Visa fullständig version : Marklyfts-helvete
Har kört marklyft ett par gånger nu, men vikterna är fortfarande av disco-klass :insane:
Kör typ 8x60kg eller nåt, men kan inte föreställa mig hur man skulle kunna lassa på 150 kg. Är annars vältränad, 85kg på 174 cm. Hittade inget om marklyft på "Best of..." så nån vänlig själ kanske kan dra grunderna lite så jag ser om jag gör nåt helt fel.
Hur brett ska man stå? Hur mycket ska man böja sig fram? Etc...
shirunai
2003-11-25, 14:07
http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif
Håller med marklyft är tungt, även på bäbisvikterna jag kör, jag skulle kunna stonka upp 90-95kg max, jag kör på 70kg....bara träna vikterna kanske kommer.
Stångrodden är till och med lättare och den är TUNG.
Hmmm joo, kanske får lugna mig lite... :smash:
Originally posted by Mindek
Hmmm joo, kanske får lugna mig lite... :smash:
hehe... första gången jag körde marklyft för 2 år sedan gjorde jag några reps på 180kg.. 5:e passet lyfte jag 220... Sen la jag ner marklyft igen...
Bör bäl tillägga att jag redan hade musklerna som krävs för den övningen o att jag nog kan göra 250 om jag tränade marklyft regelbundet! :D
MunsöHustla
2003-11-25, 14:51
Har kört marklyft ett par gånger nu, men vikterna är fortfarande av disco-klass :insane:
Kör typ 8x60kg eller nåt, men kan inte föreställa mig hur man skulle kunna lassa på 150 kg. Är annars vältränad, 85kg på 174 cm. Hittade inget om marklyft på "Best of..." så nån vänlig själ kanske kan dra grunderna lite så jag ser om jag gör nåt helt fel.
Hur brett ska man stå? Hur mycket ska man böja sig fram? Etc...
85 pannor är ju rätt mycket och om du är vältränad är det konstigt att du inte klara tyngre måste jag säga. Mitt enda råd är att sänk repsantalet till 4-5 typ och lassa på! (om du känner att kroppen håller det vill säga)
Prova att ställ dig bredare med benen då brukar man kunna dra en hel del mer vikt.
shirunai
2003-11-25, 15:09
bredare då går ju mina ben utanför armarna
mr_ping2
2003-11-25, 15:35
Benen nästan ute vid vikterna, armarna så tätt som räfflorna räcker... (typ smalbänk)
Snapphanen
2003-11-25, 15:47
Originally posted by mr_ping2
Benen nästan ute vid vikterna, armarna så tätt som räfflorna räcker... (typ smalbänk)
Neh vafan.. klart du inte ska. Då kör man ju bara för att lyfta tungt och inte för att det ska ge ngt.. Kör typ axelbrett med fötterna, sl-grepp.. annars kopplar du ju bort benen totalt.. bara det känns i korsryggen på dig så är det ju bra! jag drog 100 kg marklyft första gången däremot knäböj lyfter jag som en liten flicka. man är olika stark i olika övningar såklart, bara att kämpa på!
Lillgrabben
2003-11-25, 15:50
Korrekt utförd sumomarklyft är bland det svåraste man kan ta sig för inom styrketräningen så den övningen torde inte vara optimal att börja med.
Sumomark hjälper en del individer att lyfta fler kilon men torde inte bygga rygg & baksida ben lika bra som vanliga mark.
Survivor
2003-11-25, 15:57
"Ett par gånger"? Du får ha lite mer tålamod än så.
mr_ping2
2003-11-25, 16:01
Jag lyfter lättare vikter (runt 100) lättare i sumo än vanligt.
Däremot om jag går över 100 så lyfter jag dom lättare i "vanligt utförande".
Det har nog med att göra att jag endast klarar 90kg i knäböj.
tycker det är mkt lättare att lyfta när man står axelbrett med armarna utanför benen än sumo (dvs armarna innanför benen)men det är nog mina klena ben där med =/.
