Visa fullständig version : Gör 5 kg fett stor visuell skillad?
Paperweight
2011-03-16, 00:01
Tjaa. Har sökt runt lite men inte hittat något bra, därför frågar jag här.
Funderar lite på om det är värt o deffa till sommaren eller inte.
Just nu har jag en morgonvikt på ~75 kg, är ca 174 cm lång.
Om jag skulle skala av 5 kg fett, skulle det göra någon direkt visuell skillnad? Skulle mina muskler träda fram mycket mer än nu?
Inte för att jag har en kass form nu eller så, bara sugen på att trimma till lite extra till sommaren. Skulle gissa att jag ligger på typ 11-12% bf.
Desto mindre underhuds fett du har desto mer kommer en eventuell fettreducering synas.
En person på 11 % kommer se en otroligt större skillnad än en person som ligger på 20 %.
Galningen
2011-03-16, 00:05
Låt oss säga att du ligger på 12% BF i dagsläget, dvs 9 av dina 75 kilon är fett. Skulle du då skala av 5 kilo fett skulle du landa på 4 kilo fett på 70 kg dvs ca 6% BF.
Så för att inte krångla till det, ja det skulle göra en stor visuell skillnad.
Klarar du av att gå ner 5 kg rent fett så ser du nog skillnad om dina siffror stämmer.
Räkna för enkelhetens skull på 10% bf. Isf har du ~7.5kg bf just nu.
edit: tur man var så snabb *rolleyes*
Inge Enveten
2011-03-16, 00:13
Det gör en enorm skillnad, tycker jag. En rippad fysik är alltid mer imponerande än en fetknopps även om den första har 5 kg muskelmassa och den sista har 15 kg muskelmassa.
Paperweight
2011-03-16, 00:15
Oj. Snabba svar här, gillar't!
Jag är helt med på vad ni säger.
Jag tycker iaf det känns bättre o deffa ca 5 kg nu och se bra ut till sommaren än att fortsätta öka i vikt till kanske 80 kg och sen deffa därifrån. Eller vad tycker ni?
Inge Enveten
2011-03-16, 00:16
Oj. Snabba svar här, gillar't!
Jag är helt med på vad ni säger.
Jag tycker iaf det känns bättre o deffa ca 5 kg nu och se bra ut till sommaren än att fortsätta öka i vikt till kanske 80 kg och sen deffa därifrån. Eller vad tycker ni?
Visa bilder annars får du aldrig ett bra svar
Paperweight
2011-03-16, 00:33
Har tyvärr inga bilder för tillfället. Tackar för svaren.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.