handdator

Visa fullständig version : Marklyft - konstruktiv kritik, tack!

Paperweight
2011-03-17, 00:18
Godkväll kolo.

Jag har under min träningstid inte kört marklyft särskilt mycket, kört det några veckor sen struntat i det osvosv. Jag har inte haft någon som visat mig hur jag skall göra eller som kunnat ge mig kritik. Har flertalet gånger känt lite värk i korsryggen några timmar efter passet, om det beror på en uttröttad muskel eller bristande teknik vet jag dock inte.

Jag har kollat på lite filmer på youtube som verkat vettiga tex: Mark Rippetoe: Deadlift set-up.

Jag hoppas någon här kan komma med lite kritik. Vad gör jag bra? Vad gör jag mindre bra och borde ändra på?

Första klippet är ett set på 70 kg.
TaI47AyvhhM

Andra klippet är ett set på 120 kg.
_EyHR_3bMA0

MrMuggelSnuggel
2011-03-17, 00:29
Tittade lite snabbt på 120 kg's klippet (70kg är lite för låg vikt för att man ska kunna säga så mycket) och tyckte det såg ut som att du låser knäna lite tidigt. Ska dock lämna den här åt skaran som har mer marklyfts-erfarenhet än mig så vänta in andra svar också.

Paperweight
2011-03-17, 00:33
Tittade lite snabbt på 120 kg's klippet (70kg är lite för låg vikt för att man ska kunna säga så mycket) och tyckte det såg ut som att du låser knäna lite tidigt. Ska dock lämna den här åt skaran som har mer marklyfts-erfarenhet än mig så vänta in andra svar också.

Anledningen till att jag la ut filmen på 70kg var bara för att ni skulle få se hur min teknik ser ut i grund och botten. Tekniken blir ju lidande mer o mer ju högre vikt man hänger på stången.

Tycker dock att mina lyft på 70 kg är ganska lika dem på 120 kg.

Hur menar du med låser knäna lite tidigt? Förklara :)

Arf Pingvin
2011-03-17, 09:23
Tycker att du har en liten rundning kvar i ryggen innan du drar igång. Kan vara det som ställer till det. Testa spänn upp dig och applicera båltryck när du står upp, sen går du ner till stången. Såhär: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3002639&postcount=12 (skrev axelbrett av bara farten där, menar bara stå normalt kanske höftbrett)

Victuhh
2011-03-17, 09:27
Själv tycker jag han jobbar lite mycket men knäna, böjer lite för mycket, det är viktigt att du står rätt så du känner spänst i undre lår men jag är absolut ingen expert, jag tänkte lägga ut film själv på mitt utförande och få kritik jag med :)

Pjotor
2011-03-17, 09:33
Tittade bara på 120-kilossetet. Första och andra repetitionen är bra. I tredje repetitionen så låser du knäna en aning för tidigt. Åtgärden är att sträva uppåt ännu mer med bröst och axlar.

Med tanke på hur snabbt du lyfter så finns det marginaler för högre vikter.

TurningTorso
2011-03-17, 09:38
Tycker att du har en liten rundning kvar i ryggen innan du drar igång. Kan vara det som ställer till det. Testa spänn upp dig och applicera båltryck när du står upp, sen går du ner till stången. Såhär: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3002639&postcount=12 (skrev axelbrett av bara farten där, menar bara stå normalt kanske höftbrett)

Hade samma problem med rundning. Jag var för stel helt enkelt. Jag fick börja med kronlyft och upphöjda marklyft innan jag kom ner till rätt höjd. Men det var lättare att hitta en bra kurvatur i ländryggen då.

siimon89
2011-03-17, 09:38
Du måste avsluta lyftet, du låser inte vikten i toppläget. Avsluta lyftet genom att pressa ihop skinkorna för fulla muggar tills den är låst.

StarkaUlf
2011-03-17, 10:33
Du måste avsluta lyftet, du låser inte vikten i toppläget. Avsluta lyftet genom att pressa ihop skinkorna för fulla muggar tills den är låst.

+1

Nu är jag ingen expert, men jag tycker du tappar ryggen helt när du släpper ner vikten. Vet inte om det är något jätteviktigt, men det kanske någon mer kvalificerad kan påpeka isf :)

Pjotor
2011-03-17, 11:16
Nu är jag ingen expert, men jag tycker du tappar ryggen helt när du släpper ner vikten. Vet inte om det är något jätteviktigt, men det kanske någon mer kvalificerad kan påpeka isf :)

Så länge man har kontroll och golvet och utrustningen tål det så går det bra.

Vanish
2011-03-17, 11:16
Med risk att bli dumförklarad. Varför upp och "vila"/ta ny luft mellan varje rep? Är det inriktning åt SL-hållet eller kör alla såhär? Har nämligen aldrig sett det på gymmet. Gör inte heller det själv.

Paperweight
2011-03-17, 12:35

Det är den lilla rundningen som gör mig lite bekymmrad. Hade vart nice o fixa till det så ryggen är rak genom hela lyftet.

Redan när jag börjar dra är ju ryggen liite rundad.

Bålen o trycket försöker jag tänka på :)

Paperweight
2011-03-17, 12:37
Själv tycker jag han jobbar lite mycket men knäna, böjer lite för mycket, det är viktigt att du står rätt så du känner spänst i undre lår men jag är absolut ingen expert, jag tänkte lägga ut film själv på mitt utförande och få kritik jag med :)

Men böjer jag ingenting på benen kommer min rygg vara banan ju? :)

Paperweight
2011-03-17, 12:38
+1

Ryggen på vägen är ingen fara. Jag håller inte emot någonting där, bara släpper stången :)

<Mike>
2011-03-17, 12:44
Jag kan ge dig tips baserade på min egen erfarenhet. Om något låter mysko kan väl någon säga till.

* När du böjer dig ner för att ta tag i stången kröker du ryggen väldigt mycket och åtgärdar inte detta förrän innan du ska lyfta. Detta gör i ditt fall att du inte riktigt får ländryggen så rak som du kanske borde när du lyfter, plus att utförandet varierar då förberedelsen varierar. Vad du borde göra är att gå ner på samma sätt som du lyfter upp stången, dvs med rak rygg, så att du hamnar i rätt position på en gång. Det är lättare att ha rak rygg då än att justera det när du väl är nere vid stången.
Om du tar ett djupt andetag innan du böjer dig ner mot stången, och samtidigt håller ryggen rak, får du också en spänning i kroppen som kan underlätta lyftet.
Man blir också tröttare i ländryggen, och ryggen iöht, om man kröker den en massa mellan varje set. Testa själv och se.

