handdator

Visa fullständig version : Stockholms guldkorn

agazza
2011-03-19, 16:35
Jag som nyinflyttad har nästan inga, så jag tänkte att vi kunde prata om våra favoriter. Bra butiker, schyssta krogar, pubar, matställen, mataffärer, gym osv osv, allt som man har haft en extra positiv tanke om helt enkelt.

Försök hålla tråden så ren som möjligt med inte allt för överdrivet dravel :)

JusupWillkosz
2011-03-19, 16:38
Låt Jusup lära dig en läxa!

Jusup kan säga så här på en gång. Stockholmare skvallrar inte om vilka som är bra restauranger i stan. Varför? Jo därför att då riskerar stället bli överöst och mainstream. Nej Jusup och Stockholmare pratar bara om ställen som är dåliga och okej.

agazza
2011-03-19, 16:40
Mitt första smultronställe är Tudor arms

En sportbar med rätt stuk.

http://www.facebook.com/pages/Tudor-Arms/115824741820963

5 hus ifrån tunnelbanan östermalmstorg.

Bord bör förbokas, schysst pubmeny med chickenfingers som består av riktigt panerade kycklingfiléer, stora kötträtter, trevlig personal och relativt billig meny, från runt 120 till 300 beroende på ifall du vill äta kyckling eller 300 gram oxe.

ett minus är väl att det är aningen trångt

Lando
2011-03-19, 17:01
Välkommen till stan!

Mäster Anders är en kanonrestaurang med fokus på grillat. Ligger nära Rådhuset på Kungsholmen. B.A.R. på Blasieholmen är också bra, men det finns tusen andra bra ställen också, kolla DN:s Krogkommisionen.

Absolut bästa budgetmaten: Amidas kolgrill på Folkungagatan, episkt god Adana!

Hötorgshallen är fantastiskt om du vill köpa kött. Färska Choritzon på latinamerikanska delikatesser är skitbillig och otroligt god.

Bra bar: Restaurang Grill på drottninggatan, har svinbra mat också, om än lite dyr.

Grym (men kort) promenad: uppe på Mariaberget på söder, med fantastisk utsikt. Även Fjällgatan på andra sidan slussen är otroligt fint.
Längre promenad i stan kan man ta riddarfjärden runt: slussen-söder mälarstrand-västerbron-rålambshovsparken-norr mälarstrand till stadshuset-riddarholmen-gamla stan-slussen.

ETC är bra klädaffär tycker jag, finns både i skrapan (medborgarplatsen) och på Hornsgatan.

Fotografiska museet är oftast skitbra. Annars finns det ju ett gäng roliga museer, bara att prova runt.

Undvik: Drottninggatan mellan Sergels torg och Gamla stan. Hela Västerlånggatan. Kungshallens nedre plan (men burgarna en våning upp är ok). Handla inte grönsaker på hötorget.

Ok det var dom första grejerna jag kom på nu iaf.

agazza
2011-03-19, 17:08
Välkommen till stan!
.

Absolut bästa budgetmaten: Amidas kolgrill på Folkungagatan, episkt god Adana!

Hötorgshallen är fantastiskt om du vill köpa kött. Färska Choritzon på latinamerikanska delikatesser är skitbillig och otroligt god.

Undvik: Drottninggatan mellan Sergels torg och Gamla stan. Hela Västerlånggatan. Kungshallens nedre plan (men burgarna en våning upp är ok). Handla inte grönsaker på hötorget.

Ok det var dom första grejerna jag kom på nu iaf.

Amidas är det många som surrar om verkar det som, ska provas.

Har du några prisexempel på kött på hötorgshallen?

Varför inte grönsaker?

Everest
2011-03-19, 17:20
Griffins steakhouse, satan vilken mat!

Lando
2011-03-19, 17:26
Amidas är det många som surrar om verkar det som, ska provas.

Har du några prisexempel på kött på hötorgshallen?

Varför inte grönsaker?

Har inte priser i huvudet, men brukar inte bli mycket dyrare än i vanliga mataffärer, något kanske. Latinamerikanska upplever jag som lite billigare än den vid ingången, båda är bra.

Grönsaker PÅ hötorget är pisskvalite=tomaterna ruttnar när du kommer hem om det vill sig illa, men nere i hallen är det yppersta vara. Där är det dock sjukt dyrt i grönsaktdisken så jag köper på mataffär istället.

EDIT: Griffins är bra, håller med. Mysig inredning och fantastisk burgare med Gruyereost.

Handcuff
2011-03-19, 17:33
Krog = Redline i Sätra

Shopping = Loppisen i Vårberg

Schysst häng med polarna = Bredäng Centrum alt. stryka runt kring Askersgatan i Rågsved.

De flesta T-banestationer söderut efter gröna/röda linjen nattetid är mysiga. Finns ofta trevliga killar i mörka kläder som hänger där, gå gärna fram och visa din nya Iphone 4 så blir dom impade.

:thumbup:

Wille005
2011-03-19, 17:34
Sanningen är att Sverige suger, åk till Berlin.

Annars kolla in fabriken, f12 eller strand.

agazza
2011-03-19, 17:39
Krog = Redline i Sätra

Shopping = Loppisen i Vårberg

Schysst häng med polarna = Bredäng Centrum alt. stryka runt kring Askersgatan i Rågsved.

De flesta T-banestationer söderut efter gröna/röda linjen nattetid är mysiga. Finns ofta trevliga killar i mörka kläder som hänger där, gå gärna fram och visa din nya Iphone 4 så blir dom impade.

:thumbup:

Åkt rätt mycket efter röda linjen och tycker den verkar väldigt trevlig. Till och med blåa mot hjulsta. Beror nog på min alfahane dialekt som ingen förstår*rolleyes*

kelk
2011-03-19, 19:38
Taylors and Jones (www.taylors.se) på hantverkargatan har bra stekar, korvar etc. I paritet med korven och köttet i hötorgshallen. Gamla Amsterdam på Hornsgatan kränger god ost.

Jompan
2011-03-19, 21:25
Fiket Vetekatten är ett mysigt ställe med massa godbitar. :)

mini
2011-03-19, 21:30
Någon som har tips om bästa promenaden utanför tullarna? Fungerar Brunnsviken nu eller ligger det kvar is på gångstråken? Någon annan pärla norr eller väster om stan?

Edit: passar på att tipsa om Armémuseum som brukar ha intressanta utställningar och föreläsningar, och en permanent utställning som inriktar sig på människorna bakom krigen.

Wille005
2011-03-19, 21:40
Fiket Vetekatten är ett mysigt ställe med massa godbitar. :)
Att dra några kringlor på skansen är mysigt det med, men vetekatten är en klassiker.