handdator

Visa fullständig version : Problem med deff

Spooted
2011-03-22, 07:50
Jag har nu deffat i cirka 3 veckor, jag gick ner ganska kraftigt i början på grund av den stora minskningen av kolhydrater och sen så gick jag ner långsamt men stabilt. Men nu ligger jag kring en vikt och olika dagar väger jag olika mycket, ibland 79,9 och nästa dag 79,1 förstår inte varför jag inte lyckas att gå ner mer.

Börjar bli riktigt irriterande, väger mig på morgonen varje dag efter att jag gjort morgon behoven.

Punisher1
2011-03-22, 07:57
Det kan inte vara så att dina stora minskning i början av dessa tre veckor var vätska? du kanske fortfarande får i dig tillräckligt med kcal för att inte gå ner så snabbt som du vill?

Kravmaga
2011-03-22, 08:04
Jag har nu deffat i cirka 3 veckor, jag gick ner ganska kraftigt i början på grund av den stora minskningen av kolhydrater och sen så gick jag ner långsamt men stabilt. Men nu ligger jag kring en vikt och olika dagar väger jag olika mycket, ibland 79,9 och nästa dag 79,1 förstår inte varför jag inte lyckas att gå ner mer.

Börjar bli riktigt irriterande, väger mig på morgonen varje dag efter att jag gjort morgon behoven.

Är det inom kort tidsram som vikten fluktuerat? Det är inte ovanligt att vikten pendlar, av flera orsaker (främst pga vatten), speciellt om man mäter ex varje dag under en kort period. Försök tänka mer långsiktigt, vikten kanske går upp dag1, dag2, går ner dag3, dag4, dag5, står still dag6, går upp dag7, men på hela veckan har du gått ner 1kg.

el

...som ovan nämnt, du ligger inte på kaloriunderskott.

Scoffan
2011-03-22, 09:18
Väg dig varje morgon skriv upp vikten och i slutet på veckan räknar du ut medelvikten, har inte medelvikten gått ner till slutet på nästa vecka får du justera kalori intaget.

ARMSTARK
2011-03-22, 09:40
Väg dig Måndag morgon, inte oftare, annars kommer du bara bli frustrerad över svängningarna under veckan. Dessutom hjälper måndagsvägningen dig att hålla igen på helgen. ;)

Eddie Vedder
2011-03-22, 09:44
Väg dig Måndag morgon, inte oftare, annars kommer du bara bli frustrerad över svängningarna under veckan. Dessutom hjälper måndagsvägningen dig att hålla igen på helgen. ;)

Tvärtom, att bara väga sig en gång i veckan är ju dåligt av just den anledning du nämner. Det vill säga dagliga fluktuationer. Om måndagen är en dag med en sån förändring kan ju veckoresultatet tolkas som misslyckat fast trenden kanske egentligen är i rätt riktning.

Så varje dag är bättre.

Birkharju
2011-03-22, 09:59
kanske en idé att hålla koll på midjemått istället? annars får du nog börja räkna kalorier om du förväntar dig en jämn minskning.

Pdaddy
2011-03-22, 10:26
Du kan stanna upp i viktnergång, bara köra på det kommer hoppa ner ett snäpp efter en stund.
Jag har själv haft platåer på 3 veckor där jag inte gått ner ett dugg, men midjemåttet har förändrats..
Jag väger mig självklart efter morgontoaletten samt kollar midjemått, men inte varje dag.
Oftast väger jag som minst på fredagsmårnar, vätskebalansen är ju det som spökar mycket i viktförändringar, speciellt i början eller om man tex har en ätardag för då kan du räkna med 1 kg upp i extra vätska 2 dar efter :D..

Jag skiter rätt mkt i just vikten, ser jag förändringar så spelar vikten mindre roll. Men självklart vill man ju nå sitt mål :) men låt det ta den tid det tar och haka inte upp dig på platåerna..

Pd

Pretorian
2011-03-22, 10:39
Ät färre kalorier.

Eddie Vedder
2011-03-22, 12:11
Ät färre kalorier.

Inget drygt menat men det där är världens sämsta råd. Det är som att fråga hur man ska lägga upp strategin för att vinna en fotbollsmatch mot ett visst lag och någon svarar "gör fler mål än de andra!". Det är ju korrekt i sak men ger ju inget som helst av värde för HUR det ska gå till. Alla vet att man ska åstadkomma negativ energibalans så att det ständigt upprepas "ät mindre än du förbrukar" är ju egentligen inget svar.

Hoppas du inte tar det här som personligt nu, det gäller alltså rent allmänt och just ditt inlägg råkade bara bli ett exempel.

Sedan vet vi ju faktiskt inte om Spooteds deff överhuvudtaget går dåligt, ingen viktförändring är linjär och jag tycker det verkar som att takten är ganska bra enligt de siffror han nämner. :)

Pretorian
2011-03-22, 12:27
Klart jag tar det personligt (du syftar på ett inlägg som jag skrev) men jag håller med dig. Det "bara flög ur mig" så att säga.

Jag tolkar hans problem som att han inte går ner mer i vikt och därför tycker jag han ska minska kaloriintaget.

Eddie Vedder
2011-03-22, 12:30
Jag tolkar hans problem som att han inte går ner mer i vikt och därför tycker jag han ska minska kaloriintaget.

