Visa fullständig version : Är det här sexuella trakasserier?
filmjölk
2011-03-18, 14:07
På mitt jobb finns en ung dam som beter sig lite underligt mot mig. Jag gillar inte när folk rör i mig, jag gillar inte att krama människor eller röra vid folk i onödan så jag kanske är lite överkänslig.
Damen på jobbet vill ofta ha en "hejdåkram" en "hejkram" och kan ibland göra lite udda saker som att stryka mig längs armen när vi pratar, klappa mig på axeln eller klämma på mina armar.
Ibland kan hon dyka upp när jag sitter ner, och börja massera min nacke, eller säga att hon är stel i nacken och fråga efter en nackmassage (vilket jag inte ställer upp på). Hon kan ställa sig för nära, eller fråga lite opassande saker, "Får jag snygg röv i dom här byxorna?" "Är det här lagom urringning?" "Ser det här läppstiftet slampigt ut?" Eller säga knepiga kommentarer som "Du har snygga armar" "Gud vad söt du är ( :/ wth? kan man ens säga så till en fullvuxen man?) "
Jättetrevlig och söt tjej, men hennes beteende kan vara lite jobbigt, och det kan kännas lite obehagligt. Hon vet att jag är upptagen (skulle aldrig vara otrogen), och jag är inte säker på att hon skulle vara intresserad, om hon flirtar eller vad hon håller på med, eller om hon bara är sådan, dessutom är hon från mellanöstern, så det kanske är någon kulturell grej?
Vad skall jag göra åt situationen? Och räknas detta som sexuella trakasserier?
Sundqvist
2011-03-18, 14:09
Hon verkar vara jävligt sugen iaf!
Hur gammal är du Filmjölk?
shut teh face
2011-03-18, 14:10
Vi behöver bild för att avgöra din frågeställning
Haha.. Du kan prova att säga åt hon att sluta. Om det inte skulle hjälpa, prata med facket.
filmjölk
2011-03-18, 14:12
hur gammal är du filmjölk?
32 :)
victor_n
2011-03-18, 14:13
Söt tjej är sugen på dig... vilket i-lands problem:D
Remokillen
2011-03-18, 14:14
Bjud hem henne på fika till dig tillsammans med flickvännen/frun.
Om allt går som det ska blir det toppen.
JusupWillkosz
2011-03-18, 14:14
Jusup skakar på huvudet och frågar sig själv vad problemet är? Det verkar som Filmjölk känner sig äcklad av situationen och inte tänder på tjejen. Annars hade väl aldrig denna tråd skapats?
Det är på gränsen för hur sexuella man kan kalla handlingarna. Hon kan ju vara en fysisk person som tycker att du är gullig och vill vara snäll utan baktankar. ¨
Jag tycker att du ska säga till henne att du inte vill kramas eller ha massage och att det känns obekvämt för dig. Då drar du en tydlig gräns. Om hon senare överträder den kan du prata med din chef.
På mitt jobb klämmer de mig både här och där samt störtar in och gör sällskap när jag duschar. :D
Vänder man på det hela, och filmjölk = kvinna och kvinnan i detta fallet = man, då skulle det nog direkt falla under sexuella trakasserier. Eller? Känns som om att känsligheten för sexuella trakasserier liggger på olika nivåer beroende vem som står för dom och vem som är mottagare. Kan tänka mig att det finns en hyfsat stor debatt om detta i genusforskningen eller liknande.
Känner du dig krängt? I så fall ja.
Inge Enveten
2011-03-18, 14:27
Hets mot filmjölk :D
Låter faktiskt jobbigt. (Ej sarkastisk). Hade det varit motsatt situation, hade det blivit ett jävla liv. Svår/jobbig sits, man vill ju inte heller göra sig "ovän" med sin kollega, om man nu skulle säga till henne å ge fan i de saker hon håller på med.
Perfekt läge för trekant. Just do it!