(Jag vet att många lyftare inte rätar ut ryggen förrän precis innan de ska lyfta och kröker ryggen mellan repetitionerna, men enligt min erfarenhet bidrar ovannämnda tips till ett bättre utförande.)

*Som sagt, när du sänker vikten kröker du ryggen; du ska ha ryggen rak även i det läget. Det ska se ut ungefär som när du spelar lyftet baklänges.

*Sträck ut i det övre läget. Som det är nu står du lite framåtlutad.

*Följande tips är lite personligt, men undvik att stampa runt på marken mellan repetitionerna, och undvik gärna också att resa dig mellan varje set. Jag vet att många gör det, men i mitt fall blir man bara mer yr (speciellt vid tyngre vikter) och så blir det jobbigare för psyket, plus att man inte orkar lika många repetitioner.
Med det sagt menar jag inte att du ska studsa, men du behöver inte släppa taget som stången heller.

Sammanfattat:
Böj dig ner till stången med rak rygg och ta ett djupt andetag innan för att få spänning i kroppen > Lyft och tänk på att spänna bålen så ländryggen inte kröks under lyftet > Sega inte ner vikten på nervägen, men ha kontroll och behåll rak ländrygg så att du hamnar i exakt rätt position när vikten åter ligger på marken > res dig inte upp och stampa inte runt utan ta ett nytt andetag och lyft igen med samma utförande > repeat.

Om ryggen kröks så måste du jobba upp styrkan och utförandet. Viktkåthet kan leda till skador du kommer ångra, men noggrannhet leder till en stark rygg.

Filma gärna och lägg upp igen när tekniken är förbättrad :)

Fajerfajtern
2011-03-17, 12:47
Bra lyft utom avslutet tycker jag. Jag är heller ingen expert men avslutar själv alltid med att stå rak och skjuta fram höften.

hurril
2011-03-17, 14:24
Jag ser bara en detalj och det är att du inte låser ut vikten helt. I övrigt behövs bara mer övning. Möjligheten att se brister på film är lite begränsad så klart.

Paperweight
2011-03-17, 19:01
Jag kan ge dig tips baserade på min egen erfarenhet. Om något låter mysko kan väl någon säga till.

* När du böjer dig ner för att ta tag i stången kröker du ryggen väldigt mycket och åtgärdar inte detta förrän innan du ska lyfta. Detta gör i ditt fall att du inte riktigt får ländryggen så rak som du kanske borde när du lyfter, plus att utförandet varierar då förberedelsen varierar. Vad du borde göra är att gå ner på samma sätt som du lyfter upp stången, dvs med rak rygg, så att du hamnar i rätt position på en gång. Det är lättare att ha rak rygg då än att justera det när du väl är nere vid stången.
Om du tar ett djupt andetag innan du böjer dig ner mot stången, och samtidigt håller ryggen rak, får du också en spänning i kroppen som kan underlätta lyftet.
Man blir också tröttare i ländryggen, och ryggen iöht, om man kröker den en massa mellan varje set. Testa själv och se.

(Jag vet att många lyftare inte rätar ut ryggen förrän precis innan de ska lyfta och kröker ryggen mellan repetitionerna, men enligt min erfarenhet bidrar ovannämnda tips till ett bättre utförande.)

*Som sagt, när du sänker vikten kröker du ryggen; du ska ha ryggen rak även i det läget. Det ska se ut ungefär som när du spelar lyftet baklänges.

*Sträck ut i det övre läget. Som det är nu står du lite framåtlutad.

*Följande tips är lite personligt, men undvik att stampa runt på marken mellan repetitionerna, och undvik gärna också att resa dig mellan varje set. Jag vet att många gör det, men i mitt fall blir man bara mer yr (speciellt vid tyngre vikter) och så blir det jobbigare för psyket, plus att man inte orkar lika många repetitioner.
Med det sagt menar jag inte att du ska studsa, men du behöver inte släppa taget som stången heller.

Sammanfattat:
Böj dig ner till stången med rak rygg och ta ett djupt andetag innan för att få spänning i kroppen > Lyft och tänk på att spänna bålen så ländryggen inte kröks under lyftet > Sega inte ner vikten på nervägen, men ha kontroll och behåll rak ländrygg så att du hamnar i exakt rätt position när vikten åter ligger på marken > res dig inte upp och stampa inte runt utan ta ett nytt andetag och lyft igen med samma utförande > repeat.

Om ryggen kröks så måste du jobba upp styrkan och utförandet. Viktkåthet kan leda till skador du kommer ångra, men noggrannhet leder till en stark rygg.

Filma gärna och lägg upp igen när tekniken är förbättrad :)

Långt utförligt inlägg och bra sammanfattning, gillar't!

Varför jag böjer ryggen när jag går ner är för jag har gjort enligt denna filmen:
Syt7A23YnpA

Ner o greppa stången -> sträck ut ryggen -> dra!

Men jag kan försöka göra som du säger, gå ner till stången med rak rygg och ta ett djupt andetag redan innan jag böjer mig ner till stågen. Men det känns som jag fortfarande skulle ha den lilla rundningen i ryggen oavsett hur jag gör.

För ryggen på 70 kg och på 120 kg är väldigt lika? Är lite rund i korsryggen på 70 kg med?

Vet inte riktigt hur jag ska göra för att få bort den lilla rundningen. Jag vill verkligen inte skada mig, därför vill jag göra ordentligt. :)

Niveus
2011-03-17, 19:05
Jag tycker nedgången ser förfärlig ut -alltså efter lyftfasen.

Paperweight
2011-03-17, 19:08

Alltså, jag håller inte emot någonting där. Jag släpper bara stången, håller inte emot med den kassa ryggen :P

Sheogorath
2011-03-17, 19:14

Ser du verkligen inte att han bara släpper ner stången? Han tar inte upp ett dugg av stångens vikt med ryggen.

TS: mycket bra form. Har ingenting att anmärka på. Det märks att du tittat på Rippetoe :thumbup: Ser inte att kritiken som riktats mot lyften varit befogade.

Paperweight
2011-03-17, 19:23
Ser du verkligen inte att han bara släpper ner stången? Han tar inte upp ett dugg av stångens vikt med ryggen.

