Visa fullständig version : Är extremt törstig och spyr upp allt jag dricker!
Sweety87
2011-03-20, 10:06
Lite fel forum kanske, men jag försöker.
Är extrem illamående, och spyr så fort jag ställer mig upp, eller så fort jag dricker.
Jag är dock _extremt_ torr i munnen, och skakig/krampig i hela kroppen. Även huvudvärk och extrema blodtrycksfall o s v.
I morse lyckades jag få mig några klunkar vatten med NaCl i, så jag har i alla fall lyckats med någon idag, men jag börjar känna mig lite småorolig; det är väl inte första gången någon dör av vätskeproblem.
VAD SKA JAG GÖRA? Ge helst inga förslag som ger kalorier, om det går att undvika.
hälsningar mina vänner!
SiSenior
2011-03-20, 10:11
Om vatten är svårt att svälja hade jag tagit en mun, hållit vattnet i munnen en liten stund, och sedan spottat. Upprepat om och om igen tills munnen känns fuktig igen.
Sweety87
2011-03-20, 10:13
Om vatten är svårt att svälja hade jag tagit en mun, hållit vattnet i munnen en liten stund, och sedan spottat. Upprepat om och om igen tills munnen känns fuktig igen.
Vätskebristen ser väll inte framförallt i munnen?
Beef Porky
2011-03-20, 10:14
Ta kontakt med en läkare?
Hur länge har det varit sådär? Hur ofta händer det? Varför inget med kalorier?
Ring sjukvårdsupplysningen!
SiSenior
2011-03-20, 10:18
Vätskebristen ser väll inte framförallt i munnen?
Jag har för mig att jag läst någonstans att små mängder vatten kan tas upp i munnen. Har för mig det även gällde flytande snabba kolhydrater som t.ex. malto(?).
kettlebellGuden
2011-03-20, 10:18
Ring sjukvården och sök hjälp för dina ätstörningar.
Sweety87
2011-03-20, 10:19
Hur länge har det varit sådär? Hur ofta händer det? Varför inget med kalorier? För att jag deffar, och vill hålla nere energin så mkt som möjligt
För att jag deffar, och vill hålla nere energin så mkt som möjligt
Svara på det andra också.
Jag föreslår att du släpper tankarna på deff så länge du mår som du verkar göra nu. Se till att bli frisk först och främst.
Sweety87
2011-03-20, 10:26
Hur länge har det varit sådär? Hur ofta händer det? Varför inget med kalorier?
Det är här första gången det händer. Jag har givetvis mått dåligt och spytt förut men inte allt.
Sweety87
2011-03-20, 10:27
Ring sjukvården och sök hjälp för dina ätstörningar.
Sjukvårdsupplysningen ringer jag, men jag har inga ätstörningar. Jag sa att jag helst slipper energi om det går, men det är väl självklart att jag hellre hamnar på en energibalans av + 500 kcal, än att dö. :smash:
Kom med något konkret förslag om hur jag kan äta då.
kettlebellGuden
2011-03-20, 10:28
Sjukvårdsupplysningen ringer jag, men jag har inga ätstörningar. Jag sa att jag helst slipper energi om det går, men det är väl självklart att jag hellre hamnar på en energibalans av + 500 kcal, än att dö. :smash:
Kom med något konkret förslag om hur jag kan äta då.
Det är väl vinterkräksjukan. No biggie.
Sweety87
2011-03-20, 10:28
Uppdatering: Smuttade i mig en halvliter vatten med 0,5 krm salt i.
Även den rök upp efter ett antal minuter.
Det är här första gången det händer. Jag har givetvis mått dåligt och spytt förut men inte allt.
Ok. Då kan det ju vara något du ätit eller att du inte äter. Helt vanlig influensa eller något liknande. Är du orolig tycker jag dock du ska ringa sjukvårdsupplysningen.
Men.
Jag tror att du kanske ska ta tillfället i akt och fundera på om du behandlar din kropp på bästa möjliga vis.
kettlebellGuden
2011-03-20, 10:30
Uppdatera gärna om vad sjukvårdsrådgivningen säger.
Spyr du upp allt så kan lite kcal inte spela någon roll. Du bör nog ta det som en varningsklocka att du ens tänker i de banorna när du spyr upp allt du får i dig. En varningsklocka över att allt inte står rätt till uppe i huvudet hos dig.
Sweety87
2011-03-20, 11:02
Uppdatera gärna om vad sjukvårdsrådgivningen säger.
De sa som du, att det förmodligen bara var en vanlig vinterkräksjuka, så nu är jag rätt lugn.
kettlebellGuden
2011-03-20, 11:07
De sa som du, att det förmodligen bara var en vanlig vinterkräksjuka, så nu är jag rätt lugn.
Trevligt att det troligtvis inte är något värre. Den är otrevlig så det räcker och blir över förvisso. Soffa + hink + TV för dig!
Är lite förvirrad över hur du tänker. Du är sjuk, spyr och allt vad det innebär, ändå så vill du svälta dig själv för att du deffar? Är det inte viktigare att få i sig det som går så att du blir frisk så snart som möjligt?
Sluta upp med deff-tänket, låter helt sjukt och absurt att du ens kan tänka på något sådant när du är sjuk.
Drick avslagen cola/pepsi. Det går väldigt lätt att få ner och om det nu måste komma upp igen så är det det överlägset "godaste" att spy.
Smutta inte i dig en halvliter utan ta det i mycket mindre mängder.
Be någon skaffa resorb från apoteket.
kettlebellGuden
2011-03-20, 11:53
Smutta inte i dig en halvliter utan ta det i mycket mindre mängder.
Be någon skaffa resorb från apoteket.
+1.
Finns även lättkokade recept på vätskeersättning. Socker + salt + vatten om jag minns rätt.
Nästa gång du får vinterkräksjukan så drick vätskeersättning: antingen hemmagjord (recept finns på nätet. Innehåller, socker, salt och vatten och smakar för djävligt) eller så köper du det på apoteket. Detta bör man alltid göra vid uppkast, diaree och/eller feber då man har extra stort slöseri av vattens vätskenivåer.
Problemet med cola/pepsi är att det innehåller koffein som torkar ut kroppen ännu mer. Kortfattat så verkar koffein så att det hämmar hypofysens utsöndring av antidiuretiskt hormon, detta medför ökad vattenpermeabilitet i njurarna och filtrering ökas varför man kissar mer.
Insulinus
2011-03-20, 13:09
Grattis, du har upplevt din första bakfylla
det kanske är därför du mår så illa, av att kroppen är i svältläge
då mår man illa när man sen försöker äta/dricka
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.