Visa fullständig version : Dips, synpunkter och tekniktips
Erik_Hellström
2011-03-19, 11:40
Filmade ett set dips igår för att få en visualisering hur tekniken ser ut. Vore kul att höra andras synpunkter.
Mitt mål var att köra så strikt som möjligt, och även om det kändes bra så ser jag att det fortfarande finns saker att jobba på.
Det negativa som jag ser just nu är framförallt:
Utsträcket Tempot(?)
Tycker djupet kändes bra för det mesta, men likväl intresserad av alla eventuella tips som kan förbättra ytterligare.
Okej, upp till granskning, shoot people.
mVfqvKn4twM
StarkaUlf
2011-03-19, 11:59
Är som sagt ingen expert, men jag tycker att du far lite väl djupt ibland mot slutet :) men någon mer kvalificerad person får uttrycka sig om det :)
Joe Hardgainer
2011-03-19, 12:35
Bra gymdips.
Men du sträcker ju aldrig ut helt i toppläget. Testa att köra lite långsammare ev. mindre paus i toppen för att verkligen försäkra dig om att du sträcker ut helt. Kan underlättas av att inte luta dig så mycket framåt. Djupet var det inget fel på för det mesta.
Djupet är rätt ok, dock osäker på ifall de flesta med det djupet skulle bli godkända i en AF-tävling t ex, det är väldigt viktigt att man är tydlig med att ha axel-leden under armbågsleden där. Sträcket är väl det enda du behöver jobba på egentligen. Bra gjort iaf!
du ska stanna i 90 grader o sen upp igen. Även så lutar du dig lite framåt, då det blir lite bröst inräknat.
Annars ser det bra ut.
du ska stanna i 90 grader o sen upp igen. Även så lutar du dig lite framåt, då det blir lite bröst inräknat.
Annars ser det bra ut.Stanna 90? Beror på vad målet är, är det att tävla i dips eller utföra övningen fullt ut så nee.
Jag tror du låser ut för lite och lutar dig för mycket fram, men ser hyffsat ut ändå. Nu låter vi proffsen kommentera :)
Stanna 90? Beror på vad målet är, är det att tävla i dips eller utföra övningen fullt ut så nee.
Jag tror du låser ut för lite och lutar dig för mycket fram, men ser hyffsat ut ändå. Nu låter vi proffsen kommentera :)
När man är framåtlutande i en dips kommer pectoralis major in och även deltoideus främre del, och såklart triceps. Och man ska vända rörelsen i 90 grader eller när överarmen är parallell med golvet. Då är det rätt utfört.
Och man ska vända rörelsen i 90 grader eller när överarmen är parallell med golvet. Då är det rätt utfört.Vadå ska? Rätt? Med det utförandet blir du inte godkänd i AF och liknande.
1.45 in ungefär: http://www.youtube.com/watch?v=ZxWX_FawKzo
Vadå ska? Rätt? Med det utförandet blir du inte godkänd i AF och liknande.
1.45 in ungefär: http://www.youtube.com/watch?v=ZxWX_FawKzo
Ne, blir du säkert inte. Men jag snackar inte om några tävlingar nu, säger bara hur man ska göra när man är i gymmet och inte på en tävling.
Ne, blir du säkert inte. Men jag snackar inte om några tävlingar nu, säger bara hur man ska göra när man är i gymmet och inte på en tävling.Kan du hålla dig ifrån och säga ska? Vad som är rätt och fel beror som sagt på målet, du sitter inte inne på den ultimata sanningen om dipsutförande.
Jag personligen gillar att utföra övningen i en så lång rörelsebana som jag känner passande, det är alltid under 90 grader.
Men när du går djupare ökar belastningen på axelleden, men det kanske du vill, vad vet jag.
Men när du går djupare ökar belastningen på axelleden, men det kanske du vill, vad vet jag.
Men om man vill få godkända reps i AF så är man så illa tvungen, svårt att förstå?
Men om man vill få godkända reps i AF så är man så illa tvungen, svårt att förstå?
haha herregud. Jag snackar inte om någon tävling om rätt utförande, skiter väl i det. snackar om när du är i GYMMET! svårt att förstå?
Men när du går djupare ökar belastningen på axelleden, men det kanske du vill, vad vet jag.Jag har inga problem med att gå djupare än så och då gör jag det då jag föredrar att utföra övningar med god rörelselängd.
haha herregud. Jag snackar inte om någon tävling om rätt utförande, skiter väl i det. snackar om när du är i GYMMET! svårt att förstå?Och du kan fortfarande inte säga SKA! Folk kör som de trivs med, kör du till 90 grader och var nöjd, folk som går djupare gör inte fel, att det ökar påfrestningen på axlarna är en risk som man får ha i baktanke.
Jag har inga problem med att gå djupare än så och då gör jag det då jag föredrar att utföra övningar med god rörelselängd
Och du kan fortfarande inte säga SKA! Folk kör som de trivs med, kör du till 90 grader och var nöjd, folk som går djupare gör inte fel, att det ökar påfrestningen på axlarna är en risk som man får ha i baktanke.
hehe ja absolut, säger inte att nån gör fel.
Erik_Hellström
2011-03-20, 20:54
Är som sagt ingen expert, men jag tycker att du far lite väl djupt ibland mot slutet :) men någon mer kvalificerad person får uttrycka sig om det :)
Om jag ska vara ärlig så gillar jag hellre att gå lite djupare snarare än att vända "för tidigt". Får inte ont i axlarna och jag tycker man får ett bättre bottentryck överlag i övrigt också.
Bra gymdips.
Men du sträcker ju aldrig ut helt i toppläget. Testa att köra lite långsammare ev. mindre paus i toppen för att verkligen försäkra dig om att du sträcker ut helt. Kan underlättas av att inte luta dig så mycket framåt. Djupet var det inget fel på för det mesta.
Ja, det är den svaga länken antar jag. Måste jobba mycket mer på sträcket. Även om det känns som man sträcker ut okej medans man kör så är det väldigt tydligt på film att så inte är fallet. Learn to live.
Djupet är rätt ok, dock osäker på ifall de flesta med det djupet skulle bli godkända i en AF-tävling t ex, det är väldigt viktigt att man är tydlig med att ha axel-leden under armbågsleden där. Sträcket är väl det enda du behöver jobba på egentligen. Bra gjort iaf!
Tack, ska se till att försöka få in en bättre "markering" av sträcket och se vad det gör för skillnad på det totala resultatet.
Annars ser det bra ut.
Som jag redan nämnde så känns det bättre att gå hellre "för djupt", men jag ska se över det med lutningen också. Tack.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.