handdator

Visa fullständig version : Fibrer?!

Njaha
2011-03-21, 00:32
Detta kan tyckas vara en idiotisk fråga men jag vill ha klara besked en gång för alla! Jag har läst på lite om dukan-dieten som bygger på ett extremt lågt kolhydratintag m.m. I många av förespråkarnas bröd-recept finns vetekli med och jag blev lite nyfiken. Enligt näringsinnehåll består vetekli av ca 30 gram kolhydrater, varav i princip allt är fibrer. Då till frågorna:

1. Eftersom min kropp inte skall kunna bryta ner fibrer, räknas detta då som om jag inte äter kolhydrater över huvud taget? Eftersom jag inte kan tillgodose mig det så borde ju detta inte stå i vägen för den ketos man eftersträvar vid dukan-diet?

2. Vetekli ska tydligen också innehålla ca 300 kcal/100gram. Men när jag ska räkna hur mycket jag får i mig kan jag då bortse från de 30 gram fiber eftersom jag ändå inte kan bryta ner det? Detta skulle ju innebära att vetekli blir en klockren proteinkälla med väldigt lite kcal.

Kanske är självklart, men är väldigt tacksam för svar!:)

Mvh Njaha :D

benacii
2011-03-21, 08:11
kalorierna tas upp iaf även om inte fibrerna kan brytas ner

Eddie Vedder
2011-03-21, 08:56
Står det 300 kcal per 100 gram så är fibrerna redan borträknade där. Men vetekli är inget jag skulle äta för betalt ens, är det mer protein du vill ha så ät något proteinrikt istället för att äta bark.

Njaha
2011-03-21, 10:42
Okej, tack så mycket för snabba svar :)

Jochitko
2011-03-21, 13:07
krusakli är bra att äta för att fylla upp, t.ex. i yoghurt och så. Bara 170 kcal/100g och extremt lätt (så mkt mat/gram) :)

Njaha
2011-03-21, 13:28
Det ska jag kolla upp! Tack så mycket :)