handdator

Visa fullständig version : Promenad med extravikt - energiförbrukning?

Danne2k
2011-03-20, 17:50
Gick nyss en liten promenad på 30 min med 15 kg extra på ryggen. Går på diet så det var ett försök att göra av med lite extra energi.

Frågan är nu hur jag räknar på detta om jag vill veta hur många kcal jag förbrukat?
Kanske en dum fråga men kan jag bara gå in på tex. calories per hour och sen skriva in min egen vikt +15 + tiden och få ut ett hyfsat korrekt värde?

Eller blir det fel då?

Jag väger f.ö. 77-78 kg.

Vad tycker ni generellt om sån här träning under deff förresten? Fick inte speciellt hög puls men det var ju lite jobbigt när man aldrig gjort det förut och rygg+axlar tog lite stryk.
Man kände sig som en militär :D

Eddie Vedder
2011-03-20, 18:00
Du tänker rätt. Utgå från en kroppsvikt som motsvarar din kroppsvikt + extravikterna.

Danne2k
2011-03-20, 19:36
Du tänker rätt. Utgå från en kroppsvikt som motsvarar din kroppsvikt + extravikterna.

Tack Eddie!

Fick någon dum tanke att folk som väger mer har en kropp som är mer anpassade för det (vilket iofs är sant) och därför en annan energiförbrukning (om vi säger att ålder och längd samma).

Men vi glömmer det :p

Eddie Vedder
2011-03-20, 19:39
Tack Eddie!

Fick någon dum tanke att folk som väger mer har en kropp som är mer anpassade för det och därför än annan energiförbrukning (om vi säger att ålder och längd samma).

Men vi glömmer det :p

Visst är det så men det är inget som du vinner på att utgå ifrån. Det blir aldrig exakt ändå så extra krångel har ingen fördel. Det kan ju lika gärna bli ännu mer fel.

Danne2k
2011-03-20, 19:43
Såg att jag skrev lite luddigt där, vet inte om du förstod mig rätt men det jag menade var att en person som väger 93 kg borde (väl?) göra av med mindre energi än en person som väger 77 (jag) och går ut och går med 15 kg extra på ryggen, eller?
Givetvis är alla andra faktorer likadana.

Men som du säger är antagligen skillnaderna så små..

Eddie Vedder
2011-03-20, 19:47
Såg att jag skrev lite luddigt där, vet inte om du förstod mig rätt men det jag menade var att en person som väger 93 kg borde (väl?) göra av med mindre energi än en person som väger 77 (jag) och går ut och går med 15 kg extra på ryggen, eller?
Givetvis är alla andra faktorer likadana.

Beror ju på mängden muskelmassa hos de båda. Men både muskelmassa och fettmassa förbrukar ju lite lite energi i sig, vilket inte den döda vikten gör.

Danne2k
2011-03-20, 19:50
Beror ju på mängden muskelmassa hos de båda. Men både muskelmassa och fettmassa förbrukar ju lite lite energi i sig, vilket inte den döda vikten gör.

Där hade vi en faktor jag inte hade räknat med, good point!