handdator

Visa fullständig version : Midjemått och magmått

Minimjölk
2011-03-18, 20:50
Vad är egentligen skillnad på dessa? Har noterat att flera anger båda dessa mått i sina journaler och ofta skiljer de väldigt mycket? I min bok är midjemått och magmått relativt snarlika men jag kanske vanskapt eller mäter fel?

Doggeh
2011-03-18, 20:51
Jag skulle väll säga att midjemått är det man mäter vi mitten av magen? Och magmått där man är fetast, eller är jag helt ute och cyklar?

Exdiaq
2011-03-18, 20:52
Magmått för min del är precis under naveln medan midjemått är där revbenen slutar ungefär.

Becky
2011-03-18, 20:54
Vad är egentligen skillnad på dessa? Har noterat att flera anger båda dessa mått i sina journaler och ofta skiljer de väldigt mycket? I min bok är midjemått och magmått relativt snarlika men jag kanske vanskapt eller mäter fel?

För mig är t.ex midjemåttet dryga 67 cm medan magmåttet är typ 82. Skillnad mao.

martikainen
2011-03-18, 20:57
midjemåttet för mig är där jag har mina byxor, mao på höftbenen.
Magmått där jag är som fetast, under naveln ungefär

victor_n
2011-03-18, 20:59

Ungefär såhär resonerar jag med.

Minimjölk
2011-03-18, 21:01
För mig är t.ex midjemåttet dryga 67 cm medan magmåttet är typ 82. Skillnad mao.

Hur/var mäter du dessa då?

Becky
2011-03-18, 21:03
Hur/var mäter du dessa då?

Midjan är där jag är som smalast, alltså som nån tidigare sa: där revbenen slutar. Magen är liksom över kärlekshandtagen och "längst ner" eller vad man ska säga. Det som är svårast att få bort, åtminstone för mig.

Exdiaq
2011-03-18, 21:03

Det kallas höften dock och inte midja, förutsatt att du inte är gammal och har byxorna därefter så klart!

Midja, eller liv, den del av människans kropp som ligger mellan bröstkorgen och höfterna, och som vanligtvis är bålens smalaste del. I utvidgad betydelse benämning på motsvarande del av vissa klädesplagg, främst klänningar.

Minimjölk
2011-03-18, 21:06
Ok, nu har jag mer kött på benen, eller midjan då. ;)
Tack alla för att ni upplyst mig.

Yes
2011-03-18, 22:16
Midja - över naveln.

/Tråd låst.

stridis
2011-03-18, 22:32
Midja - över naveln.

/Tråd låst.

Tråd uppdyrkad.

Midjemåttet rent antropometriskt definieras som omkretsen runt mitten mellan nedersta revbenet och höftbenskammen; detta tas efter en normal (in och) utandning avslappnat. Måttbandet skall vara sträckt men skall ej dras åt.

Crocker
2011-03-18, 22:34
Midjan är där jag är som smalast, alltså som nån tidigare sa: där revbenen slutar.
Här hade jag +5 cm mått jämfört med höftmått. Är någon som kan bekräfta att man mäter såhär? Jag har jämt sett midja, där jeansen sitter typ.

stridis
2011-03-18, 22:43
Alltså jag har ingen aning om hur skräddarmåttet görs, men det här handlar uppenbarligen om antropometri, att mäta kroppen, och då finns det ett standardsätt som utförs som jag beskrivit. Det är sättet det görs på ifall man skall ha jämförbara mått.

Mental
2011-03-18, 22:47
Jag mäter över naveln på mina patienter, oftast en bra riktpunkt tycker jag :D

Yes
2011-03-18, 22:47
Tråd uppdyrkad.

Midjemåttet rent antropometriskt definieras som omkretsen runt mitten mellan nedersta revbenet och höftbenskammen; detta tas efter en normal (in och) utandning avslappnat. Måttbandet skall vara sträckt men skall ej dras åt.
Ja, och den mittpunkten är lätt att hitta genom att kolla vart naveln sitter.

stridis
2011-03-18, 22:51
Ja, och den mittpunkten är lätt att hitta genom att kolla vart naveln sitter.

Mohaha, kolla in en massa navlar på stranden nästa gång. Ibland kan det luras ganska bra.

Yes
2011-03-18, 22:56
Okej, naveln funkar bara som landmärke om man inte har en hängbuk.

Mental
2011-03-18, 22:57
Ah, som en gammal kompanichef sade under en skututbildning med en rätt blandad skock hemvärnsmän.

" Vid patron ur i stående skjutställning sätter man kolven ovanpå höftbenet, ungefär i midjan.... och för er som inte har en midja går det bra att placera kolven invid ekvatorn.

joasimo
2011-03-18, 23:02
Jag mäter midjan precis ovanför naveln i alla fall.

Becky
2011-03-18, 23:23
Här hade jag +5 cm mått jämfört med höftmått. Är någon som kan bekräfta att man mäter såhär? Jag har jämt sett midja, där jeansen sitter typ.

Jag är ju tjej, du kanske är mer rak, jag har mer höfter och dyligt. Det är ju omöjligt att jämföra mellan personer, alla är ju olika byggda.