Visa fullständig version : lämplig HDD-temperatur?
Minimjölk
2011-03-14, 16:45
Efter att ha placerat om min NAS in i ett skåp insåg jag plötsligt att värmen kanske blir ett problem jämfört med att den tidigare stod helt fritt. Det gäller en liten fläktlös rackare med en Samsung 1.5TB Eco Greenline som är specad till en operating temp mellan 0 och 60 grader. Nya temperaturen med helt stängs skåp hamnade kring 40grader hos HDD. Efter att ha öppnat upp baksidan av skåpet och fått till en luftsluss ligger den numera på 36grader, denna temp är safe att köra 24/7 med tanke på livslängd, eller?
hahavaffan
2011-03-14, 16:47
36c ska inte vara några problem alls.
Efter lite snabb googling verkar 35-40 grader vara den optimala temperaturen för en mekanisk hårddisk. Över 40 gav mer fail, och under 30 likaså. Observera snabb googling.
Martinl_80
2011-03-15, 08:37
Mina ligger kring 27 grader och knallar väl upp runt 30 på sommaren när det är varmare i lägenheten. Jag tror inte elkomponenter speciellt kondesatorer uppskattar värme.
36c ska inte vara några problem alls.
Efter lite snabb googling verkar 35-40 grader vara den optimala temperaturen för en mekanisk hårddisk. Över 40 gav mer fail, och under 30 likaså. Observera snabb googling.
Mina WD's ligger på ca 55C sommartid, varmt som fan blir det.
Nu har jag dock bytt ut systemdisken till en Corsair F och den ligger på ca 32 c konstant, beror förstås på hur svalt det är i lådan.
MTBF som funktion av temperaturen varierar mycket beroende på vad det är för hårddisk, bla. WesternDigital´s Enterprise serie klarar lätt 5 år i 50 grader, MTBF på de dfiskarna är 15 år ( ! )
Men generellt är det bara att skita i temperaturen såvida man inte bränner sig på diskarna för diskarna är så pass tåliga i dag ivf. , och om de nu skulle få sin MTFB halverad såvad spelar det för roll? disken ligger ju endå i elektronikåtervinningen om 2 år. :-) Vad kostar en 2Tbare i dag ? 750:- spänn ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.