Logga in

Visa fullständig version : Serotoninsyndrom?

crille30
2011-03-15, 03:04
Vill bara varna Er alla här, var försiktiga med 5-htp och johannesört. Min polare tog båda dessa, han kände sig inte i form, trött och orkeslös. Tog väl inte så mycket om jag fattat det rätt men blev sämre och sämre.Till Sjukan och då sa de han hade fått Serotoninsyndrom. Har är helt orkeslös,trött och mår jäkligt dåligt. Visste inte ens att det fanns något som hette så. har själv käkat 5-htp ibland men som med allting annat så ska man vara försiktig med dosering.allt oavsett vad kan tydligen göra en sjuk om man tar fel doser. Nu är detta nog ovanligt och beror säkert på ens egen kropp och hur man reagerar men tänk på det ändå om Ni käkar dessa produkterna och känner Er vissna ändå, läkaren nästa ,öka inte dosen. Så då har man varit doktor och läkemedelsverkets representant tillräcklig, backa to mina pillerburkar *drool*

Sheogorath
2011-03-15, 06:06
Vill bara varna Er alla här, var försiktiga med 5-htp och johannesört. Min polare tog båda dessa, han kände sig inte i form, trött och orkeslös. Tog väl inte så mycket om jag fattat det rätt men blev sämre och sämre.Till Sjukan och då sa de han hade fått Serotoninsyndrom. Har är helt orkeslös,trött och mår jäkligt dåligt. Visste inte ens att det fanns något som hette så. har själv käkat 5-htp ibland men som med allting annat så ska man vara försiktig med dosering.allt oavsett vad kan tydligen göra en sjuk om man tar fel doser. Nu är detta nog ovanligt och beror säkert på ens egen kropp och hur man reagerar men tänk på det ändå om Ni käkar dessa produkterna och känner Er vissna ändå, läkaren nästa ,öka inte dosen. Så då har man varit doktor och läkemedelsverkets representant tillräcklig, backa to mina pillerburkar *drool*

Det brukar stå på 5-HTP-burkar att man inte ska kombinera det med Johannesört, men visst. Alltid bra att folk får en extra "heads up". :thumbup:

qwerty1
2011-03-15, 08:35
Jag använder mig utav 5-htp när jag har haft en tuff helg. Då kör jag dagen efter 1-2 st, dagen efter det kör jag 1, och sen max en till dag med 1.

Vet jag om att jag har en tuff helg framför mig så kör jag ungefär samma fast dagarna innan. Man ska ta det försiktigt!

eriksvensson
2011-03-15, 10:25
En annan sak att vara försiktig med är att inte ta megadoser av vitamin B + 5HTP och ev. Johannesört.

ARMSTARK
2011-03-15, 11:28
En grundregel är att ALLTID läsa bipacksedeln och FÖLJA den. Exempelvis Serotoninsyndrom kan vara livshotande så...

Folk har sån övertro på "naturläkemedel" och tror dessutom att de är helt ofarliga. Tänk då på att dessa ofta innehåller samma aktiva ämnen som "vanlig" medicin så det är lätt att få i sig dubbel dos eller mer.

benya
2011-03-15, 12:25
Men johannesört utan andra tillskott är ok och t.ex. vanliga vitamtillskott?
Hur mycket johannesört är en rimlig nivå och var kan man hitta den renaste?
Sorry för off topic frågorna..

rememberence
2011-03-15, 15:06
Men johannesört utan andra tillskott är ok och t.ex. vanliga vitamtillskott?
Hur mycket johannesört är en rimlig nivå och var kan man hitta den renaste?
Sorry för off topic frågorna..

Ja, johannesört i sig är inget farligt vid rekommenderat intag.
Aledningen till att "Crille30"s kompis blev så dålig är för att 5-HTP metaboliseras till serotonin som kroppen använder för att reglera många funktioner. Om man får en akut över/underproduktion av serotonin kan det sluta illa, och det är där johannesört kommer in i bilden, johannesört fungerar som en MAO-hämmare och förhindrar nedbrytningen av serotonin.

benya
2011-03-16, 11:19
Tack rememberence!
Men hur effektivt skulle du vilja påstå att johannesört är för det ändamålet?
FInns det bättre produkter att köpa än de som säljs i Life butikerna? T.ex. i ren flytande form?

rememberence
2011-03-16, 12:58
Tack rememberence!
Men hur effektivt skulle du vilja påstå att johannesört är för det ändamålet?
FInns det bättre produkter att köpa än de som säljs i Life butikerna? T.ex. i ren flytande form?

Då jag själv aldrig provat Johannesört är jag nog inte rätt människa att svara på dina frågor, kan nog finnas information runt på internet.
Jag skulle dock råda dig att vara lite småförsiktig när det gäller experimenterande av just serotoninnivåer i kroppen, att prata med läkare om det är att rekommendera.