Visa fullständig version : Förberade mat för tidigmorgonstyrketräning...
Tjosan!
Nu är det så här att jag kommer inte längre ha tid att gymma på kvällar utan jag försöker orka gå till gymmet kl 7-8 på morgnarna. men...
Är det ungefär som man säger springa före frukost för att gå ned i fett, är det samma sak med gymm en tidig morgon? Hur ska jag äta när de gäller sån tidig träning?
vicarious
2011-03-21, 23:30
Är det ungefär som man säger springa före frukost för att gå ned i fett, är det samma sak med gymm en tidig morgon? Hur ska jag äta när de gäller sån tidig träning?
Du får nog förklara vad du menar.
Du får nog förklara vad du menar.
Hur jag alltså ska äta för att bygga muskler såpass tidigt på morgonen.
vicarious
2011-03-21, 23:36
Hur jag alltså ska äta för att bygga muskler såpass tidigt på morgonen.
Precis som vid vilken annan tidpunkt på dygnet.
Precis som vid vilken annan tidpunkt på dygnet.
Träna hårt, ät sedan frukost.
Jo ja vet att ja ska äta frukost men vad för frukost? Ska de va som vanligt annars med snabba kolisar driket efter och hur funkar det sen, ska jag äta långsamma kolisar under dan för att ladda upp till nästa morgon?
Sheogorath
2011-03-22, 06:53
Jo ja vet att ja ska äta frukost men vad för frukost? Ska de va som vanligt annars med snabba kolisar driket efter och hur funkar det sen, ska jag äta långsamma kolisar under dan för att ladda upp till nästa morgon?
Snabbheten på kolhydraterna spelar ingen roll i det här fallet. Gröt, potatis, bröd, spaghetti eller vad du vill funkar som efter-tränings-mål, även efter fastande morgonträning. Och såklart en vettig proteinkälla: ägg, ost, mjölk, kött etc. Värt besväret kan vara att släpa med proteinpulver så att du kan svepa en drink direkt efter träningspasset. Sen kan du i lugn och ro åka hem och fixa din frukost. Du behöver inga snabba kollisar i drinken heller. Proteinet gör hela jobbet vid den här tidpunkten.
Innan morgonträningen brukar jag ta 2 msk druvsocker för att undvika att lukta som en acetonfabrik i käften + att jag piggnar till lite. Det och kaffe/koffeintabletter. Jag inbillar mig också att druvsockret ger substrat så att jag sparar på muskelprotein under träningspasset. Vet ej om det är styrkt med studier.
Snabbheten på kolhydraterna spelar ingen roll i det här fallet. Gröt, potatis, bröd, spaghetti eller vad du vill funkar som efter-tränings-mål, även efter fastande morgonträning. Och såklart en vettig proteinkälla: ägg, mjölk, kött etc. Värt besväret kan vara att släpa med proteinpulver så att du kan svepa en drink direkt efter träningspasset. Sen kan du i lugn och ro åka hem och fixa din frukost. Du behöver inga snabba kollisar i drinken heller. Proteinet gör hela jobbet vid den här tidpunkten.
Innan morgonträningen brukar JAG ta 2 msk druvsocker för att undvika och lukta som en acetonfabrik i käften + att jag piggnar till lite. Det och kaffe/koffeintabletter.
Kanoners tack!:) Ok de är alltså bara under dagtid /kvällar som snabba kolisar gör sitt (efter träning) medans långsamma gör sig bäst gällande denna tidpunkt? Hmm mitt proteinpulver innehåller även kolhydrater, (kan kolla hur mycket och skriva här sen) och de innheåller ginseng och faktiskt mera växtprotein (fik detta billigt) men ja protein som protein väll.:) Hehe ok en sorts morgonandedräkt?
kettlebellGuden
2011-03-22, 08:03
När jag kör förmiddagsträning (7-8) så brukar jag köra en två portioner havregrynsgröt med litta proteinpulver å bacon runt 4:00.
Det är inte svårare än vad man gör det till!
Kravmaga
2011-03-22, 08:10
När jag kör förmiddagsträning (7-8) så brukar jag köra en två portioner havregrynsgröt med litta proteinpulver å bacon runt 4:00.
Det är inte svårare än vad man gör det till!
Förmiddag :)..
kettlebellGuden
2011-03-22, 08:15
Förmiddag :)..
00:00 midnatt
00:00-06:00 morgon
06:00-12:00 förmiddag.
