Visa fullständig version : Tjernobyl goes Japan?
Och nu var vi där...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12752090.ab
som någon påpekade tidigare. denial, denial, denial tills man blir överbevisad och då väljer man att börja böla.
Ganska rolig grej med denna bild, tydligen är den helt tagen ur kontext och enligt en översatt version av den presskonferens som tog plats så var det bara att dom beklagade att dom inte var tillräckligt förberedda för de "twin disasters". Det nämndes ingenting om nån strålning eller någonting. Tror den storyn började hos dailymail, den värsta tidningen i England, passande att aftonbladet fortsätter med den.
Guybrush
2011-03-19, 13:54
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/overdriven-radsla-for-cancer_6021635.svd
Skön läsning i dessa tider.
Ja, det är skönt när folk som kan nånting uttalar sig. Folk går och köper jodtabletter i Sverige pga olyckan i Japan och samtidigt kan de bo i ett hus byggt av blåbetong. Folk är fan obildade...
panzerpig
2011-03-19, 15:49
Och nu var vi där...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/jordskalvetijapan/article12752090.ab
som någon påpekade tidigare. denial, denial, denial tills man blir överbevisad och då väljer man att börja böla.
Det där är väl ett typiskt japanskt beteende? Jag har sett (på nyheterna) bankchefer osv som gråter under en presskonferens. En annan känsla för lojalitet och en annan syn på skam. tror de förväntar sig att en chef som gjort dåligt ifrån sig ska gråta över den skam han drar över företaget/familjen/folket.
Nån som är mer insatt i japansk kultur kanske vet mer.
Ett universitet i California har testat att få liknande bränslestavar som används i Japan att fatta eld och det går inte. Dom testade upp till 2000c och stavarna skadades men ingen började brinna. Mardrömsscenariot som cirkulerat att alla stavar i bränslepoolen skulle fatta eld och mycket farlig radioaktiv rök skulle dra iväg är då inget att oroa sig över.
Ett universitet i California har testat att få liknande bränslestavar som används i Japan att fatta eld och det går inte. Dom testade upp till 2000c och stavarna skadades men ingen började brinna. Mardrömsscenariot som cirkulerat att alla stavar i bränslepoolen skulle fatta eld och mycket farlig radioaktiv rök skulle dra iväg är då inget att oroa sig över.
Oroa sig ska man nog göra ändå. Tappar man allt vatten i förvaringstankarna så kan strålning sprida sig och med ofördelaktigt väder kanske det kan gå så långt ner som Tokyo. Att stavarna i sig fattar eld vet jag inte hur troligt det är men om kylvattnet är borta och det brinner på plats så är det såklart inte idealiskt.
Skadade stavar är nog lika illa som brinnande stavar. Sen har jag inte hört om något mardrömsscenario där man pratar om att stavarna fattar eld. Man pratar om ökade utsläpp av strålning ja, men inte om några brinnande stavar.
Oroa sig ska man nog göra ändå. Tappar man allt vatten i förvaringstankarna så kan strålning sprida sig och med ofördelaktigt väder kanske det kan gå så långt ner som Tokyo. Att stavarna i sig fattar eld vet jag inte hur troligt det är men om kylvattnet är borta och det brinner på plats så är det såklart inte idealiskt.
Skadade stavar är nog lika illa som brinnande stavar. Sen har jag inte hört om något mardrömsscenario där man pratar om att stavarna fattar eld. Man pratar om ökade utsläpp av strålning ja, men inte om några brinnande stavar.Nej, det är exakt vad dom säger inte kan hända då dom inte kan brinna. Att radioaktiviteten sprider sig kräver att den kan färdas på något sätt som rök eller ånga, det värsta scenariot är likt Tjernobyl, där radioaktiviteten sprids med rök. Nu finns det ingen grafit eller kål som kan brinna som Tjernobyl, så vad folk oroade sig för var att stavarna själva kunde börja brinna och röken skulle sprida radioaktiviteten. Universitetet säger att detta inte är ett problem då vid ett test av 2000c ingenting brann, och därmed ingen rök. Skadade stavar är inte alls lika illa som brinnande stavar.