MasterChief
2011-03-18, 14:47
Utdrag ur EU-kommissionens definition (92/131/EEC)
”Det viktigaste kännetecknet för sexuella trakasserier är att de är oönskade av den, som utsätts för dem. Det är varje individs ensak att avgöra vilket uppträdande som kan accepteras och vad som är kränkande. Sexuell uppmärksamhet övergår i sexuella trakasserier om den, som står för uppmärksamheten, fortsätter trots att det har gjorts klart att mottagaren anser den sexuella uppmärksamheten kränkande. Ett enda tillfälle kan emellertid utgöra sexuella trakasserier om beteendet är tillräckligt allvarligt. Att den sexuella uppmärksamheten inte är önskad skiljer sexuella trakasserier från beteenden som välkomnas och är ömsesidiga.”
Filmjölk japp, sexuella trakasserier. Faktiskt jävligt otrevligt när det händer (och nu är jag en snuskpelle av stora mått). Det hör helt enkelt inte hemma på en arbetsplats.
Det viktigaste kännetecknet för sexuella trakasserier måste väl ändå vara att de är... sexuella i sin natur? Vad som söks här är på sin höjd snarare när helt vanlig uppmärksamhet övergår i att vara så pass oönskad sådan att en lämplig etikett för dem är trakasseri.
Det tycker jag inte att något av det som anges i beskrivningen är. Varken sexuell i sin natur eller trakasserande; för det senare blir det löjligt att tala om att den upplevs som oönskad. Min chef trakasserar inte mig när han berättar något jag inte vill höra.
De två sakerna gör dock inte situationen mindre svår. För att inte sabba saker och ting hade jag tagit hennes hand när den klappar dig och flyttat på den bara. Inte sagt något. Samma vid massagen. Skicka ingen bekräftande social signal när hon tar på/ låter sig imponeras av din armar och ta eventuellt bort hennes hand då med.
Bedöma någons klädkod kan man göra ändå; låt henne få vara osmidig. Du är inte intresserad och det finns inga konstigheter med det. Man är inte otrogen ens mentalt bara för att man spelar med i en helt vanlig social situation med en annan människa som tror att läget är ett annat.
tänk omvänd situation, då hade hon dragit våldtäktslarmet ifall hon inte gillat dig
mvh
tänk omvänd situation, då hade hon dragit våldtäktslarmet ifall hon inte gillat dig
mvh
Mycket snack om det där, och nej, det tror jag nog inte.
mvh
Mycket snack om det där, och nej, det tror jag nog inte.
mvh
Måste väl ändå bero på personligheten hos kvinnan? Vissa gör nog det, medan andra inte gör det. Svårt att generalisera.
Måste väl ändå bero på personligheten hos kvinnan? Vissa gör nog det, medan andra inte gör det. Svårt att generalisera.
Det verkar vara jättelätt att generalisera om kvinnor och män i sådana här situationer för många, typ n1tro.
Edit: det jag menar är ja, det beror på reaktionen på den som utsätts, inte könet. Dessutom gör inte kraven på män som sexmaskiner det inte så lätt för dem att reagera om de blir utsatta. De ska ju vara ständiga påsättare.
Kan man säga att det i högre utsträckning är så att en kvinna skulle anmäla det, jämfört med en man?
Kan man säga att det i högre utsträckning är så att en kvinna skulle anmäla det, jämfört med en man?
Jag vet inte?
dessutom är hon från mellanöstern, så det kanske är någon kulturell grej?
Är jag den enda som tyckte detta var sjukt roligt på något sätt? :laugh:
Något som är roligt är att det antagligen skulle vara mycket mer "allvarligt" om det var ombytta roller, alltså om TS var en kvinna.
mvh
Nej verkligen inte. Kvinnor har det sannolikt mer eller mindre så här precis hela tiden av nästan alla män i som omgivning.
kettlebellGuden
2011-03-18, 15:20
Det är ju så här att känner du dig trakasserad eller får obehag av det så är det sexuella trakesserier.
