Visa fullständig version : whey=onyttigt?
Jag undrar om man inte blir fet av whey- protein då det smakar rätt sött?
Är det inte massa socker i skiten?
hejhopp79
2011-03-14, 21:21
Hehe.
Bara att googla valfritt whey-protein och kolla innehållsförteckningen? Men för att bespara dig den enorma mödan så kommer sötheten från sötningsmedel, i regel aspartam.
Vassle är nog något av det sista man blir fet av. Försök äta dig fet på protein
Nej, det är inte massa socker i "skiten". Nej, du blir inte fet av whey, du blir fet av för mycket kalorier. Protein anses även vara bra för att kontrollera hungern, och whey har visats ha fettförbrännande effekter.
Att det smakar sött är inte konstigt, det är ju sötningsmedel och smakämnen i.
Eddie Vedder
2011-03-14, 21:21
Lite laktos. Men du kan ju själv läsa på innehållsförteckning att inget socker ingår. Det är sötningsmedel och aromer.
hmm.. finns studier som påvisar att dessa sötningsmedel indirekt ger en viktökning då det triggar sötbegäret. Sackarin var ett av dom som gav viktökning.
Eddie Vedder
2011-03-14, 21:31
hmm.. finns studier som påvisar att dessa sötningsmedel indirekt ger en viktökning då det triggar sötbegäret. Sackarin var ett av dom som gav viktökning.
Ja det stämmer. Men om du inte äter mer så gör du inte. Och dessutom är det aspartam, inte sackarin. Och studien du tänker på är en råttstudie.
Hypotesen om att sötningsmedel triggar sötsug och indirekt leder till svårigheter att reglera aptit finns dock och jag tror på den helt klart. Men det innebär inte att man får den effekten per automatik, inte på långa vägar. Du vet ju själv om du äter mer än vanligt efter en proteindrink eller utan.
Ja det stämmer. Men om du inte äter mer så gör du inte. Och dessutom är det aspartam, inte sackarin. Och studien du tänker på är en råttstudie.
Hypotesen om att sötningsmedel triggar sötsug och indirekt leder till svårigheter att reglera aptit finns dock och jag tror på den helt klart. Men det innebär inte att man får den effekten per automatik, inte på långa vägar. Du vet ju själv om du äter mer än vanligt efter en proteindrink eller utan.
okej, får tacka för det. :)
Jag har aldrig sett ett proteinpulver som innehåller sackarin. Jag tror att alla endast använder sig av aspartam idag.
apropå sötningsmedel. vad köper ni för sötningsmedel till typ bakning/fluff? det jag hittade har ju ingefär samma näringsvärde som vanligt socker. då känner jag att man kan ju lika gärna söta med socker och slippa aspartamet? är jag ute o cyklar som vanligt?
hejhopp79
2011-03-14, 21:36
Hur kan sötningsmedel ha samma näringsvärde som socker?
Sheogorath
2011-03-14, 21:38
Det finns inget sötningsmedel som gör att man upp mer i vikt än motsvarande sötma från socker. Även om det sker en viss kalorikompensation når man alltså inte upp i den mängden energi som den sockersötade varianten ger. Inte nog med att den ger energi, den triggar ju också sötsuget. Dessutom, som Eddie säger: man behöver inte äta mer bara för att man känner sig sugen på det. Det är för sådant man har kostschema och disciplin.
apropå sötningsmedel. vad köper ni för sötningsmedel till typ bakning/fluff? det jag hittade har ju ingefär samma näringsvärde som vanligt socker. då känner jag att man kan ju lika gärna söta med socker och slippa aspartamet? är jag ute o cyklar som vanligt?
Hehe, ja. :) Det stämmer att sötningsmedel innehåller i runda slängar lika mycket kalorier, men du behöver bara ha en bråkdel så mycket sötningsmedel som socker för att få samma sötma.
hejhopp79
2011-03-14, 21:39
Jag ska inte börja argumentera för hur långt den fria viljan egentligen sträcker sig, men hårddrar man det här resonemanget så hamnar man lätt i att tjocka människor saknar självdisciplin.
Sheogorath
2011-03-14, 21:39
Hur kan sötningsmedel ha samma näringsvärde som socker?
