handdator

Visa fullständig version : Tröttnat lite på gammalt schema, tips på nytt?

Fis
2011-03-16, 17:55
Hej,
har kört 3-split en längre period, bytte sedan till 4-split vilket jag inte trivdes me - och nu har jag kört 2-split i 5-6månader.

Har ju hört att det kan vara bra att variera schemat lite då och då, men hur ofta? Var 6e månad? Efter ett par år?

Hur som helst, är sugen på att byta lite nu, och har inga idéer alls på hur mitt nästa schema ska se ut. Så vore trevligt ifall någon här kunde komma med tips på ett schysst schema som funkat bra för er (:
Är ganska öppen för allt, försöker prioritera rygg och bröst lite just nu.

Deffar just nu, och i 6-8 veckor framöver, ifall det har någon betydelse.

Tacksam för hjälp!
Ha det!

Victuhh
2011-03-16, 18:36
Jag kör rullande schema:

Dag1: Triceps, Bröst
Dag2: Övre rygg
Dag3: Ben, Undre rygg
Dag4: Mage, Underarmar
Dag5: Biceps, Axlar

Kanske funkar för dig också?

nmanradnävna
2011-03-16, 18:44
Har tidigare kört ett schema som jag tyckte var roligt

Dag1
Rygg
Dag2
Bröst,Axlar
Dag3
Vila
Dag4
Ben,Mage
Dag5
Rygg,Bröst,Armar
Dag6-7
Vila

Egentligen en vanlig 3-split fast med typ ett halvkroppspass på dag5. Jag kör mest basövningar och några få kompletterande övningar som jag tycker om

hugok
2011-03-16, 20:40
Jag brukar variera rätt ofta och köra det jag känner för/det som passar bäst med skolschemat. Jag har för mej att man i regel brukar föreslå helkropp under deff.

mikaelj
2011-03-16, 20:46
Hej,
har kört 3-split en längre period, bytte sedan till 4-split vilket jag inte trivdes me - och nu har jag kört 2-split i 5-6månader.

Har ju hört att det kan vara bra att variera schemat lite då och då, men hur ofta? Var 6e månad? Efter ett par år?

Ett par år eller aldrig. Det finns inget egenvärde i det. Det man kan justera är densitet (vikt per tid) och intensitet.

Hur som helst, är sugen på att byta lite nu, och har inga idéer alls på hur mitt nästa schema ska se ut. Så vore trevligt ifall någon här kunde komma med tips på ett schysst schema som funkat bra för er (:

Det här knåpade jag ihop själv för ett år sedan:

Pass A: marklyft, räckhävningar ("pronerade chins") med extravikt, militärpress.
Pass B: knäböj, bänkpress, barrsänkningar ("dips") med extravikt

5x5 i stege där toppsetet är på 5RM. Två dagar i veckan, höjning med 2,5 kg per pass. Det var superkul.

kettlebellGuden
2011-03-16, 20:56
Ett par år eller aldrig. Det finns inget egenvärde i det. Det man kan justera är densitet (vikt per tid) och intensitet.

Jag kan komma på minst 2 parametrar till som går utmärkt att justera.

mikaelj
2011-03-16, 21:00
Jag kan komma på minst 2 parametrar till som går utmärkt att justera.

OK, jag spetsade till det och glömde ett "räcker" någonstans i meningen. Min poäng är att du inte nödvändigtvis behöver byta träningsschema för att chocka musklerna eller annat mumbojumbo.

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:02
OK, jag spetsade till det och glömde ett "räcker" någonstans i meningen. Min poäng är att du inte nödvändigtvis behöver byta träningsschema för att chocka musklerna eller annat mumbojumbo.

Jo håller väl med där. 4 grundparametrarna, och samma övningar år ut och år in. Borde gå bra. Att det sen kanske blir lite mentalt påfrestande för t.ex. mig är ju en annan sak.

olle lindblad
2011-03-16, 21:04

Pass A: marklyft, räckhävningar ("pronerade chins") med extravikt, militärpress.

5x5 i stege där toppsetet är på 5RM. Två dagar i veckan, höjning med 2,5 kg per pass. Det var superkul.

Varje pass två gånger i veckan?

