handdator

Visa fullständig version : Att-läsa-listan 2011

Eddie Vedder
2011-03-19, 10:08
Nå vilka böcker ska du bara läsa under 2011? Och vilka på listan för året har redan slukats?

Här har jag en lista för 2011 (all kurslitteratur utesluts naturligtvis) där redan lästa är fetmarkerade (och uppskrivna i den ordning de lästes ut):

Matrevolutionen - Andreas Eenfeldt (min recension) (http://traningslara.se/matrevolutionen-recension-2-nicklas-recension/)
Salvekvick och kvacksalveri: Alternativmedicinen under luppen - Simon Singh och Edzard Ernst (min recension (http://traningslara.se/bokrecension-salvekvick-och-kvacksalveri-alternativmedicinen-under-luppen/))
De vetenskapliga revolutionernas struktur - Thomas Kuhn
Igelkottens elegans - Muriel Barbery
In Defence of Sociology: Essays, Interpretations and Rejoinders - Anthony Giddens
Atlas Shrugged - Ayn Rand (tack Masterchief)
Gilla läget : hur allt gick åt helvete med positivt tänkande - Barbara Ehrenreich
Den glada vetenskapen - Friedrich Nietzsche
Vetandets arkeologi - Michel Foucault

Ja det var några jag planerat. Kom med era egna listor och förgyll gärna min ytterligare. :D

Onigiri
2011-03-19, 10:18
Kommer (har börjat) läsa: Medicinsk grundkurs
Kommer läsa: Vet ej, ännu.

SiSenior
2011-03-19, 10:18
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann - utläst
Skepnaden - håller på
Den utvalda - kvar
Den mytomspunna - kvar
Den förutbestämda - kvar

PRound
2011-03-19, 10:29
Läste din recension på matrevolutionen. Jag har bara skummat genom boken, och läste det jag tyckte var viktigast. Jag tyckte boken i helhet var bra, men i vissa delar är han helt enkelt för entusiastisk och menar att socker och sött är nyckeln till allt ont och med fett kommer vi rädda världen. En annan sak jag hakade upp mig på var: "kaloribantning funkar inte" Jag förstår att han försöker säga att det handlar om mycket mer än bara kalorier, men han får det att framstå som att det är någon sorts bantningsmetod, när det i själva verket är ganska grundläggande fysik. Referenserna verkade lite skumma på vissa ställen också. Bloggar, youtube-videor etc. Men jag hoppas mina föräldrar lär sig något på det iaf, för att när jag säger något så vägrar de tro, men direkt när de läser i en random bok så tror de helt plötsligt så allt ;)

Eddie Vedder
2011-03-19, 10:31
Läste din recension på matrevolutionen. Jag har bara skummat genom boken, och läste det jag tyckte var viktigast. Jag tyckte boken i helhet var bra, men i vissa delar är han helt enkelt för entusiastisk och menar att socker och sött är nyckeln till allt ont och med fett kommer vi rädda världen. En annan sak jag hakade upp mig på var: "kaloribantning funkar inte" Jag förstår att han försöker säga att det handlar om mycket mer än bara kalorier, men han får det att framstå som att det är någon sorts bantningsmetod, när det i själva verket är ganska grundläggande fysik. Referenserna verkade lite skumma på vissa ställen också. Bloggar, youtube-videor etc. Men jag hoppas mina föräldrar lär sig något på det iaf, för att när jag säger något så vägrar de tro, men direkt när de läser i en random bok så tror de helt plötsligt så allt ;)

Kul att du läst den, Jacob recenserade också. Vi fick ju varsitt gratisex så en recension var ju det minsta vi kunde ge tillbaka. :) Men med risk för att gå off topic med en diskussion om den boken slutar vi här. Du får gärna kommentera på bloggen dock.

coolboynesko
2011-03-19, 10:49
Science and practice of strength training
läsa klart Beyond Brawn
Starting strength
A Guide to Flexible Dieting
The Rapid Fat Loss Handbook
Power to the people
Läsa klart Burn the fat, feed the muscle
Näringslära för högskolan eller näringslära för kroppsbyggare

Slartibartfast
2011-03-19, 10:52

Bra bok!

För övrigt:
6W07bFa4TzM

Tolkia
2011-03-19, 10:52
Överväger "Vad jag pratar om när jag pratar om löpning" av Haruki Murakami.

Angel
2011-03-19, 10:53
Jag kan inte skriva ner vilka böcker jag läst för det minns jag inte, men jag har läst Igelkottens elegans som du nämnde i ditt inlägg. Mysig bok. Nu läser jag en bok som heter The Imperfectionist. De böcker ja kommer på att jag vill läsa är Erica Jong-Rädd att flyga, men den är alltid utlånad på bibblo. Och En herrgårdsägnen. Återkommer med fler.

mini
2011-03-19, 10:58
Ska läsa boken Niklas och Jacob från Träningslära.se ger ut i år. :thumbup:

Insulinus
2011-03-19, 10:58
Utöver all kurslitteratur som är sjukt intressant så har jag precis läst ut:

Beyond Brawn av Stuart McRobert

Nästa bok på listan är: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Efter det är min lista tom

hultman
2011-03-19, 11:07
Har läst en hel del böcker i år. Mest intressant var nog Jacobs Stege av Jacob Palmstierna.

xodd
2011-03-19, 11:18
What the dog saw (börjat läsa)
Outliers
Tändstickskungen
If you meet the buddah on the road, kill him (om man någonsin lyckas få tag på den)
Normalt? Från vansinnesdåd till vardagspsykoser (känner mig lite skeptisk till denna boken, men blir nog att läsa den ändå)

Så långt har jag planerat i alla fall... Vi får väl se vad det blir av det till slut :P

Fuling
2011-03-19, 11:41
Atlas Shrugged orkade jag inte med, klarade ungefär en fjärdedel sedan blev det för mycket. Personerna var så endimensionerade.

En av de senaste utlästa böckerna var den väldigt spännande berättelsen om Erich Gimpel, en av Tysklands mest kända spioner under andra världskriget.
Här är ett urklipp ur Expressen från 1968 angående hans berättelse.
http://img196.imageshack.us/f/dsc1723w.jpg/

Just nu plöjs Catch 22 igenom, mycket underhållande. Dock inte kommit så långt än.

Brickhead
2011-03-19, 11:49

Intressant! När kommer den ut och vart finns det lite info om den?

Eddie Vedder
2011-03-19, 12:09

Intressant! När kommer den ut och vart finns det lite info om den?

Ni är de enda hittills som slipper bli bannade, bra där! :D

Boken är skriven till 99% nu. Det är minimala justeringar och layout som återstår och om inget oväntat inträffar siktar vi på maj-juni. :)

Angel
2011-03-19, 13:35
Låter som en perfa present till min pappa som älskar träning. Eller vilka vänder den sig till?

Tjuckot
2011-03-19, 13:47

Ja, det är en trevlig liten bok. Har den själv i bokhyllan, men har inte sträckläst den. Selektivt läsande för att göra klart en kurs, får jag väl kalla det. Men den är intressant! Måste väl läsas när man är inne i den akademiska världen.