öhm, tar inte vanliga(dvs armarna utanför benen) mark mer på benen än vad sumomark gör!?
Äh kom igen nu. Du kan ju inte tro att du blir 100 kg starkare på bara "några gånger". Sluta tänk på vikterna så kommer de självmant till dig. Träna på tills du känner dig bekväm med övningen sedan kan du trycka på med vikter och, låt säga köra lågreppare. Enligt mig är det självmord att göra lågreppare i början. Skadade mig under mitt första "sumopass". Dum som jag var så hängde jag på lika mycket vikt som jag använder vid vanliga mark (som ja behärskar) utan att ha nån erfarenhet av sumolyft.
Så ta't lugnt vikterna kommer...med åren;)
Jag tycker själv att marklyftet är tyngst för underarmarna.. Om jag hade haft starkare underarmar hade jag ökat mycket snabbare i marklyft.. Men det är en underbar övning, jag får riktigt skön pump i ryggen :thumbup:
Eftersom marklyft är en riktigt tung övning som man blir riktigt utmattad av brukar jag alltid köra den först i mitt ryggpass, så att jag har bra med energi i underarmarna när jag kör den.
Survivor
2003-11-25, 21:13
Originally posted by zuluh
Jag tycker själv att marklyftet är tyngst för underarmarna.. Om jag hade haft starkare underarmar hade jag ökat mycket snabbare i marklyft.. Men det är en underbar övning, jag får riktigt skön pump i ryggen :thumbup:
Eftersom marklyft är en riktigt tung övning som man blir riktigt utmattad av brukar jag alltid köra den först i mitt ryggpass, så att jag har bra med energi i underarmarna när jag kör den.
Använd dragremmar. Träna underarmar och ev. grepp vid sidan om.
Originally posted by Fartman
öhm, tar inte vanliga(dvs armarna utanför benen) mark mer på benen än vad sumomark gör!?
jag kanske borde varit mer specifik tyckte den tog mer på insidan låren kan lyfte jag fel eller nått men hadde brutal träningsverk där idag är det marken eller karatepasset i måndags är dock ett mysterium.
:smash:
Har kört marklyft ett par gånger nu, men vikterna är fortfarande av disco-klass :insane: När du känner att du har fått in tekniken så tror jag att det är viktigt att du vågar prova att köra tyngre... Kan lätt bli så att man kör kvar på det gamla vanliga eftersom det gick bra sist.
En annan fråga man kan ställa sig är ju om det är armarna eller ryggen som säger stopp. Då kan det ju vara en fördel att avsluta passet med dragremmar, men gör bara det när du tröttat ut greppet ordentligt.
Originally posted by Tomten
En annan fråga man kan ställa sig är ju om det är armarna eller ryggen som säger stopp. Då kan det ju vara en fördel att avsluta passet med dragremmar, men gör bara det när du tröttat ut greppet ordentligt.
80kg är satans tungt för greppet och händerna, vet av egen erfarenhet. Kanske bäst att använda 2 eller rent utav 3 par dragremmar för att vara på den säkra sidan
Hehe, Jag vägde väl ~70 när jag testade mark för första gången... tog 110*1 efter ett par uppvärmingar ;) Men tror jag använde benen för lite.
Kan bara säga: Fråga någon på gymmet som kör det & kan det../fråga en tränare...
Svårare än så är det inte... så kan de se vad du gör för fel (om du nu gör något fel)
Originally posted by Ankarby
80kg är satans tungt för greppet och händerna, vet av egen erfarenhet. Kanske bäst att använda 2 eller rent utav 3 par dragremmar för att vara på den säkra sidan
Hehe.. :D
/pez
MunsöHustla
2003-11-29, 12:09
Originally posted by Pez
Hehe.. :D
/pez
instämmer :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.