handdator

Visa fullständig version : Vad tycker ni om mitt tränings-schema?

Lindrian
2011-03-17, 09:56
Hejsan!

Sett en del sådana här trådar och tyckte det verkade intressant med lite feedback.

Det finns (enligt mig) inte några större problem med mitt schema just nu (experimenterar lite), men jag är heller inte den mest kunniga inom området så jag tar gärna och lär mig lite nytt. Kanske i vilken ordning övningarna bäst utförs eller om det finns bättre alternativ osv (även om det är mycket personligt).

Måndagar: Rygg + mage
Jag vill köra ryggen först då jag vill att mina biceps ska återhämta sig tills på fredagen samt inte trötta ut triceps i onödan (med axelpressar och liknande) inför onsdagspasset.
Onsdag: Bröst + triceps
Har satt dessa musklerna på samma dag då jag tycker det funkar bra ihop. Är ofta väldigt trött i triceps efter tunga pressar så det blir inte mer än 2-3 övningar för triceps efteråt.
Fredag: Biceps + Axlar
Jag var "tvungen" att klämma in biceps någonstans, så det fick bli här. Kör endast 2 övningar här.
Lördag/Söndag: Ben
Slutligen ben som jag då oftast kör på helgerna. Har inte delat upp benet eller liknande utan kör hela kalaset på en gång p.g.a tidsbrist.

Okej, nu till övningarna. Jag har radat upp alla i kronologisk ordning.

Rygg & mage
1. Marklyft 3 set, minst 6 reps.
2. Latsdrag brett 3-4 set, minst 6 reps. Avslutar varje set med ett "burn set". Dvs, lägger på en lätt vikt (körde jag på 70 blir det drygt 40-45) för att ta ut muskeln ordentligt och så det bränner till ordentligt. Kanske inte gör så mycket men det känns bra!
3. Latsdrag smalt 3-4 set, minst 6 reps. Kör även ett burn set här.
4. Pullover med hantel 3 set, drygt 8+ reps.
5. Sittande rodd 3 set, 6-8 reps minst.
6. Shrugs med stång 3 set.
7. Mage. Ett superset jag kör där jag börjar med crunches, övergår sedan i "crunches åt sidan" (vet ej vad det heter) för att sedan avsluta med att stå planka med armbågen i för respektive sida. Jag kör detta 3-4 set.

Bröst & triceps
1. Bänkpress 3-4 set, minst 6 reps
2. Smått lutande hantelpress 3 set, minst 6 reps
3. Cable crossover 3 set
4. Flyes på plan bänk 3 set
5. Dips 3 set
6. Liggande tricepsextension bakom huvudet 3 set

Axlar & biceps
1. Bicepscurl med hantlar 3 set, minst 8 reps
2. Scottcurl 3 set, minst 6 reps
3. Axelpress med hantlar alt. militärpress 3-4 set, minst 6 reps
4. Cable cross för framsida axlar 3 set
5. Side lateral raise 3-4 set, minst 8 reps
6. Cable cross delt raise 3 set, minst 6 reps
7. Reverse dumbbell flyes 3 set, minst 6 reps
8. Rotator cuff 3 set, lätta vikter. Endast för att stärka.

Ben
1. Knäböj 4 set, minst 6 reps
2. Lårcurl 4 set, minst 8 reps
3. Benspark 4 set, minst 6 reps
4. Vadpress 3-4 set

OBS!
Jag kör alltid minst x antal reps, klarar jag mer så är det till failure som gäller. Alltså minst 6 reps betyder att jag kör till failure fast vill ha en vikt så jag iaf når 6 reps. Då jag har en passare kör jag väldigt ofta negativa reps när jag inte orkar lyfta mer själv. T.ex, när jag inte längre orkar lyfta axeln med vikten så lyfter min kamrat upp den och jag håller emot så gått jag kan tills jag är helt död.

Det var allt för mig. Säg till om något ser helt tokigt ut eller om några övningar inte är att rekommendera osv. Vissa övningar här är nya (har inte kört dem så mycket tidigare) så detta schema är fortfarande i ett tidigare stadie. Jag håller på och experimenterar lite.

Tack på förhand.

Madrock
2011-03-17, 11:08
På ben hade jag kört mer knäböj (squats). Riktigt bra övning faktiskt :)

Lindrian
2011-03-17, 13:27
På ben hade jag kört mer knäböj (squats). Riktigt bra övning faktiskt :)
Aha, du menar då fler set alltså? Räcker en 5-6?

mikaelj
2011-03-17, 13:53
Hejsan!

Sett en del sådana här trådar och tyckte det verkade intressant med lite feedback.

Det finns (enligt mig) inte några större problem med mitt schema just nu (experimenterar lite), men jag är heller inte den mest kunniga inom området så jag tar gärna och lär mig lite nytt. Kanske i vilken ordning övningarna bäst utförs eller om det finns bättre alternativ osv (även om det är mycket personligt).