TS: mycket bra form. Har ingenting att anmärka på. Det märks att du tittat på Rippetoe :thumbup: Ser inte att kritiken som riktats mot lyften varit befogade.

Tack så mycket Sheo!

Det som jag själv stör mig på är den lilla rundningen i korsryggen. Ser du inte det som något problem? Kan det inte utveckla någon skada? :)

Sheogorath
2011-03-17, 19:34
Tack så mycket Sheo!

Det som jag själv stör mig på är den lilla rundningen i korsryggen. Ser du inte det som något problem? Kan det inte utveckla någon skada? :)

Nej, det är en acceptabel kurvatur skulle jag säga.

Paperweight
2011-03-17, 19:41
Nej, det är en acceptabel kurvatur skulle jag säga.

Okej :) Men som jag skrev i första inlägget så har jag ibland känt lite värk i korsryggen efter passet och dagen efter, du tror inte detta beror på kassa lyft då?

Sheogorath
2011-03-17, 19:45
Okej :) Men som jag skrev i första inlägget så har jag ibland känt lite värk i korsryggen efter passet och dagen efter, du tror inte detta beror på kassa lyft då?

Värk i ländryggen efter markpass låter fullständigt normalt tycker jag ;) Något som många (unga till medelålders) människor som styrketränar borde göra när de kört ben eller rygg är att lägga sig på mage och sträcka ut bakåt maximalt säg 2 x 10 ggr. Ett effektivt sätt att korrigera obalanser som uppstått vid belastade framåtböjda positioner. Vettigt att göra innan man går och lägger sig också om man har tid och ork. Sök på "McKenzie" på Google för mer info.

http://www.backache.md/images/backpa2.jpg

Paperweight
2011-03-17, 19:48
Värk i ländryggen efter markpass låter fullständigt normalt tycker jag ;) Något som många (unga till medelålders) människor som styrketränar borde göra när de kört ben eller rygg är att lägga sig på mage och sträcka ut bakåt maximalt säg 2 x 10 ggr. Ett effektivt sätt att korrigera obalanser som uppstått vid belastade framåtböjda positioner. Vettigt att göra innan man går och lägger sig också om man har tid och ork. Sök på "McKenzie" på Google för mer info.

Tack så mycket Sheo!

Jag ska försöka ta till vana att göra "övningarna" du visade :)

Sheogorath
2011-03-17, 19:54
Tack så mycket Sheo!

Jag ska försöka ta till vana att göra "övningarna" du visade :)

Finns mycket att säga om dem men det viktigaste är att inte se dem som "magstretching" utan som rörlighetsövningar för ländryggen. Tänket är att man mekaniskt pressar tillbaka diskbuktningar i ländryggen som trycker mot durasäck och/eller nervrötter. Obehandlade orsakar sådana buktningar mer eller mindre uttalade rygg- och benbesvär och ibland neurologiska besvär (stickningar, domningar mm). Det vanligaste är bara molande ländryggsvärk som drar sig ner mot ena skinkan. Slappna av så mycket du kan och verkligen häng ner med magen. Låt armarna göra jobbet.

Paperweight
2011-03-17, 20:01
Finns mycket att säga om dem men det viktigaste är att inte se dem som "magstretching" utan som rörlighetsövningar för ländryggen. Tänket är att man mekaniskt pressar tillbaka diskbuktningar i ländryggen som trycker mot durasäck och/eller nervrötter. Obehandlade orsakar sådana buktningar mer eller mindre uttalade rygg- och benbesvär och ibland neurologiska besvär (stickningar, domningar mm). Det vanligaste är bara molande ländryggsvärk som drar sig ner mot ena skinkan. Slappna av så mycket du kan och verkligen häng ner med magen. Låt armarna göra jobbet.

Japp, skall tänka på det. Tror faktiskt dem kan vara till god nytta för mig, som är allmänt stel.

Om jag gör den övningen som man står upp på och trycker till mot ryggen så knäcker det i koterna (eller vad det nu är). Är det något farligt som jag borde undvika? :)

Sheogorath
2011-03-17, 20:03
Japp, skall tänka på det. Tror faktiskt dem kan vara till god nytta för mig, som är allmänt stel.

Om jag gör den övningen som man står upp på och trycker till mot ryggen så knäcker det i koterna (eller vad det nu är). Är det något farligt som jag borde undvika? :)

Nej. Sådana knäppningar är sällan något man behöver fästa så stor vikt vid. Kan t.o.m. vara bra eftersom det kan representera upphakningar mellan kotorna som släpper.

Paperweight
2011-03-17, 20:57
Nej. Sådana knäppningar är sällan något man behöver fästa så stor vikt vid. Kan t.o.m. vara bra eftersom det kan representera upphakningar mellan kotorna som släpper.

Okej, tack Sheo!

nyrjoh
2011-03-17, 21:00

Jag skulle säga att det med att man pressar tillbaka eventuell diskbuktning genom bakåtböjning är iaf vad jag vet just en tanke. Har inte sett någon studie som visat det, tvärtom att vid extension så buktar disken t o m mer bakåt än vid flexion. Då gällande grad 1 disk degeneration och uppåt.
Min uppfattning är att har man besvär med ryggen så är det ofta så att det hänger samman med extensionsdysfunktioner. Att då jobba med ytterläges extension är inte bra.

Sheogorath
2011-03-17, 22:08
Jag skulle säga att det med att man pressar tillbaka eventuell diskbuktning genom bakåtböjning är iaf vad jag vet just en tanke. Har inte sett någon studie som visat det, tvärtom att vid extension så buktar disken t o m mer bakåt än vid flexion. Då gällande grad 1 disk degeneration och uppåt.
Min uppfattning är att har man besvär med ryggen så är det ofta så att det hänger samman med extensionsdysfunktioner. Att då jobba med ytterläges extension är inte bra.