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:08
6-8 veckor.. nytt underhållande...

3 dagar i veckan:

A: turkish get up, ryck med skivstång tills du dör, avsluta med lite knäböj.

B: turkish get up, stöt med skivstång tills dör, avsluta med lite rodd och chins.

mikaelj
2011-03-16, 21:10
Varje pass två gånger i veckan?

Det glömde jag visst skriva. Två träningspass totalt per vecka. Pass A och Pass B.

Ett tillägg är att man efter topsettet sänker vikten med 10-15% och lyfter ett set till fail.

Det fungerar rätt bra. Om ni inte tror mig kan ni läsa på lite på leangains.com, han säger ungefär sama sak.

nmanradnävna
2011-03-16, 21:23
Det glömde jag visst skriva. Två träningspass totalt per vecka. Pass A och Pass B.

Ett tillägg är att man efter topsettet sänker vikten med 10-15% och lyfter ett set till fail.

Det fungerar rätt bra. Om ni inte tror mig kan ni läsa på lite på leangains.com, han säger ungefär sama sak.

Saknade du inte någon rodd när du körde så?

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:29
Saknade du inte någon rodd när du körde så?

Om du bara visste hur den här kommentaren fick mig att skratta. Thx! Du har gjort min kväll.

nmanradnävna
2011-03-16, 21:30
Om du bara visste hur den här kommentaren fick mig att skratta. Thx! Du har gjort min kväll.

Varsågod

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:32
Varsågod

Inte åt dig alltså. Det var en högst relevant anmärkning den där bristen på rodd. :)

nmanradnävna
2011-03-16, 21:46
Inte åt dig alltså. Det var en högst relevant anmärkning den där bristen på rodd. :)

Var inte säker på vad du menade men sålänge du blev road så spelar det ingen roll på vems bekostnad det var. Vi behöver alla skratta mer :)

(ber om ursäkt för ytterliggare ot)

Fis
2011-03-16, 22:23

Med risk att framstå som en idiot, men "5x5 i stege där toppsetet är på 5RM." förstår jag inte, har alltid undrat va folk menar med 5x5 i schema-sammanhang.

Hur som helst, är de inte fruktansvärt trist att köra 2pass i veckan och totalt 6 övningar för hela kroppen?

Tack för svaren iallafall. Precis såhär jag vill ha det, dvs ERA favoritupplägg. Kul o se vad som faller andra i smaken, kan vara värt att testa något av dem också.

Control_61
2011-03-16, 22:33
Just nu har jag 10-12 olika träningspass (helkropp allihopa) där jag väljer och vrakar vilket jag vill köra.

Alla är oberoende av varandra, vissa fokuserar på styrka, vissa på volym, vissa på snabbhet och vissa är blandade.

Jag tycker det är skoj och man kan hela tiden köra det man är sugen på.

mikaelj
2011-03-16, 22:35
Med risk att framstå som en idiot, men "5x5 i stege där toppsetet är på 5RM." förstår jag inte, har alltid undrat va folk menar med 5x5 i schema-sammanhang.

Hur som helst, är de inte fruktansvärt trist att köra 2pass i veckan och totalt 6 övningar för hela kroppen?

Om toppset är 100x5 gör du 75x5, 80x5, 85x5, 90x5, 100x5 (eller liknande).

Det roliga ligger i att pressa kroppen till det yttersta varje gång. Svårt att göra det på mer än tre övningar per pass.

Metral
2011-03-16, 23:02
Jag prövade på nybörjarvarianten av Stronglift 5x5 ett tag, det bestod förenklat utav ungefär tre övningar per pass, två olika pass, och så körde man tre pass per vecka.
Inte stensäker på hur passen såg ut, men har för mig att det var något i stil med
A
Knäböj, 5x5
Bänkpress, 5x5
Skivstångsrodd, 5x5
B
Knäböj, 5x5
Militärpress, 5x5
Marklyft, 1x5

Man började med en rätt så låg procent av sin 1RM, runt 50% tror jag. Sen ökade man vikten med 2.5kg per pass, och fortsatte så.
En rätt så kass förklaring, är någon intresserad kan man läsa mer om det på stronglifts.com.
Hur som helst tyckte jag att det var ett kul schema, kanske lite ovant med så mycket böj i början men man vande sig rätt så fort. Sen tog det inte jättelång tid varje pass heller, vilket är en bonus. Mer tid till annat.

kettlebellGuden
2011-03-17, 08:02
Var inte säker på vad du menade men sålänge du blev road så spelar det ingen roll på vems bekostnad det var. Vi behöver alla skratta mer :)

(ber om ursäkt för ytterliggare ot)

ot: jag har tjatat på mikaelj om rodd i ett halvår minst. Därför blev jag road. :)

Fis
2011-03-21, 10:28
bump..?

