Logga in

Visa fullständig version : Är detta bra deffmat?

strango
2011-03-15, 15:55
Hejsan!

Tänkte kliva på en liten deff ganska så snart. Då kommer jag att styketräna 4-5 ggr/vecka, samt att jag tänker intervallträna 2-4 ggr/vecka

MEN maten, jag har börjat käka enligt följande:

Frukost: 2-4 stekta ägg och en proteinshake

Lunch: Skolmat...

Mellanmål: Börjat käka kvarg och jag gillar det

Middag: Brukar vara hemmagjord mat av mamma (avundsjuka?:naughty:), brukar vara kött, fisk eller kyckling med ris, pasta eller potatis.

Efter träning: Proteinshake

Nu är inte jag en sån som slaviskt räknar kalorier, räknar dom inte ens. Men tror ni, på ett ungefär, att jag kommer tappa lite vikt med denna mat. Vet att det kan vara svårt att svara på utan vetskapen om mängden.

Men är detta bra mat?

Mvh

Edit: är 185 cm, väger 86, 18 år

vicarious
2011-03-15, 15:58
Det är bra mat men du borde äta något mer än en proteinshake efter träningen.

strango
2011-03-15, 16:00
Det är bra mat men du borde äta något mer än en proteinshake efter träningen.

Har du något tips på vad jag mer kan äta? :)

Xtronal
2011-03-15, 16:01
Hejsan!

Tänkte kliva på en liten deff ganska så snart. Då kommer jag att styketräna 4-5 ggr/vecka, samt att jag tänker intervallträna 2-4 ggr/vecka

MEN maten, jag har börjat käka enligt följande:

Frukost: 2-4 stekta ägg och en proteinshake

Lunch: Skolmat...

Mellanmål: Börjat käka kvarg och jag gillar det

Middag: Brukar vara hemmagjord mat av mamma (avundsjuka?:naughty:), brukar vara kött, fisk eller kyckling med ris, pasta eller potatis.

Efter träning: Proteinshake

Nu är inte jag en sån som slaviskt räknar kalorier, räknar dom inte ens. Men tror ni, på ett ungefär, att jag kommer tappa lite vikt med denna mat. Vet att det kan vara svårt att svara på utan vetskapen om mängden.

Men är detta bra mat?

Mvh

Jag äter ungefär som ditt schema där och det funkar bra för mig. Jag ger fan i all godis och dricka. men sen händer det väll att det blir kebab pizza varannan vecka, men jag måste ha en ätar-dag varannan vecka, men de dagarna äter jag bara kanske en kebab pizza + 500 g kvarg.

Grotesk
2011-03-15, 16:01
Jag tycker det verkar svårt att avgöra om du kommer tappa vikt på det med tanke på att vi inte vet varken ålder, längd, vikt osv. Lite luddigt också med tex. "skolmat" och "mammas mat." Det är ju inte direkt några mått på mängden där.

vicarious
2011-03-15, 16:02
Har du något tips på vad jag mer kan äta? :)

Mat. Vad som helst i stort sett. Något proteinrikt.

Grotesk
2011-03-15, 16:02
Jag äter ungefär som ditt schema där och det funkar bra för mig. Jag ger fan i all godis och dricka. men sen händer det väll att det blir kebab pizza varannan vecka, men jag måste ha en ätar-dag varannan vecka, men de dagarna äter jag bara kanske en kebab pizza + 500 g kvarg.

Inte för att verka dryg men kalorimässigt är inte en kebabpizza + 500g kvarg så "bara."

strango
2011-03-15, 16:05
Jag tycker det verkar svårt att avgöra om du kommer tappa vikt på det med tanke på att vi inte vet varken ålder, längd, vikt osv. Lite luddigt också med tex. "skolmat" och "mammas mat." Det är ju inte direkt några mått på mängden där.

Det är jag fullt medveten om, men vad tror ni? :) Kommer också kolla på vågen om det är rätt väg att gå eller inte :)

Grotesk
2011-03-15, 16:09
Det är jag fullt medveten om, men vad tror ni? :) Kommer också kolla på vågen om det är rätt väg att gå eller inte :)

Som sagt:

Langster
2011-03-15, 16:14

Precis.
Bra deffmat är mat som understiger ens kaloribehov och överstiger ens proteinbehov. Vilka maträtter man äter är otroligt irrelevant i sammanhanget.