Nej, det är exakt vad dom säger inte kan hända då dom inte kan brinna. Att radioaktiviteten sprider sig kräver att den kan färdas på något sätt som rök eller ånga, det värsta scenariot är likt Tjernobyl, där radioaktiviteten sprids med rök. Nu finns det ingen grafit eller kål som kan brinna som Tjernobyl, så vad folk oroade sig för var att stavarna själva kunde börja brinna och röken skulle sprida radioaktiviteten. Universitetet säger att detta inte är ett problem då vid ett test av 2000c ingenting brann, och därmed ingen rök. Skadade stavar är inte alls lika illa som brinnande stavar.
Stavarna cirkulerar ju inte i det fria ute i rymden med fem ljusår till närmsta partikel. Någonting borde ju finnas runt omkring dem som torde kunna brinna och bilda rök som i sin tur kanske fångar upp radioaktivitet?
Eller så är det som du säger, man får ju olika bud av olika professorer hela tiden, vad som är lika självklart för den ena är nonsens för den andra. *screwy*
Stavarna cirkulerar ju inte i det fria ute i rymden med fem ljusår till närmsta partikel. Någonting borde ju finnas runt omkring dem som torde kunna brinna och bilda rök som i sin tur kanske fångar upp radioaktivitet?
Eller så är det som du säger, man får ju olika bud av olika professorer hela tiden, vad som är lika självklart för den ena är nonsens för den andra. *screwy*
Stavarna står upp i en betongbassäng, tror dom hålls upp med ett metallskelett.
Stavarna står upp i en betongbassäng, tror dom hålls upp med ett metallskelett.
Om hela den där bassängen blir rökfylld då?
Nej, det är exakt vad dom säger inte kan hända då dom inte kan brinna. Att radioaktiviteten sprider sig kräver att den kan färdas på något sätt som rök eller ånga, det värsta scenariot är likt Tjernobyl, där radioaktiviteten sprids med rök. Nu finns det ingen grafit eller kål som kan brinna som Tjernobyl, så vad folk oroade sig för var att stavarna själva kunde börja brinna och röken skulle sprida radioaktiviteten. Universitetet säger att detta inte är ett problem då vid ett test av 2000c ingenting brann, och därmed ingen rök. Skadade stavar är inte alls lika illa som brinnande stavar.
Men det brinner bevisligen i närområdet. Då finns det också transportmedel för radioaktiviteten, nämligen röken. Att denna inte kommer direkt från stavarna borde spela mindre roll om bassängvattnet har ångat bort. Eller anser du det vara helt ofarligt med blottade stavar?
Sen säger man att den radioaktivitet som i värsta scenariot skulle kunna nå Tokyo kanske inte kommer att utgöra en akut risk och med relativt enkla medel kan man undgå denna till stor del.
überstarken
2011-03-19, 23:24
Bärnslet består av uran-"kutsar", ett väldigt stort antal små cylindrar som är omgiva av helium, detta är sedan inkapslat i en tät cylinder av zirkonium. Sålänge zirkoniumet är helt så kommer inga radioaktiva isotoper ut ur bränslet. Blir bränslet utan kylning så kommer detta zirkonium att smälta/spricka, detta vid ca 1200-1400 grader, varpå gasen och radioaktiva isotoper kan läcka ut i atmosfären. Så de radioaktiva partiklarna kan mycket väl spridas som en "gas" som följer med vinden, utan att bränslet behöver brinna.
Det är fö- detta Zirkonium som vid väldigt hög temperatur tillsammans med vatten bildar vätgas som de på fukushima dränerade från reaktorinneslutningen ut i reaktorbyggnaden och då det kom i kontakt med luften skapade explosioner på aggreagat 1,2 och 3. Detta hade undvikits med det sk. "haverifiltret" vi har på alla svenska reaktorer där man tryckavlastar inneslutningen via en kvävgas/syrefri vattenskrubber. Detta filtret renar även bort ca 99% av radioaktiva partiklar så de radioaktiva utsläppen vid ett "fukushima"-likt haveri hade även blivit mycket mindre.
Ganska rolig grej med denna bild, tydligen är den helt tagen ur kontext och enligt en översatt version av den presskonferens som tog plats så var det bara att dom beklagade att dom inte var tillräckligt förberedda för de "twin disasters". Det nämndes ingenting om nån strålning eller någonting. Tror den storyn började hos dailymail, den värsta tidningen i England, passande att aftonbladet fortsätter med den.