ARMSTARK
2011-03-18, 15:20
Filmjölk, du är en väldigt fin människa, mycket bättre än de flesta män!
Jag vet vad jag hade gjort! :naughty:
Känner du att hennes beteende är oönskat så är det inte okej, i princip. Säg åt henne att du inte är intresserad, att du inte uppskattar påtvingad närhet och att du är upptagen. Fattar hon inte vinken prata med chefen. Hade det varit en man som hade betett sig så mot en kvinna hade det varit ramaskri, så stå på dig. Prova att prata med henne först, fattar hon inte vinken så gå vidare.
kettlebellGuden
2011-03-18, 15:22
Det du kan göra är ju att säga åt henne att sluta. Själv tycker jag det låter trevligt och normalt.
Om du känner dig kränkt, så är det ju trakasserier.
Om du vänder på steken, skulle du kunna göra motsvarande sak på henne, om din flickvän var bredvid, utan att det känns konstigt?
Om inte, så får du säga till. Tycker det låter som att du någonstans ändå gillar uppmärksamheten och därför inte säger till på skarpen.
Nej verkligen inte. Kvinnor har det sannolikt mer eller mindre så här precis hela tiden av nästan alla män i som omgivning.
+1
Alltid nån jävel!
eternallord
2011-03-18, 15:38
Sexuella trakasserier definierar jag som att man missbrukar sin position som medarbetare eller kanske framförallt överordnad för att göra närmande som är direkt olämpliga och i egenskap av sin position försätter den andre i en situation där det kan vara svårt att neka.
Som jag förstått situation är det inte något sånt här överhuvudtaget. Att ragga på någon är inte automatiskt sexuella trakasserier bara för att du inte gillar det och att det är på en arbetsplats.
Här låter det bara som att hon flörtar och du är för feg för att säga att du vill att det ska upphöra.
kettlebellGuden
2011-03-18, 15:58
Att ragga på någon är inte automatiskt sexuella trakasserier bara för att du inte gillar det och att det är på en arbetsplats.
Jo.
"Enligt lagens definition av sexuella trakasserier är det dock den utsatta personens subjektiva upplevelse som avgör om handlingen eller beteendet är kränkande. "
eternallord
2011-03-18, 16:02
Jo.
"Enligt lagens definition av sexuella trakasserier är det dock den utsatta personens subjektiva upplevelse som avgör om handlingen eller beteendet är kränkande."
Hade du läst hela mitt inlägg så inleder jag med "Sexuella trakasserier definierar jag som", det är alltså min synvinkel jag beskriver. Det hör definitivt till saken att jag anser att rådande lagstiftning är både förvirrande och inkonsekvent..
Jo.
Men ska man anmäla varje gång någon raggar på en? Det är väl bättre att säga ifrån. Om det däremot fortsätter och blir ohållbart kan man göra något åt saken. Jag har blivit raggad på av både kunder, äldre som yngre, budkillar, personal osv. Skulle man anmäla hela tiden är det ju ohållbart. Säg ifrån, säg att du tycker det är obehagligt. Slutar hon inte - ta det till en högre nivå.
kettlebellGuden
2011-03-18, 16:09
Hade du läst hela mitt inlägg så inleder jag med "Sexuella trakasserier definierar jag som", det är alltså min synvinkel jag beskriver. Det hör definitivt till saken att jag anser att rådande lagstiftning är både förvirrande och inkonsekvent..
Det var inte uppenbart för mig att dina två paragrafer hängde ihop. My bad. Jag tycker din definition är kass.
Men ska man anmäla varje gång någon raggar på en? Det är väl bättre att säga ifrån. Om det däremot fortsätter och blir ohållbart kan man göra något åt saken. Jag har blivit raggad på av både kunder, äldre som yngre, budkillar, personal osv. Skulle man anmäla hela tiden är det ju ohållbart. Säg ifrån, säg att du tycker det är obehagligt. Slutar hon inte - ta det till en högre nivå.