Scoffan
2011-03-21, 17:56
DC splitten, utan rp etc.

Dag1 Överkropp (bröst, axlar, tricep, rygg)
Dag2 Vila
Dag3 Underkropp (korsrygg, hamstring, quads, vader, underarm, bicep)
Dag4 Vila

Och börja om, kör endast en övning per muskelgrupp per pass, varvar knäböj med marklyft vartannat underkropps pass.

Fis
2011-03-21, 17:58
DC splitten, utan rp etc.

Dag1 Överkropp (bröst, axlar, tricep, rygg)
Dag2 Vila
Dag3 Underkropp (korsrygg, hamstring, quads, vader, underarm, bicep)
Dag4 Vila

Och börja om, kör endast en övning per muskelgrupp per pass, varvar knäböj med marklyft vartannat underkropps pass.

Bröst, axlar och rygg på samma pass känns lite för mastigt för mig.
Vill ha en schysst 3-split, posta gärna ngt ni har trivts med. 3 eller 4split, gärna med övningarna också

Scoffan
2011-03-21, 18:14
Bröst, axlar och rygg på samma pass känns lite för mastigt för mig.
Vill ha en schysst 3-split, posta gärna ngt ni har trivts med. 3 eller 4split, gärna med övningarna också

Dag1: Bröst, quads
-Hantelpress 3-6set
-Incline Bänkt 3-6set
-Kabel Flyes 2-4set
-Böj 3-6set
-Benspark 3-6set

Dag2: Vila

Dag3: Rygg, Hamstring
-Chins 3-6set
-Latdrag 2-4set
-Sittande rodd 3-6set
-Bulgariska marklyft 3-6set
-Bencurl 3-6set

Dag4: Vila

Dag5: Axlar, Armar
-Hantelpress 3-6set
-Sidolyft 3-6set
-tricep extension 3-6set
-pushdown 2-4set
-Stångcurl 3-6set
-Hammercurl 2-4set

Dag5: Vila

Börja om

Tyckte detta upplägget var skönt när man var lite less på att träna ben, fungerade för att få upp motivationen med lite extra disco träning ;)

Fis
2011-03-21, 20:59
Dag1: Bröst, quads
-Hantelpress 3-6set
-Incline Bänkt 3-6set
-Kabel Flyes 2-4set
-Böj 3-6set
-Benspark 3-6set

Dag2: Vila

Dag3: Rygg, Hamstring
-Chins 3-6set
-Latdrag 2-4set
-Sittande rodd 3-6set
-Bulgariska marklyft 3-6set
-Bencurl 3-6set

Dag4: Vila

Dag5: Axlar, Armar
-Hantelpress 3-6set
-Sidolyft 3-6set
-tricep extension 3-6set
-pushdown 2-4set
-Stångcurl 3-6set
-Hammercurl 2-4set

Dag5: Vila

Börja om

Tyckte detta upplägget var skönt när man var lite less på att träna ben, fungerade för att få upp motivationen med lite extra disco träning ;)

Ser riktigt nice ut! :)
2 frågor, vad är bulgariska marklyft? Och, tränar du inte mage/vader?
Annars så är de ett lysande schema

Anders The Peak
2011-03-21, 22:24
Varför inte pröva ett gammalt Reg Park (http://www.trainingdimensions.net/tdArticles/Reg%20Park.pdf)upplägg. Tror att det är det upplägg som Arnold använde i början.

Scoffan
2011-03-22, 09:08
Ser riktigt nice ut! :)
2 frågor, vad är bulgariska marklyft? Och, tränar du inte mage/vader?
Annars så är de ett lysande schema

Bulgariska marklyft är helt enkelt raka marklyft som syftar till att träna baksida lår.
Mage och vader slängde jag in medans jag väntade på maskiner/bänkar etc. brukade bli iaf några set utav varje de flesta passen.