Som jag skrev. Jag vet inte var du jobbar eller med vilka patientgrupper men jag kan säga att bland de som söker till vårdcentralen i de områdena jag täcker så är det helt dominerande bland unga att det är i extension man ska jobba för att besvären ska gå tillbaka. En inte obetydlig del har i akutfasen lateralt shift så att man får jobba i antingen fullständig eller partiell lateralflexion men rak extension bakåt är det i särklass vanligaste bland både akuta ryggskott och mer kroniska besvär. "Raka McKenzie", hållningsråd för ryggen gällande sittande (svankstöd) och i aktivitet samt fysisk aktivering med promenader är i regel den behandlingsstrategi som ger bäst utfall. Gäller oavsett tidigare aktivitetsnivå. Sen har vi också kategorin som får ont eftersom de inte kan aktivera buklåset ordentligt, men jag har inte träffat någon under 50 som mår bättre av upprepade flexioner iaf.

nyrjoh
2011-03-17, 22:50
Som jag skrev. Jag vet inte var du jobbar eller med vilka patientgrupper men jag kan säga att bland de som söker till vårdcentralen i de områdena jag täcker så är det helt dominerande bland unga att det är i extension man ska jobba för att besvären ska gå tillbaka. En inte obetydlig del har i akutfasen lateralt shift så att man får jobba i antingen fullständig eller partiell lateralflexion men rak extension bakåt är det i särklass vanligaste bland både akuta ryggskott och mer kroniska besvär. "Raka McKenzie", hållningsråd för ryggen gällande sittande (svankstöd) och i aktivitet samt fysisk aktivering med promenader är i regel den behandlingsstrategi som ger bäst utfall. Gäller oavsett tidigare aktivitetsnivå. Sen har vi också kategorin som får ont eftersom de inte kan aktivera buklåset ordentligt, men jag har inte träffat någon under 50 som mår bättre av upprepade flexioner iaf.

Det där beror ju på vad man menar. McKenzie metoden utgår från en sk struktur dysfunktion och teorin bakom metoden är att man med upprepade övningar kan korrigera den diskbuktning eller derangement eller vad man kallar det.
Har du forskning som visar minskad diskbuktning efter McKenzie behandling så fine. Jag har inte vad jag kommer ihåg sett några sådana studier mer än någon gjord på nacke vad jag kommer ihåg.

Jag tror inte att upprepade rörelser för att korrigera diskbuktningar är någon höjdare varken akut eller i långa loppet. Min uppfattning är att det är rörelsedysfunktioner som orsakar ryggbesvär. Alltså upprepade rörelser i rotation, extension eller flexion för sig men ofta tillsammans som är det som ger besvär i längden. Alltså bör behandling utgå från att identifiera dessa dysfunktioner och korrigera dessa.

Om man ser vilka rörelser, positioner som orsakar smärta så är extension väldigt vanligt:

J Orthop Sports Phys Ther. 2004 Sep;34(9):524-34.

Differences in measurements of lumbar curvature related to gender and low back pain.
Norton BJ, Sahrmann SA, Van Dillen FL.

Washington University School of Medicine, Program in Physical Therapy, St Louis, MO 63108, USA. nortonb@wustl.edu

Abstract
STUDY DESIGN: Cross-sectional. OBJECTIVES: To test the assumption that postural alignment and gender have a bearing on the specific type of low back pain (LBP) a person manifests. BACKGROUND: Measurements of static sagittal lumbar curvature are used by clinicians in the management of patients with LBP, but no investigator has reported differences in curvature related to specific categories of LBP. METHODS AND MEASURES: We used a computer-interfaced, 3-D, electromechanical digitizer to derive curvature angles for the region of the spine between T12-L1 and S2. Trained clinicians examined the subjects and determined their LBP diagnoses. We used t tests to examine differences in curvature between women and men, those with and those without LBP, and those in 4 different categories of LBP. We used chi2 to examine the relationship between gender and LBP category. RESULTS: Lumbar curvature angle (lordosis) was 13.2 degrees larger for women than for men (t = 6.74; P<.01). There was no difference in lumbar curvature between people with undifferentiated LBP and people without LBP. There were differences in lumbar curvature between people in various categories of LBP, for example, subjects in the lumbar-rotation-with-extension category had 8.4 degrees more lumbar curvature than subjects in the lumbar-rotation-with-flexion category (t = 2.16; P<.05). Based on the frequency distributions, there was a significant relationship between gender and LBP category (chi2 = 10.19; P<.01). CONCLUSIONS: Measurements of lumbar curvature should be expected to differ between men and women and may be related to different types of low back pain.

Vad gäller effektiviteten gällande McKenzie metoden så var den t ex i den här studien inte så övertygande vid akut ryggsmärta.
BMC Med. 2010 Jan 26;8:10.
The effectiveness of the McKenzie method in addition to first-line care for acute low back pain: a randomized controlled trial.

Machado LA, Maher CG, Herbert RD, Clare H, McAuley JH.

The George Institute for International Health, PO Box M201 Missenden Rd Sydney, NSW 2050, Australia.

Comment in:

* J Physiother. 2010;56(2):135.

Abstract

BACKGROUND: Low back pain is a highly prevalent and disabling condition worldwide. Clinical guidelines for the management of patients with acute low back pain recommend first-line treatment consisting of advice, reassurance and simple analgesics. Exercise is also commonly prescribed to these patients. The primary aim of this study was to evaluate the short-term effect of adding the McKenzie method to the first-line care of patients with acute low back pain.

METHODS: A multi-centre randomized controlled trial with a 3-month follow-up was conducted between September 2005 and June 2008. Patients seeking care for acute non-specific low back pain from primary care medical practices were screened. Eligible participants were assigned to receive a treatment programme based on the McKenzie method and first-line care (advice, reassurance and time-contingent acetaminophen) or first-line care alone, for 3 weeks. Primary outcome measures included pain (0-10 Numeric Rating Scale) over the first seven days, pain at 1 week, pain at 3 weeks and global perceived effect (-5 to 5 scale) at 3 weeks. Treatment effects were estimated using linear mixed models.

RESULTS: One hundred and forty-eight participants were randomized into study groups, of whom 138 (93%) completed the last follow-up. The addition of the McKenzie method to first-line care produced statistically significant but small reductions in pain when compared to first-line care alone: mean of -0.4 points (95% confidence interval, -0.8 to -0.1) at 1 week, -0.7 points (95% confidence interval, -1.2 to -0.1) at 3 weeks, and -0.3 points (95% confidence interval, -0.5 to -0.0) over the first 7 days. Patients receiving the McKenzie method did not show additional effects on global perceived effect, disability, function or on the risk of persistent symptoms. These patients sought less additional health care than those receiving only first-line care (P = 0.002).

CONCLUSIONS: When added to the currently recommended first-line care of acute low back pain, a treatment programme based on the McKenzie method does not produce appreciable additional short-term improvements in pain, disability, function or global perceived effect. However, the McKenzie method seems to reduce health utilization although it does not reduce patient's risk of developing persistent symptoms.