Om du tycker att säga ifrån känns obehagligt så är anmälan helt ok väg.
eternallord
2011-03-18, 16:11
Håller med helt.
Vafan? En anmälan istället för att säga ifrån? Vad är detta för trams?
Ett smidigare sätt:
1: Visa totalt ointresse (detta borde funka på de allra flesta)
2: Säg ifrån (detta borde funka på de allra flesta som inte 1 funkade på)
3: Anmäl (detta funkar förhoppningsvis på ALLA)
Sånt här kan ju vara en rätt knepig sits, säger du ifrån på fel sätt kommer den heliga vreden ifrån en försmådd kvinna fram...
Eller det kan iallafall leda till en jobbig situation på arbetsplatsen.
Säg till nästa gång: 'Jag vet att du inte menar något med det, men gör inte sådär'.
Självklart ska du säga till, men försöka formulera det så hon har en reträttväg eller hur man ska säga.
En del tycker säkert att du tar på dig en del av skulden som inte är din, men skit i det, så stor får man faktiskt vara ibland.
Det är trots allt ganska milt.
kaer: Håller med. För att undvika extrem awkwardness på arbetsplatsen är det bäst att försöka vifta bort det på ett diskret sätt. Jag är väldigt tveksam om alla som ger rådet att anmäla eller säga till på ett väldigt skarpt sätt verkligen skulle göra det själva.
Stefan J
2011-03-18, 16:38
På mitt jobb finns en ung dam som beter sig lite underligt mot mig. Jag gillar inte när folk rör i mig, jag gillar inte att krama människor eller röra vid folk i onödan så jag kanske är lite överkänslig.
Damen på jobbet vill ofta ha en "hejdåkram" en "hejkram" och kan ibland göra lite udda saker som att stryka mig längs armen när vi pratar, klappa mig på axeln eller klämma på mina armar.
Ibland kan hon dyka upp när jag sitter ner, och börja massera min nacke, eller säga att hon är stel i nacken och fråga efter en nackmassage (vilket jag inte ställer upp på). Hon kan ställa sig för nära, eller fråga lite opassande saker, "Får jag snygg röv i dom här byxorna?" "Är det här lagom urringning?" "Ser det här läppstiftet slampigt ut?" Eller säga knepiga kommentarer som "Du har snygga armar" "Gud vad söt du är ( :/ wth? kan man ens säga så till en fullvuxen man?) "
Jättetrevlig och söt tjej, men hennes beteende kan vara lite jobbigt, och det kan kännas lite obehagligt. Hon vet att jag är upptagen (skulle aldrig vara otrogen), och jag är inte säker på att hon skulle vara intresserad, om hon flirtar eller vad hon håller på med, eller om hon bara är sådan, dessutom är hon från mellanöstern, så det kanske är någon kulturell grej?
Vad skall jag göra åt situationen? Och räknas detta som sexuella trakasserier?
Jag tycker heller inte om fysisk kontakt med folk som inte står mig nära. Men jag säger ifrån. Det är bara att säga "du får ursäkta, men jag tycker inte om kramar eller att folk rör vid mig". De personer jag sagt åt har aldrig rört mig igen, men du får ta att folk kan bli stötta.
Ristretto
2011-03-18, 16:39
Nita henne.
svennebanan
2011-03-18, 16:41
Vafan? En anmälan istället för att säga ifrån? Vad är detta för trams?
Ett smidigare sätt:
1: Visa totalt ointresse (detta borde funka på de allra flesta)
2: Säg ifrån (detta borde funka på de allra flesta som inte 1 funkade på)
3: Anmäl (detta funkar förhoppningsvis på ALLA)
Haha... det skulle jag säga har motsatt effekt. Vissa(de flesta) kvinnor verkar livnära sig på uppmärksamhet och bekräftelse.
Haha... det skulle jag säga har motsatt effekt. Vissa(de flesta) kvinnor verkar livnära sig på uppmärksamhet och bekräftelse.