En av mina favoritförfattare! Fågeln som vrider upp världen är en favorit!

Jag hade ett infall och köpte in Krig och Fred samt Brott och straff, så jag antar att dom står på tur under sommaren. Men först har jag en hög med böcker om folkhälsa, alkohol och prevention som står på tur. Må så vara att det är kurslitteratur.. men det är ju till viss del nöjesläsning med.

Alcohol and the community: A systems approach to prevention av Harold D. Holder [Är inne på sista kapitlet]

Community organizing and community building for health 2nd ed. av Meredith Minkler [Läst halva]

Community prevention trials for alcohol problems: Methodological issues av Holder och Howard [Inte rört..]

Community prevention of alcohol problems av Holmila [Inte rört..]

Angel
2011-03-19, 13:50
Ja, det är en trevlig liten bok. Har den själv i bokhyllan, men har inte sträckläst den. Selektivt läsande för att göra klart en kurs, får jag väl kalla det. Men den är intressant! Måste väl läsas när man är inne i den akademiska världen.

En av mina favoritförfattare! Fågeln som vrider upp världen är en favorit!

Jag hade ett infall och köpte in Krig och Fred samt Brott och straff, så jag antar att dom står på tur under sommaren. Men först har jag en hög med böcker om folkhälsa, alkohol och prevention som står på tur. Må så vara att det är kurslitteratur.. men det är ju till viss del nöjesläsning med.

Alcohol and the community: A systems approach to prevention av Harold D. Holder [Är inne på sista kapitlet]

Community organizing and community building for health 2nd ed. av Meredith Minkler [Läst halva]

Community prevention trials for alcohol problems: Methodological issues av Holder och Howard [Inte rört..]

Community prevention of alcohol problems av Holmila [Inte rört..]

Jag blev inte alls förtjust i Fågeln som vrider upp världen. Fast ändå så har jag aldrig glömt det, som man gör med de flesta böcker, så ja antar att den berörde någonting ändå.

Brott och straff är också en sådan bok.

Tjuckot
2011-03-19, 13:54
Jag blev inte alls förtjust i Fågeln som vrider upp världen. Fast ändå så har jag aldrig glömt det, som man gör med de flesta böcker, så ja antar att den berörde någonting ändå.

Brott och straff är också en sådan bok.

Jag har läst ett par av hans böcker, och det är nog den som fastnat mest för mig. Ganska speciell får man ju säga.

Japp, jag läste första boken/delen (är väl två delar/böcker?) på högstadiet eller gymnasiet någon gång och jag minns fortfarande vissa utdrag än idag. Den fastnade, så jag har tänkt att läsa om och läsa klart den nu när man är lite äldre. Och när jag har tid, får väl tilläggas..

Bahir
2011-03-19, 13:55
Platons samlade verk. Har dem i en bok på ca 1750 sidor. Det får bli ett sommarprojekt. Läser "A short history of nearly everything" (http://www.amazon.com/Short-History-Nearly-Everything-Illustrated/dp/0307885151/ref=ntt_at_ep_dpt_2) just nu. Sen har jag några matteböcker jag vill läsa också.

King Grub
2011-03-19, 13:58
Graham Joyce: The Silent Land

James P Blaylock: The Affair of the Chalk Cliffs

Dan Simmons: Flashback

Peter F Hamilton: Manhattan in Reverse

Stephen King: 11/22/63

Tjuckot
2011-03-19, 14:26

Just det, har pestens tid av Mr. King. Julklapp som blivit liggandes. Är det ett "måste-läsa-verk" av honom? Vet inte hur jag ska förhålla mig till den egentligen.

Angel
2011-03-19, 14:33
Jag har läst ett par av hans böcker, och det är nog den som fastnat mest för mig. Ganska speciell får man ju säga.

Japp, jag läste första boken/delen (är väl två delar/böcker?) på högstadiet eller gymnasiet någon gång och jag minns fortfarande vissa utdrag än idag. Den fastnade, så jag har tänkt att läsa om och läsa klart den nu när man är lite äldre. Och när jag har tid, får väl tilläggas..

Brott och straff är väl bara en del? Var några år sedan jag läste den.

Tjuckot
2011-03-19, 14:40
Brott och straff är väl bara en del? Var några år sedan jag läste den.

Istället för att börja babbla om mitt minne så tar jag helt enkelt ur boken ur bokhyllan och ser att... det är en jäkla massa delar. Den boken jag läste för en herrans massa år sedan kanske hade någon annan uppdelning. Den jag har nu är trots allt någon modern pocketversion..

svennebanan
2011-03-19, 14:42
Ni är de enda hittills som slipper bli bannade, bra där! :D

Boken är skriven till 99% nu. Det är minimala justeringar och layout som återstår och om inget oväntat inträffar siktar vi på maj-juni. :)

Vad kommer den kosta?

King Grub
2011-03-19, 14:52
Just det, har pestens tid av Mr. King. Julklapp som blivit liggandes. Är det ett "måste-läsa-verk" av honom? Vet inte hur jag ska förhålla mig till den egentligen.

Den förlängda (eller ursprungliga, hur man ser på det) versionen, i oöversatt utgånga, är det, ja.

Angel
2011-03-19, 14:52
Istället för att börja babbla om mitt minne så tar jag helt enkelt ur boken ur bokhyllan och ser att... det är en jäkla massa delar. Den boken jag läste för en herrans massa år sedan kanske hade någon annan uppdelning. Den jag har nu är trots allt någon modern pocketversion..

anna karenia är iallfall uppdelad i 2böcker tror ja, kanske var den du läste :)

Tjuckot
2011-03-19, 14:53
anna karenia är iallfall uppdelad i 2böcker tror ja, kanske var den du läste :)

Nope :) boken är jag 100% på, detaljerna är lite mer osäkra. Men men, faktum kvarstår, boken skall läsas i sommar! :)

Tjuckot
2011-03-19, 14:55
Den förlängda (eller ursprungliga, hur man ser på det) versionen, i oöversatt utgånga, är det, ja.

Översatt är den ju, om den är förlängd eller inte, det är en helt annan fråga. Får ta och rota fram den senare och undersöka. Men visst, böcker bör egentligen läsas på originalspråket, det blir en helt annorlunda känsla. Behöver jag säga att detta inte gäller för Murakamiböckerna? :) Lite svårt rent praktiskt på den punkten.. jäkla japanska.

Torwald
2011-03-19, 15:20
Just nu läser jag Ferguson - The Ascent of Money: A Financial History of the World (http://www.amazon.com/Ascent-Money-Financial-History-World/dp/1594201927), sen hade jag väl tänkt fortsätta alla klassiker jag köpt på mig men aldrig läser...

Guddi
2011-03-19, 15:37
Har läst:
Matrevolutionen: Fick den på posten, hade nog inte läst den annars. Helt okej bok då svenska böcker i detta ämnet annars är ganska tråkiga

Naken hälsa: Coltings bok som jag också fick på posten. Helt okej men har tyvärr ett par djupdykningar.

Ska läsas:
Styrketrening - I reori og praksis: Jag bara måste hitta tid att läsa den ordentligt. Har bläddrat och tittat flera gånger men varje gång jag påbörjar den kommer det in något annat som måste göras.