Sheogorath
2011-03-18, 06:31
Det där beror ju på vad man menar. McKenzie metoden utgår från en sk struktur dysfunktion och teorin bakom metoden är att man med upprepade övningar kan korrigera den diskbuktning eller derangement eller vad man kallar det.
Har du forskning som visar minskad diskbuktning efter McKenzie behandling så fine. Jag har inte vad jag kommer ihåg sett några sådana studier mer än någon gjord på nacke vad jag kommer ihåg.

Jag tror inte att upprepade rörelser för att korrigera diskbuktningar är någon höjdare varken akut eller i långa loppet. Min uppfattning är att det är rörelsedysfunktioner som orsakar ryggbesvär. Alltså upprepade rörelser i rotation, extension eller flexion för sig men ofta tillsammans som är det som ger besvär i längden. Alltså bör behandling utgå från att identifiera dessa dysfunktioner och korrigera dessa.

Om man ser vilka rörelser, positioner som orsakar smärta så är extension väldigt vanligt:

J Orthop Sports Phys Ther. 2004 Sep;34(9):524-34.

Differences in measurements of lumbar curvature related to gender and low back pain.
Norton BJ, Sahrmann SA, Van Dillen FL.

Washington University School of Medicine, Program in Physical Therapy, St Louis, MO 63108, USA. nortonb@wustl.edu

Abstract
STUDY DESIGN: Cross-sectional. OBJECTIVES: To test the assumption that postural alignment and gender have a bearing on the specific type of low back pain (LBP) a person manifests. BACKGROUND: Measurements of static sagittal lumbar curvature are used by clinicians in the management of patients with LBP, but no investigator has reported differences in curvature related to specific categories of LBP. METHODS AND MEASURES: We used a computer-interfaced, 3-D, electromechanical digitizer to derive curvature angles for the region of the spine between T12-L1 and S2. Trained clinicians examined the subjects and determined their LBP diagnoses. We used t tests to examine differences in curvature between women and men, those with and those without LBP, and those in 4 different categories of LBP. We used chi2 to examine the relationship between gender and LBP category. RESULTS: Lumbar curvature angle (lordosis) was 13.2 degrees larger for women than for men (t = 6.74; P<.01). There was no difference in lumbar curvature between people with undifferentiated LBP and people without LBP. There were differences in lumbar curvature between people in various categories of LBP, for example, subjects in the lumbar-rotation-with-extension category had 8.4 degrees more lumbar curvature than subjects in the lumbar-rotation-with-flexion category (t = 2.16; P<.05). Based on the frequency distributions, there was a significant relationship between gender and LBP category (chi2 = 10.19; P<.01). CONCLUSIONS: Measurements of lumbar curvature should be expected to differ between men and women and may be related to different types of low back pain.

Vad gäller effektiviteten gällande McKenzie metoden så var den t ex i den här studien inte så övertygande vid akut ryggsmärta.
BMC Med. 2010 Jan 26;8:10.
The effectiveness of the McKenzie method in addition to first-line care for acute low back pain: a randomized controlled trial.

Machado LA, Maher CG, Herbert RD, Clare H, McAuley JH.

The George Institute for International Health, PO Box M201 Missenden Rd Sydney, NSW 2050, Australia.

Comment in:

* J Physiother. 2010;56(2):135.

Abstract

BACKGROUND: Low back pain is a highly prevalent and disabling condition worldwide. Clinical guidelines for the management of patients with acute low back pain recommend first-line treatment consisting of advice, reassurance and simple analgesics. Exercise is also commonly prescribed to these patients. The primary aim of this study was to evaluate the short-term effect of adding the McKenzie method to the first-line care of patients with acute low back pain.

METHODS: A multi-centre randomized controlled trial with a 3-month follow-up was conducted between September 2005 and June 2008. Patients seeking care for acute non-specific low back pain from primary care medical practices were screened. Eligible participants were assigned to receive a treatment programme based on the McKenzie method and first-line care (advice, reassurance and time-contingent acetaminophen) or first-line care alone, for 3 weeks. Primary outcome measures included pain (0-10 Numeric Rating Scale) over the first seven days, pain at 1 week, pain at 3 weeks and global perceived effect (-5 to 5 scale) at 3 weeks. Treatment effects were estimated using linear mixed models.

RESULTS: One hundred and forty-eight participants were randomized into study groups, of whom 138 (93%) completed the last follow-up. The addition of the McKenzie method to first-line care produced statistically significant but small reductions in pain when compared to first-line care alone: mean of -0.4 points (95% confidence interval, -0.8 to -0.1) at 1 week, -0.7 points (95% confidence interval, -1.2 to -0.1) at 3 weeks, and -0.3 points (95% confidence interval, -0.5 to -0.0) over the first 7 days. Patients receiving the McKenzie method did not show additional effects on global perceived effect, disability, function or on the risk of persistent symptoms. These patients sought less additional health care than those receiving only first-line care (P = 0.002).

CONCLUSIONS: When added to the currently recommended first-line care of acute low back pain, a treatment programme based on the McKenzie method does not produce appreciable additional short-term improvements in pain, disability, function or global perceived effect. However, the McKenzie method seems to reduce health utilization although it does not reduce patient's risk of developing persistent symptoms.

Den första studien är tämligen irrelevant (för mig) då jag inte fäster någon större vikt vid den statiska kurvaturen på ländryggen när mina patienter kommer med ryggbesvär. Det kan tas med i beräkningen om den avviker mycket och man inte hittar något annat "fel" men det är alltså inte på något sätt så att jag mobiliserar de med utplanad lordos i extension och de med hyperlordos i flexion.

Den andra studien är mer intressant men man måste veta mer om undersökning->behandling för att det ska gå att värdera validiteten. Det är knappast så att raka extensioner är rätt behandling för alla akuta ryggsmärtor och har man de direktiven från de som designat studien är det klart att statistiken blir skev. Varje patient måste noggrant bedömas individuellt och behandlas därefter: jag redogjorde bara för vad som är den vanligaste effektiva behandlingsstrategin utan att göra anspråk på att den bakomliggande förklaringsmodellen är Sanningen (Tm). Som sagt är deviationer i extensionerna vanligt att ta till, även att jobba helt lateralt i stående mm. Det finns ingen anledning för mig att visa för dig att extensioner skjuter tillbaka en buktande disk eftersom jag inte hävdat att behandlingen är effektiv därför att detta händer. Jag har sagt att det är så man tänker sig det hela, inte mer.

nyrjoh
2011-03-18, 08:42
Den första studien är tämligen irrelevant (för mig) då jag inte fäster någon större vikt vid den statiska kurvaturen på ländryggen när mina patienter kommer med ryggbesvär. Det kan tas med i beräkningen om den avviker mycket och man inte hittar något annat "fel" men det är alltså inte på något sätt så att jag mobiliserar de med utplanad lordos i extension och de med hyperlordos i flexion.