Och därför ska man inte ge dom uppmärksamhet och bekräftelse genom att vara ointresserad?
Önsketänkande! Sillmjölk sitter och dagdrömmer om sin sexdebut!!!
shadowfire
2011-03-18, 19:35
Det är på gränsen för hur sexuella man kan kalla handlingarna. Hon kan ju vara en fysisk person som tycker att du är gullig och vill vara snäll utan baktankar. ¨
Jag tycker att du ska säga till henne att du inte vill kramas eller ha massage och att det känns obekvämt för dig. Då drar du en tydlig gräns. Om hon senare överträder den kan du prata med din chef.
+1
trådlåst
svennebanan
2011-03-18, 19:42
Och därför ska man inte ge dom uppmärksamhet och bekräftelse genom att vara ointresserad?
Man släcker inte eld med bensin.
mangemani
2011-03-18, 20:03
vänd på steken.
om en kille skulle börja taffsa på en tjej,ställa sej nära,säga en massa kommentarer med sexuella böjelser och pikar etc etc,tror du tjejen(om hon inte var intresserad vilket du inte är i denna situation) skulle tycka det var ok?nej,det tror iaf inte jag..skulle hon se det som sexuella trakaserier?ja,det skulle jag nog tro.
så för att svara på din fråga,är du inte intresserad och hon håller på så där,ja,då är det sexuella trakaserier.
panzerpig
2011-03-18, 20:04
Jag tycker heller inte om fysisk kontakt med folk som inte står mig nära. Men jag säger ifrån. Det är bara att säga "du får ursäkta, men jag tycker inte om kramar eller att folk rör vid mig". De personer jag sagt åt har aldrig rört mig igen, men du får ta att folk kan bli stötta.
+1 Gillar heller inte när folk som inte står mig nära ska vara kramiga osv.
Jobbade med en tjej som var lite som Filmjölk beskriver.
Jag kunde sitta och jobba och plötsligt smög hon upp bakom och började massera min nacke "oj vad du är stel, du behöver massage!".
Jag sa ifrån att jag inte gillar massage och att jag inte gillar när folk tar på mig.
Ryktet spred sig tydligen för på en fest fick jag till och med frågan om det var okej att min fru tar på mig, hur kan vi ha ett samliv osv :)
Lika bra att vara övertydlig!
Säg ifrån alltså!
Man släcker inte eld med bensin.
Jag skriver: Var ointresserad
Du skriver: Kvinnor gillar uppmärksamhet/bekräftelse
Så, vad är det vi inte är överens om?
svennebanan
2011-03-18, 20:08
Jag skriver: Var ointresserad
Du skriver: Kvinnor gillar uppmärksamhet/bekräftelse
Så, vad är det vi inte är överens om?
Han är helt ointresserad.
I hennes huvud kommer tankar som, vad är det för fel på mig?, Varför är han inte intresserad? Alla andra killar är ju det. Jag skall nog få honom intresserad.
edit: Hon kramas ännu mer.
Så tror jag dom resonerar ungefär om man får hårddra det lite :)
Wille005
2011-03-18, 20:12
Sätt ner foten och markera ditt revir. Langa krabba om hon närmar sig din nacke, lär ut becepsflex om hon är där och tallar och var framförallt tydlig med att det inte ska kramas på kontoret, oavsett om det serveras semlor till fikan eller ej. Är man folkskygg och asexuell ska man tamejfan få vara det också.
Minimjölk
2011-03-18, 20:19
Måste fråga, har du berättat för din fru och vad tycker hon om det hela? Om du inte har berättat, varför? :)
Han är helt ointresserad.
I hennes huvud kommer tankar som, vad är det för fel på mig?, Varför är han inte intresserad? Alla andra killar är ju det. Jag skall nog få honom intresserad.
edit: Hon kramas ännu mer.