Inget konstigt. Det är ju ett proteinliknande ämne (4 kcal / g). Skillnaden är att man behöver en sådan ofantligt liten mängd att summan i en produkt ofta blir försumbar. Detta därför att sötningsmedel som aspartam är flertalet gånger sötare än socker.
hejhopp79
2011-03-14, 21:40
Ah, såklart. Men i praktiken har de alltså uppenbart inte samma näringsvärde
Sedan att sötningsmedlet är sådär 200 gånger sötare gör kanske lite skillnad...
MeekGeek
2011-03-14, 21:41
Det finns inget sötningsmedel som gör att man upp mer i vikt än motsvarande sötma från socker. Även om det sker en viss kalorikompensation når man alltså inte upp i den mängden energi som den sockersötade varianten ger.
Sorbitol ger mer energi per sötma, än vanligt socker.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_substitute
Sheogorath
2011-03-14, 21:42
Jag ska inte börja argumentera för hur långt den fria viljan egentligen sträcker sig, men hårddrar man det här resonemanget så hamnar man lätt i att tjocka människor saknar självdisciplin.
Problemet ligger väl inte i det konstaterandet per se utan i det obligatoriska fördömandet av individen på dessa grunder, istället för man inser att även självdisciplin har en viktig genetisk komponent och alltså inte på något vis är "självvalt".
Sheogorath
2011-03-14, 21:44
OK. Men Sorbitol är ingen viktig orsak till övervikt hur som helst. Men om du vill plocka ett poäng så går det bra. Vassegod. :)
hejhopp79
2011-03-14, 21:44
Good point.
Sheogorath
2011-03-14, 21:52
Good point.
Jag blir ofta berömd för min goda självdisciplin så här i diettider. Jag brukar, om jag har tid, förklara varför jag inte kan ta åt mig äran. Folk brukar se rätt förvånade ut kan jag säga. Jag tror inte så många är vana vid att se på saker ur ett strikt deterministiskt perspektiv, särskilt inte om alternativet är att ge sig själv en klapp på axeln och känna sig så jävla duktig.
hejhopp79
2011-03-14, 21:53
Någonstans hänger självdisciplin ihop med kunskap och en känsla av att man kan påverka sin livssituation.
Det är lättare att deffa strikt om man vet hur man gör och att det har effekt.
Va? Menar du att självdisciplin är genetiskt betingat?
hejhopp79
2011-03-14, 21:55
Delvis, delvis inte skulle jag säga. Omöjligt att dra en definitiv gräns, men såklart är det mycket psykologiskt och som jag skrev ovan handlar det om att ha en känsla av att man kan styra sig själv och sitt liv i den riktning man vill.
Sheogorath
2011-03-14, 21:58
Jag menar att det finns viktiga genetiska komponenter i det mesta av mänskliga beteenden, och de komponenterna som inte är genetiska är "sociala", "miljömässiga" eller vad du nu väljer att kalla det. Poängen är att du varken valde gener eller miljö. Du valde inte dina föräldrar. Du valde inte i vilken tidsålder eller i vilket land du föddes. Din kropp inklusive din hjärna där motivation och beteenden tar form, lyder under fysikaliska lagar utanför din kontroll.
DET menar jag.
hejhopp79
2011-03-14, 22:04
Fast miljö går att påverka om man är lite mer sociapsykologiskt inriktad.
Sheogorath
2011-03-14, 22:09
Fast miljö går att påverka om man är lite mer sociapsykologiskt inriktad.
Tråden spårar, men wtf.
Var, i en materialistisk världsbild, finns den här öppningen menar du? Om man ser allt som en lång kedja av orsak och verkan måste man ju då någon gång ställa sig utanför rummet och ändra på skeenden som uppenbarligen händer p.g.a. fysikaliska lagar (kända eller okända). Slumpen erbjuder knappast en öppning eftersom den är slumpmässig, inte riktad. Man får lov att vara en trollkarl utom tid och rum för att det ska gå. Egentligen en slags immatriell gud med makt över universum. Är människan sådan?