Han har ju gått ner konstant under tre veckor och än idag kan det ju diffa 8 hekto på vågen. Det ser jag bara som att viktnedgången verkar ha gått kanon men att den initiala viktnedgångstakten, som inte är representativ för det faktiska kaloriunderskottet, har stabiliserat sig.

Spooted
2011-03-22, 13:01
Jag har gått ner cirka 1,5 kilo men har inte minskat jätte mycket på kolhydrater så hoppas att det inte bara är det xD Men mag musklerna syns mer och tror att det funkar :O får i mig cirka 500kcal mindre än vanligt och äter som man "ska"

Pretorian
2011-03-22, 13:39
Jag förstår inte vad du menar. Du har inte minskat på kolhydrater men hoppas att det inte bara är det? Du får i dig 500 mindre än vaddå?

Spooted
2011-03-22, 16:36
Förlåt om jag formulerade det på fel sätt, jag har minskat mitt kalori intag med cirka 500 kcal, då har jag ökat proteinet, cirka 3 per kg. Ligger på lika mycket fett som min vikt är och minskat på kolhydraterna. Jag vet att man minskar i vikt när man äter mindre kolhydrater och därför så menar jag att jag hoppas inte att allt jag gick ner är på grund av kolhydraterna, Så jag undrar hur jag egentligen ska göra, märker typ på kroppen att jag blir mer deffad men vågen säger något annat :P

Våg resultat under de senaste dagarna:
Fredag: 79,4 kg
Lördag: 79,0 kg
Söndag: 79,2 kg
Måndag: 79,9 kg
Tisdag: 79,6 kg

Spooted
2011-03-22, 16:38
Förresten så undrar jag också om det är bättre om man äter lite mindre på vilodagarna?

Eddie Vedder
2011-03-22, 16:43
Förresten så undrar jag också om det är bättre om man äter lite mindre på vilodagarna?

Mindre så som i förhållande till energibehov eller mindre som i "ännu mindre ändå"? :) Alltså menar du att sikta på samma kaloribalans (dvs ett lägre energiintag motsvarande den lägre förbrukningen) eller större underskott?

944RS
2011-03-22, 17:01
Våg resultat under de senaste dagarna:
Fredag: 79,4 kg
Lördag: 79,0 kg
Söndag: 79,2 kg
Måndag: 79,9 kg
Tisdag: 79,6 kg

Ser inget konstigt i de där siffrorna. Det är på tok för kort mätperiod för att avgöra om du bör göra några ändringar.

Fortsätt på samma sätt i 2v till så kommer du säkert se tydligare åt vilket håll det går.

Spooted
2011-03-22, 18:45
Mindre så som i förhållande till energibehov eller mindre som i "ännu mindre ändå"? :) Alltså menar du att sikta på samma kaloribalans (dvs ett lägre energiintag motsvarande den lägre förbrukningen) eller större underskott?

Jag syftar då på om jag ska ett större underskott eller om det inte är behövligt :p?

Pretorian
2011-03-22, 20:40
Rätta mig om jag har fel (Eddie?) men du går inte ner i vikt bara för att du minskar på kolhydraterna. Ligger du på kaloriminus går du ner i vikt men du kan lika gärna dra ner proteinet för det.

Spooted
2011-03-22, 22:10
sa inget om vad jag skulle sänka med, menade bara om det var nödvändigt att äta mindre kalorier vilo dagar, inte vad man skulle minska :)

Pretorian
2011-03-23, 07:48
Jag vet att man minskar i vikt när man äter mindre kolhydrater

Det var detta jag menade...

Sportfiskaren
2011-03-23, 08:38
Jag vet inte om någon nämnt det redan, men använd spegeln som måttstock istället. Det är väl ändå inte en vikten som är det intressanta.

Ta en bild var tredje vecka och jämför med föregående, du kommer garanterat att se skillnad om du sköter kosten och träningen.

daloatf
2011-03-23, 09:00
Bättre att köra en kombo

Väg dig varje dag vid samma tillfälle - Räkna ut medelvärde
Håll koll på spegelbilden
Mät med måttband en gång i veckan, om du orkar varje dag. Bröst & mage
Ta foton varje vecka efter du har vägt dig

För mig så skiftar vikten mycket från dag till dag, har jag käkat mycket mat (i mängd, inte kcal) så kommer jag väga mer nästa dag. Har jag tagit PWO (kreatin), väger jag mer. Har jag käkat mer näringstät mat så väger jag mindre dagen efter.

Lördag: 75,5kg
Söndag: 76,4kg
Måndag: 76,2kg
Tisdag: 76,7kg
Onsdag 75,8kg

Tacos
2011-03-23, 09:55
Det var detta jag menade...

Tror du inte han menar att man tappar en del vätska oftast när man skär ner kraftigt på kolhydraterna, och därmed går ner i vikt.

DarioGazibegovic
2011-03-23, 11:57
Jag tror att du har nått den plana ytan av trappan. 3 veckor känns rätt så tidigt för att ge några ordentliga resultat. Tänk på att kroppen måste anpassa sig efter det nya mat schemat samt nya träningssättet. Tryck i dig extra mycket koffein, grönt te extrat och mycket kalcium för ökad effekt ;)

Pretorian
2011-03-23, 12:29
Tror du inte han menar att man tappar en del vätska oftast när man skär ner kraftigt på kolhydraterna, och därmed går ner i vikt.

Jag vet faktiskt inte.