handdator

Visa fullständig version : Äta mer= kroppen släpper fett - Verkligen?

mysassygirl
2011-03-21, 13:21
Hej,

Ligger i deff, de sista 3 kilona o är ganska smal redan. Min tränare anser att jag ska äta mer men då av bra fetter o protein. Jag är med på bra fetter och protein men hur är det med kcal in o ut.

Jag ligger runt 1300kcal/dag. Tränar strukturerat o äter uteslutande fet fisk, frön, nötter, bär grönsaker o pumpernickel. Tränaren menar att jag behöver runt 1600kcal/dag. Jag är tveksam o ifrågasätter det starkt eftersom min BMR ligger runt 1350, har mkt stillasittande jobb men tränar 6dgr/v.

Någon med bra input?

Fredron
2011-03-21, 13:29
Hej,

Ligger i deff, de sista 3 kilona o är ganska smal redan. Min tränare anser att jag ska äta mer men då av bra fetter o protein. Jag är med på bra fetter och protein men hur är det med kcal in o ut.

Jag ligger runt 1300kcal/dag. Tränar strukturerat o äter uteslutande fet fisk, frön, nötter, bär grönsaker o pumpernickel. Tränaren menar att jag behöver runt 1600kcal/dag. Jag är tveksam o ifrågasätter det starkt eftersom min BMR ligger runt 1350, har mkt stillasittande jobb men tränar 6dgr/v.

Någon med bra input?

Att din BMR skulle vara 1350 låter väldigt lite, även om du är tjej. Sen ifall du tränar 6dgr/v så bör det nog höjas en del.
Om du anser att din kost fungerar bra och du får i dig tillräckligt med fetter och protein så ser jag inte problemet. Att höja kcal intaget gör ju bara att du går ner långsammare (så länge du fortfarande ligger på kaloriunderskott), vilket brukar vara positivt när det bara handlar om de sista kilona.

osk
2011-03-21, 13:36
Jag har också hört från tränare (el. dyl.) att ett för stort kaloriunderskott skulle leda till minskad viktminskningstakt i vissa lägen (har för mig att det var när man låg nära max), men jag vet inte vilka källor som de hade.

Kan du få ur din tränare något nyckelord kring vad han baserar sin åsikt på?

mysassygirl
2011-03-21, 13:43
Jag har också hört från tränare (el. dyl.) att ett för stort kaloriunderskott skulle leda till minskad viktminskningstakt i vissa lägen (har för mig att det var när man låg nära max), men jag vet inte vilka källor som de hade.

Kan du få ur din tränare något nyckelord kring vad han baserar sin åsikt på?

Jag har hört att det är en myt o dessutom strider det emot alla fysikaliska lagar, att kroppen ej släpper fett vid för lågt kcalintag. Ja, en ref skulle vara vettigt här, jag tar upp det m honom.

Fru_Flisa
2011-03-21, 17:40
När du inte har så mycket kroppsfett kvar att ta av så är det större risk att mer muskelmassa går åt som energi vid för stort underskott och det kan ju vara lite onödigt. Eftersom han är pt och inte läkare eller psykolog gissar jag att det är det han har i åtanke och inte risken för att utveckla störda ätbeteenden eller hormonella besvär.
1300 verkar väl lågt tycker jag, lagom om du enbart ligger i sängen men kanske inte om du är uppe på dagarna och dessutom tränar.