Made to stick: Ämnet är något som verkligen intresserar mig. Har lånat den som ljudbok så den bör vara klar"läst" om någon vecka.

Supertraining: Blir andra läsningen. Läste den i ett sträck för 4-5 år sen men jag var nog inte redo att ta till mig allt i den boken då.

lei
2011-03-19, 15:44
George RR Martin - typ det jag hinner av honom
Atlas shrugged

RassK
2011-03-19, 15:50
Allt om GI - Fredrik Paulun (1999) lol

Eddie Vedder
2011-03-19, 15:57

Jag har snart läst klart den, har cirka 50 sidor kvar. Hade egentligen planer på att spara den till sommaren men jag kunde inte hålla mig för jag vill så gärna läsa den. Lite svårt att hänga med ibland för mig som inte har koll på alla gamla naturvetenskapliga exempel han tar upp på tidigare paradigmers normalvetenskaper men bortsett från att just detaljer så är den väldigt bra och förvånansvärt lättläst.

Vad kommer den kosta?

Vi sätter inget pris. Förlaget sätter ju pris på hemsidan och vad sedan olika bokhandlar väljer att ta för boken får vi se.

Tjuckot
2011-03-19, 16:00
Jag har snart läst klart den, har cirka 50 sidor kvar. Hade egentligen planer på att spara den till sommaren men jag kunde inte hålla mig för jag vill så gärna läsa den. Lite svårt att hänga med ibland för mig som inte har koll på alla gamla naturvetenskapliga exempel han tar upp på tidigare paradigmers normalvetenskaper men bortsett från att just detaljer så är den väldigt bra och förvånansvärt lättläst.

Ja, jag borde nog också sätta mig ner med den någon gång igen och läsa genom den. Men som du ser på min lista jag skrev ett par poster upp har jag lite annat ivägen, hehe.

Eddie Vedder
2011-03-19, 16:04
Ja, jag borde nog också sätta mig ner med den någon gång igen och läsa genom den. Men som du ser på min lista jag skrev ett par poster upp har jag lite annat ivägen, hehe.

Haha, ja fast du räknade in sånt som har med skolan att göra va? Jag uteslöt alla miljoner sidor kurslitteratur som också kommer läsas och har lästs.

Tricce
2011-03-19, 16:13
Kungars död
Svärdens fält
Krigets gudar

av Conn Iggulden

Lando
2011-03-19, 16:15

Läser den just nu, helt underbar. Grymt fin insikt i en författares/löpares prövningar och glädjeämnen, kan verkligen rekommenderas! Känns som att det är sällan man läser något träningsrelaterat, skrivet av någon med den typen av språk.

coolboynesko
2011-03-19, 17:10
Science and practice of strength training
läsa klart Beyond Brawn
Starting strength
A Guide to Flexible Dieting
The Rapid Fat Loss Handbook
Power to the people
Läsa klart Burn the fat, feed the muscle
Näringslära för högskolan eller näringslära för kroppsbyggare

Är de nån som har läst nån utav böckerna och kan säger vad dem tycker om dem?

MilkmaN
2011-03-19, 17:20
Dessvärre blir det nog inte mycket till läsning för min del i år heller, eller det beror väl på hur man ser det... Kommer läsa ett flertal tusental sidor, men åter och åter kurslitteratur.

Närmsta 5 veckorna:

Rättegång I
Rättegång II
Rättegång III
Rättegång IV
Rättegång V
Rättsmedlen
Straffprocessuella tvångsmedel
Förundersökning i brottmål
Tvistlösning genom skiljeförfarande
Europakonventionen, studiematerial

Guddi
2011-03-19, 18:03
Science and practice of strength trainingGrym bok
läsa klart Beyond Brawnok bok men väldigt tråkig att läsa.
Starting strengthVäldigt bra genomgång av bra övningar.
A Guide to Flexible Dietinghar inte läst, gillar Lyles andra böcker dock.
The Rapid Fat Loss HandbookInget tillvägagångssätt jag skulle rekommendera men om man verkligen har bråttom är det ett av de bättre sättet.
Power to the people Pavel är rolig när han skriver :) Men det blir mycket "russian research has shown" så fort han ska motivera något.
Läsa klart Burn the fat, feed the muscleAldrig läst..
Näringslära för högskolan eller näringslära för kroppsbyggareLäste den för längesen, tror det var 2004 utgåvan. Ganska dryg läsning...

Eddie Vedder
2011-03-19, 18:05
Är de nån som har läst nån utav böckerna och kan säger vad dem tycker om dem?

Näringslära för högskolan och Näringslära för kroppsbyggare och kraftidrottare har jag. Den första är ju mer en uppslagsbok, inget du läser från pärm till pärm med en röd tråd.

Den andra boken är ju Anki Sundins, alltså vår förlagschef. Det är hon som släpper vår bok, så köp både hennes och vår. :D Jag tycker helt klart att hennes bok är den bästa på marknaden just nu för de som inte riktigt är på akademisk nivå och som intresserar sig specifikt för styrketräning. Men som alla böcker har det ju hänt lite sedan dess så ett och annat kan ju vara inaktuellt.

Precis som delar av vår bok kommer bli inaktuellt ju längre tiden går. :)

C.E.J.
2011-03-19, 18:25
Gilla läget : hur allt gick åt helvete med positivt tänkande - Barbara Ehrenreich

Ska bli intressant att läsa din recension sedan, verkar vara en intressant bok!

Tjuckot
2011-03-19, 18:38
Haha, ja fast du räknade in sånt som har med skolan att göra va? Jag uteslöt alla miljoner sidor kurslitteratur som också kommer läsas och har lästs.

Japp, det gjorde jag. Det är i princip allt jag hinner med att läsa nu. Tog inte med alla artiklar med, hehe. Till sommaren räknar jag med att få läsa lite skönlitteratur, det kan hjärnan behöva efter uppsats kan jag tänka mig.

MasterChief
2011-03-19, 19:19
Kungars död
Svärdens fält
Krigets gudar

av Conn Iggulden

Suverän läsupplevelse!

Har du inte läst hans Djingis Khan serie så fortsätt med den. Den är om möjligt ännu bättre.

Hennish
2011-03-19, 19:24
A People's History of the United States av Howard Zinn.
Förskräckligt bra än så länge, man får helt nytt perspektiv på saker och ting...

Eddie Vedder
2011-03-19, 19:53
Ska bli intressant att läsa din recension sedan, verkar vara en intressant bok!

Det kommer inte bli någon, jag läser massor av böcker men recension på bloggen blir det ju bara om den känns relevant för bloggens ämnen.

Jag har läst de tre första kapitlen redan. Jag köpte boken i julklapp till farsan och läste en del i den under dagarna efter Jul. Men under året planerar jag att låna den av honom och läsa klart.

A People's History of the United States av Howard Zinn.
Förskräckligt bra än så länge, man får helt nytt perspektiv på saker och ting...

Det lät intressant så jag leta de upp videor med honom. Kollar på den här nu:

http://mitworld.mit.edu/video/258

C.E.J.
2011-03-19, 19:55
Det kommer inte bli någon, jag läser massor av böcker men recension på bloggen blir det ju bara om den känns relevant för bloggens ämnen.

