handdator

Visa fullständig version : Kalorikvot fylld med godsaker

p0kerfac3
2011-03-15, 15:47
Jag citerar vicarious, som skrev detta:

''Så länge du inte överstiger kalorigränsen kan du äta vad du vill, varje dag och fortfarande gå ner i vikt. Det finns många som, när de deffar, äter så de kommer upp i önskad proteinmängd och fyller upp resten av kalorierna med godsaker tills de nått sin gräns och ändå åstadkommer ett underskott. Det hade säkert varit mer fördelaktigt med mer protein istället, men den mentala boosten man kan få ut av att kunna äta godsaker även på diet brukar oftast väga tyngre.''

Så, min fråga är då; finns det några här som gör så?
Och kan ni isåfall skriva på ett måfå hur en dag kan se ut i käk? (alltså inte kcal utan bara ''maten''..)
Och är det alltså 100% säkert att ni tappar i fettmängd? (ja jag vet, allt handlar om underskottet, men jag blir lite nojig)
För alltså det här jäkla sockersuget är djävulskt o sluta o bli av med..

*gah!*

bug
2011-03-15, 15:51
Såhär åt jag igår

Frukost
Havregrynsgröt med sylt och mjölk

Lunch
Kycklingfile m grönsaker

Mellanmål
Mackor

Middag
Kycklingfile m potatis och grönsaker.

Kvällsmål
100 gram lättglass, sylt och jordnötssmör

p0kerfac3
2011-03-15, 15:54
Kvällsmålet lät gött ;)
Men du räknar allt eller?

mikaelj
2011-03-15, 16:25
Somliga argumenterar för att det är dåligt att fylla upp med fruktos (= hälften av strösocker) oavset om det är underskott eller inte.

vicarious
2011-03-15, 16:40
Jag gör sådär själv ibland, om jag vill kunna äta något gott, är bortbjuden på kalas eller dylikt, ska på buffé eller dricka alkohol samma dag.

Basicly så äter jag så jag har uppfyllt önskad proteinmängd för dygnet (runt 200-225g protein för mig) och äter sedan minimalt med fett & kolhydrater utöver det. Brukar bli en mager köttkälla samt grönsaker + kvarg. På så vis har jag skapat en kaloribuffert på runt 1000-1500 kcal beroende på hur aktiv jag har varit den dagen. Jag menar alltså totalt under hela dagen, jag äter inte 200-225g protein i en måltid.

Då kan jag utan problem äta något gott utan att överstiga min energiförbrukning. Häromveckan åt jag en rätt stor semla men hamnade ändå på underskott. En semla är iofs inte brutalt mycket energi så jag kunde äta en del kolhydrater under dagen ändå.

Ibland överstiger jag säkert min förbrukning också, men då har man iaf gjort allt man kan för att se till att hålla nere energimängden. Damage control :D

Pretorian
2011-03-15, 19:19
Idag:
havregryn med hett vatten och whey

Banan plus whey och celsius
Träning
Whey plus kyckling med cocosmjölk-light och grön curry-krydda

Hamburgerkött och köttbullar

Lite jordnötssmör på sked med whey innan nanna

Jag prioriterar att få i mig mycket protein. Sen blir det mer godsaker nder helgen. Älskar godis och kakor. Just nu ligger vikten stilla men kroppen blir tightare så något göt jag rätt.

hejhopp79
2011-03-15, 19:43
Jag tror inte det är någon bra idé att fylla upp med godsaker varje dag för att nå kcal-kvot.

I teorin kanske det är egalt men i praktiken tror jag nog man skulle se skillnad mot någon som äter "nyttigare". Min erfarenhet är i alla fall att mycket och snabbare kolhydrater gör att jag lägger på mig mycket lättare än om jag bara äter grönsaker och bönor och liknande som kolhydratskällor.

Men det beror ju på vad "godsaker" är och hur mycket du fyller på med dagligen. Det hänger ju ihop med hela resonemanget om kcal in och ut, vilket stämmer i teorin men inte alltid gäller exakt i praktiken.

daloatf
2011-03-16, 10:43
Ett exempel från mig då.

Lunch
Kycklingfilé med dinkel,brytbönor och tomat
Keso mini
Protein shake

Träning
2x EAA

Middag
Viltfärssås (viltfärs, kvarg och krossade tomater)
Pasta
Protein shake

Snacks
Brio frukt

hidden
2011-03-16, 10:48
Man kan ju definiera godsaker! :)
Jag äter keso med grönsaker till kvällen ibland bara för att det är gott. Eller kvargtsatsiki!

limenka
2011-03-16, 10:55
Under deff brukar jag inleda dagen med att äta sötsaker i form av choklad då det oftast är lätt att räkna ut hur mycket kalorier det blir. Sen anpassar jag aktivitetsnivån efter hur mycket jag ätit för att försöka "förbränna" den mängd jag åt.

Oftast skiter det sig när det väl kommer till att gå den där extra 2 timmarspromenaden men ibland går det:D

vicarious
2011-03-16, 11:01
Under deff brukar jag inleda dagen med att äta sötsaker i form av choklad då det oftast är lätt att räkna ut hur mycket kalorier det blir. Sen anpassar jag aktivitetsnivån efter hur mycket jag ätit för att försöka "förbränna" den mängd jag åt.

Oftast skiter det sig när det väl kommer till att gå den där extra 2 timmarspromenaden men ibland går det:D

Låter väldigt jobbigt att göra så. Gör man så brukar det för mig sluta med att man går med ångest hela dagen och tänker "nu måste jag göra av med allt jag har tryckt i mig" precis som du skriver. Eller tänker såhär "jo men jag kan äta mindre imorgon istället." Ångest är bland det värsta jag vet.

Jag fyller upp proteinmängden först, planerar vad jag ska äta under dagen. Kollar ungefär hur mycket jag har kvar att fylla upp till energibalans/önskat underskott och sen kan man se vad och hur mycket man kan och vill äta.

osk
2011-03-16, 11:25
Twinkie-dieten fick mycket uppmärksamhet får någon månad sedan. Är inte direkt relaterat till träning så mycket, men väl till viktnedgång. Alltid värd att ha i åtanke...

http://edition.cnn.com/2010/HEALTH/11/08/twinkie.diet.professor/index.html