Visa fullständig version : Gymråttor får finnar!
Superhuman
2011-03-18, 00:47
Okej, lite konstig fråga kanske... Men jag har lagt märke till att gymråttor (enl egen def de som alltid är på gymmet när jag är på gymmet) har knottriga axlar. Inte alls typ acne-finnar men knotter-finnar. Och nu har jag efter 1.5 månaders frekvent gymträning också fått det här. Bara på baksida axlar.
Tro mig, jag skrubbar och pillar och sköter blabla men än har det inte försvunnit. Nu har jag en teori! När man drar på sig en snygg tanktop, boxarlinne, wifebeater m.m. och inte pallar ta med handduk så ligger man mot samma sketna plast som hundratals andra redan svettats mot och så blir man helt plötsligt medlem i en bakterie-utbytar-krets, vilket irriterar huden och orsakar finnar. Vad tror ni? Har ni också märkt av samma fenomen eller är jag ute och cyklar och det är steroider i vattnet på mitt gym, motsvarande?
Spekulationer tas tacksamt upp för diskussion!
Hur gammal är du? :)
Edit: Såg nu att du är 23. Ja det verkar ju märkligt.
Mja säkert är det en bakteriekultur som heter duga, jag har tränat på riktigt skitiga gym genom åren men jag har åtminstone inte fått de "biverkningar" du uppger.
Kanske är nå slags hudsjukdom?
StampChamp
2011-03-18, 02:11
Jag har inte en enda finne på kroppen och tränar i princip varje dag. Det är nog genetiskt, vissa får mer än andra.
Gabriel Forslund
2011-03-18, 03:04
Kul att du klagar. En annan får all acne i ansiktet. Jätte kul
Du har kanske, som jag, fått http://huden.nu/dermatologen/keratosis-pilaris-/
Jag har haft detta i flera år, endast på överarmarna. Ibland är det värre, ibland nästan helt bra. Jobbigt ja, men däremot har ja i princip aldrig haft någon finne lr liknande i ansiktet.
Kan även vara någon slags infektion du fått i huden pga alla äckliga bänkar och stänger du lägger mot din nakna hud. De skulle inte vara omöjligt.
Keratosis Pilaris (KP) is a very common skin condition often referred to as "chicken skin". If you have keratosis pilaris, you are not alone. Worldwide, keratosis pilaris affects an estimated 40 to 50% of the adult population and approximately 50 to 80% of all adolescents. Varying in degree, cases of KP can range from minimal to severe.
Most people with keratosis pilaris don't know they have it. While KP resembles goosebumps, it is characterized by the appearance of small, rough bumps on the skin. Primarily, it appears on the back and outer sides of the upper arms, but can also occur on thighs and buttocks or any body part except palms or soles. (Often confused with acne.)
Keratosis pilaris is unsightly but completely harmless. KP tends to be worse during the winter months or other times of low humidity when the skin dries out. It may also occur and/or worsen among pregnant women or show up after childbirth.
ARMSTARK
2011-03-18, 06:48
På mitt gym torkar de av alla bänkar och maskiner flera gånger om dan och jag tycker att det känns rätt fräsht. Vissa gym gör det aldrig och då är nog bänkarna riktiga bakteriehärdar.
Sheogorath
2011-03-18, 07:02
Jag lägger mitt kort på naturligt förändrade hormonnivåer i.o.m. träning + mycket svettningar + kaloriöverskott för att bygga muckler.
von huff
2011-03-18, 08:24
Styrketräning kan ge finnar, vet ej direkta orsaken men Sheos teori kan stämma.Svettiga bänka hjälper ju inte heller direkt
Jag lägger mitt kort på naturligt förändrade hormonnivåer i.o.m. träning + mycket svettningar + kaloriöverskott för att bygga muckler.
+1!
Min styrketräning denna säsong har varit sporadisk på grund av skador, träningar, matcher, osv. och för första gången sen 16 års ålder (då jag började styrketräna, är 25 nu) har jag extremt lite finnar både i ansiktet och på ryggen/axlarna.
Får dock se om min hypotes håller, säsongen är slut på 3 veckor och då jävlar ska det lyftas!!*flex*
Bara jag som förväntade mig en väldigt udda forskningsrapport när jag såg rubriken? :D
Sheogorath
2011-03-18, 08:58
Bara jag som förväntade mig en väldigt udda forskningsrapport när jag såg rubriken? :D
Nej. :D
Sluta träna med bar överkropp.
Usch för att lägga sig på en svettig bänk i tanktop
Kör med tröja/handduk etc
Precis som Angel har jag fått KP. Brukar bli värst när jag tränar som mest och på vinterhalvåret. Har sett många nybörjare råkat ut för det när de väl satt igång och tränat hårt.
Superhuman
2011-03-18, 11:50
Men bar överkropp är ju halva nöjet :)!
Ja det blir till att klä på mig lite då, mitt gym är verkligen inte det fräschaste eller mest ordningssamma, tyvärr! Jag kör en kompriss med avtagbar hoodie. Om inte jag får se mina biceps jobba blir jag ledsen! Era förklaringar med hormonförändringar etc låter vettiga. Får hoppas att det går över, jag har inte haft problem med finnar innan.
Angel - min syster har PK, jag trodde först det var det men det stannade vid "finnarna".
Superhuman
2011-03-18, 11:50
*kompromiss
Du har kanske, som jag, fått http://huden.nu/dermatologen/keratosis-pilaris-/
Jag har haft detta i flera år, endast på överarmarna. Ibland är det värre, ibland nästan helt bra. Jobbigt ja, men däremot har ja i princip aldrig haft någon finne lr liknande i ansiktet.
Kan även vara någon slags infektion du fått i huden pga alla äckliga bänkar och stänger du lägger mot din nakna hud. De skulle inte vara omöjligt.
Lider av samma problem. Får sällan finnar i ansiktet heller, och det är enbart på överarmarna/axlarna. Var som värst när jag var 15-17 men då hjälpte det att sola för mig iaf. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.