handdator

Visa fullständig version : Skulle uppskatta lite input på mitt schema, övriga frågor

greenfish
2011-03-16, 22:00
Har tränat i snart 6 månaders tid, började med basövningar (z_bumbi) sedan gick jag över till bartols schema, och nu känner jag för att pröva något nytt.

Okej så här har jag lagt upp mitt nya schema.

Tänkte köra 4 set x 6-8 reps på alla övningar, testar att köra 8RM, får se hur mycket jag orkar ;)

Dag 1 – Bröst (+mage)

Bänkpress
Bänkpress, Lutande
Benlyft med hantel
Crunches

Dag 2 – Ben, Biceps

Skivstångscurl
Koncentrationscurl
Knäböj
Stående Vadpress

Dag 4 – Axlar, Triceps

Liggande tricepspress
Triceps pushdown
Hantelpress
Stående Militärpressar

Dag 6 – Rygg (+mage)

Sittande Rodd
Skivstångsrodd
Marklyft
Hantelshrugs

Hur ser schemat ut?

Power - 1-4 reps
Styrka - 5-8
Hypertrofi - 9-12
Anaerob uthållighet - 13+

Hypertrofi handlar det inte om muskeltillväxt/kroppens utseende? liffa (body forum) nämnde att de flesta kör med 6-8 reps, alltså styrka istället då eller?

Exempel:

8 set 5 reps
4 set 10 reps

Vad är skillnaden?

I mitt upplägg så tänkte jag köra 4 set x 6-8 reps på ALLA övningar.

Om man jämför 2 scheman här:

Schema A:

Dag 1 - överkropp, Tung Maximal Träning:

Bänkpress, 8 set, 5 reps @ 8RM 45kg
Sittande rodd, 8 set, 5 reps @ 8RM Pos 9
Chins, 8 set, 5 reps @ 8RM Pos 8
Sittande/Stående Militärpressar, 8 set, 5 reps @ 8RM 30kg
(Vila 60s mellan set.)

Schema B:

Onsdag – Bröst & Mage
Bröst
1 Rak bänkpress.....4 set 4-6 reps (Efter uppvärmning) eller 16 set 1 reps
2. Lutande bänkpress....2 set 4-6 reps eller 8 set 1 rep
3. Lutande nedåt hantelpress....3 set 4-6 reps eller 12 set 1 rep eller dips med vikt
Mage
1. Ballcrunches med vikt....4 set 6-8 reps (Efter uppvärmning)
2. Benlyft med vikt....3 set 6-8 reps

Tittar man på Schema B så finns det 3 övningar som alla berör samma muskel/muskler, Schema A har bara en övning för bröstet. Kan man dra slutsatsen att hur mer man berör samma muskel = bättre resultat?

Skulle bli jätteglad om jag kunde få svar på mina frågor samt att någon tittar över mitt schema. :emo-thumb:doh::smile-tb:

MrMuggelSnuggel
2011-03-17, 00:05
Dag 1 – Bröst (+mage)

Bänkpress
Bänkpress, Lutande
Benlyft med hantel
Crunches

Dag 2 – Ben, Biceps

Skivstångscurl
Koncentrationscurl
Knäböj
Benpress
Liggande lårcurl/utfall
Stående Vadpress

Dag 4 – Axlar, Triceps

Liggande tricepspress
Triceps pushdown
Stående Militärpressar
Sidolyft

Dag 6 – Rygg (+mage)

Sittande Rodd
Skivstångsrodd
Marklyft
Hantelshrugs
Chins

Hur ser schemat ut?

Nu är i alla fall jag nöjd.

Optimistic
2011-03-17, 08:05
Du kör lika mycket biceps som ben, som ovanstående nämnde. Personligen kör jag mer övningar/set för dom större muskelgrupperna sen avslutar med de mindre. Jag tycker att knäböj och marklyft ska ligga först på ben och ryggdagen (eventuellt chins före marklyft om du har tänkt att lägga den övningen, beroende på hur många du orkar osv). Kan iaf vara värt att tänka på.

Själv kör jag också oftast 6-8 reps, men varierar mellan högre och lägre reps ibland. Du kommer bygga muskler på 6-8 reps också, jag tror t.ex. inte att skillnaden mellan 8 eller 9 reps ens är värd att tänka på. Kör efter vad du tycker är roligast helt enkelt.

greenfish
2011-03-18, 15:01
Du kör lika mycket biceps som ben, som ovanstående nämnde. Personligen kör jag mer övningar/set för dom större muskelgrupperna sen avslutar med de mindre. Jag tycker att knäböj och marklyft ska ligga först på ben och ryggdagen (eventuellt chins före marklyft om du har tänkt att lägga den övningen, beroende på hur många du orkar osv). Kan iaf vara värt att tänka på.

Själv kör jag också oftast 6-8 reps, men varierar mellan högre och lägre reps ibland. Du kommer bygga muskler på 6-8 reps också, jag tror t.ex. inte att skillnaden mellan 8 eller 9 reps ens är värd att tänka på. Kör efter vad du tycker är roligast helt enkelt.

Hej! Tack för uppmaningen, ska kolla lite på ben, rygg dagen för att se hur jag ska strukturera om muskelgrupperna. Ska även tänka på att försöka variera som du sa, allt för att chocka kroppen!

MrMuggelSnuggel

Tack för justeringen, ska ta mig en funderare på hur jag ska ändra om i schemat.