Jag har läst de tre första kapitlen redan. Jag köpte boken i julklapp till farsan och läste en del i den under dagarna efter Jul. Men under året planerar jag att låna den av honom och läsa klart.

Jaha, jag noterade inte att länkarna var till bloggen. Det verkar ganska rimligt att du då endast recenserar relevant litteratur ;) Jag får helt enkelt bomba pm när jag tror du är klar med boken.

coolboynesko
2011-03-19, 20:12
Tack, Jakob & Nicklas!

Tjuckot
2011-03-19, 20:25
Suverän läsupplevelse!

Har du inte läst hans Djingis Khan serie så fortsätt med den. Den är om möjligt ännu bättre.

Sträckläst allihopa. Riktigt roligt med böcker som har en historisk bakgrund, även om allt inte är helt historiskt korrekt.

Eddie Vedder
2011-03-19, 20:27
Jaha, jag noterade inte att länkarna var till bloggen. Det verkar ganska rimligt att du då endast recenserar relevant litteratur ;) Jag får helt enkelt bomba pm när jag tror du är klar med boken.

Absolut. :) Det jag kan säga av det delarna jag läst är att den kan vara lite svår som svensk så man måste se det ur sin kontext. Eftersom "positivt-tänkande-rörelsen" inte är lika enorm i Sverige kan man få känslan av att hon klagar på positiv attityd generellt men det är ju miljardindustrin och skuldbeläggandet av sorg och nedstämdhet som hon kritiserar. Allt kan ju inte botas genom att tänka positivt.

Tack, Jakob & Nicklas!

:thumbup:

Tricce
2011-03-19, 20:30
Suverän läsupplevelse!

Har jag inte men det blir det nog definitivt, tack för tipset!

JessB
2011-03-19, 20:30
Lär beta av samtliga böcker i Jim Butchers Dresden Files. Har för tillfället endast betat av

Storm Front och
Fool Moon

Har även läst Starting Strength (Mark Rippetoe).

Andra böcker på listan är Hold Tight och Long Lost av Harlan Coben, samt Under the Dome av Stephen King.

Jay-Z
2011-03-19, 21:05

Då vet jag lite av som hamnar på listan iaf. :D

Edit: För helvete vilken bra synopsis för Kings nya!

Eddie Vedder
2011-03-21, 20:35

Då var ytterligare en struken från listan!:thumbup:

Nu har jag påbörjat ny kurs med sjukt intressant kurslitteratur, böcker som jag skulle kunna läsa av rent intresse utan att ha dom i skolan.

thenut
2011-03-21, 20:44
A Dance with Dragons (http://sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=64722)!!!

Förutsatt att datumet gäller :P

Brickhead
2011-03-21, 20:58
Suverän läsupplevelse!

+1

Grym serie!

EkarN
2011-03-21, 21:17
Suverän läsupplevelse!

Caesarserien tycker jag är lite överskattade. Tjatiga som fan med tusen varianter av"Julius sprättade upp krigarens buk med sitt svärd".

Mongolserien är desto bättre!

Själv vill jag rekommendera Robert Harris från Storbritannien, skriver VÄLDIGT bra romaner, historiska som ickehistoriska. Särskilt bra är den trilogi(vars tredje del ännu inte kommit ut) som handlar om Cicero och Rom. Vart helt betagen både när jag läste Imperium(första boken) och Konspiration(Lustrum i engelsk utgåva, andra boken). Har sällan fångats så av en bok, rekommenderas till alla.

Jag ska naturligtvis läsa om Röde Orm så snart jag betat av allt annat som ligger på skrivbordet.

Rumsren
2011-03-21, 21:25
Börjat läsa (men vet inte om jag kommer att läsa klart) - Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann

Ska försöka läsa - What I talk about when I talk about running

Mer än så blir det nog inte

Billy
2011-03-22, 13:12

Jag läste The terror av Dan Simmons för ett tag sedan efter att du hade lovordat den. Bästa boken jag någonsin läst, främst på grund av den otroliga stämningen. Finns det någon annan annan bok av samma författare som du kan rekommendera? :)

Epson
2011-03-26, 09:02
Har precis läst ut "Hemligheten" av Egil Ligne och Dan Josefsson. Riktigt bra och nyttig bok som behandlar relationer, anknytningsteorin och lite självhjälp. Rekommenderas starkt för de flesta

Började läsa "The Secret" av Rhonda Byrne. Trodde det var en bok som behandlade positivt tänkande (vilket det iofs är, om än inte på det sättet jag trodde). Det var bland den värsta smörjan jag någonsin läst. Försökte verkligen läsa ut den men kände att min IQ började sänkas för varje sida så jag la ner tillslut. Dessutom riktigt risigt skriven.

Nu läser jag "Lyckofällan" av Russ Harris. Än så länge grym bok, går mer på djupet än Hemligheten när det gäller KBT, mindfulness m.m.

Efter Lyckofällan blir det "Obesitas" av Ingela Melin, sen lite pokerlitteratur.

joko
2011-03-26, 15:28
A dance with dragons kommer ju (finally) i juli, så den blir det.

bear.flowertwig
2011-03-26, 16:49
Jag har just nu ett tjugotal böcker stående i fönstersmygen som jag hugger lite efter humör. Ett minibibliotek med kategorierna:
- jobblitteratur, kommunikation och reklam
- psykologi, bla om KBT
- skönlitterärt som sträcker sig från "Kokain" till klassiker
- bygga och fixaböcker

Just avslutat "Kokain" och tänkte ge mig på "100-åringen som klev ut...".

Epson
2011-03-26, 18:57
- psykologi, bla om KBT

Inom något speciellt område? Någon du rekommenderar?

kaffekopp
2011-03-26, 19:49
har precis läst Orwells - Animal Farm, vet inte riktigt vad som kommer här näst, men blir nog något mer av honom, den var helt ok!

läser inte mycket tränings relaterat som dom flesta här verkar göra :)

bear.flowertwig
2011-03-26, 20:02
Inom något speciellt område? Någon du rekommenderar?

Jag tänkte filosofi men skrev psykologi. Har visserligen en bok om KBT som behandlar sömn men den typen av självhjälpsböcker kräver mycket och jag har inte riktigt gett den en ärlig chans. Däremot har jag ett tips i kategorin filosofi: Thomas Nagel, Vad är meningen med alltihop. Han betar av de stora klassiska frågorna på ett lättillgängligt och väldigt intressant sätt. En form av introduktion till filosofi skulle man kunna kalla det. Den var kurslitteratur på en filosofikurs och jag vill minnas att den slukades. Står på tur att läsas om strax.

Epson
2011-03-26, 20:38
Jag tänkte filosofi men skrev psykologi. Har visserligen en bok om KBT som behandlar sömn men den typen av självhjälpsböcker kräver mycket och jag har inte riktigt gett den en ärlig chans. Däremot har jag ett tips i kategorin filosofi: Thomas Nagel, Vad är meningen med alltihop. Han betar av de stora klassiska frågorna på ett lättillgängligt och väldigt intressant sätt. En form av introduktion till filosofi skulle man kunna kalla det. Den var kurslitteratur på en filosofikurs och jag vill minnas att den slukades. Står på tur att läsas om strax.

ah. filosofi är inte riktigt min kopp med te, men tack ändå :)

Eddie Vedder
2011-03-26, 21:55
Efter Lyckofällan blir det "Obesitas" av Ingela Melin, sen lite pokerlitteratur.

