handdator

Visa fullständig version : Mjölkallergi?

Gasp
2011-03-15, 21:56
Hej!

Äter för närvarande drygt 750 gr kesella, dricker 1 liter mjölk om inte mer dagligen, mycket mejeriprodukter i form utav ost m.m.

Hur stor är risken att drabbas av mjölkallergi eller tja bli laktosintollerant?

Ingen i familjen är det eller har någon annan form utav allergi.

Om det inte är rätt placering av tråden får mod gärna flytta.

Apos78
2011-03-16, 08:20
Omöjligt att bedöma risken för att utveckla en allergi eller överkänslighet. Om matintaget påverkar ska verkligen sägas vara oklart.

Victuhh
2011-03-16, 14:55
Risken är väldigt liten, ät på

hejhopp79
2011-03-16, 15:06
Risken är väldigt liten, ät på

Vad baserar du det på?

jimmyboy
2011-03-16, 15:27
Nu har ju inte jag någon som helst ubildning i saken eller är särskilt jättepåläst, men jag har för mig att anledningen till att man blir intollerant (observera inte allergisk då väldigt få faktiskt bildar antikroppar mot mjölk?) är att kroppen slutar tillverka enzymet som bryter ned laktos? (Laktas någonting?). Kroppen gör detta för att den inte längre får i sig laktos och därför inte behöver enzymet? Eller är det jag som är ute och cyklar?

Edit: Mao så länge du och dina föräldrar aldrig "slutat" med mjölkprodukter så borde det väl vara lugnt?

Apos78
2011-03-16, 15:46
Om ett utebliven laktosintag leder till laktosintolerans är inte klarlagt. Kanske är det som du säger men troligt är då att det tar en viss tid att avveckla dessa kära laktasenzymer. Hypotetiskt.

Eddie Vedder
2011-03-16, 19:41
Vad baserar du det på?

Mjölkproteinallergin är ju rent statistiskt en låg risk. Laktosintolerans är mig veterligt inget man provocerar fram bara sådär. Uteslutning av laktos kan dock, som sagt, göra en mer känslig även om det inte är helt klarlagt.

hejhopp79
2011-03-16, 20:20
Mjölkproteinallergin är ju rent statistiskt en låg risk. Laktosintolerans är mig veterligt inget man provocerar fram bara sådär. Uteslutning av laktos kan dock, som sagt, göra en mer känslig även om det inte är helt klarlagt.

Jo jag vet, jag tänkte mer om Victuhh bara drog till med något random uttalande.

Ja, man pratar om att återintroducera mat man är allergisk mot i små doser och höja allteftersom, men att bli allergisk av att äta mycket av något vet jag inte. Verkar vara mycket anekdotala bevis när det gäller matallergier och överkänsligheter.

Sverker
2011-03-16, 20:25
Att börja äta något i små doser som man är allergisk mot låter vansinnigt:confused:
Är man allergisk så får man en reaktion i immunförsvaret. Reaktionen lär inte försvinna med tiden. Säkrare att undvika det man är allergisk mot. Det finns alltid alternativ.

Gasp
2011-03-16, 21:47
Så med andra ord kan man vara ganska lugn? Jag har många vänner som förbrukar bra mycket mer mejeriprodukter än mig som än så länge inte blivit laktos/mjölkintolerant.

Kör på verkar det som!