Logga in

Visa fullständig version : Talfel eller dialekt?

kalle_kula
2011-03-12, 18:25
Jag har stött på några personer som pratar som Folke Rydén. Är det dialekt eller talfel?

bDTrf6pDruc

ceejay
2011-03-12, 18:29
kvaur
urschkogarr

han pratar rätt intressant iaf

Kwon
2011-03-12, 19:16
Han har väl vart för länge i USA så hans dialekt blivit lite färgat.

ha:cl
2011-03-12, 19:25
Inget av det, det är troligtvis en idiolekt.

hidden
2011-03-12, 19:46
Min lärare i företagsekonomi B pratar så.

BengtBurk
2011-03-12, 20:07
Min lärare i företagsekonomi B pratar så.

Då vet jag! :thumbup:

muddler
2011-03-12, 20:14
Så fruktansvärt störigt, han är ju säkert jätteduktig och så men jag stänger av så fort jag hör Folvagn Rydén börja hacka fram sina skadade "r". Tyvärr verkar de släppa igenom speakers med det där talfelet i flera SVT-program numera också. Spelar ingen roll hur intressant det är jag sitter bara och väntar på ett "r" sen stängar jag av.

Hade en tjej i min klass som snackade sådär när jag gick i typ 4an. Jag smällde till henne.

ha:cl
2011-03-12, 20:15
Så fruktansvärt störigt, han är ju säkert jätteduktig och så men jag stänger av så fort jag hör Folvagn Rydén börja hacka fram sina skadade "r". Tyvärr verkar de släppa igenom speakers med det där talfelet i flera SVT-program numera också. Spelar ingen roll hur intressant det är jag sitter bara och väntar på ett "r" sen stängar jag av.

Hade en tjej i min klass som snackade sådär när jag gick i typ 4an. Jag smällde till henne.

Ömma tår...

Ganymedes
2011-03-13, 08:16
Jag blir också grinig på folk som ska tala i radio eller tv och inte kan prata rent. Fast då menar jag inte dialekter av varierande fulhetsgrad, utan ord som de bevisligen aldrig hört utan bara läst innantill. Därav fel uttal. Exempelvis aktier = "akt-chi-er" - prosit för helvete, eller säg "akt-sier"

mattilainen
2011-03-13, 08:20
Jag blir också grinig på folk som ska tala i radio eller tv och inte kan prata rent. Fast då menar jag inte dialekter av varierande fulhetsgrad, utan ord som de bevisligen aldrig hört utan bara läst innantill. Därav fel uttal. Exempelvis aktier = "akt-chi-er" - prosit för helvete, eller säg "akt-sier"

Jag blir arg när folk som inte kan säga R har nyheter. Speciellt i radio. Visst, något är fel på mig men ändå..

Jag glömmer bort att lyssna och försöker härma för att försöka inse varför folk har så svårt att säga R? Det är ju bara att flytta fram tungspetsen i främre gommen istället för att ha tungan bak i halsen!

Jag kunde inte heller säga R förr men jag har lärt mig..

Kwon
2011-03-13, 08:22
MRTWDbz1T88

Ganymedes
2011-03-13, 08:23
Tom och Jejjy!

http://images.fanpop.com/images/image_uploads/Tom-and-Jerry-tom-and-jerry-81353_800_600.jpg

kalle_kula
2011-03-13, 09:57
Såå, talfel eller hur?

lakritstrollet
2011-03-13, 10:11
Om han amputerade tungan skulla han bli av med sitt talfel.

egge
2011-03-13, 10:28
Jag blir arg när folk som inte kan säga R har nyheter. Speciellt i radio. Visst, något är fel på mig men ändå..

Jag glömmer bort att lyssna och försöker härma för att försöka inse varför folk har så svårt att säga R? Det är ju bara att flytta fram tungspetsen i främre gommen istället för att ha tungan bak i halsen!

Jag kunde inte heller säga R förr men jag har lärt mig..

Så tungrots-r räknas inte som riktiga r?

Jag stör mig på Ranelids sätt att växla mellan uttal på r. Bestäm dig gubbe!