handdator

Visa fullständig version : Arbetslösheten vs. "övertidberget"

ARMSTARK
2011-03-18, 09:05
Läste just att svenskarna jobbade 5 miljoner övertidstimmar vilket skulle motsvara 125000 heltidsjobb! Bara jag som tycker att det här är rätt märkligt?

Visst, varenda timme går inte att omvandla till ett nytt jobb men...

thunder
2011-03-18, 09:10
Gör det enklare och billigare att anställa och även att starta företag skulle det bli bättre.

Prankie
2011-03-18, 09:12
Övertid är mer flexibelt med person man vet med kompetens, går snabbt skära ner timmar när man behöver det. Anställer man en ny person är det svårt att bli av med.

shut teh face
2011-03-18, 09:35
Kan ju ta exemplet där jag arbetar. På it-avdelningen...

Vi behöver folk, jävligt kritiskt, folk jobbar mycket övertid. Det har varit klart med nya anställningar, bara papper som ska skrivas under. Istället kommer då direktiv från ledningen att man ska spara pengar; anställningsstopp. Detta på ett företag som gör vinst på cirka 5 miljarder per år.

Ok, men vi behöver fortfarande folk. De sektionerna som har ett enormt behov har anställt konsulter på heltid (på timpenning). Och det är helt okej enligt "direktiven". Idioter till ledning, de får ju se nu att konsulterna kostar 20ggr mer per år än en anställning. Visst kan man bli av med dem lätt också, men ändå.

Adama
2011-03-18, 09:40
Mmm att ta in konsulter är rejält poppis bland företagen numera. På alla arbetsplatser jag varit hittils så har det funnits gott om konsulter som är att betrakta som heltidsanställda. De sitter på evighetsuppdrag. Byter sida och blir konsult jag med nästa månad.

Nitrometan
2011-03-18, 10:00
Fejjan - tyvärr resonerar många företag så. Egen personal ses som en stor kostnad, men det går bra att hyra in konsulter.

grondahl
2011-03-18, 10:02
Dessutom är det relativt vanligt med bortförhandlad övertid även rätt lågt ner i hierarkin. Då blir övertidsarbete ännu billigare.

jakke
2011-03-18, 10:40
En "misslyckad" anställning kostar inte bara lön för den anställda. Tänk på alla extra timmar som övriga organisation tvingas till.

de_dave
2011-03-18, 12:51
Inhyrd personal har ju många fördelar gentemot anställd personal (för arbetsgivaren). Arbetsgivaren slipper mycket administration som omgärdar anställda, man slipper rekrytera, det är lättare att byta arbetskraft osv. Tycker också att det är naturligt att en lågkonjunktur får en effekt i form av rädsla för att anställa.

Sen tycker jag ofta att man kan ifrågasätta om inte många konsulter ska ses som anställda då de arbetar 90-100 % åt samma klient....

PixelMiner
2011-03-18, 21:16
Ännu mer intressant blir det när det på vissa arbetsplatser finns FLER konsulter än anställda...

salmiak
2011-03-18, 21:19
Utbilda fler personer inom arbetet som det är brist på.
Som läkarstuderande känns det sjukt bra att kunna jobba ihop lånet man jobbar upp, men sjukt trist att vara tvungen att pitcha in på diverse storhelger under en tid framöver!

eternallord
2011-03-18, 21:22
Gör det enklare och billigare att anställa och även att starta företag skulle det bli bättre.

Plusett.