Fis
2011-03-22, 09:28
Bulgariska marklyft är helt enkelt raka marklyft som syftar till att träna baksida lår.
Mage och vader slängde jag in medans jag väntade på maskiner/bänkar etc. brukade bli iaf några set utav varje de flesta passen.

Men hur är det disco? Man tränar ju igenom hela kroppen på en vecka?
Inte extra mkt på bröst/armar?

Fis
2011-03-22, 14:00
Bröst, framsida ben
Hantelpress/bänkpress/maskinpress/smithpress 5 set
knäböj 5 set
Sne press 4 set
Flyes/kabel/hantel 3 set
benspark 3 set
vadpress 3 set dropset

Rygg, baksida ben
chins 5 set
marklyft 5 set
rodd 4 set
bencurl 3 set
latsdrag /vhandtag/omvänt grepp3 set
framåtlutad hantellyft 3 set

Axlar, armar
Hantelpress/militärpress 5 set
sidolyft 4 set
tricepsövning 4 set
bicepsövning 4 set
dips 4 set
mage 3 set

Tog ditt schema, scoffan, och ändrade någon småsak.
Är det ett bra schema? Något som kommer släpa? Vill få med hela kroppen ungefär lika mkt, behöver egentligen lite mer fokus på lats och bröst.

Hur ser det ut, folk? =)

mikaelj
2011-03-22, 14:05
Benträning en gång i veckan. Det står inget om antal repetitioner eller vikt. Jaha?

Fis
2011-03-22, 14:07
Benträning en gång i veckan. Det står inget om antal repetitioner eller vikt. Jaha?

Tränar allt annat en gång i veckan också?
Antal repetitioner är 8-12 reps.

vikt är väl ganska irrelevant? Tar så mkt jag orkar helt enkelt, strävar efter ökning osv.

men för att inte vara dryg så visst:
Bröst, framsida ben
Hantelpress 31kg
knäböj 70kg
Sne hantelpress 21kg
Flyes/kabel/hantel 11kg hantel
benspark ingen aning, kör på maskin
vadpress ingen aning, kör på maskin

Rygg, baksida ben
chins 8-12 st åt gången, om jag kör med vikt (+10kg) så klarar jag 6
marklyft 110kg
rodd, stång 60kg
bencurl ingen aning, kör på maskin
latsdrag ingen aning, kör på maskin
framåtlutad hantellyft 11kg

Axlar, armar
Hantelpress/militärpress ~30kg stång
sidolyft 9kg
tricepsövning vet ej
bicepsövning vet ej
dips 10-25st. +10kg klarar jag 15. +15kg klarar jag 6-8
mage ingen aning, kör på maskin

mikaelj
2011-03-22, 14:12
Vikt av max, menade jag.

Du är fortfarande ganska svag. Jag tycker väl att du du skall träna ett välbeprövat nybörjarschema så att du får upp styrkan lite innan du trixar med tio curlvarianter. Men du gör som du vill.

Fis
2011-03-22, 14:16
Vikt av max, menade jag.

Du är fortfarande ganska svag. Jag tycker väl att du du skall träna ett välbeprövat nybörjarschema så att du får upp styrkan lite innan du trixar med tio curlvarianter. Men du gör som du vill.

Körde nybörjarprogrammet från kolo för ett tag sedan, antar att det är de du menade.
Du tycker att jag ska ta bort endel isolationsövningar eller?
Kom gärna med förslag på hur jag ska få upp styrkan

mikaelj
2011-03-22, 14:20
Du tycker att jag ska ta bort endel isolationsövningar eller?

Ja. Du förbättras tillräckligt mycket i isolationsmuskelövningarna enbart genom att träna flerledsövningar för att du skall behöva bekymra dig om att prickskjuta övre bröst eller nå't sånt trams.

