handdator

Visa fullständig version : Skräpmat=dålig mat??

Kimsan
2003-11-25, 10:54
Hej

Har en fråga om mat som hamburgare, pizza o kebab mm är dålig mat när man bygger?? :confused:

Jag förstår att det kanske inte är så bra att äta det när man går in för deff, men som jag som är inne i bulkperioden :eating:

palme
2003-11-25, 11:02
Sök...

King Grub
2003-11-25, 11:03
Så länge du får i dig de näringsämnen du behöver gör det inte så mycket om det där "extra" är skräp. Ett problem kan vara att snabbmat ofta är proteinfattig. Ett större problem är att om man överäter snabba kolhydrater och mättat fett leder detta till försämrad insulinkänslighet = mer av energin går till fettdepåer istället för till muskelceller = sämre resultat. Så svaret blir ja, det är sämre än att basera kosten på "ren", bra mat.

Arwen
2003-11-25, 11:35
Har man tid och energi, så går det bra att själv tillaga riktigt god & nyttig "skräpmat"

-Hamburgare på mager nötfärs med fräscha tillbehör, tex cheeseburgare med nya magra Västan (31g protein, 5 g fett!)

-Invandrarbutiker har massor av kul kött & kryddor som blir kanongod kebab

Egentligen bara fantasin som sätter gränser, och efter lite övning så kommer du knappast att lockas av gatukökens sunkiga hamburgare baserade på slaktavfall, kebaber på pressat kött, eller sladdriga pommes som dryper av fett.....

King Grub
2003-11-25, 11:39
Originally posted by Arwen
Har man tid och energi, så går det bra att själv tillaga riktigt god & nyttig "skräpmat"

-Hamburgare på mager nötfärs med fräscha tillbehör, tex cheeseburgare med nya magra Västan (31g protein, 5 g fett!)

-Invandrarbutiker har massor av kul kött & kryddor som blir kanongod kebab

Egentligen bara fantasin som sätter gränser, och efter lite övning så kommer du knappast att lockas av gatukökens sunkiga hamburgare baserade på slaktavfall, kebaber på pressat kött, eller sladdriga pommes som dryper av fett.....

Där är det ju knappast frågan om varken skräpmat eller snabbmat. :)

kharon
2003-11-25, 14:03
Originally posted by Arwen

Riktigt bra tips där! På helgerna brukar jag smälla i mig några sådana hamburgare på fullkornsbröd, mager nötfärs och massor av ost! Gott!
Sen lägger man sig i soffan framför TVn och växer!

:eating:

Action
2003-11-25, 14:34
Man kan tex köpa 4 hamburgare på McDonalds o få i sig en hel del protein... Lite snabba kolisar från brödet men om man ser till hela rätten så e det inte så tokigt käk.... Det brukar iaf jag trycka i mig om jag inte hunnit äta o har bråttom...:hbang:

spas
2003-11-25, 14:45
Hehehe jag brukar trycka i mig sånna även om jag ätit :) . Inte nu dock :( . Men om 5 dagar då är det bäst att de laddat grillen rejält på macedonkan

BraTryck
2003-11-25, 21:17
Du kanske skall undvika alla de chips och ostbågar som du trycker i dig dock. Annars kommer du aldrig ifatt...

kellarsp0ket
2003-11-26, 16:00
Läste i nyaste ExHale om MaX's nya nyttiga måltider.. lät ju skit bra!
Ett litet utdrag: två nya hamburgare som serveras med rågbröd, en kycklingburgare med 5,5procent fett och en vanlig med 8,7%,
glassen har blivit frozen yoghurt, man kan byta pommes mot sallad .. m.m m.m

Trodde aldrig att d skulle hända. Men d va ju inte illa pinkat. :)

abbe
2003-11-26, 16:52
Allt är ju relativt när man undrar om ngt är bra. Hur man bygger på det är en sak och hur man i längden kommer må är en annan: http://www.paleodiet.nu/exempel_livsmedelstillsatser_BigTastyMeal.php

EDIT: Säger inte att allt han skriver stämmer men det är intressant ändå.

tequilla
2003-11-26, 17:56
Originally posted by abbe
Allt är ju relativt när man undrar om ngt är bra. Hur man bygger på det är en sak och hur man i längden kommer må är en annan: http://www.paleodiet.nu/exempel_livsmedelstillsatser_BigTastyMeal.php

adde, der dära var en riktigt bra länk. har du fler liknande?

Diana
2003-11-26, 18:48
Originally posted by abbe

cocacola mellan 14,2 g FETT..? hmm?

King Grub
2003-11-26, 18:50
Originally posted by Diana

cocacola mellan 14,2 g FETT..? hmm?

Det var något nytt! Tappade han smörpaketet i cola-glaset, eller? :D Så här mycket tänker jag lita på vad han säger efter det: :booty:

Arwen
2003-11-26, 21:02
deras nya menyer med nyckelhål är faktiskt riktigt goda, både den "vanliga" burgaren och kycklingburgaren, rekommenderas om man har ont om tid!

abbe
2003-11-26, 22:11
Haha, såg inte det med fett i colan... kanske är ngt nytt där han bor? Man vet aldrig nu för tiden. :D

Originally posted by tequilla

adde, der dära var en riktigt bra länk. har du fler liknande?
En annan bra länk är: http://www.staffanlindeberg.com/