Vad är dina mål?

Lindrian
2011-03-17, 13:58
Vad är dina mål?
Vill öka i styrka och muskelmassa. Ligger för tillfället på ynka 71-72kg (med lite kroppsfett). Vill komma upp till 80kg iaf. Förväntar mig inte att bli superstark på några dagar. Har tränat i drygt 1.5 år.

mikaelj
2011-03-17, 14:03
Vill öka i styrka och muskelmassa. Ligger för tillfället på ynka 71-72kg (med lite kroppsfett). Vill komma upp till 80kg iaf. Förväntar mig inte att bli superstark på några dagar. Har tränat i drygt 1.5 år.

Vad tar du i knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress?

osk
2011-03-17, 14:22
En invändning iaf jag har är att du tränar ben bara en gång i veckan. Samtidigt så träffar du både främre delta, triceps och biceps ett antal gånger på samma tid (jag räknar både när du tränar dem indirekt såväl som direkt). Sett per antal set, storleken på respektive muskel och given tid för återhämtning så tycker jag det känns något obalanserat.

Du kör mycket till failure och med negativa. Känner du att du hinner återhämta dig tillräckligt i respektive muskelgrupp?

Lindrian
2011-03-17, 14:46
Vad tar du i knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress?Jag har aldrig maxat några övningar så detta är de vikter jag tränar på för tillfället:
Bänkpress: 70kg
Militärpress: 40kg
Marklyft: 80kg
Knäböj: 70kg

Notera att jag nyss börjat med marklyft, bänkpress & knäböj igen. Vilade från marklyft & knäböj en längre period då jag inte var bekväm med att utföra dem. Istället för bänkpress har jag kört hantelpress ett tag. Marklyft började jag med förra veckan, knäböj drygt 3 veckor sedan. Bänkpress körde jag för första gången på länge igår, och då blev det 70kg.

Lindrian
2011-03-17, 14:50
En invändning iaf jag har är att du tränar ben bara en gång i veckan. Samtidigt så träffar du både främre delta, triceps och biceps ett antal gånger på samma tid (jag räknar både när du tränar dem indirekt såväl som direkt). Sett per antal set, storleken på respektive muskel och given tid för återhämtning så tycker jag det känns något obalanserat.

Du kör mycket till failure och med negativa. Känner du att du hinner återhämta dig tillräckligt i respektive muskelgrupp?

Du kan nog ha rätt. Är ofta väldigt trött i axlarna på bröstpasset. Har du några tips på hur jag kan lägga om det?

Ja det tror jag. När jag kör till failure på de 2 första seten så brukar det inte vara några problem. De övriga setten blir ofta väldigt tungt men det tar ordentligt. Tycker du jag ska köra ett fast antal reps på ett par set och sedan köra till failure på det sista istället? Och ev. lägga till negativa reps endast på de sista settet?

mikaelj
2011-03-17, 14:52
Varför negative reps alls? Du behöver inte det för att utvecklas på den nivån du är nu.

Lindrian
2011-03-17, 14:59
Varför negative reps alls? Du behöver inte det för att utvecklas på den nivån du är nu.

Är medveten om att jag inte är den största killen på gymmet men har fått höra att negativa reps ska vara bra och tänkte att det skadar väl inte. Har man lite extra kraft kvar så är det väl lika bra att ta ut sig helt? Eller tänker jag fel?

mikaelj
2011-03-17, 15:00
Är medveten om att jag inte är den största killen på gymmet men har fått höra att negativa reps ska vara bra och tänkte att det skadar väl inte. Har man lite extra kraft kvar så är det väl lika bra att ta ut sig helt? Eller tänker jag fel?

Njae. Du får ha en bra plan för att det där skall ge mer än det smakar.

Har du knåpat ihop träningsprogrammet själv?

Lindrian
2011-03-17, 15:02
Njae. Du får ha en bra plan för att det där skall ge mer än det smakar.

Har du knåpat ihop träningsprogrammet själv?

Okej då förstår jag.

Ja det har jag, antar att det märks :P? Jag har utgått från diverse tips jag snappat upp på nätet och på gymmet.

mikaelj
2011-03-17, 15:07
Jag föredrar minimalistisk träning med färre övningar. Du har väldigt många övningar som överlappar. Ta i ordentligt i flerledsövningar där du faktiskt kan ta i ordentligt.

Jämför med Stronglifts: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Lindrian
2011-03-17, 15:15
Jag föredrar minimalistisk träning med färre övningar. Du har väldigt många övningar som överlappar. Ta i ordentligt i flerledsövningar där du faktiskt kan ta i ordentligt.

