Visa fullständig version : smör ?
vilket är det bästa smöret att ha på smörgåsarna :) ? kör becel nyckelhåls märkt just nu :)
Smör är bäst. Inte margarin.
SMÖR
http://3.bp.blogspot.com/_sUOWB3T5HMI/TJuytD0Z3UI/AAAAAAAAAAU/Hy5G5WHWRKI/s1600/IMG_9271.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_hqoz6pVobzU/THZgppqil0I/AAAAAAAABPo/6r84e4gQ5VM/s320/SMR_2_~1.JPG
http://bloggarna.se/webedit/ace/assets/blogg9/bregott.jpg
Innehållsförteckning: grädde, mjölksyrakultur, salt, vitamin A & D. (rapsolja i bregott)
Margarin
Becel pro-activ extra light, innehållsförteckning:
Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.
Jag personligen älskar bregott
SMÖR
http://3.bp.blogspot.com/_sUOWB3T5HMI/TJuytD0Z3UI/AAAAAAAAAAU/Hy5G5WHWRKI/s1600/IMG_9271.JPG
http://1.bp.blogspot.com/_hqoz6pVobzU/THZgppqil0I/AAAAAAAABPo/6r84e4gQ5VM/s320/SMR_2_~1.JPG
http://bloggarna.se/webedit/ace/assets/blogg9/bregott.jpg
Innehållsförteckning: grädde, mjölksyrakultur, salt, vitamin A & D. (rapsolja i bregott)
Margarin
Vatten, vegetabilisk olja, vegetabiliskt fett, växtsterolestral (12,5%), modifierad stärkelse, gelatin, salt (0,8%), emulgeringsmedel (lecitin, E471 mono- och diglycerider av fettsyror, av vegetabiliskt fett, E476 Polyglycerolpolyricinoleat), kärnmjölkspulver, konserveringsmedel (kaliumsorbat), surhetsreglerande medel (citronsyra), arom, A- och D-vitaminer.
bregott it is :hbang:
Crippa90
2011-03-14, 22:07
Ta det du tycker är godast? jag tycker lätta är gott och kör på det.
Brickhead
2011-03-14, 22:09
Bregott är klart godast, men svårt att smöra med, så man får låta det tina lite innan
Smör/Bregott klarar sig utmärkt i rumstemp. Låt det bara ligga i en tätslutande burk.
StarkaUlf
2011-03-14, 22:41
Bregott > allt :)
Ska vara den röda dock, extrasaltat ;)
Margarin
Fult trick men rätt genomskinligt:D
Klassikt att jämföra ett smör med ett lättmargarin. Bättre att jämföra lättmargarinet med Lätt&Lagom. Trixet med lättmargarinerna är att man måste tillsätta förtjockningsmedel för att hålla vattenfasen på plats. Stor risk att margarinet istället släpper vatten och skiktar sig. Mer vatten betyder också mer emulgeringsmedel eftersom kontaktytan mellan fett och vatten ökar. Mer vatten betyder också mindre salt i vattenfasen och högre vattenaktivitet. Alltså måste det till konsarveringsmedel.
Tillverkarna späder inte ut margarinet med en massa billiga tillsatser. Tillverkaren tar fram ett margarin med färre kalorier och måste använda tillsatser för att ge ett fullvärdigt alternativ till originalet.
Eddie Vedder
2011-03-15, 07:05
ett fullvärdigt alternativ till originalet.
Om de strävar efter ett fullvärdigt substitut misslyckas de kapitalt i alla fall. Men jag ser det mer som någon billigare dålig kopia och det uppfyller de ju.
eriksvensson
2011-03-15, 10:36
Tillverkarna späder inte ut margarinet med en massa billiga tillsatser. Tillverkaren tar fram ett margarin med färre kalorier och måste använda tillsatser för att ge ett fullvärdigt alternativ till originalet.
Vill man ha vatten på mackan så rekommenderar jag att skölja din smörgås under kranen ett par sekunder istället, nyttigare och billigare. :thumbup:
kettlebellGuden
2011-03-15, 10:46
Smör på bröd? Det här ska testas! Har alltid kört olivolja. Kul med nya saker! Thx koloz
Nitrometan
2011-03-15, 10:50
Smör på bröd? Det här ska testas! Har alltid kört olivolja. Kul med nya saker! Thx koloz
Om du vill prova nåt gott och spännande kan du vispa ihop lika delar smör och olivolja. Blir alldeles utmärkt att ha på bröd.
kettlebellGuden
2011-03-15, 10:58
Om du vill prova nåt gott och spännande kan du vispa ihop lika delar smör och olivolja. Blir alldeles utmärkt att ha på bröd.
challenge accepted!
kettlebellGuden
2011-03-15, 15:22
En dl smör smält i kastrull på ugnen. blandat med 1 dl olivolja. Vispat. Doppade bröd i. Ingen höjdare :( Micke säger att du trollar!
En dl smör smält i kastrull på ugnen. blandat med 1 dl olivolja. Vispat. Doppade bröd i. Ingen höjdare :( Micke säger att du trollar!
Smakar som knäck med olivolja? *spy*
kettlebellGuden
2011-03-15, 15:48
Smakar som knäck med olivolja? *spy*
Hahaha näääh.. knäck är ju i fast form. Det här var mer som olivolja + räli smak.
Nitrometan
2011-03-15, 16:43
En dl smör smält i kastrull på ugnen. blandat med 1 dl olivolja. Vispat. Doppade bröd i. Ingen höjdare :(
Nä. Usch.
Förlåt att jag förklarade mig klumpigt.
Smöret skall icke smältas.
Ner med rumstempererat smör i en bytta, häll på lite olivolja. Vispa med elvisp. Fortsätt tillsätta olivolja och vispa med elvispen tills du har blandat ihop lika delar.
Flytta över till en lufttät behållare (plastbytta med lock).
Färdigt.
Micke säger att du trollar!
Förvisso förmedlar jag inte alltid den fullständiga och upphöjda sanningen. Men denna gången lurades jag inte.
Nu när du ger den förklaringen faller ditt tidigare uttalande i en helt annan dager. Faktum är att osmält var precis det första jag tänkte. Men, vår gode kbG propsade på med det minsann skall smältas.
jag äter fortfarande Runda bords , har ätit det sen barn så det har följt med när man flyttade hemifrån, det smöret var ju borta ett tag (hittade det inte i stockholm) men nu säljs det igen :)
jag äter fortfarande Runda bords , har ätit det sen barn så det har följt med när man flyttade hemifrån, det smöret var ju borta ett tag (hittade det inte i stockholm) men nu säljs det igen :)
Men det är ju inte smör.
Men det är ju inte smör.
ja just det, det är ju bordsmargarin
har det på smörgåsen så jag tänkte inte ett steg till när jag skrev i tråden :em:
SMÖR
Mmmmm... smöör...
xQhTTg9pKvQ
Mums, själv äter jag mest vanligt smör och det snålas sällan. Det låter läskigt att ha den i rumstemperatur (:em:) men när jag äter bröd så är det oftast knäcke ändå.
edit: Det vore intressant att höra vad folk tycker om olika smörsorter, alltså mellan olika tillverkare. Själv har jag just vandrat bort från arla och försöker utröna om ifall det skulle finnas någon godare sort. Klart angenäm process må jag säga.
Bregott är godast. Men jag har inget principiellt motstånd mot margariner.
Eddie Vedder
2011-03-16, 19:43
Bregott är godast. Men jag har inget principiellt motstånd mot margariner.
Jag kör med ICA's variant av Bregott, Bredbart. Smakar också bra, blir cirka 50-60 gram i gröten då och då.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.