Den andra studien är mer intressant men man måste veta mer om undersökning->behandling för att det ska gå att värdera validiteten. Det är knappast så att raka extensioner är rätt behandling för alla akuta ryggsmärtor och har man de direktiven från de som designat studien är det klart att statistiken blir skev. Varje patient måste noggrant bedömas individuellt och behandlas därefter: jag redogjorde bara för vad som är den vanligaste effektiva behandlingsstrategin utan att göra anspråk på att den bakomliggande förklaringsmodellen är Sanningen (Tm). Som sagt är deviationer i extensionerna vanligt att ta till, även att jobba helt lateralt i stående mm. Det finns ingen anledning för mig att visa för dig att extensioner skjuter tillbaka en buktande disk eftersom jag inte hävdat att behandlingen är effektiv därför att detta händer. Jag har sagt att det är så man tänker sig det hela, inte mer.

Sorry trodde abstractet innehöll de här uppgifterna. I studien undersökte de förutom kurvaturen på ländryggen även vilka rörelsedysfunktioner som var relaterade till pat smärta, utfallet såg ut så här:

TABLE 3. Frequency distribution of women and men across 3
low back pain categories.
Diagnostic Category Women (n = 60) Men (n = 40) Total (n = 100)
Första siffran anger antalet kvinnor i gruppen, andra antalet män och sista totalen.
Rotation with extension 40 22 62
Rotation with flexion 5 13 18
Extension 15 5 20

Alltså 82% totalt klassificeras som antingen rotation med extension eller ren extensionsdysfunktion. Och då är det enligt min uppfattning ej någon bra ide med extensionsbehandling.

Dom som var med i McKenzie studien har jag för mig var välutbildade i den metoden och de behandlade ej sina pat med bara rena extensioner.
Nej, absolut du behöver inte visa mig någonting. Min uppfattning är bara att de bakomliggande teorierna till en behandling bör vara underbyggda på något sätt för att stärka dess trovärdighet. Och även att den visar bra resultat kliniskt också förstås.

Ok, men om hela konceptet bygger på en tanke/hypotes så är det ju bra om detta stöds av forskning. Annars så faller liksom tanken platt.

nyrjoh
2011-03-18, 09:12
Studie som visar att extension kan orsaka mer bakåtpressning av disken, ffa vid högre grader av degeneration.

Spine (Phila Pa 1976). 2009 Nov 1;34(23):2545-50.

Dynamic bulging of intervertebral discs in the degenerative lumbar spine.
Zou J, Yang H, Miyazaki M, Morishita Y, Wei F, McGovern S, Wang JC.

Department of Orthopaedic Surgery, The First Affiliated Hospital of Soochow University, Suzhou, Jiangsu, China.

Abstract
STUDY DESIGN: The effect of postural change on degenerative lumbar discs was quantified using novel kinematic magnetic resonance imaging (kMRI).

OBJECTIVE: The purpose is to describe the bulging of degenerative intervertebral lumbar discs in vivo subjected to different postural loads using a novel kMRI.

SUMMARY OF BACKGROUND DATA: Symptomatic lumbar disc degeneration is a leading cause of pain and disability throughout the world. Over 70% of US citizens will experience a debilitating episode of low back pain. Earlier reports of degenerative disc changes are cadaver studies or are performed with recumbent MRI that eliminates the functional effects of gravity and muscle power. Little data are available on the behavior of degenerative intervertebral discs in vivo under physiologic loads.

METHODS: A total of 513 patients obtained kMRI. Disc bulging beyond the intervertebral space was quantified during upright neutral, flexion, and extension imaging. The degree of intervertebral disc degeneration was correlated using the Pfirrmann Classification.

RESULTS: Moderately degenerated intervertebral discs (grade III and IV) demonstrated greater bulging than mildly degenerated discs (grade II). Severely degenerated discs (grade V) also showed a trend toward greater bulging, but this was not significant. Grade I discs at all levels moved posteriorly in flexion and anteriorly in extension when compared to neutral posture. However, mild to severe (grade II-V) degenerative discs behaved differently in response to postural loads. Extension resulted in significant posterior bulging, while flexion did not demonstrate obvious anterior derangement.

CONCLUSION: Disc bulging increases with the severity of disc degeneration. Grade I discs demonstrate the expected sagittal migration in response to postural load. However, more degenerative discs behave less predictably, and spine extension may result in significant posterior disc bulging. Degenerative changes in the intervertebral disc significantly affect the kinematic patterns under postural load in vivo. kMRI is a useful tool to quantify the kinematic behavior of degenerative intervertertebral discs.

Klenmenren
2011-03-18, 09:35

Törs jag fråga på vilka grunder du rekommenderar MDT för friska personer som styrketränar och, troligtvis, p.g.a. något de gör i styrketräningslokalen, får ont i ryggen?

Borde inte en mer rationell åtgärd vara att studera de rörelsemönster dessa personer praktiserar i styrketräningen? T.ex. titta på filmen då TS kör marklyft och kanske dra någon slutsats utifrån det? Kanske har TS en nedsatt förmåga att kontrollera sin ländrygg från att hamna i multisegmentell flexion?

Att bara kasta MDT konceptet och träna rörlighet i extension på ALLT kan skapa lika många nya patienter som den "botar". Av ren nyfikenhet, vilka obalanser är det du pratar om förresten?

/Lars Berglund, leg. sjukgymnast, utbildad i MDT (A+B), OMT och smala marklyft

Sheogorath
2011-03-18, 10:03
Törs jag fråga på vilka grunder du rekommenderar MDT för friska personer som styrketränar och, troligtvis, p.g.a. något de gör i styrketräningslokalen, får ont i ryggen?

