Logga in

Visa fullständig version : Viktnedgång - står still

anders acab
2011-03-21, 16:35
Hallå! Jag kan börja med att säga att det är min första deff och jag vill verkligen ner i vikt och bli av med bf. Jag är 172cm lång. Jag äter kanske inte så bra, men jag får i mig proteinet per dag som jag behöver (kroppsvikt / 2) och jag pumpar på samma vikter på gymmet som i början av deffen så jag har inte förlorat speciellt mycket muskler, vad jag vet.

Gym 4 dagar i veckan och cardio 2-3. Jag kör tungt och få reps. Jag kör ingen speciell träning utan vanlig styrketräning efter ett bra schema.

Frukost: 2 ägg (~140 kcal)
Lunch: Skollunch, äter bara protein här i princip. (max 200 kcal)
Middag: Samma här, i princip bara protein (max 200 kcal)
Kvällsmat: 250g kvarg (167 kcal)

Det är väl det jag försöker få i mig varje dag, jag skulle säkert kunna dra ner lite mer på maten men det är väldigt svårt att gå ifrån matbordet och känna av lite hunger. Min startvikt var 84,5 kg (i början av december). Jag började deffa lite smått i början men hade ingen motivation, jag kom i alla fall ner till 83 blankt. I januari tog jag tag i deffen och började på riktigt, jag räknade kalorier och försökte röra på mig mycket mer, det gav resultat och nu ligger jag på 74kg.

Nu till problemet, hittills har det gått bra och jag är nöjd över vad jag åstadkommit och jag ser resultat (gått ner i byxstorlek och tröjor som inte passat innan passar nu). Men jag står still på 74kg, har gjort det nu i 1½-2 veckor och börjar bli orolig. Jag rör på mig mycket men jag har svårt att gå ner ändå.

Så, vad börjar jag tänka på/göra för att gå ner mer i vikt? Jag anser att jag borde ner ca 5kg till.

Tack på förhand!

Fredron
2011-03-21, 16:41
Du kan väl inte på allvar mena att du lever på 700kcal per dag?

Räkna ut ditt dagsbehov, ta bort 500kcal från det per dag. Se till så att du får i dig 150gr protein ungefär och du kommer gå ner i vikt sakta och säkert.
Väg dig inte bara en gång i veckan, när det handlar om så pass långsam viktminskning så är det bättre att väga sig var annan dag, eller ofta i alla fall, och sen kan du jämföra efter ett par veckor om du står stilla, går upp, eller ner.

anders acab
2011-03-21, 16:43
Du kan väl inte på allvar mena att du lever på 700kcal per dag?

Försöker faktiskt att göra det, annars är det väldigt svårt att gå ner. Jag känner inte att jag behöver inta mer, vissa dagar överstiger väl intaget men jag försöker ligga på det. Är det fel?

Fredron
2011-03-21, 16:47
Försöker faktiskt att göra det, annars är det väldigt svårt att gå ner. Jag känner inte att jag behöver inta mer, vissa dagar överstiger väl intaget men jag försöker ligga på det. Är det fel?

Det låter farligt lite, har svårt att tro att du får i dig allt som kroppen behöver med så lite energi. Skulle tro att du ligger på energi balans på minst 2000kcal per dag i alla fall, så finns ingen anledning att ligga på mindre än 1500kcal. Du vill bli av med 5kg, det kan lösas på 2 månader utan problem även om du bara ligger på 500kalorier under ditt dagsbehov.

StraightEdge
2011-03-21, 16:53
Att ligga så lågt på kcal kan få metabolismen att spöka. Ät ordentligt i några dagar (typ kaloribalans eller strax över) försök sedan återgå till ett mer mänskligt underskott på runt 500-700kcal. Detta bör kick-starta din viktnedgång igen. Det går inte att ruscha allting, speciellt inte en viktnedgång. Tålamod är viktigt.

anders acab
2011-03-21, 16:57
Det låter farligt lite, har svårt att tro att du får i dig allt som kroppen behöver med så lite energi. Skulle tro att du ligger på energi balans på minst 2000kcal per dag i alla fall, så finns ingen anledning att ligga på mindre än 1500kcal. Du vill bli av med 5kg, det kan lösas på 2 månader utan problem även om du bara ligger på 500kalorier under ditt dagsbehov.

Om jag ökar mitt kcal intag nu så borde jag också öka drastiskt i vikt då min kropp vant sig vid detta intag, eller har jag fel?

Hur bör jag träna för att det ska gå undan? Jag tränar tungt på gymmet och är ute och springer 2-3 gånger i veckan. Något annat jag kan göra?

Maysan
2011-03-21, 17:05
Du måste äta mer än 700kcal/dag. Ligg på 2000kcal som de skrev i de andra inläggen. Att ligga på så lite kcal/dag är först och främst farligt och för det andra så kan du tom gå upp i vikt.

Du måste mata dina muskler och ge din kropp rätt kost. Sov ordentligt (ca 7-8h/dagen) och ät sunt. Ät nyttigt fett såsom avokado, nötter och inte annat fett.

Jag hade samma problem som dig, jag sänkte min kcal från 5000kcal/dagen till 900kcal. Jag klarade mig några dagar sen så sa magen ifrån. Jag höjde min kcal till 3000kcal/dag och har gått ner en massa kilo redan efter 6veckor.