Passande att AB har stängt av möjligheten att kommentera alla artiklar som har med kärnkraftsolyckan att göra sedan några dagar tillbaka också... där har man en konspirationsteori. :D
PixelMiner
2011-03-20, 18:50
Lite jämförande siffror:
http://imgs.xkcd.com/blag/radiation.png
Lite jämförande siffror:
Intressant bild! Tack för den. Dock så var texten lite väl stensäker på att mobiltelefoner inte orsaker cancer. Det är sant att mobiltelefoner inte avger nån joniserande strålning, men senast jag kollade så är de fortfarande inte helt säkra åt något håll (jag läser elektroteknik så de har tagit upp det för oss). Hittar tyvärr inte sidan jag tänkte länka till angående det
PixelMiner
2011-03-20, 20:20
Intressant bild! Tack för den. Dock så var texten lite väl stensäker på att mobiltelefoner inte orsaker cancer. Det är sant att mobiltelefoner inte avger nån joniserande strålning, men senast jag kollade så är de fortfarande inte helt säkra åt något håll (jag läser elektroteknik så de har tagit upp det för oss). Hittar tyvärr inte sidan jag tänkte länka till angående det
Det enda han säger är väl att mobiltelefoner inte avger joniserad strålning och därför kan man inte få cancer pga joniserande strålning. Att man kanske kan får cancer pga andra faktorer säger han ju inget om.
Men sedan avslutar han ju med:
"If you're basing radiation safety procedures on an internet PNG image and things go wrong, you have no one to blame but yourself." ;)
Enheterna stämmer inte riktigt med vad man hittar genom snabb googling. Han verkar ha fått micro och milli fel på vissa saker, som t.ex. röntgen.
Det enda han säger är väl att mobiltelefoner inte avger joniserad strålning och därför kan man inte få cancer pga joniserande strålning. Att man kanske kan får cancer pga andra faktorer säger han ju inget om.
Men sedan avslutar han ju med:
"If you're basing radiation safety procedures on an internet PNG image and things go wrong, you have no one to blame but yourself." ;)
Han formulerar sig rätt dåligt, låter som att han menar att de inte ger cancer överhuvudtaget bara för att de inte avger joniserande strålning. Men anyways, alla här verkar ju införstådda med vad han menar så det spelar väl ingen roll antar jag
PixelMiner
2011-03-20, 21:54
Enheterna stämmer inte riktigt med vad man hittar genom snabb googling. Han verkar ha fått micro och milli fel på vissa saker, som t.ex. röntgen.
Gissar att han använt Wiki's artikel kring Sievert (http://en.wikipedia.org/wiki/Sievert)till dessa:
Här hittar man bland andra:
Eating one banana: 0.0001 mSv
Dental radiography: 0.005 mSv
Mammogram: 3 mSv
Brain CT scan: 0.8–5 mSv
Chest CT scan: 6–18 mSv
Gastrointestinal series X-ray investigation: 14 mSv
Men dessa är kanske fel??
Han har t.ex. chest x-ray i microSv istället för milliSv.
PixelMiner
2011-03-20, 22:30
Han har t.ex. chest x-ray i microSv istället för milliSv.
Är nog väldigt olika beroende på hur modern röntgen utrustning man använder.
Enligt http://hps.org/publicinformation/ate/q2372.html så är dosen vid en chest X-ray 0.06 mSv = 60 uSv, vilket är lite mer än vad han anger men ändå iallafall inom samma tiopotens.
überstarken
2011-03-20, 23:48
Jag tycker det är lite dålig info om vad som händer i fukushima för tillfället.. de har ju hållt på i flera dagar nu med att koppla in elen, hur svårt kan det vara :D
Dom har ju tagit ledigt över helgen såklart ;)
Jag tycker det är lite dålig info om vad som händer i fukushima för tillfället.. de har ju hållt på i flera dagar nu med att koppla in elen, hur svårt kan det vara :D
Wikipedia uppdateras ganska ofta:
Sunday, 20 March
03:00
Restored emergency power to the spent fuel pond cooling systems for units 5 and 6 have brought the unit 5 pond temperature down from 68.8 °C to 43.1 °C and the unit 6 pond temperature down from 67.5 °C to 52 °C as of 03:00 JST.[95]
04:26
"The Nuclear and Industrial Safety Agency said there is some positive progress and engineers at the end may not need to open valves inside the container vessel of the No. 3 reactor to alleviate pressure that is building up"[96], while they were initially planning this action. Such a move, if forced, would release more radioactive steam.