Så tror jag dom resonerar ungefär om man får hårddra det lite :)
Det gäller att vara TYDLIG med att man är ointresserad. Om man är lite blyg och inte riktigt vågar stå på sig, är det lätt att man skickar fel signaler som kan uppfattas som att man kanske spelar svårfångad, eller att man inte vågar visa sig intresserad.
Eftersom hon är från mellanöstern så dubbelkolla om hon har en hårtuss i svanken, om inte. GO FOR IT!
svennebanan
2011-03-18, 20:45
Det gäller att vara TYDLIG med att man är ointresserad. Om man är lite blyg och inte riktigt vågar stå på sig, är det lätt att man skickar fel signaler som kan uppfattas som att man kanske spelar svårfångad, eller att man inte vågar visa sig intresserad.
Hur är du tydlig? Säger inte att du har fel. Är bara nyfiken.
Doctor Snuggles
2011-03-18, 20:46
Only in sweden...
Landet där aspies trivs bäst. :D
von huff
2011-03-18, 20:47
Hur ofta händer det då?
Filmjölk:
Tjejen använder ett maktspråk för att trycka ner/kontrollera dej,
Det är jävligt fult gjort.
Hon kanske är på detta sättet, så jag tycker att du lugnt och sakligt ska berätta för henne hur du känner.
Det är du som sätter gränserna, och hon bör respektera detta.
Tycker du att det är jobbigt så säg åt henne att sluta. Bryr du dig inte nog kan du helt enkelt spela med.
Har personligen lite svårt att sätta namn på diverse övertramp som man tycker att en annan människa gör, gillar jag det inte säger jag helt enkelt till, vare sig det är en kille eller tjej som beter sig udda.
Problemet är inte hon, det är du, du knäböjer för sällan.
Var en man och KNÄBÖJ framför henne naken med en ros intryckt mellan skinkorna!
Om hon inte smälter då så är hon gay!
von huff
2011-03-18, 21:41
Är alla fjollor nuförtiden?Öppna truten och säg att du inte vill att hon rör dig:)Alternativ två är att du anmäler henne direkt...
Hur är du tydlig? Säger inte att du har fel. Är bara nyfiken.
Det är ju olika beroende på situationen, men det handlar om att vara tydlig och säker i sitt kroppsspråk. Undvik att 'skratta med' när hon säger något opassande som du inte gillar, bara för att vara "snäll" tex.
troll troll troll
http://3.bp.blogspot.com/-_mM_GEeFqpU/TVVVZoGFFhI/AAAAAAAABUo/njPihGQ4-Q4/s400/troll_face.png
Krogbyggaren
2011-03-18, 23:50
Var du seriös när du la upp tråden?
Ristretto
2011-03-19, 00:13
Är hon snyggare än din nuvarande flickvän?
Stefan J
2011-03-19, 01:16
Hur ofta händer det då?
Lite då och då tycker jag. Det finns ju irriterande många som exempelvis lägger en hand på en axel när de ska prata osv, av båda könen. Sen jobbar jag i vården också, det kanske är vanligare med fysisk kontakt där än i ett kontorslandskap :)
..CLENCHING THE FIST OF DISSENT!:hbang::hbang::hbang:
StampChamp
2011-03-19, 03:32
Äsch, fysisk kontakt mår man bara bra av, det är bra för kroppen. Varför gillar du inte sånt? Annars är det väl bara säga ifrån som på I rymden finns inga känslor om du inte vågar säga ifrån (om du sett den)
Jag har asperger, jag gillar inte när folk rör vid mig. Det kanske kan få henne att förstå?
Nothing says I love you quite like fisting!
Jusup skakar på huvudet och frågar sig själv vad problemet är? Det verkar som Filmjölk känner sig äcklad av situationen och inte tänder på tjejen. Annars hade väl aldrig denna tråd skapats?
Ja vi har sett att du kan prata om dig själv i tredje person, grymt roligt nu.. not
Ja vi har sett att du kan prata om dig själv i tredje person, grymt roligt nu.. not
Inte Jusup som skriver.
Jusup dikterar, Manuel skriver.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.