handdator

Visa fullständig version : Ordentlig cardio hemma!

luukaz8
2011-03-15, 16:16
Shena!
Jag undrar om ni kan ge mig några bra cardio tips jag kan göra hemma? Och då något riktigt, hoppa hopprep och liknande saker brukar inte få upp någon hög puls på mig... Så jag vill gärna ha något jobbigare om det är möjligt inomhus.
Jag är ute och springer 3 ggr/veckan + tränar fotboll 2 ggr, varav en är intervall/löpning. Men istället för bra springa hela tiden vill jag gärna ha tips på bra saker man kan göra hemma! :)

Tack på förhand!

Pretorian
2011-03-15, 19:22
Jag tränar sällan hemma men något som ger mig puls är crossfit. Testa hopprep med burpees emellan plus crossfitsitups. Får du inte puls gör du fel.

hejhopp79
2011-03-15, 19:39
Dyk ner under matbordet, kryp ut på andra sidan. Spring bort till toaletten och vänd och tillbaks till köket och hoppa så högt du kan på stället. Ner på alla fyra och "spring" iväg monkey-style till köksbordet igen, rince repeat.

Bara fantasin sätter gränserna egentligen, men det roligaste är nog att komma på något som jag skrev ovan och varför inte tävla mot dig själv med tid. Sätt på lite musik också och kanske släng in explosiva armhävningar med klapp mitt i.

Eddie Vedder
2011-03-15, 19:56
Får jag fråga vad du ska med den träningen till när du redan kör fem konditionsbaserade pass per vecka? Du får nog ut mer av din träning genom att ta det lugnt hemma tror jag.

luukaz8
2011-03-16, 15:11
Får jag fråga vad du ska med den träningen till när du redan kör fem konditionsbaserade pass per vecka? Du får nog ut mer av din träning genom att ta det lugnt hemma tror jag.

Jag kan inte påstå att jag är expert på det här med träning, men jag har hört/läst att man ska göra cardio träning varje dag om man vill tappa lite fett till sommaren. Eftersom cardio är den bästa kalorieförbränningsmetoden (om det nu är ett ord :confused: )

mikaelj
2011-03-16, 15:41
Jag kan inte påstå att jag är expert på det här med träning, men jag har hört/läst att man ska göra cardio träning varje dag om man vill tappa lite fett till sommaren. Eftersom cardio är den bästa kalorieförbränningsmetoden (om det nu är ett ord :confused: )

Det är fel. Fixa din kost istället. Konditionsträning är bra på andra sätt.

http://paleonu.com/get-started ger bra tips.

Scratch89
2011-03-16, 16:17
Ptja... SLV rekommenderar ju fysisk träning varje dag. Så länge man inte mår dåligt av det, varför inte?

Big Sleazy
2011-03-16, 16:33
Ptja... SLV rekommenderar ju fysisk träning varje dag. Så länge man inte mår dåligt av det, varför inte?

SLV rekommenderade även 6-8 skivor bröd om dagen för inte allt så länge sedan.

hejhopp79
2011-03-16, 17:54
Det är fel. Fixa din kost istället. Konditionsträning är bra på andra sätt.

http://paleonu.com/get-started ger bra tips.

Konditionsträning är bra på båda sätt, heter det. Men inte varje dag kanske

Stör mig på sådana här kategoriska uttalanden som att det är "fel" att konditionsträning skulle bränna kcal. Det stämmer ju faktiskt.

Springer
2011-03-16, 20:18
SLV rekommenderade även 6-8 skivor bröd om dagen för inte allt så länge sedan.

Gjorde de inte. :) Det var Brödinstitutet.

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Mall
2011-03-16, 20:23
www.bodyrock.tv

mikaelj
2011-03-16, 20:39
Konditionsträning är bra på båda sätt, heter det. Men inte varje dag kanske

Stör mig på sådana här kategoriska uttalanden som att det är "fel" att konditionsträning skulle bränna kcal. Det stämmer ju faktiskt.

Du vet mycket väl vilken del av meningen jag sade "Du har fel" till.

Jag gillar hur du tror att jag är allergisk mot konditionsträning, för övrigt.

kettlebellGuden
2011-03-16, 20:42
Självklart ska man konditionsträna varje dag. Det är bra för hjärnhälsan.

Eddie Vedder
2011-03-16, 21:56
Gjorde de inte. :) Det var Brödinstitutet.

http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html

Nej det är korrekt som Big_Sleazy säger. Det gick att läsa på deras sida för inte alls länge sedan:

Scratch89: Tycker du det är jämförbart?

Självklart ska man konditionsträna varje dag. Det är bra för hjärnhälsan.

Nej det är inte självklart att man "ska". Och blir det ett tvång så är det ytterst negativt även för "hjärnhälsan". Kurvan för graden av konditionsträning och hälsa är ju U-formad. Det kan ju antyda att alla som tränar extremt mycket kondition kanske inte alls mår så bra som du kategoriskt vill få det att låta som.

kettlebellGuden
2011-03-16, 21:59
Nej det är inte självklart att man "ska". Och blir det ett tvång så är det ytterst negativt även för "hjärnhälsan". Kurvan för graden av konditionsträning och hälsa är ju U-formad. Det kan ju antyda att alla som tränar extremt mycket kondition kanske inte alls mår så bra som du kategoriskt vill få det att låta som.

trolololollolololo

Du är en intelligent person. Jag kan inte tänka mig att du är så korkad att du inte förstod mitt inlägg, så jag utgår från att det här bara är trollande.

Eddie Vedder
2011-03-16, 22:03
trolololollolololo

Du är en intelligent person. Jag kan inte tänka mig att du är så korkad att du inte förstod mitt inlägg, så jag utgår från att det här bara är trollande.

Nej du skriver ju att man ska göra det varje dag. Hur annars kan jag tolka det? Eller var det ironin igen?

kettlebellGuden
2011-03-16, 22:07
Nej du skriver ju att man ska göra det varje dag. Hur annars kan jag tolka det? Eller var det ironin igen?

Det är hyfsat uppenbart att ett generellt råd inte är applicerbart på alla individer. Att köra värsta disclaimerna på varenda råd man ger är bara korkat och tidsödande.

Exempel: styrketräning är bra <- helt förkastligt med ditt resonemang.

Eddie Vedder
2011-03-16, 22:12
Exempel: styrketräning är bra <- helt förkastligt med ditt resonemang.

Varför ändrar du helt och hållet på ordvalet? Du vet ju att det där inte är samma sak så spela inte dum (för det är du inte). Om du däremot gör en korrekt jämförelse och skriver "Klart man ska styrketräna varje dag. Det är bra för hjärnhälsan" så har du fel och bör kritiseras för det.

mikaelj
2011-03-16, 23:22
Det kanske är dos- och intensitetsrelaterat?