Visa fullständig version : Tugga
Spelar det egentligen någon roll hur pass bra man tuggar på maten? brukar bli så att jag slänger i mig för snabbt ibland och då känns det lite hängigt i magen annars undrar jag om det är ngn annan skillnad?
tack :hbang:
Har inga fakta men enligt sunt förnuft så tror jag väl att kroppen tar upp alla kolhydrater,proteiner osv snabbare när du tuggar maten ordentligt. Magen behöver ju även jobba mindre ju mer du tuggar, men nersmält blir väl alltid maten. ;)
Som sagt är det här hur jag antar att det är, ej baserat på nån speciell fakta.
King Grub
2003-11-25, 19:27
GI:t blir lägre om du inte tuggar. Det betyder INTE att du skall svälja maten hel! Då kan du lika gärna äta okokt pasta. :D Matsmältningen börjar i munnen, med enzymer och tjosan i saliven. Du har fått tänder av en anledning, pöjk. ;)
MunsöHustla
2003-11-25, 19:57
Maten får lägre GI om man äter den dagen efter man lagat den också så inge mer färsk mat!
Gi blir lägre om man inte tuggar men tiden det tar att få i sig maten ökar, skillnaden i insulinrespons/tidenhet blir med andra ord inte så stor som om man bara kollar på gi. :D
King Grub
2003-11-25, 20:14
Originally posted by z_bumbi
Gi blir lägre om man inte tuggar men tiden det tar att få i sig maten ökar, skillnaden i insulinrespons/tidenhet blir med andra ord inte så stor som om man bara kollar på gi. :D
Hur kan det ta längre tid att få ner den? Bara att skölja ner ett kilo pasta med 1 paket mjölk. En komplett måltid för en hungrig och tidspressad byggare. :D
mat ska väl ändå smaka bra och avnjutas ordentligt, svälja hela stycken av mat som man inte gillar bara för att sänka GI etc låter aningen trist.....
King Grub
2003-11-25, 20:17
Originally posted by Arwen
mat ska väl ändå smaka bra och avnjutas ordentligt, svälja hela stycken av mat som man inte gillar bara för att sänka GI etc låter aningen trist.....
Vi försöker vara roliga och ironiska. Tror jag, i alla fall. ;)
Jag glömde ett ord eller två...
Om man tuggar maten tar det längre tid och därmed får man en längre insulinrespons bara för att det tar längre tid att få i sig maten.
Jag var inte så seriöst utan det var mest en drift med de som snöat in allt för mycket på gi, ii och allt vad det heter.
När du tuggar mat som innehåller stärkelse kommer enzymer i saliven redan börja nedbrytningen utav stärkelsen som tillslut kommer dela upp denna till glukos. Vilket förövrigt är anledningen till att stärkelserik mat smakar sött.
Dr.Stein
2003-11-27, 12:37
Kan nån förklara för mej vad "GI" är?:em:
glukemiskt index, mått på hur snabbt ett visst livsmedel påverkar blodsockret.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.