09:00
Spent fuel pond water temperature dropped to 36.1 °C at Unit 5 and 36.6 °C at Unit 6.[89]
überstarken
2011-03-21, 01:44
Wikipedia uppdateras ganska ofta:
Jo jag vet.. Men nu var det ju ett tag sedan.. Det hade ju varit grymt om de kunde fått igång kylsystemen igen. Det hade varit jäkligt intressant med lite teknisk info om verken också, jag har inte lyckats hitta mycket mer än hur inneslutningen ser ut, inget om hur kylkedjorna är uppbyggna map. redundans, diversifiering, elmatning osv. Någon här kanske sitter på någon matnyttig info?
Ja media går ju lite lätt över till libyen istället eftersom nu när katastrofen som kommer döda allt liv inte hände så är det väl inte intressant längre.
Andy.da.wohoo
2011-03-21, 08:36
Ja media går ju lite lätt över till libyen istället eftersom nu när katastrofen som kommer döda allt liv inte hände så är det väl inte intressant längre.
Precis, jag tolkar det abrupta slutet av medias täckning av Fukushima som att det står väl till därborta nu.
Nitrometan
2011-03-21, 14:34
Lite nyheter från BBC: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-12802335
Electricity has been restored to three reactors at the Japanese nuclear plant wrecked by fire and explosions after the 11 March quake and tsunami.
However the cooling systems are not yet operating, and the head of the UN nuclear watchdog (the IAEA) said the situation "remains very serious".
Some workers at the stricken facility were temporarily evacuated after smoke was seen rising from reactor No 3.
Engineers have restored power to three reactors at the crippled Fukushima Daiichi nuclear plant and hope to test water pumps soon.
Workers have been battling to cool reactors and spent fuel ponds to avoid a large-scale release of radiation.
A plant spokesman says some workers were temporarily evacuated from the complex after grey smoke was seen rising from the No 3 reactor.
Reports said the smoke appeared to have come from a pool where the reactor's spent fuel rods are kept.
Radiation levels did not appear to have risen significantly though after the smoke was spotted, Japan's nuclear safety agency said.
White smoke was later seen rising from the No 2 reactor, the agency said.
"The crisis has still not been resolved and the situation at the [plant] remains very serious," Yukiya Amano, the head of the IAEA, told an emergency board meeting.
But he said: "I have no doubt that this crisis will be effectively overcome."
Det verkar gå åt rätt håll.
Tittade inte från början men fick aldrig se någon professor? Sjukt meningslös debatt, inte så förvånad iofs med tanke på hur det där programmet utvecklats.
Han var med ganska tidigt i debatten. Lars-Olov Höglund idiotförklarade honom mer eller mindre men jag träffade Christian idag och han berättade att professorn i radiofysik (?) som satt jämte honom han nypit till honom i sidan för att han inte skulle roidragea i TV. Enligt honom hade Lars-Olov helt enkelt fel och anledningen att han är kritisk mot kärnkraft är för att han inom Vattenfall (?) hade gjort något klavertramp och inte får några jobb längre.
Wikipedia tycks stödja detta:
Höglund äger tillsammans med Lars Lindberg konsultföretaget Kärnkraftteknik AB som när de, enligt sig själva, på oriktigt sätt inte givits uppdrag, kontinuerligt och resultatlöst sedan mitten av 1990-talet försökt stämma Forsmark och Ringhals.
Han berättade även att han varit framgångsrik med sin kritik i tyska medier eftersom man är mer kritiska mot kärnkraften där (i alla fall medierna). Han var även stensäker på att anledningen att Merkel har stoppat sju reaktorer är för det stundande valet.
Nitrometan
2011-03-21, 17:24
Han var även stensäker på att anledningen att Merkel har stoppat sju reaktorer är för det stundande valet.
Ja, det är väl inte otroligt. Då verkar hon ju handlingskraftig. Sen att det antagligen bidrar till att elpriset stiger i Tyskland och att de eldar ännu mer kol än annars behöver man inte nämna.
