handdator

Visa fullständig version : beta-alanin

mangemani
2011-03-15, 23:04
hur mycket kan man ta per dag utav beta-alanin?
håller på och testar mej fram kombinerat i min PWO drink,är just nu uppe i 10mg,men som allt annat så finns det ju en nivå där det börjar bli på gränsen för för mycket.
hur mycket ligger ett "hälsosamt" max intag på?

Owe
2011-03-16, 00:16
Hej Mangemani !

Kan säga du är inte ensam om tanken, köpte en burk beta-alanin med rekomendationen: 2 Gram X 3 per dag.

Har som du kommit upp i dosering, då jag inte besväras av "stickningar" som många verkar tycka är så besvärlig,,,

Men din tanke om vad som är hälsosamt, blir jag lika intresserad av som du!

Sorry att jag inte kundet tillföra nått, får hoppas någon annan kan svara bättre än jag.

MVH
Owe

discocrunkers
2011-03-16, 14:05
Ni kör alltså det flera gånger om dagen? Jag tar en tesked innan pass, sen får det vara bra... har ni märkt något positivt att ta det utspritt flera gånger under dagen?

mangemani
2011-03-16, 14:08
Ni kör alltså det flera gånger om dagen? Jag tar en tesked innan pass, sen får det vara bra... har ni märkt något positivt att ta det utspritt flera gånger under dagen?

nej,självklart inte.
"kombinerat i min PWO drink" skrev jag.
undrade hur mycket man kan ta innan passet,hur mycket max är.

Owe
2011-03-16, 15:47

Ja kör det utspritt under dagen och en extra dos innan träning.

Om jag förstått forskingen rätt när det gäller beta-alanin, så är det lite som med kreatin, att det är mängden i systemet som är mer avgörande, än precis innan träning.

MVH
Owe

mangemani
2011-03-16, 18:59
shockerande att inte en enda kan nått om mängden om beta-alanin;)

erfarenheten som jag fått under den här tiden då jag långsamt ökat intaget innan träningen har bara varit possetiv,ju mer desto mer uthållighet,det är vad jag känner iaf.
men sjävla max mängden väntar jag fortfarande svar på,max som man kan ta i en drink.

Morrris
2011-03-16, 19:08
Finns studier där man använt upp till 40 mg/kg kroppsvikt.

Harris, R.C., et al., The absorption of orally supplied beta-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids, 2006. 30(3): p. 279-89.

mangemani
2011-03-16, 19:13
Finns studier där man använt upp till 40 mg/kg kroppsvikt.

Harris, R.C., et al., The absorption of orally supplied beta-alanine and its effect on muscle carnosine synthesis in human vastus lateralis. Amino Acids, 2006. 30(3): p. 279-89.

tack,äntligen ett svar jag har nytta utav:)

Morrris
2011-03-16, 19:15
tack,äntligen ett svar jag har nytta utav:)

Inte för att dryga, men att googla "beta-alanin maximum dosage" var ganska effektivt.

Kung atlas
2011-03-16, 20:54
Jag läste för flera år på en sida som just hette beta-alanin.com (?) att man ej skulle gå över 9-10g/dag pga att Beta alanin konkurrerade med Taurin och då måste man tillföra extra Taurin. Det kan säkerligen råda andra rön idag

exevision
2011-03-16, 21:26
Iof var detta på råttor:

"Abstract
BACKGROUND: The beta-amino acid, taurine, is a nutritional requirement in some species. In these species, the depletion of intracellular stores of taurine leads to the development of severe organ dysfunction. The basis underlying these defects is poorly understood, although there is some suggestion that oxidative stress may contribute to the abnormalities. Recent studies indicate that taurine is required for normal mitochondrial protein synthesis and normal electron transport chain activity; it is known that defects in these events can lead to severe mitochondrial oxidative stress. The present study examines the effect of taurine deficiency on the first step of mitochondrial protein synthesis regulation by taurine, namely, the formation of taurinomethyluridine containing tRNA.

METHODS: Isolated rat cardiomyocytes were rendered taurine deficient by incubation with medium containing the taurine transport inhibitor, beta-alanine. The time course of cellular and mitochondrial taurine depletion was measured. The primer extension method was employed to evaluate the effect of beta-alanine treatment on taurinomethyluridine content of tRNALeu. The protein levels of ND6 were also determined by Western blot analysis.

RESULTS: beta-alanine caused a time-dependent decrease in cellular taurine content, which were reduced in half after 48 hrs of incubation. The amount of taurine in the mitochondria was considerably less than that in the cytosol and was unaffected by beta-alanine treatment. Approximately 70% of the tRNALeu in the untreated cell lacked taurinomethyluridine and these levels were unchanged following beta-alanine treatment. Protein content of ND6, however, was significantly reduced after 48 hours incubation with beta-alanine.

CONCLUSIONS: The taurine levels of the cytosol and the mitochondria are not directly coupled. The beta-alanine-mediated reduction in taurine levels is too small to affect taurinomethyluridine levels. Nonetheless, it interferes with mitochondrial protein synthesis, as exemplified by a decrease in ND6 protein content. Thus, beta-alanine does not cause alterations in mitochondrial protein synthesis through the lowering of taurine levels."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20804600