Visa fullständig version : Protein
Tjena.
Min mage har strulat(gasig) en tid och det är proteinet som är boven.
Kan någon ge mig tips på hur jag undviker/minimerar detta problem.
(Sluta äta protein är ingen lösning)
Tack
/P
nordland
2003-11-26, 10:26
tillsätt ett 1/2-1 kryddmåt ingefära. Det motverkar gasbildning.
GhostFace
2003-11-26, 10:34
Originally posted by nordland
tillsätt ett 1/2-1 kryddmåt ingefära. Det motverkar gasbildning.
Ger inte detta en ganska underlig bismak till proteindrycken?
shirunai
2003-11-26, 10:45
yes precis vad jag behöver har fisit stenhårt i ett halvår nu när jag ökade mängden protein
Själv så upplever jag att en "laktosintolerans" var boven i mitt drama. Så jag byttte ut minimjölken de gånger jag nu hade mjölk, till låglaktosmjölk. Sen provade jag ett annat protein.
Just nu kör jag: ON:s 100% Whey, och Eiselt Protec(blåbär). Jag använder mig av två dl lågl. mjölk till protec, och oftast mjölk till 100% Whey, INGA PROBLEM längre, min mage älskar det.
Testade Twinlab Super Whey fuel, de sålde ut den 50% rabatt på Naturapoteket. En shaker med lågl. mjölk och en med vatten. Magen gjorde totalt uppror. Sålde den till en polare....
Ingen uppblåst mage längre, eller (o)väder spänningar...
Har detta hänt fler....
nån som vet laktosinnehållet i exell?
Jag hade problem med magen av mitt sunkiga sojaprotein, men det är helt borta nu. För min del var gefilus/provivas produkter berikade med mjölkbaciller lösningen. Tror yoghurtprodukterna innehåller mycket mer än juicevarianterna så prova på en sådan.
(en intressant notis är att större delen av det som kommer ut ur andra änden är bakterier...)
Just nu använder jag Eiselts Ultraway, tycker att väder spänningarna blivit värre. Någon som vet något om laktosinnehållet i Ultarway?
/P
nordland
2003-11-26, 14:10
Originally posted by GhostFace
Ger inte detta en ganska underlig bismak till proteindrycken?
inte så farligt som man kan tro. Men visst, det blir lite konstig smak, men absolut inte dålig smak på något sätt...
Jag har något knepigt "kryddte" som finns i världsbutiker, ekologiska bodar och hälsokostbutiker, bl.a.
Ett utav dessa heter himalaya och innehåller ingefära och en massa andra örter som skall vara bra för matsmältningen, kanske kan vara något det med.
Vet att en del personer som lider av laktosintolerans klarar Fairings Complete (Laktos <0.3g/100g) samt hydrolyserat protein.
Pez: tack för den informationen!!
Haft funderingar på att prova Complete Protein III då den verkar vara väldigt bra oxå. Den verkade ha en del positiva fördelar oxå såsom de lactoferrin ger.
Mitt egna problem är nog mer just "intoleransen", jag är inte allergisk emot det, men magen säger stop om det blir för mycket bara. Sen finns givetvis rädslan att "kan man utveckla laktosallergi?"
Hur ser det ut med övriga Faring och nya Eiselts produkter, protec antar jag är densamma(hoppas jag, kanon produkt, klumpar sig aldrig för mig):thumbup:
Hur är det med Exell??
muskelbyggarn
2003-11-26, 16:10
>Hobbes
Om du inte får problem nu så finns det inget skäl att byta, nu när du kör med två högkvalitativa produkter (givetvis :D )
Vänl,,,
Tobbe
Byta är jag inte ute efter, komplettera är nog mer mitt intresse. Vidga horizonten lite.;)
Som du kanske minns så (jag har diskuterat det med dig över mail.) så har jag tidigare bara testat Protec och Whey-80. Med all respekt för en väl använd produkt, men de fyra kilona why-80 gick verkligen upp i (rök) gas....fick nästan sova själv på nätterna:em:
Jag hoppas Henrik inte gjort om protec nu, för det är verkligen en kalas produkt tycker jag! 100% Whey till träningen är enligt min mening en av de bästa investeringarna jag gjort. (än sålänge, man ska ju aldrig säga aldrig...)