Kom gärna med förslag på hur jag ska få upp styrkan[/QUOTE]

http://stronglifts.com - utmärkt för styrkeövningar. När du sedan fått upp lite respektabel styrka (kom ihåg att äta under tiden!) kan du reppa loss på vettiga vikter. Jag tror på att man inte tjänar något på att reppa på vikter under ett visst tröskelvärde, d v s vikt på stången i relation till kroppsvikt.

Längd, vikt och ålder?

Fis
2011-03-22, 14:39
Ja. Du förbättras tillräckligt mycket i isolationsmuskelövningarna enbart genom att träna flerledsövningar för att du skall behöva bekymra dig om att prickskjuta övre bröst eller nå't sånt trams.

Kom gärna med förslag på hur jag ska få upp styrkan

http://stronglifts.com - utmärkt för styrkeövningar. När du sedan fått upp lite respektabel styrka (kom ihåg att äta under tiden!) kan du reppa loss på vettiga vikter. Jag tror på att man inte tjänar något på att reppa på vikter under ett visst tröskelvärde, d v s vikt på stången i relation till kroppsvikt.

Längd, vikt och ålder?[/QUOTE]
Sitter i bilen påväg till gymmet. Bör veta om ja ska köra på detta nya, mitt gamla halvkropp eller nåt nytt (stronglifts) förklara gärna kry och gott hur de funkar isf :)

Har tränat i lite mer än 1 år, deffar just nu. 19 år, 178cm, 70kg

mikaelj
2011-03-22, 14:43
Sitter i bilen påväg till gymmet. Bör veta om ja ska köra på detta nya, mitt gamla halvkropp eller nåt nytt (stronglifts) förklara gärna kry och gott hur de funkar isf :)

Har tränat i lite mer än 1 år, deffar just nu. 19 år, 178cm, 70kg

Jag tycker att du bör bli starkare. I isolationsövningar kan du inte belasta tillräckligt mycket för att det skall ha någon vettig effekt. Som sagt, du är för svag i dina huvudlyft.

Stronglifts är enkelt. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Pass A: böj 5x5, bänk 5x5, skivstångsrodd 5x5.
Pass B: böj 5x5, militärpress 5x5, marklyft 1x5

Måndag A, onsdag B, fredag A, måndag B, onsdag A, osv.

Börja på 30-40% lägre vikter än vad du har nu. Höj med 2,5 kg varje gång du tränar övningen. Repetera i några månader, återkom.

Scoffan
2011-03-22, 14:53
Alltid samma gamla påtryckningar om SL övningar på kollo, tränar du för att bli stark blir du stark men det är inte direkt så att 5set rodd får dina armar att växa..*screwy*

mikaelj
2011-03-22, 14:57
Alltid samma gamla påtryckningar om SL övningar på kollo, tränar du för att bli stark blir du stark men det är inte direkt så att 5set rodd får dina armar att växa..*screwy*

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4869786&postcount=30
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4869173&postcount=14

hurril
2011-03-22, 15:10

Ser du några som genom sina 240 set armar får några direkta armar då? Utöver milt bockade armbågar då menar jag.

Tanken med ett sådant schema som bas är att hela kroppen får muskeltillväxt och att du på den basen sen lägger måttliga doser av isoleringsträning så att du gör några som helst framsteg.

Det finns en anledning till att SL:are har mer _muskelmassa_ en random byggtränande på vilket gym som helst.

RobbanColeman
2011-03-22, 16:21
Träna armarna! *flex*

Fis
2011-03-22, 17:58
Jag tycker att du bör bli starkare. I isolationsövningar kan du inte belasta tillräckligt mycket för att det skall ha någon vettig effekt. Som sagt, du är för svag i dina huvudlyft.

Stronglifts är enkelt. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Pass A: böj 5x5, bänk 5x5, skivstångsrodd 5x5.
Pass B: böj 5x5, militärpress 5x5, marklyft 1x5

Måndag A, onsdag B, fredag A, måndag B, onsdag A, osv.