Kul att hon släppt en egen bok. :) Jag hade henne som föreläsare om KBT som övervikts- och fetmabehandling för ett par år sedan. Hon var väldigt insatt men kanske lite trist föreläsare. Men säkert en läsvärd bok. :)

Det lät ju faktiskt riktigt intressant. En bok jag läser lite till och från, men som inte är på "måste-läsa-klart-listan är den här:

Filosofins Värld (http://www.bokus.com/bok/9789147079292/filosofins-varld/) av Martin Levander, Jan-Erik Westman

Epson
2011-03-26, 22:03
Kul att hon släppt en egen bok. :) Jag hade henne som föreläsare om KBT som övervikts- och fetmabehandling för ett par år sedan. Hon var väldigt insatt men kanske lite trist föreläsare. Men säkert en läsvärd bok. :)

Same, same :)

Mass-Tech
2011-04-10, 11:54
http://img17.imageshack.us/img17/1247/sdc10024l.jpg (http://img17.imageshack.us/i/sdc10024l.jpg/)

Tolkia
2011-04-10, 12:04
Ska försöka läsa - What I talk about when I talk about running
Jag lyckades inte läsa ut den innan jag var tvungen att lämna tillbaka den till biblioteket. :Virro Investerade i pocketversionen istället. Helt klart läsvärd; jag gillar dessutom grejen att en person som faktiskt inte är någon stjärna på det han gör skriver en bok om sin träning/hobby. Elitidrottsmän i all ära, men jag som är jätte-inte-elit kan tycka att det är trevligt när någon skriver något som är i alla falll i närheten av vad jag kan identifiera mig med.

Jag skulle dock fundera en gång till över om inte den svenska översättningen (översatt av svensktalande japan som översatt även andra av Murakamis böcker) är lika mycket ett alternativ som den engelska. Om du inte har engelska som modersmål, förstås.

kettlebellGuden
2011-04-10, 12:18
Supertraining

+1

Defitivt en bok som alla styrketränande bör läsa. Ger en rätt bra inroduktion till ämnet.

Eddie Vedder
2011-04-13, 20:51
Jahopp, då fick jag se på SVT Play nu att David Eberhard har släppt sin tredje bok. "Normalt? : Från vansinnesdåd till vardagspsykoser" (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9186603086) heter den och naturligtvis måste jag läsa den, har ju läst hans andra böcker (http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=advanced&author=David%20Eberhard&fromproduct=true) och kan starkt rekommendera dom.

För övrigt läser jag en bok i språkkunskap som heter "Fult språk" just nu. Och den planerar jag ju att ta mig igenom under året den också. Det blir tufft det här. :D

C.E.J.
2011-04-13, 20:57
On average, hur många timmar om dan lägger du på att läsa böcker? (ej kurslitteratur eller studier)

Eddie Vedder
2011-04-13, 21:03
On average, hur många timmar om dan lägger du på att läsa böcker? (ej kurslitteratur eller studier)

Alldeles för få tyvärr. Just på grund av alla kurslitteratur och massa vetenskapliga artiklar.

Men i snitt läser jag väl kanske 2-3 timmar på en dag oavsett vad jag läser. För närvarande är kurslitteraturen så sjukt intressant att det är rena nöjesläsningen så då läser jag mindre annan litteratur. Men när kurslitteraturen är trist måste jag rensa skallen med annat.

Läser även BODY Magazine för den verkliga intellektuella stimulansens skull.

coolboynesko
2011-04-28, 19:00
Nästa bok blir Forma kroppen och maximera din prestation (http://traningslara.se/boken-ar-klar/) av Eddie_Vedder och Guddi!

Eddie Vedder
2011-04-28, 19:27
Nästa bok blir Forma kroppen och maximera din prestation (http://traningslara.se/boken-ar-klar/) av Eddie_Vedder och Guddi!

Ja nu finns den att köpa för alla intresserade. :)

häftig
2011-04-28, 19:34
Underbara dagar framför oss - Henrik Berggren

Fredron
2011-04-28, 20:11

Ja nu finns den att köpa för alla intresserade. :)

Perfekt, beställde just ett exemplar.
Återkommer med en recension senare :)

coolboynesko
2011-04-28, 20:22
Eddie: Har ni skickat ut gratis exemplar till olika bloggare så vi får se på några recensioner?

Eddie Vedder
2011-04-28, 20:23
Eddie: Har ni skickat ut gratis exemplar till olika bloggare så vi får se på några recensioner?

Ja en del utvalda har fått gratisex.

C.E.J.
2011-04-28, 20:36
Ja en del utvalda har fått gratissex.

Schyssta ni är.

Eddie Vedder
2011-06-02, 20:44
Nu har jag läst klart "Igelkottens elegans". Det tog två dagar att plöja den, jag vet inte om jag någonsin läst en bok så snabbt förut. Men den gick bara inte att släppa när jag väl börjat. Helt förtrollad av den, jag valde att lägga den på listan på grund av en rekommendation helt enkelt och den rekommendationen är jag fruktansvärt tacksam för.

Helt fantastisk bok, första gången jag läser en bok där jag nästan gråter utan att det har med något personligt att göra.

Eddie Vedder
2011-06-03, 08:16
In Defence of Sociology: Essays, Interpretations and Rejoinders - Anthony Giddens

Ännu en avbockad på listan som jag precis läste klart.

Bjern
2011-06-03, 08:29
Forma kroppen och maximera din prestation - utläst
Ove Rytter: Effektiv bodybuilding - Skulle ha läst denna innan förstnämnda känner jag nu. :D
Svensk maffia 2 - utläst
100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann - inte påbörjad

Blir väl några fler träningsrelaterade böcker, om jag hittar några som fångar mitt intresse! :)

SiSenior
2011-06-03, 10:56
Forma kroppen och maximera din prestation - utläst
Ove Rytter: Effektiv bodybuilding - Skulle ha läst denna innan förstnämnda känner jag nu. :D
Svensk maffia 2 - utläst
100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann - inte påbörjad

Blir väl några fler träningsrelaterade böcker, om jag hittar några som fångar mitt intresse! :)

Hur förhåller sig den jämt emot första? Sämre? Bättre? Hur har de byggt upp boken?

Bjern
2011-06-03, 11:01
Hur förhåller sig den jämt emot första? Sämre? Bättre? Hur har de byggt upp boken?

Ja alltså om du tyckte att Svensk maffia 1 var jobbig att läsa eftersom det var fakta på fakta på fakta, så kommer du tycka att Svensk Maffia 2 är ännu värre. Svensk maffia 1 hade ändå lite historier och berättelser från offer osv. medans Svensk maffia 2 är enbart fakta. Så upplevde jag det.