Jämför med Stronglifts: http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Okej, vad är din rekommendation? Färre övningar och köra 5x5? Ska jag följa schemat du länkade till eller kan du hjälpa mig knacka ihop ett nytt?

mikaelj
2011-03-17, 15:17
Okej, vad är din rekommendation? Färre övningar och köra 5x5? Ska jag följa schemat du länkade till eller kan du hjälpa mig knacka ihop ett nytt?

Om du är nöjd med ditt nuvarande schema skall du fortsätta med det. Om du inte är det kan du prova Stronglifts 5x5 i några veckor.

Lindrian
2011-03-17, 15:22
Om du är nöjd med ditt nuvarande schema skall du fortsätta med det. Om du inte är det kan du prova Stronglifts 5x5 i några veckor.

Ja alltså det funkar men om det går att optimera vidare så gör jag gärna det. Lägger om eller tar bort övningar osv.

mikaelj
2011-03-17, 15:25
Med den uppdelningen du har nu dröjer det lång tid mellan passen då du utför vettiga övningar, som knäböj.

Lindrian
2011-03-17, 15:29
Med den uppdelningen du har nu dröjer det lång tid mellan passen då du utför vettiga övningar, som knäböj.
Ja det dröjer ju en vecka mellan respektive övning. Många säger att man "högst" ska träna en muskel var 5:e dag eller något åt det hållet?

Stronglift-programmet har bara en övning per muskelgrupp, eller hur man ska säga det. Räcker det? 3 övningar per gympass med 5 set respektive.

Om detta nu är så pass bra som hemsidan påstår, hur kommer det sig att det inte alls är vanligt? Jag har iaf inte stött på det tidigare och aldrig hört någon nämna det.

mikaelj
2011-03-17, 15:34
Ja det dröjer ju en vecka mellan respektive övning. Många säger att man "högst" ska träna en muskel var 5:e dag eller något åt det hållet?

Det är en sanning med väldigt stor modifikation. Så stor att den inte säger någonting alls, egentligen.

Stronglift-programmet har bara en övning per muskelgrupp, eller hur man ska säga det.

Nej, det är fel sätt att se på styrketräning för de allra flesta, inklusive dig. Du utför rörelser som rekryterar en rad olika muskler. Om min hastiga förklaring inte var övertygande (förståeligt) ber jag dig berätta vilken muskelgrupp marklyft är till för.

Räcker det? 3 övningar per gympass med 5 set respektive.

Javisst. Öka 2,5 kg varje gång du utför övningen.

Om detta nu är så pass bra som hemsidan påstår, hur kommer det sig att det inte alls är vanligt? Jag har iaf inte stött på det tidigare och aldrig hört någon nämna det.

Det är det. Men folk får för sig att köra sina sjuttioelvasplittar med tio olika varianter av curl, där de aldrig kommer hantera några direkta vikter som gör dig i. stark, ii. stor.

osk
2011-03-17, 15:40
Stronglift-programmet har bara en övning per muskelgrupp, eller hur man ska säga det. Räcker det? 3 övningar per gympass med 5 set respektive.

Betänk att 3-4 set med minst 6 repetitioner bicepscurls kan ge lite bränn i biceps, medan 5RM squats iaf kan göra mig helt yr, efter första setet! Övningar där du aktiverar stora delar (majoriteten?) av alla dina muskler. Gå till gymmet och prova. Se om det "räcker". :whipped:

Lindrian
2011-03-17, 15:40
Det är en sanning med väldigt stor modifikation. Så stor att den inte säger någonting alls, egentligen.

Nej, det är fel sätt att se på styrketräning för de allra flesta, inklusive dig. Du utför rörelser som rekryterar en rad olika muskler. Om min hastiga förklaring inte var övertygande (förståeligt) ber jag dig berätta vilken muskelgrupp marklyft är till för.

Javisst. Öka 2,5 kg varje gång du utför övningen.

Det är det. Men folk får för sig att köra sina sjuttioelvasplittar med tio olika varianter av curl, där de aldrig kommer hantera några direkta vikter som gör dig i. stark, ii. stor.Okej. Känner mig relativt övertygad här. Tror faktiskt jag ska prova på detta från och med nästa vecka.

Skulle vilja påstå att marklyft främst är för att träna korsryggen (nedre delen av ryggen iaf) men det är förmodligen inte heller hela sanningen då man trots allt lyfter en vikt från marken vilket innebär att man aktiverar en sjuhelvetes massa muskler.

Något jag är lite fundersam över är lats. Jag har lagt relativt mycket krut på de övningarna då jag vill att dem ska växa. Ser dock ingen direkt latsövning i stronglift-programmet. Enda övningen som jag direkt ser tränar lats i viss mån är barbell rows. Men du tror som sagt att dessa basövningar räcker för att träna allt som dessa "mindre övningar" gör?

mikaelj
2011-03-17, 15:42
Du kan lägga till räckhävningar ("chins") med extravikt, växla mellan pronerat och supinerat grepp. Vet inte om det behövs dock.