Börja på 30-40% lägre vikter än vad du har nu. Höj med 2,5 kg varje gång du tränar övningen. Repetera i några månader, återkom.
Haha, okej. Fan va segt att "börja om från början" när jag tränat i mer än ett år.
Har btw inte böj-ställ på mitt gym. Gillar gymmet över lag, men just knäböj är en övning som blir omöjlig att göra. (Kan inte lyfta upp bänkstången med massa vikter på)
Har däremot smith-stång som jag ibland kör knäböj på, men har hört att den är betydligt sämre och kan t.o.m. leda till skador. What should I do? =)

Edit: såg de övrigas kommentarer. Och det är ungefär det intrycket jag fått av stronglifts, att det inte bygger muskler primärt. Styrka är egentligen inget jag bryr mig om, vill bara få mer muskler. Töntigt? Kanske, men så är det.

mikaelj
2011-03-22, 19:21
Haha, okej. Fan va segt att "börja om från början" när jag tränat i mer än ett år.

Du är fortfarande nybörjare vad gäller styrka och storlek. Du behöver inte börja om från början. Räcker att du sänker vikterna en del så att du med relativ lätthet klarar 5x5 på dem.

Edit: såg de övrigas kommentarer. Och det är ungefär det intrycket jag fått av stronglifts, att det inte bygger muskler primärt. Styrka är egentligen inget jag bryr mig om, vill bara få mer muskler. Töntigt? Kanske, men så är det.

Ja, bortse gärna från länkarna i inlägg #39 skrivna av (någorlunda) nybörjare, samt vad hurril (som troligtvis är större och starkare än vad du någonsin kommer bli) skriver i #40.

Du har dessutom helt missat poängen. Men fortsätt du dra i dina kablar.

Fis
2011-03-22, 19:39
Du är fortfarande nybörjare vad gäller styrka och storlek. Du behöver inte börja om från början. Räcker att du sänker vikterna en del så att du med relativ lätthet klarar 5x5 på dem.

Ja, bortse gärna från länkarna i inlägg #39 skrivna av (någorlunda) nybörjare, samt vad hurril (som troligtvis är större och starkare än vad du någonsin kommer bli) skriver i #40.

Du har dessutom helt missat poängen. Men fortsätt du dra i dina kablar.

Haha, finns ingen anledning till att vända taggarna utåt.
Jag förstår. Har tänkt i banorna innan på att testa stronglifts eller starting strength (förklara gärna skillanden på de två) som många koloiter tipsar om. Svårt att veta om det är kolo som har någon slags förkärlek till dessa program eller ifall det faktiskt kan göra någon positiv skillnad för en som mig, med mål som mina.

Jag trodde att det handlade om att pusha sig själv och att sträva efter att hela tiden förbättra resultat - men främst att sköta kosten bra. Inte att programmen i sig skulle göra skillnad.
Men jag är tillmötesgående och vill gärna lära mig mer om detta.
Tack för svaret! =)

mikaelj
2011-03-22, 19:45
Jag förstår. Har tänkt i banorna innan på att testa stronglifts eller starting strength (förklara gärna skillanden på de två)

SS så vitt jag förstår är ett äldre program som SL baseras på. Själva formatet med basövningar i 5x5 har funnits sen Hedenhös tid.

Svårt att veta om det är kolo som har någon slags förkärlek till dessa program eller ifall det faktiskt kan göra någon positiv skillnad för en som mig, med mål som mina.

Koloiter med mål som dina verkar uppnå resultat genom att träna sunt, ja.

Jag trodde att det handlade om att pusha sig själv och att sträva efter att hela tiden förbättra resultat

Det gör du enklare och snabbare på ett program som är uppbyggt kring övningar som (häpp!) tillåter dig att pusha dig själv och hela tiden förbättra resultaten.

Men jag är tillmötesgående och vill gärna lära mig mer om detta.
Tack för svaret! =)

För all del.

Fis
2011-03-22, 19:49
SS så vitt jag förstår är ett äldre program som SL baseras på. Själva formatet med basövningar i 5x5 har funnits sen Hedenhös tid.

Koloiter med mål som dina verkar uppnå resultat genom att träna sunt, ja.

Det gör du enklare och snabbare på ett program som är uppbyggt kring övningar som (häpp!) tillåter dig att pusha dig själv och hela tiden förbättra resultaten.

För all del.
Antar att knäböj är en ganska viktig del i detta.
Men jag har som sagt inte ett knäböjs-ställ på mitt gym. Går knäböj lika bra att utföras i smith-maskin eller ska jag köra på någon annan variant?
Hur länge är det tänkt att man ska pyssla med SL då?