1. Ät sunt
2. Sov mycket
3. Mycket cardio och inte bara styrketräning
4. Ät 5-6 mål om dagen. Frukost, pre & post-workout, Lunch, Middag, Macka eller liknande efter cardio eller liknande, kvälls snack (cottage cheese eller grönt te osv).
5. Få i dig rätt vitaminer och fiskleverolja dagligen.

Ge det 5-6 veckor så kommer du ha gått ner en massa kilo. Jag lovar dig det!

anders acab
2011-03-21, 17:11
Du måste äta mer än 700kcal/dag. Ligg på 2000kcal som de skrev i de andra inläggen. Att ligga på så lite kcal/dag är först och främst farligt och för det andra så kan du tom gå upp i vikt.

Du måste mata dina muskler och ge din kropp rätt kost. Sov ordentligt (ca 7-8h/dagen) och ät sunt. Ät nyttigt fett såsom avokado, nötter och inte annat fett.

Jag hade samma problem som dig, jag sänkte min kcal från 5000kcal/dagen till 900kcal. Jag klarade mig några dagar sen så sa magen ifrån. Jag höjde min kcal till 3000kcal/dag och har gått ner en massa kilo redan efter 6veckor.

1. Ät sunt
2. Sov mycket
4. Ät 5-6 mål om dagen. Frukost, pre & post-workout, Lunch, Middag, Macka eller liknande efter cardio eller liknande, kvälls snack (cottage cheese eller grönt te osv).

Ge det 5-6 veckor så kommer du ha gått ner en massa kilo. Jag lovar dig det!

Känns väldigt jobbigt att höja sitt intag så mycket igen, för efter varje gång jag käkat något onyttigt (händer väl att man dragit en pizza nån gång) så visar ju vågen mer efter det, en pizza innehåller väl cirka 900kcal och då blir mitt dagsintag närmare 2000 nästan, då visar vågen mer än innan. Men du har säkert rätt.

Men eftersom jag vill ner i vikt ska jag ju ligga på ett underskott, det är väldigt svårt att ligga på ett underskott om jag får i mig så mycket kcal? Du får gärna förklara hur jag ska gå tillväga.

Pineapple
2011-03-21, 17:13
Viktminskningen kan ju inte avstanna helt med ett intag på ~700kcal/dag. Finns ju en del platåer i deffar, det kan exempelvis samlas vätska i fettcellerna. Läs gärna detta: http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/of-whooshes-and-squishy-fat.html

Om jag ökar mitt kcal intag nu så borde jag också öka drastiskt i vikt då min kropp vant sig vid detta intag, eller har jag fel?
Du går endast upp i fettvikt genom kcalöverskott.

Pineapple
2011-03-21, 17:15
Nej.

Eddie Vedder
2011-03-21, 21:46

Vilka vitaminer är "rätt" och varför fiskleverolja? Det finns inget absolut behov av mer konditionsträning och inte heller 5-6 måltider.

Crocker
2011-03-21, 21:51
[QUOTE=Maysan;4940418]Ät nyttigt fett såsom avokado, nötter och inte annat fett.
QUOTE]
Vilket annat fett, det är inte bara omättade fetter som är nyttiga.

Big Sleazy
2011-03-21, 21:51
Tror att du räknar fel på lunchen och middagen om jag ska va helt ärlig.

young_george
2011-03-21, 22:33
Att ligga så lågt på kcal kan få metabolismen att spöka. Ät ordentligt i några dagar (typ kaloribalans eller strax över) försök sedan återgå till ett mer mänskligt underskott på runt 500-700kcal. Detta bör kick-starta din viktnedgång igen. Det går inte att ruscha allting, speciellt inte en viktnedgång. Tålamod är viktigt.

Källa på att ett lågt kaloriintag kan hindra viktnedgång?

StampChamp
2011-03-21, 23:16
Källa på att ett lågt kaloriintag kan hindra viktnedgång?

Kroppen kan ställa sig in på svältläge? I alla fall under en kortare perioder har jag hört i alla fall. Kan knappast vara bra att ligga så lågt i kalorier.

young_george
2011-03-21, 23:24
Kroppen kan ställa sig in på svältläge? I alla fall under en kortare perioder har jag hört i alla fall. Kan knappast vara bra att ligga så lågt i kalorier.

Att kroppen konserverar kalorier litegranna är det inget tvivel på, men knappast så att den skulle kompensera för ett sådant enormt kaloriunderskott.

Big Sleazy
2011-03-22, 00:30

Vilket borde betyda att folk som svälter i olika delar av världen går upp i vikt. Nja.

Lando
2011-03-22, 00:54
Jag har deffat i 8 veckor nu på 1500 kcal/dag, lite mer vissa dagar då jag slarvat och har gått ner 5 kg och jag startade på 70,5. Du ligger sjukt lågt, även om jag precis som andra tror att du troligen räknar lite skumt på skollunchen.

Ditt basala energibehov är 2960 om vi för lite marginals skull räknar med aktivitetsnivå:låg. Jag använde den här räknaren: http://www.markazits.com/diet/bmi.php#energi

Även om den såklart inte kan ge dig några helt exakta värden, så är det iaf en fingervisning om ditt energibehov, så låt säga på 2000 kcal/dag borde gå ner skapligt fort. Kanske är även detta för lågt energiintag, men dina 700 är iaf på tok för lite.

Om du har gått upp efter en pizza så beror det på mer mat i magen och (här gissar jag) på mer vätska för kolhydrater binder vätska och du äter ju typ inga kolhydrater i vanliga fall. Du går INTE upp i vikt bara för att du råkar dra en pizza en dag.