59
Fast det var ju intre det de sa.

De som utvecklade diabetes under tiden studien pågick och åt ett ägg om dagen hade större risk att få hjärt- kärlsjukdomar.

lol, ska sluta skriva på natten. *spy*

Eddie Vedder
2011-03-23, 10:25
lol, ska sluta skriva på natten. *spy*

När det gäller dina studietolkningar bör du nog sluta skriva överhuvudtaget. :) Nöj dig med att påpeka hur bra du mår på banandieten och uppmuntra folk att prova om de vill. Du lär ju inte få med så många Koloiter på tåget genom att i tråd efter tråd efter tråd bara göra bort dig med massa feltolkningar (både medvetna och omedvetna) som avslöjas varenda gång.

Din kost kanske är jättenyttig och om x antal år kanske det visar sig att du redan nu vet bättre och vi kommer få ge dig rätt. Men ditt sätt att försöka bevisa dina teser är ju bara till din nackdel. Lite som en herre vid namn Frank Nilsson om han är bekant. :D