SiSenior
2011-06-03, 12:54
Ja alltså om du tyckte att Svensk maffia 1 var jobbig att läsa eftersom det var fakta på fakta på fakta, så kommer du tycka att Svensk Maffia 2 är ännu värre. Svensk maffia 1 hade ändå lite historier och berättelser från offer osv. medans Svensk maffia 2 är enbart fakta. Så upplevde jag det.

Tråkigt att höra. Jag som var sugen på att läsa den. Faktaböcker har jag tillräckligt av att plöja igenom för tillfället.

hejhopp79
2011-06-03, 13:24
Jag gillar starkt att du läser Giddens och Foucault, EV.

Angel
2011-06-03, 14:06
Nu har jag läst klart "Igelkottens elegans". Det tog två dagar att plöja den, jag vet inte om jag någonsin läst en bok så snabbt förut. Men den gick bara inte att släppa när jag väl börjat. Helt förtrollad av den, jag valde att lägga den på listan på grund av en rekommendation helt enkelt och den rekommendationen är jag fruktansvärt tacksam för.

Helt fantastisk bok, första gången jag läser en bok där jag nästan gråter utan att det har med något personligt att göra.

Håller med, superfin bok. Slukade den i solstolen på semestern i vintras.

egge
2011-06-03, 14:06
Har skjutit upp Milleniumtrilogin länge nog. Nu är jag snart klar med del två.
Var på akademibokhandeln häromdagen och handlade upp ett presentkort:
Into Thin Air av Jon Krakauer
Doctor Zhivago av Boris Pasternak
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann av Jonas Jonasson

Då ska väl läsningen i juni vara kirrad. :D

tumme
2011-06-03, 14:40
Blir träningslära boken.
Nya george rr martin i juni(?).
Har 2 Nick Perumov böcker jag inte orkat läsa än i hyllan.
Funderar på att dra några andra verk av Oscar Wilde, bara läst dorain grey som jag älskade.
Kanske blir 2-3 av Chuck Palahniuk (fight club bla) också.

Eddie Vedder
2011-06-03, 15:07
Jag gillar starkt att du läser Giddens och Foucault, EV.

Jo det är ju egentligen det "riktiga" intresset kan man säga. Träning och näringslära är ju mer "karriärintresset" om man säger så.

Håller med, superfin bok. Slukade den i solstolen på semestern i vintras.

Note to self: Om jag träffar Angel IRL ska vi diskutera "Igelkottens elegans". :)

Lellan
2011-06-03, 15:26
Läser Shantaram av Gregory David Roberts, gillar den. :thumbup:

Läser även EV och Guddis bok, såklart; "Froma kroppen och maximera din prestation". Sålde två till ett par kollegor också, vi gillar allihop! :)

Eddie Vedder
2011-06-03, 15:31
"Froma kroppen och maximera din prestation". Sålde två till ett par kollegor också, vi gillar allihop! :)

Jasså, så nu finns det snarlika kopior som säljs på svarta marknaden? :D

frambogir
2011-06-03, 17:57
Jag ska nog läsa Joe Abercrombies senaste, kanske Scott Lynchs kommande också.

Hemi
2011-06-03, 18:21
För alla bokslukare, jag köpte en läslampa man fäster på bokens överkant, mkt bra grej. Finns små pannlampor också man kan fästa på glasögonen om man nu bär sådana.

"No Way Down" av Graham Bowley är det enda jag lyckats läsa ut hittils. Läsvärd och knyter ihop en rad händelser från K2 olyckan 2008. Författaren är dock inte alls klättrare och något litet härsket instäld till erfarna klättrare, anser jag. Dock en ärlig reporter som gör sitt jobb.

Lellan
2011-06-03, 20:40
Jasså, så nu finns det snarlika kopior som säljs på svarta marknaden? :D

:D Jepp.. har tom hittat några stavfel i den.. så det måste vara den rätta iaf.. trots fromma kroppen..? ;) (neej, flåt, ska vara snäll.. boken är sjukt bra faktiskt :thumbup:, om man inte är ute efter ngt skönlitterärt om fromma kroppar iaf!)

Eddie Vedder
2011-06-03, 20:48
För alla bokslukare, jag köpte en läslampa man fäster på bokens överkant, mkt bra grej. Finns små pannlampor också man kan fästa på glasögonen om man nu bär sådana.

Ja de kan vara bra. Själv kör jag pannlampa som jag spänner runt huvet. :D

:D Jepp.. har tom hittat några stavfel i den.. så det måste vara den rätta iaf.. trots fromma kroppen..? ;) (neej, flåt, ska vara snäll.. boken är sjukt bra faktiskt :thumbup:, om man inte är ute efter ngt skönlitterärt om fromma kroppar iaf!)

Haha, ja det finns dessvärre mer språkfel än vi önskat men inget att göra åt. Det är kul att den mottagits så väl. :)

Alfred Nobel
2011-06-03, 21:00
Läser "The Quants" och "Liar's Poker". Av det jag läst hittills så är jag helnöjd.

Oxe
2011-06-03, 21:05
Är ju ganska tråkig men de böckerna jag har i högen just nu är

Svensk Maffia fortsättningen
Underground BodyOpus - Dan Duchaine
High-Intensity Training the Mike Mentzer way
och en gammal klassiker Kosttillskott av Bill "the sellout" Philips

Jockefoten
2011-06-03, 21:06
Läser A song of fire and ice(som typ halva forumet också gör), men satan i gatan vilka bra böcker.

Zapp Brannigan
2011-06-03, 21:11
Hämtade ut sommarens böcker idag:
Stephen King, Peter Straub - The Talisman
Stephen King - Pet Sematary
Stephen King - IT
Charles Dickens - A Tale of Two Cities
Charles Dickens - David Copperfield

Eddie Vedder
2011-06-04, 09:33
Igår var jag på bibblan och lånade "Medmänniskor" av Stefan Einhorn och "Dåligt inflytande" av William Sutcliffe så de åkte ju in på listan vips. Einhorns bok har jag kommit 113 sidor på så den läser jag nog ut idag eller imorgon. Den är gemytlig att läsa och ger en lite funderingar utan att man behöver få ångest. ;)

Bahir
2011-06-04, 15:33
Jag skippar de mjukare ämnena för tillfället. Nu läser jag:

Machine Learning: An Algorithmic Perspective (http://www.amazon.com/Machine-Learning-Algorithmic-Perspective-Recognition/dp/1420067184/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1307197915&sr=1-1)
A Book of Abstract Algebra (http://www.amazon.com/Book-Abstract-Algebra-Second/dp/0486474178/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1307197908&sr=1-1)
Basic Probability Theory (http://www.amazon.com/Basic-Probability-Theory-Dover-Mathematics/dp/0486466280/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1307197888&sr=1-1)

C.E.J.
2011-06-04, 17:09
*dräggel*

Längtar tills jag får ge mig på sådana kurser. Algebra 3 aka abstrakt algebra, not so much.

Jag skippar de mjukare ämnena för tillfället. Nu läser jag:

A Book of Abstract Algebra (http://www.amazon.com/Book-Abstract-Algebra-Second/dp/0486474178/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1307197908&sr=1-1)

Har du ändrat dig? If so, I'm glad :)

Du får gärna recensera algoritmboken sen.

stevebc
2011-06-04, 17:18
Läser Shantaram av Gregory David Roberts, gillar den. :thumbup: Den är helt fantastisk. Han bjuder på en hel drös med tänkvärda citat och intressant nutidshistoria/kultur.