1dl sötningsmedel ~5-10g
1dl socker ~100g
hejhopp79
2011-03-14, 22:22
Jag menar den direkta miljö du interagerar med dagligen. Den miljö du kan välja eller välja bort till olika grad. Den miljö som kan verka positivt eller negativt på olika områden av de föränderliga delarna av din personlighet, vilka jag anser vara rätt många. Miljö påverkar även genuttryck och är på många sätt överordnad biologin.
Vi är inte en och samma person hela tiden, utan använder olika delar av vår personlighets-"repertoar" vid olika tillfällen hela tiden.
Springer
2011-03-14, 22:23
Samma näringsvärde per gram, men betydligt mycket mindre per "sötningseffekt".
Sheogorath
2011-03-14, 22:30
Jag menar den direkta miljö du interagerar med dagligen. Den miljö du kan välja eller välja bort till olika grad. Den miljö som kan verka positivt eller negativt på olika områden av de föränderliga delarna av din personlighet, vilka jag anser vara rätt många. Miljö påverkar även genuttryck och är på många sätt överordnad biologin.
Vi är inte en och samma person hela tiden, utan använder olika delar av vår personlighets-"repertoar" vid olika tillfällen hela tiden.
Vi kan inte diskutera detta om vi befinner oss på olika förklaringsnivåer. Jag pratar självklart om vad ett val faktiskt är. Om man ser det som att det som orsakar "val" lyder under samma lagar som det som orsakar orkaner och vulkanutbrott ser man att mänskliga val, likväl som Tsunamin utanför Japan, är resultatet av en lång kedja av orsak och verkan som sträcker sig tillbaka till universums skapelse och kommer pågå tills universum upphör. Det är fysik inne i din hjärna också. Den står inte utanför universums orsak-verkanskedja.
1dl sötningsmedel ~5-10g
1dl socker ~100g
Sedan att sötningsmedlet är sådär 200 gånger sötare gör kanske lite skillnad...
Samma näringsvärde per gram, men betydligt mycket mindre per "sötningseffekt".
då förstår jag! då kan det ju bli värt att köpa en burk
Ja, men valet att välja bort din direkta miljö gör du ju pågrund av val som du tidigare gjort (och genetiska tendenser) och dessa val beror på andra val du tidigare gjort hela vägen tillbaka tills du gör ditt allra första val, och det beror helt på genetik och miljö, eller iallafall inte på grund av någon faktor som vi kan påverka.
Vi kan inte diskutera detta om vi befinner oss på olika förklaringsnivåer. Jag pratar självklart om vad ett val faktiskt är. Om man ser det som att det som orsakar "val" lyder under samma lagar som det som orsakar orkaner och vulkanutbrott ser man att mänskliga val, likväl som Tsunamin utanför Japan, är resultatet av en lång kedja av orsak och verkan som sträcker sig tillbaka till universums skapelse och kommer pågå tills universum upphör. Det är fysik inne i din hjärna också. Den står inte utanför universums orsak-verkanskedja.
Håller med. Väldigt deprimerande på nått sätt dock. Att man egentligen inte kan bestämma och ändra nått, för det var redan förutbestämt att man skulle göra det.
0 praktiskt värde men rolig tanke.
Edit: Episk spårning, från whey=farligt till meta fysik.
Sheogorath
2011-03-15, 06:03
Håller med. Väldigt deprimerande på nått sätt dock. Att man egentligen inte kan bestämma och ändra nått, för det var redan förutbestämt att man skulle göra det.
0 praktiskt värde men rolig tanke.
Edit: Episk spårning, från whey=farligt till meta fysik.
Episk spårning :D
Det är viktigt det du säger med "0 praktiskt värde" eftersom vi faktiskt upplever att vi har valfrihet, och dessutom måste kunna ställa människor till svars för sina handlingar för att samhället inte ska kollapsa. Orättvist som det är. Men den egentliga ofriheten kan vara viktigt att komma ihåg så att man inte går runt och dömer människor för exempelvis sådant som dålig självdisciplin. Det finns nog bättre sätt att komma till rätta med deras problem än fördömande.
Möjligen när vi eldar upp ämnena.
Upptaget av sorbitol är sämre än vanligt sackaros så en del passerar bara igenom kroppen. Fördelen med sorbitol är det låga GI. Svårt att få någon kraftig blodsockerhöjning utan efterföljande diarré.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.