Men för en glad amatör, som försöker hålla formen, skulle du (Tobbe) rekommendera att prova Faring, i såfall vad skulle du rekommendera. Det är faktiskt tack vare dina råd som min mage mår prima, (och formen har blivit bättre). Tackar....:bow:
muskelbyggarn
2003-11-26, 17:35
>Hobbes
När man kör med Optimum så behöver man inte komplettera (nu blir moddsen sura :D men jarod och pez är välkomna till mig för gratis "mut"bars (som vanligt de snåljävlarna :thefinger ))
Skämt å sido, jag är glad att kombinationen fungerar bra för dig och "din mage". Eftersom det nu löst problemet så ser jag egentligen ingen anledning i dagsläget att börja ändra om, men om du vill variera lite så är jag övertygad om att complete 3 från Fairing är ett bra val, whey-hydro/rapid-hydro innehåller mer laktos men har hört en del säga (samt från "gurun" lasse själv) att whey-hydro går bra för dem som har någorlunda "små" laktosproblem.
Vänl,,,
Tobbe
Tobbe, tack för hjälpen...ja, med all respekt till Kolozzeum så är ON en underbar produkt, och den fungerar utmärkt för mig. Även Pro-90 som jag nu varierar i tre olika smaker är utmärkt.
Complete P. III var väl mer tänkt som morgon, mellanmål alt. kvällsmål. Och det kanske jag testar då...men det är klart, inget slår Protec (blåbär), den är underbar:thumbup:
Man måste ju fråga annars får man inget veta...nyfiken som man är!!
Ska vi prata kausalitet, så vet jag inte vilket som är orsaken och verkan...men sen jag började med ON och la av med W-80, började ta protec tillnatten, så har jag lagt på mig mer muskler, behållit vikten, och mår utmärkt!!
Tobbe, ON, Eiselt och Max-OT:bow: :love: :thumbup:
(ledsen tobbe, det blir nog många "bars"....men det är ju så!!)
http://www.helhetshalsa.se/info/produkter/prod_pop/3200.htm
Det enda som funkar för mig
Man behöver ju inte svepa en full drink på en gång.
Det går ju annars bra att dela upp den i mindre delar och dricka lite var annan timme eller så.
Det är främst mängden laktos per gång som kan ge problem.
EiseltUK
2003-11-26, 19:55
Vår Ultraway kommer inom kort också bli i stort sett laktosfri.
De Protec som tillverkas fr o m har en annan konsistens. Vi har bytt ut kaseinkällan mot en annan som är tunnare. Eventuellt kan smaken och konsistenen påverkas lite, bl a skummar den nya blandningen lite men det lägger sig snabbt. Vi kommer givetvis finslipa smaken lite när vi får input från våra kunder. Laktoshalten är fortfarande låg. Den har tidigare legat på ca 0.15 %.
/ Henrik
Tackar för det Henrik, då kan man fortsätta att använda en av mig, mycket uppskattad produkt.
Får nog försöka skaffa mig en ny 5kg säck med Blåbärssmak, för den är verkligen god. För min del så älskar jag den konsistensen och smaken, ibland beroende på vad mitt blodsocker ligger på (är diabetiker sen 11års ålder.) så tar jag lite blåbärspulver för att höja smaken. Passar mig utmärkt som mellanmål och nattproteindrink. Jag har alltid varit en godisgris, och nu kan jag släcka det begäret på ett nyttigt sätt.
EiseltUK
2003-11-26, 23:14
Originally posted by Hobbes
Tackar för det Henrik, då kan man fortsätta att använda en av mig, mycket uppskattad produkt.
Får nog försöka skaffa mig en ny 5kg säck med Blåbärssmak, för den är verkligen god. För min del så älskar jag den konsistensen och smaken, ibland beroende på vad mitt blodsocker ligger på (är diabetiker sen 11års ålder.) så tar jag lite blåbärspulver för att höja smaken. Passar mig utmärkt som mellanmål och nattproteindrink. Jag har alltid varit en godisgris, och nu kan jag släcka det begäret på ett nyttigt sätt.
Jag tror att de sista säckarna av blåbär finns hos Kolozzeum och Muskelbyggarn.
/ Henrik
muskelbyggarn
2003-11-27, 02:24
Kan bara tala för egen utsago :D
Har ett fåtal säckar kvar nu, så köööööp :D
Vänl,,,
Tobbe
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.