Jag läser "Bottom Billion" av Paul Collier för tillfället. (O)trevlig och objektiv läsning om jordens fattigaste länder (ej U-länder på tillväxt som Kina och Indien, utan stagnerade länder).

Har precis läst ut Generation Kill. Den var som tv-serien, i princip - dvs bra, med författarens inblick och egna åsikter och förklaringar då.

Eddie Vedder
2011-06-20, 09:39
Matrevolutionen - Andreas Eenfeldt (min recension) (http://traningslara.se/matrevolutionen-recension-2-nicklas-recension/)
Salvekvick och kvacksalveri: Alternativmedicinen under luppen - Simon Singh och Edzard Ernst (min recension (http://traningslara.se/bokrecension-salvekvick-och-kvacksalveri-alternativmedicinen-under-luppen/))

Har gjort en del avsteg från listan och tokläst andra böcker under juni. Den mörka kontinenten : kvinnan, medicinen och fin-de-siècle (http://www.bokus.com/bok/9789113013886/den-morka-kontinenten-kvinnan-medicinen-och-fin-de-siecle/) av min idol Karin Johannisson, Konsten att vara snäll (http://www.bokus.com/bok/9789137128108/konsten-att-vara-snall/) av Stefan Einhorn och Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva
(http://www.bokus.com/bok/9789185849215/jag-vill-inte-do-jag-vill-bara-inte-leva/) av Ann Heberlin är tre böcker jag läste förra veckan. Ann Heberlein bok läste jag på en och samma dag, tror aldrig jag plöjt en bok på en och samma dag tidigare men den gick inte att släppa.

Nu har jag dock inlett Atlas Shrugged av Ayn Rand så min bokplöjarhastighet lär avta eftersom den är 1217 sidor lång med typsnitt 8. :Virro Även Nietzsches bok är inköpt så jag påbörjar kanske den efter.

C.E.J.
2011-06-20, 10:02
Sommarlistan har konvergerat mot:

The Great Gatsby
Aldrig fucka upp
Livet deluxe (jag gillade ju Snabba Cash så varför inte)
Principles of Mathematical Analysis (den här gången blir det av, lovar)
Fourier Series and Boundary Value Problems
Introduction to Mathematical Cryptography
Algebra (1.5kg och 1000 sidor ren kärlek)
The Mystery of Capital

EDIT: Vedders bok såklart!

D-Crawler
2011-06-20, 10:46
El choco - grymt bra bok som handlar om svenske Jonas Andersson, fängslad under åtta år för narkotikabrott i Bolivias mest ökända fängelse. Skriven av Markus Lutteman, hett tips!

Morrris
2011-06-20, 10:48
Våren har egentligen uteslutande bestått av omläsningar. Hitchhikers Guide to the Galaxy, Främlingen och ett gäng Terry Pratchett böcker.

Till sommaren är jag sugen på något oläst av Steinbeck.

Eddie: Nietzsche är intressant som fan!

Eddie Vedder
2011-06-20, 14:48
Eddie: Nietzsche är intressant som fan!

Ja jag ser fram emot att läsa den. Men det kommer som sagt dröja, Atlas Shrugged kommer ta tid att läsa ut så det blir ett avbrott i mitt flow nu. ;)

Morrris
2011-06-20, 14:53
Ja jag ser fram emot att läsa den. Men det kommer som sagt dröja, Atlas Shrugged kommer ta tid att läsa ut så det blir ett avbrott i mitt flow nu. ;)

Låter som ett intressant alternativ till Steinbeck som jag redan läst ganska mycket.

Ska försöka få tag på den, så kan vi diskutera den nån gång! :)

grondahl
2011-06-20, 15:13
Jag kan sammanfatta "Atlas Shrugged" åt alla:
Människor som skapar är bra och attraktiva, andra är ryggradslösa slemhögar som lever på andras arbete genom skatte-diktaturen. De goda är kapabla till riktiga relationer och medans slemhögarna bara försöker tvinga sig på andra (sånt yrkesliv, sånt kärleksliv). Tantsnusk och lite filosofi utdraget över alldeles för många sidor.

Eddie Vedder
2011-08-02, 11:03

Bu har jag plöjt Atlas Shrugged sedan fyra dagar tillbaka. Och ja, det var mödan värt att ta mig igenom de 1217 sidorna. En fantastisk bok, periodvis var jag helt förtrollad. Och sista kapitlen läste jag som i trans. Jag är ingen övertygad objektivist för det men boken är ändå magnifik, oavsett i vilken grad man tar till sig Ayn Rands filosofi.

Även boken av Nietzsche har jag hunnit läsa ut sedan dess men den var inte alls bra tyvärr. Nu har jag även läst 200 sidor av Ann Heberleins nya bok En liten bok om ondska (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100124729) som jag varit intresserad av redan från dag 1 då den kom, men som idag känns ännu mer aktuell (med tanke på katastrofen i Norge).

Boken av Focault och boken av Ehrenreich skiter jag nog i. Morsan och farsan gav mig Processen (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174291491) av Kafka häromdagen så jag börjar nog på den imorrn eller i övermorgon (beroende på när jag läst ut Heberleins bok).

Cilia
2011-08-02, 13:01
Läst Karin Boyes Kallocain. Riktigt bra. Släng dig i väggen Orwell tänkte jag. Hon var före dig. Hennes reaktion efter att besökt Sovjetunionen och sett att det inte var det idealland hon trodde.

Hon tog sitt liv strax efter den publicerades.

Cilia
2011-08-02, 13:02

Den ligger på mitt bord men av någon anledning började jag läsa en amerikansk chiclit bok. Kände för att läsa lite på engelska igen. Hoppas jag läser ut den snabbt så jag kan hoppa på den där boken istället.

bear.flowertwig
2011-08-02, 13:33
El choco - grymt bra bok som handlar om svenske Jonas Andersson, fängslad under åtta år för narkotikabrott i Bolivias mest ökända fängelse. Skriven av Markus Lutteman, hett tips!

Då ska du absolut kolla in P3 Dokumentärs program om den händelsen. Riktigt spännande.

Ann Heberlein bok läste jag på en och samma dag, tror aldrig jag plöjt en bok på en och samma dag tidigare men den gick inte att släppa.

Varit lite nyfiken på den, rekommenderas alltså?

Har helt kommit ur bokplöjjardagarna verkar det som. Avslutade iaf "100 åringen som klev..." härom veckan. Lagom jobbig bok på Ibiza :cool: Inget att rekommendera, om någon mot förmodan inte skulle ha läst den...

Avslutade iofs "Infiltratören" (Wierup) härom dan också. Halvok. Är man nyfiken på polisarbete och gillade "Svensk Maffia" så. Dokumentär snarare än roman.

Nu ska jag klämma "Jorden de ärvde" och "De vilda dektetiverna".

Hepp.