12:00 middag
12:00-18:00 eftermiddag.
18:00-00:00 kväll
ganska standard, no?
Sheogorath
2011-03-22, 08:22
Kanoners tack!:) Ok de är alltså bara under dagtid /kvällar som snabba kolisar gör sitt (efter träning) medans långsamma gör sig bäst gällande denna tidpunkt? Hmm mitt proteinpulver innehåller även kolhydrater, (kan kolla hur mycket och skriva här sen) och de innheåller ginseng och faktiskt mera växtprotein (fik detta billigt) men ja protein som protein väll.:) Hehe ok en sorts morgonandedräkt?
Jag kanske förvirrade dig när jag skrev "vid den här tidpunkten". Vad jag menar är "tidpunkten direkt efter träning". Om du kör styrketräning behöver du aldrig snabba kolhydrater direkt efter passet. Protein gör hela jobbet, sen efter att du svept din drink kan du i lugn och ro åka hem och fixa din mat. Om du istället tävlat i tiokamp eller dylikt och precis kört en gren och ska prestera igen inom kort (inte fan vet jag hur tävlingarna är upplagda :D) kan man tänka sig att snabba kolhydrater är bra att ta. "Gainer" (kolhydrat + protein) för styrketränande var något vi trodde på på tidigt 2000-tal ;) Det funkar om man vill ha snabbt med energi för att gå upp i vikt, men det är inget jättenyttigt sätt att åstadkomma det. Men som sagt: det fyller ingen funktion för muskelbyggnad som inte protein gör bättre, givet att man ändå får i sig tillräckligt med energi över dygnet och äter stärkelserik mat efter passet.
Det här med morgonandedräkten: det effektivaste sättet att bli av med den är att äta kolhydrat och borsta tänderna. Och som sagt kan jag tänka mig att det har muskelsparande effekt om man tar det på fastande mage innan man tränar. Men det har jag inga belägg för.
Ps. Vad är det för proteinpulver du har? "Protein som protein" stämmer inte.
Jag kanske förvirrade dig när jag skrev "vid den här tidpunkten". Vad jag menar är "tidpunkten direkt efter träning". Om du kör styrketräning behöver du aldrig snabba kolhydrater direkt efter passet. Protein gör hela jobbet, sen efter att du svept din drink kan du i lugn och ro åka hem och fixa din mat. Om du istället tävlat i tiokamp eller dylikt och precis kört en gren och ska prestera igen inom kort (inte fan vet jag hur tävlingarna är upplagda :D) kan man tänka sig att snabba kolhydrater är bra att ta. "Gainer" (kolhydrat + protein) för styrketränande var något vi trodde på på tidigt 2000-tal ;) Det funkar om man vill ha snabbt med energi för att gå upp i vikt, men det är inget jättenyttigt sätt att åstadkomma det. Men som sagt: det fyller ingen funktion för muskelbyggnad som inte protein gör bättre, givet att man ändå får i sig tillräckligt med energi över dygnet och äter stärkelserik mat efter passet.
Det här med morgonandedräkten: det effektivaste sättet att bli av med den är att äta kolhydrat och borsta tänderna. Och som sagt kan jag tänka mig att det har muskelsparande effekt om man tar det på fastande mage innan man tränar. Men det har jag inga belägg för.
Ps. Vad är det för proteinpulver du har? "Protein som protein" stämmer inte.
Ok då kör jag med långsamma kolisar med protein direkt efter, men vad händer om man bara kör protein direkt efter träningen o struntar i kolhydrater?
De här pulvret kör jag med! Bra eller dåligt jag som vill hålla mig låg i fett men gå upp i muskler. http://www.bodyforce.se/Products/94-bulk-ginseng-12kg.aspx
Spartansk
2011-03-25, 07:11
00:00 midnatt
00:00-06:00 morgon
06:00-12:00 förmiddag.
12:00 middag
12:00-18:00 eftermiddag.
18:00-00:00 kväll
ganska standard, no?
Njaa...
04:00-10:00 morgon
10:00-12:00 förmiddag
12:00-18:00 eftermiddag
18:00-22:00 kväll
22:00-04:00 natt (00:00 midnatt).
Min högst personliga definition.
vicarious
2011-03-25, 09:08
Innan kl 12 = a.m
Efter kl 12 = p.m
a.m, ante meridiem = before midday, alltså före kl 12.
p.m, post meridiem = after midday, efter kl 12.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.