Borde inte en mer rationell åtgärd vara att studera de rörelsemönster dessa personer praktiserar i styrketräningen? T.ex. titta på filmen då TS kör marklyft och kanske dra någon slutsats utifrån det? Kanske har TS en nedsatt förmåga att kontrollera sin ländrygg från att hamna i multisegmentell flexion?

Att bara kasta MDT konceptet och träna rörlighet i extension på ALLT kan skapa lika många nya patienter som den "botar". Av ren nyfikenhet, vilka obalanser är det du pratar om förresten?

/Lars Berglund, leg. sjukgymnast, utbildad i MDT (A+B), OMT och smala marklyft

Hej. Det jag talar om är det mönster där upprepade flexioner, dels i vardagen (bocka sig ner och plocka upp saker, långvarigt sittande, borsta av tänderna, diska, resa sig från sittande osv) orsakar molvärk i ländryggen hos många och hur detta med lätthet kan lindras eller t.o.m. förebyggas genom en så enkel sak som bakåtböjningar. Det är knappast så att upprepade extensioner är skadliga på en normalkonfiguerad rygg, lika lite som måttligt med flexioner är det. Det är den oblansen jag talar om: oproportionerligt mycket flexionsarbete jämfört med rörelseuttag i extension. Jag talar inte om att en frisk rygg ska harva McKenzie x 10 varannan vaken timme utan om att sträcka ut bakåt när man gjort mycket belastad flexion och om man känner att man har nytta av det kanske också innan man går och lägger sig. Jag ser det som en lika säker rekommendation som dagliga promenader.

TurningTorso
2011-03-18, 10:03
Om det värker, som i "faan vad ont jag har i ländryggen", så står ju inte allt 100% rätt till. Jag har en 100% osäker källa som kan bekräfta det med anekdotiska bevis. :)

Det ska ju inte förväxlas med "no brain, no gain.." eller hur det nu var...

Sheogorath
2011-03-18, 10:06
Om det värker, som i "faan vad ont jag har i ländryggen", så står ju inte allt 100% rätt till. Jag har en 100% osäker källa som kan bekräfta det med anekdotiska bevis. :)

Det ska ju inte förväxlas med "no brain, no gain.." eller hur det nu var...

Absolut. Det hoppas jag inte att någon tror.

Paperweight
2011-03-18, 13:54
Ni kan fortsätta diskutera om ni vill.

Jag undrar om du, nyrjoh har någonting att säga om mina marklyft? Sheo sa att han tyckte dem var bra. Tycker du med det?

np raQblad :)

TurningTorso
2011-03-18, 14:11
Absolut. Det hoppas jag inte att någon tror.

Det hoppas inte jag heller. Jag menade (men glömde skriva..oops) att ibland kan man ju få en fin träningsvärk ner i länd-/korsryggeb som verkligen känns men förhoppningsvis känner man skillnaden på dålig och bra värk.

Sheogorath
2011-03-18, 14:35
Det hoppas inte jag heller. Jag menade (men glömde skriva..oops) att ibland kan man ju få en fin träningsvärk ner i länd-/korsryggeb som verkligen känns men förhoppningsvis känner man skillnaden på dålig och bra värk.

:thumbup:

mikaelj
2011-03-18, 14:43

Gjorde en FMS häromdagen där det liggande ingår som ett test. Gör då ont i korsryggen. Jag råddes till att töja bröstryggen eftersom den är för orörlig (som också syns av begränsat rörelseomfång i mina axlar), vilket troligtvis gör att en del av rörligheten tas ut i korsryggen => högre belastning => ökad skaderisk.

Synpunkter?

Sheogorath
2011-03-18, 14:56
Gjorde en FMS häromdagen där det liggande ingår som ett test. Gör då ont i korsryggen. Jag råddes till att töja bröstryggen eftersom den är för orörlig (som också syns av begränsat rörelseomfång i mina axlar), vilket troligtvis gör att en del av rörligheten tas ut i korsryggen => högre belastning => ökad skaderisk.

Synpunkter?

Att extensioner ut i maxläge känns mindre bekvämt, kanske t.o.m. gör lite ont behöver inte vara alarmerande och inget tecken på dysfunktion. Och det kan för en sjuk rygg fortfarande vara en adekvat behandlingsstrategi för exempelvis utstrålande smärta i benet om det bara gör ont i ryggen just när man gör det. Jag kan inte värdera slutsatsen du fick utan att ha undersökt dig själv är jag rädd. Att stelhet i ett segment leder till överuttag i ett annat och att detta kan ge smärta är ju inte på något sätt en konstig hypotes men jag vill ändå inte ha mer "synpunkter" än så. :)

mikaelj
2011-03-18, 15:01
(OT)

Att extensioner ut i maxläge känns mindre bekvämt, kanske t.o.m. gör lite ont behöver inte vara alarmerande och inget tecken på dysfunktion. Och det kan för en sjuk rygg fortfarande vara en adekvat behandlingsstrategi för exempelvis utstrålande smärta i benet om det bara gör ont i ryggen just när man gör det. Jag kan inte värdera slutsatsen du fick utan att ha undersökt dig själv är jag rädd. Att stelhet i ett segment leder till överuttag i ett annat och att detta kan ge smärta är ju inte på något sätt en konstig hypotes men jag vill ändå inte ha mer "synpunkter" än så. :)

Det är sant. Har du tittat något själv på FMS? http://www.functionalmovement.com/SITE/publications/downloads/FMSPB.pdf

Sheogorath
2011-03-18, 15:03
(OT)

Det är sant. Har du tittat något själv på FMS? http://www.functionalmovement.com/SITE/publications/downloads/FMSPB.pdf

Nope. Inget alls faktiskt. Det ser spännande ut =) Jag får ta mig en kik lite senare.

nyrjoh
2011-03-18, 20:41
Studie där de jämfört McKenzie, OMT och råd om att fortsätta vara aktiv. Ingen kliniskt relevant skillnad mellan grupperna efter ett år. Detta står att läsa i avhandlingen:

http://dissertations.jyu.fi/studsport/9789513941208.pdf

Dock skriver de upp resultaten något abstractet enligt min mening. Enligt mitt tycke dåliga resultat både på OMT behandlingen och McKenzie metoden. Och det är något som man enligt min uppfattning kan läsa om i rätt mycket forskning. Man kan ju fundera när forskningen skall få genomslag i kliniken...