Tacos
2011-03-15, 16:18
Inte för att verka dryg men kalorimässigt är inte en kebabpizza + 500g kvarg så "bara."

Tycker du det är mycket på en ätardag?

Blir väl lite drygt 2000 kalorier. Jag skulle kalla det en helt vanlig deffdag.

Grotesk
2011-03-15, 17:12
Tycker du det är mycket på en ätardag?

Blir väl lite drygt 2000 kalorier. Jag skulle kalla det en helt vanlig deffdag.

Det beror ju helt på vad man tänker landa på kalorimässigt.

Svårt att säga hur mycket kalorier det bli då pizzor brukar variera i storlek från pizzeria till pizzeria och likaså såsens innehåll.

Men jag skulle gissa att det blir över 2000 iaf, då endast kvargen torde ligga runt 300-400kcal. Förvisso såg jag nu i efterhand att jag tolkade det som att han åt mer än bara kebabpizza + kvarg - att pizzan och kvargen var utöver det vanliga.

dupper
2011-03-15, 20:27
Precis.
Bra deffmat är mat som understiger ens kaloribehov och överstiger ens proteinbehov. Vilka maträtter man äter är otroligt irrelevant i sammanhanget.

Nja, du vill ju gärna basera det på mat som inte är för tråkig så att deffen suger. Samtidigt vill du ju vara så lite hungrig som möjligt, och få i dig allt essentiellt.

vicarious
2011-03-15, 22:14
Nja, du vill ju gärna basera det på mat som inte är för tråkig så att deffen suger. Samtidigt vill du ju vara så lite hungrig som möjligt, och få i dig allt essentiellt.

Jag förstår inte vad du vill ha sagt med det där. Langster sa ingenting om att man skulle äta tråkig eller dåligt mättande mat.

Langster
2011-03-16, 08:56

Det har du rätt i, men det var inte poängen i mitt inlägg. Det kommer ofta trådar här där folk frågar "ser det här bra ut?" och räknar upp olika livsmedel de tänker äta utan att ha räknat ut hur mycket kalorier de kommer att få i sig.

Vill man lyckas måste man komma bort ifrån tänket att "nyttig mat" kommer att göra att man går ner i vikt. DET HANDLAR ENDAST OM ATT LIGGA PÅ NEGATIV KALORIBALANS - och att få i sig tillräckligt med protein, om man även vill behålla muskelmassan.

Jag har kommit i rätt bra form genom att äta bl.a hamburgare, mjölk och flingor och annan "onyttig mat" flera ggr i veckan.
Det blir ju faktiskt lättare att kunna äta sig tillfredställd om man riktar in sig på att räkna kalorier istället för att tro att "bra" eller "nyttig" mat är lösningen.

vicarious
2011-03-16, 09:13
Det har du rätt i, men det var inte poängen i mitt inlägg. Det kommer ofta trådar här där folk frågar "ser det här bra ut?" och räknar upp olika livsmedel de tänker äta utan att ha räknat ut hur mycket kalorier de kommer att få i sig.

Vill man lyckas måste man komma bort ifrån tänket att "nyttig mat" kommer att göra att man går ner i vikt. DET HANDLAR ENDAST OM ATT LIGGA PÅ NEGATIV KALORIBALANS - och att få i sig tillräckligt med protein, om man även vill behålla muskelmassan.

Jag har kommit i rätt bra form genom att äta bl.a hamburgare, mjölk och flingor och annan "onyttig mat" flera ggr i veckan.
Det blir ju faktiskt lättare att kunna äta sig tillfredställd om man riktar in sig på att räkna kalorier istället för att tro att "bra" eller "nyttig" mat är lösningen.

+1. Här tror jag många gör fel, inräknat mig för cirka 2 år sedan när jag började träna. Jag bytte havregryn mot fiberhavregryn, pasta mot fullkornspasta, åt massor med frukt och grönsaker men hade ingen aning om att det var kaloriintaget som styrde min viktnedgång.

Jag trodde att hälsosamma & "nyttiga" livsmedel innebar viktnedgång. Jag tror inte jag är ensam om att göra det misstaget..