Visa fullständig version : Hur mycket av sirapens näringsinnehåll "äts" upp av jästen?
cakehole
2011-03-12, 13:41
Tänkte jag skulle börja baka bröd. Tänkte jag skulle använda mig av brödsirap för en viss sötma, och för att det ska främja jäsningsegenskaperna osv.
Jag råkade snubbla över info om att jästen skulle "äta" upp näringen i sirapen. Och att detta skulle innebära att man kan räkna bort kalorierna för sirapen i det färdiga brödet.
Säg att jag använder mig av 100g brödsirap till mitt bröd. Innebär det att jag kan dra av de 310kcal sirapen ger när brödet är färdiggräddat?
cakehole
2011-03-12, 13:52
Jag lägger till en länk och citatet där jag hittat informationen till min frågeställning.
Jag citerar: "Även du som vill baka sockerfritt matbröd bör tillsätta 2 msk sirap till en 1/2 liter degvätska. Jästen "äter upp" sirapen under jäsningen så brödet är sockerfritt när det är färdigt. Prova, du märker en klar skillnad mot att inte ha sirap i degen"
http://www.dansukker.com/default.aspx?ID=90&ProductPage=1&ProductID=78&GroupID=7
Längst ner på sidan under "Tips" finns den citerade texten.
jag får till bra loch saftiga bröd utan sirap!
Jäst
mjölk eller vatten
Smör
Creme fraiche eller kesella/kvarg
salt
råg mjöl och vetemjölk
tsk bakpulver
att ha i degen om man vill: Rivnamorötter, rivet äpple, mosad banan, torkad frukt...
Jäses
Sen när de ska grädde brukar jag pensla på honung och strö över havregryn!!!
cakehole
2011-03-12, 14:09
jag får till bra loch saftiga bröd utan sirap!
att ha i degen om man vill: Rivnamorötter, rivet äpple, mosad banan, torkad frukt...
Tack för tipsen! Morötter och russin hade jag redan tänkt på. Men äpple och banan hade jag inte en tanke på. Ska testa att blanda med banan i degen :thumbup:
Men nu åter till min fråga. Någon som vet hur mycket jästen "äter" upp av degens innehåll? Är det bara socker som jästen "äter" av? Äter jästen även sockret av banan, äpple osv?
Vill gärna ha en förklaring till "Dansukkers" påstående om jästens "näringsdemolerande" effekt.
Bluesparv
2011-03-12, 15:31
Jag ställer mig väldigt tveksam till det. Socker aktiverar jästen så jäsprocessen sätter fart, men att näringsvärdena på nåt sätt skulle ändras av det verkar... absurt.
Jästen lever på socker så om man gör rätt dvs blandar socker/sirap i degspadet i rätt temperatur så brukar det i alla fall börja bubbla betydligt mer än om man inte har något socker/sirap. Hur mycket som förbrukas under själva jäsningen har jag däremot ingen aning om men ärligt talat så har jag inte heller någon aning om vad 2 msk sirap/socker gör för skillnad på kaloriinnehållet i ett brödbak på 0,5 l degspad? Jag gissar att mängden mjöl man använder i utbaket gör mer skillnad och det är den minsta osäkerhetsfaktorn vad gäller kaloriinnehållet.
Edit: Nu såg jag att det var 100 g i ursprungsförslaget och då kanske det har inverkan, å andra sidan är det kanske inte bara 0,5 l degspad till den mängden?
Jag ställer mig väldigt tveksam till det. Socker aktiverar jästen så jäsprocessen sätter fart, men att näringsvärdena på nåt sätt skulle ändras av det verkar... absurt.
varför? sockret förbrukas ju
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.