Och, fungerar det bra i kombination med PF och deff?

MVH

mikaelj
2011-03-22, 19:55
Antar att knäböj är en ganska viktig del i detta.
Men jag har som sagt inte ett knäböjs-ställ på mitt gym. Går knäböj lika bra att utföras i smith-maskin eller ska jag köra på någon annan variant?

Det går nog men det är inte lika bra. Du missar en hel del av de stabiliserande övningarna. Du kan inte få dem att köpa in en ställning att lyfta av stången från? Eller höja bänkställningen? Jag vet faktiskt inte. Kolla http://stronglifts.com/squat-no-power-rack-steinborn-lift/

Hur länge är det tänkt att man ska pyssla med SL då?

1,5x kroppsvikt i böj ungefär.

Och, fungerar det bra i kombination med PF och deff?

Jadå. Men du behöver nog inte deffa, som i att ha ett rejält underskott. Räcker att du tränar på och äter som vanligt för att du skall öka i muskelmassa och tappa fettvikt.

Fis
2011-03-22, 20:39
Det går nog men det är inte lika bra. Du missar en hel del av de stabiliserande övningarna. Du kan inte få dem att köpa in en ställning att lyfta av stången från? Eller höja bänkställningen? Jag vet faktiskt inte. Kolla http://stronglifts.com/squat-no-power-rack-steinborn-lift/

1,5x kroppsvikt i böj ungefär.

Jadå. Men du behöver nog inte deffa, som i att ha ett rejält underskott. Räcker att du tränar på och äter som vanligt för att du skall öka i muskelmassa och tappa fettvikt.

Okej, japp ska prata med gymägaren. =)

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4908670&postcount=21

I tråden så instämmer du på "..Basövningar, dips och räckhäv är allt man behöver om man vill bli stark och inte primärt är ute efter stora muskler eller bättre prestation i särskilda sporter.."
Men om ens primära mål faktiskt är att bli större, gäller fortfarande samma princip? Vill ha ett schysst program som jag kan köra med och som främst är utformat efter mitt mål (att öka i muskelmassa) - och samtidigt ligga på ett litet överskott för att inte lägga på en massa fett.

apagul
2011-03-22, 20:41
Jag brukar variera rätt ofta och köra det jag känner för/det som passar bäst med skolschemat. Jag har för mej att man i regel brukar föreslå helkropp under deff.

Källa?

För det har jag aldrig hört..

Fis
2011-03-23, 10:01
Nu blir de ett sånt där roligt dilemma igen.
Vissa röstar för SL/SS, andra för pass me isolationsövningar. Vissa säger lyft så tungt du bara orkar, och lite till - andra säger lyft medeltungt, men känn kontakten, tryck i musklerna and so on..

mikaelj
2011-03-23, 10:12
Nu blir de ett sånt där roligt dilemma igen.
Vissa röstar för SL/SS, andra för pass me isolationsövningar. Vissa säger lyft så tungt du bara orkar, och lite till - andra säger lyft medeltungt, men känn kontakten, tryck i musklerna and so on..

Följ SL-schemat så att du tar ut dig till 90% och nöt sedan sönder dig i slutet på passet med isolationsövningar, om du nu vill.

Fis
2011-03-23, 11:57
Följ SL-schemat så att du tar ut dig till 90% och nöt sedan sönder dig i slutet på passet med isolationsövningar, om du nu vill.

Men är inte SL tänkt för att öka i styrka? Eller det faktum att öht lyfta så tungt som möjligt, är det för styrka eller volym? Eller båda?

Har läst runt lite och alla säger ju olika, svårt att veta vem man egentligen ska tro på.

rooz
2011-03-23, 12:00
Men är inte SL tänkt för att öka i styrka? Eller det faktum att öht lyfta så tungt som möjligt, är det för styrka eller volym? Eller båda?

Har läst runt lite och alla säger ju olika, svårt att veta vem man egentligen ska tro på.
Jag tog och laddade hem SL 5x5 PDF'en..

Efter 10min kafferast och bläddrade så känns det som att författaren kommit på hur man botar cancer, aids och höst-depression...

Men jag ska sätta en kompis på detta. Får vi se hur det går..