Cilia
2011-08-02, 13:42
Jag gillade hundraåringen. Inte den bästa bok jag läst men jag skrattade högt flera gånger. Väl värd tiden det tog att läsa iaf.

Ronn
2011-08-02, 13:46

Ja denna va riktigt bra.

Läser just nu Metro 2033, fantastiskt bra och kuslig.

bear.flowertwig
2011-08-02, 14:32
Jag gillade hundraåringen. Inte den bästa bok jag läst men jag skrattade högt flera gånger. Väl värd tiden det tog att läsa iaf.

Ja ok då, det är underhållning för stunden. Störde mig lite på att det var same same hela tiden och ett språk som övergick från att vara lite småputtrigt charmigt till att i längden upplevas lätt infantilt och fånigt.

Eddie Vedder
2011-08-02, 14:46
Varit lite nyfiken på den, rekommenderas alltså?

Om du känner igen dig i mycket av det hon beskriver så ja. Mår du toppen lär du inte gilla den lika mycket.:Virro

bear.flowertwig
2011-08-02, 15:28
Om du känner igen dig i mycket av det hon beskriver så ja. Mår du toppen lär du inte gilla den lika mycket.:Virro

Tror jag la märke till den in vintras när jag inte mådde toppen. Får vänta ett par månader då :Virro

Eddie Vedder
2011-08-06, 09:04
Boken av Focault och boken av Ehrenreich skiter jag nog i.

Ångrade mig. En liten bok om ondska (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100124729) läste jag ut i onsdags förmiddag så jag insåg att jag skulle hinna läsa ut Gilla läget : hur allt gick åt helvete med positivt tänkande (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173432741) innan jag åker till Uppsala imorgon. Så igår kväll hade jag läst ut den. En bra och läsvärd bok som bekräftar mycket av vad jag redan trodde och en del åsikter jag redan har. Ingen "must-read"-bok men bra.

MaQue
2011-08-06, 09:37
Plöjde igenom "En gladiators kamp" av Ricky Bruch för en tid sedan. Väldigt underhållande bok om hans karriär.

Håller på med biografin "Slash" just nu och den är än så länge riktigt bra.

Ondskapelsen
2011-08-06, 10:42
Tänkte ge mig på 1984 för 5e gången i år. Den blir aldrig dålig.

Eddie Vedder
2011-08-06, 11:27
Tänkte ge mig på 1984 för 5e gången i år. Den blir aldrig dålig.

Jag köpte den idag faktiskt. :) Den och Doktor Glas på Loppis, fem kronor styck.

Ondskapelsen
2011-08-06, 17:01
Jag köpte den idag faktiskt. :) Den och Doktor Glas på Loppis, fem kronor styck.

Har du läst den förr?

egge
2011-08-06, 17:09
Läser Something Happened av Joseph Heller. Han kan det här med humor.

wintersnowdrift
2011-08-06, 17:19
Hittade Neil Strauss "The Game" hemma hos en kompis och även om det är typ fem år för sent så blev jag nyfiken och norpade den. Lite tjatig är intrycket hittills men också småfascinerande. Jag är mest nyfiken på hur det hela urartar i inledningskapitlet där seduction-gurun Mystery blir förd till psykakuten efter att ha uppvisat självmordstendenser.

//Kristin

Eddie Vedder
2011-08-06, 18:43
Har du läst den förr?

Nope. Jag drog en jättechansning och stack ner till Loppis i förmiddags utan några vidare förhoppningar. Men just 1984 och Doktor Glas är böcker jag någon gång SKA läsa och att d få dom för fem spänn är ju grymt. Dessutom betalade ju till och med mamma. :D Doktor Glas har jag påbörjat.

flipp
2011-08-06, 18:43
Ångrade mig. En liten bok om ondska (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100124729) läste jag ut i onsdags förmiddag så jag insåg att jag skulle hinna läsa ut Gilla läget : hur allt gick åt helvete med positivt tänkande (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9173432741) innan jag åker till Uppsala imorgon. Så igår kväll hade jag läst ut den. En bra och läsvärd bok som bekräftar mycket av vad jag redan trodde och en del åsikter jag redan har. Ingen "must-read"-bok men bra.

Eddie: Jag brukar läsa dina inlägg på träningslära. En bok jag tror du skulle ha stor behållning av är Personality av Daniel Nettle. Det är en vetenskaplig men ändå lättläst introduktion till personlighetspsykologin.Jag tror nämligen att personligheten kan vara en bakomliggande variabel som förklarar många av de utfall som rapporterats i de studier ni refererar till på träningslära. Exempelvis när det gäller hur väl människor lyckas följa dieter och så vidare. Jag tror det är en av de bästa böcker jag läst alla kategorier. Rekommenderar alla som är intresserade av samhällsvetenskap, självkännedom och psykologi att läsa den.
http://www.amazon.com/Personality-What-Makes-You-Way/dp/0199211426

"Gilla läget" tycker jag var hyfsad. Men hennes attack på positiv psykologi tycker jag var dåligt underbyggd.

kettlebellGuden
2011-08-06, 18:44
Ska nu läsa "The E-myth" efter jag minns inte vem det var tipsade.. Poliquin kanske?

Eddie Vedder
2011-08-06, 18:48
Eddie: Jag brukar läsa dina inlägg på träningslära. En bok jag tror du skulle ha stor behållning av är Personality av Daniel Nettle. Det är en vetenskaplig men ändå lättläst introduktion till personlighetspsykologin.Jag tror nämligen att personligheten kan vara en bakomliggande variabel som förklarar många av de utfall som rapporterats i de studier ni refererar till på träningslära. Exempelvis när det gäller hur väl människor lyckas följa dieter och så vidare. Jag tror det är en av de bästa böcker jag läst alla kategorier. Rekommenderar alla som är intresserade av samhällsvetenskap, självkännedom och psykologi att läsa den.
http://www.amazon.com/Personality-What-Makes-You-Way/dp/0199211426

Låter intressant. Fooled by Randomness (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0141031484) av Nassim Nicholas Taleb är en annan bok jag ska läsa, kanske under 2011, kanske inte. Men även den är relaterad till det vi skriver om där tror jag, människans ständiga vilja att se orsakssamband där det enbart finns korrelation.

"Gilla läget" tycker jag var hyfsad. Men hennes attack på positiv psykologi tycker jag var dåligt underbyggd.

Fast det hon kritiserar är ju inte psykologin i sig utan dels hur "positive thinking"-industrin utnyttjar det samt hur vissa inom positiv psykologi lyfter fram sina resultat som mer tydliga än de faktiskt är. Men den diskussionen är off topic. :)

flipp
2011-08-06, 19:20
Låter intressant. Fooled by Randomness (http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0141031484) av Nassim Nicholas Taleb är en annan bok jag ska läsa, kanske under 2011, kanske inte. Men även den är relaterad till det vi skriver om där tror jag, människans ständiga vilja att se orsakssamband där det enbart finns korrelation.

Den har jag haft i bokhyllan länge men aldrig läst. Kanske tar fram den senare i sommar. Hade helt glömt den. Verkar intressant!

Ang Gilla läget finns en bra kritik här: http://tedbilich.com/2010/04/26/barbara-ehrenreichs-potshots-on-positive-thinking/