Outcome comparison among working adults with centralizing low back pain: Secondary analysis of a randomized controlled trial with 1-year follow-up

2009, Vol. 11, No. 4 , Pages 210-217

* HTML
* PDF (82 KB)
* PDF Plus (83 KB)
* Reprints
* Permissions

Sinikka Kilpikoski1*, Markku Alèn2, Markku Paatelma1, Riitta Simonen3, Ari Heinonen1, Tapio Videman4

1Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Finland

2Department of Medical Rehabilitation, Oulu University Hospital and Institute of Health Sciences, University of Oulu, Oulu, Finland

3Finnish Institute of Occupational Health, Helsinki, Finland

4University of Alberta, Edmonton, Canada
*Correspondence: Sinikka Kilpikoski, Savonmäentie 15, 40800, Vaajakoski, Finland sinikka.kilpikoski@kolumbus.fi

Our purpose was to examine if adults with centralizing pain might achieve better treatment outcomes when treated by individually designed therapy than “given advice only to stay active”. One hundred and nineteen working adults with first or a recurrent episode of low back pain (LBP) were classified as centralizers and were randomly allocated to orthopaedic manual therapy (OMT; n=42), the McKenzie (n=48) or “advice only to stay active” (Advice-only; n=29) groups. Back and leg pain were assessed by the visual analogue scale, disability with the Roland–Morris questionnaire and functional status with an activities of daily living (ADL) index. Immediately after the treatment period, LBP decreased significantly more in the McKenzie group than in Advice-only group. At 3 months, leg pain and LBP decreased significantly more in the McKenzie group than in the Advice-only group, respectively. At 6 months, leg pain LBP had decreased significantly more in the OMT and McKenzie groups than in the Advice-only group. Functional status increased significantly more in the OMT and McKenzie groups than in the Advice-only group. In addition, disability had decreased significantly more in the McKenzie group than in the OMT and Advice-only groups. Our results suggest that centralizers have tendency to achieve better treatment outcomes when treated by individually designed therapy than “given advice only to stay active”.

nyrjoh
2011-03-19, 09:53
Review artikel som ej funnit någon kliniskt relevant effekt av McKenzie metoden.

"The McKenzie method for low back pain: a systematic review of the literature with a meta-analysis approach."

Spine (Phila Pa 1976). 2006 Apr 20;31(9):E254-62. Machado LA, de Souza MS, Ferreira PH, Ferreira ML.

Abstract

STUDY DESIGN AND OBJECTIVES: Meta-analysis of randomized controlled trials to evaluate the effectiveness of the McKenzie method for low back pain (LBP).

SUMMARY OF BACKGROUND DATA: The McKenzie method is a popular classification-based treatment for LBP. The faulty equation of McKenzie to extension exercises (generic McKenzie) is common in randomized trials.

METHODS: MEDLINE, EMBASE, PEDro, and LILACS were searched up to August 2003. Two independent reviewers extracted the data and assessed methodologic quality. Pooled effects were calculated among homogeneous trials using the random effects model. A sensitivity analysis excluded trials reporting on generic McKenzie.

RESULTS: Eleven trials of mostly high quality were included. McKenzie reduced pain (weighted mean difference [WMD] on a 0- to 100-point scale, -4.16 points; 95% confidence interval, -7.12 to -1.20) and disability (WMD on a 0- to 100-point scale, -5.22 points; 95% confidence interval, -8.28 to -2.16) at 1 week follow-up when compared with passive therapy for acute LBP. When McKenzie was compared with advice to stay active, a reduction in disability favored advice (WMD on a 0- to 100-point scale, 3.85 points; 95% confidence interval, 0.30 to 7.39) at 12 weeks of follow-up. Heterogeneity prevented pooling of studies on chronic LBP as well as pooling of studies included in the sensitivity analysis.

CONCLUSIONS: There is some evidence that the McKenzie method is more effective than passive therapy for acute LBP; however, the magnitude of the difference suggests the absence of clinically worthwhile effects. There is limited evidence for the use of McKenzie method in chronic LBP. The effectiveness of classification-based McKenzie is yet to be established.

Relativt ny studie där McKenzie metoden visat något bättre effekt än manipulation, vore intressant att se om det funnits någon skillnad mellan behandlingsgrupperna och en fortsätt vara aktiv grupp eller träningsgrupp.

The McKenzie method compared with manipulation when used adjunctive to information and advice in low back pain patients presenting with centralization or peripheralization. A randomized controlled trial.

Spine (Phila Pa 1976). 2011 Feb 24.

Petersen T, Larsen K, Nordsteen J, Olsen S, Fournier G, Jacobsen S.

Abstract

ABSTRACT: Study design. Randomized controlled trial.Objective. To compare the effects of the McKenzie-method performed by certified therapists with spinal manipulation performed by chiropractors when used adjunctive to information and advice.Summary of Background Data. Recent guidelines recommend a structured exercise programme tailored to the individual patient as well as manual therapy for the treatment of persistent low back pain. There is presently insufficient evidence to recommend the use of specific decision methods tailoring specific therapies to clinical subgroups of patients in primary care.Methods. A total of 350 patients suffering from low back pain with a duration of more than 6 weeks who presented with centralization or peripheralization of symptoms with or without signs of nerve root involvement, were enrolled in the trial. Main outcome was number of patients with treatment success defined as a reduction of at least 5 points or an absolute score below 5 points on the Roland Morris Questionnaire. Secondary outcomes were reduction in disability and pain, global perceived effect, general health, mental health, lost work time, and medical care utilization.Results. Both treatment groups showed clinically meaningful improvements in this study. At two months follow-up, the McKenzie treatment was superior to manipulation with respect to the number of patients who reported success following treatment (71% and 59% respectively) (odds ratio 0.58, 95% confidence interval (CI) 0.36 to 0.91, P = 0.018). The number needed to treat with the McKenzie-method was 7 (95% CI 4 to 47). The McKenzie group showed improvement in level of disability compared to the manipulation group reaching a statistical significance at two and twelve months follow-up (mean difference 1.5, 95% CI 0.2 to 2.8, P = 0.022 and 1.5, 95% CI 0.2 to 2.9, P = 0.030 respectively). There was also a significant difference of 13% in number of patients reporting global perceived effect at end of treatment (P = 0.016). None of the other secondary outcomes showed statically significant differences.Conclusion. In patients with low back pain for more than six weeks presenting with centralization or peripheralization of symptoms, we found the McKenzie method to be slightly more effective than manipulation when used adjunctive to information and advice.