En till rolig mediagrej om allt det här.
http://i.imgur.com/jThAB.jpg
Detta är tydligen från en väldigt stor Österrikisk tidning. Ni kanske känner igen grafiken från den här fabricerade bilden som uppkom från 4chan eller reddit.
http://i.imgur.com/AASSt.jpg
Källkritik är inget att ha!
Finns det någon siffra på hur många som hittills omkommit av just kärnkraftsverkexplosionerna (eller följderna därav) i Japan? (if any)
Finns det någon siffra på hur många som hittills omkommit av just kärnkraftsverkexplosionerna (eller följderna därav) i Japan? (if any)
Ingen har dött. Typ 11-15 pers skadade från explosionerna. Och från vad jag läst den enda som fått någorlunda hög strålning var en arbetare i ventilationen.
Detta enligt den senaste rapporteringen av skadade från iaea.org.
Ingen har dött. Typ 11-15 pers skadade från explosionerna. Och från vad jag läst den enda som fått någorlunda hög strålning var en arbetare i ventilationen.
Detta enligt den senaste rapporteringen av skadade från iaea.org.
Det pratades tidigare om två döda och två saknade men det kanske har dragits tillbaka?
Var precis lite snack om olyckan på Vetenskapens Värld, de fick det att låta ungefär som detta var slutet på all kärnkraftsutveckling...
Var precis lite snack om olyckan på Vetenskapens Värld, de fick det att låta ungefär som detta var slutet på all kärnkraftsutveckling...
Det lär ju påverka.
Mjo, det lär det göra. Samtidigt måste jag säga att jag är imponerad av hur lite problem det trots allt har blivit efter en jordbävning på 9 (eller om det nu var 8.9) och en rejäl tsunami...
Därmed inte sagt att man inte kan förbättra säkerheten ytterligare naturligtvis.
Det pratades tidigare om två döda och två saknade men det kanske har dragits tillbaka?
Om det är dom jag tror så var de två döda två äldre personer som dog vid förflyttningen. Svårt att få de mediciner som behövs som vissa äldre är beroende av när sånt här händer. De två som saknades var 2 personer som saknades sedan tsunamin, inget relaterat till Fukushima 1 förutom att de var anställda(?).
Han var med ganska tidigt i debatten. Lars-Olov Höglund idiotförklarade honom mer eller mindre men jag träffade Christian idag och han berättade att professorn i radiofysik (?) som satt jämte honom han nypit till honom i sidan för att han inte skulle roidragea i TV. Enligt honom hade Lars-Olov helt enkelt fel och anledningen att han är kritisk mot kärnkraft är för att han inom Vattenfall (?) hade gjort något klavertramp och inte får några jobb längre.
Wikipedia tycks stödja detta:
Han berättade även att han varit framgångsrik med sin kritik i tyska medier eftersom man är mer kritiska mot kärnkraften där (i alla fall medierna). Han var även stensäker på att anledningen att Merkel har stoppat sju reaktorer är för det stundande valet.
Tycker nästan han borde ha roidrageat i TV. Kanske inte så seriöst uppförande av en professor, men man ska inte behöva sitta tyst medans nån far med osanningar på det sättet. Kunde man nästan gett sig fan på att nåt hade hänt med ingenjören btw, jag har väldigt svårt att se annars hur nån som "arbetat med kärnkraft hela sitt liv" hade kunnat vara så negativt inställd till det
Förstår inte varför såna idioter får så mycket uppmärksamhet i media ärligt talat. Och vad gjorde egentligen Solveig där egentligen? Hade ju absolut ingen fakta att komma med alls, enbart känsloargument och massa genussnack. Usch.
Nitrometan
2011-03-22, 12:13
XKCD förklarar stråldoser.
http://imgs.xkcd.com/blag/radiation.png
Kan vara rätt bra att ha nu nära "alla" pratar om Sievert hit och dit.
Tippar på att det tar ca 4 veckor från tills idag tills det är under kontroll med allt, alltså härden den som nu blivit av är relativt kall och utgör ingen brandrisk samt alla utsläpp är stoppade från reaktorn. Inom kommande framtid kommer det garanterat bli småbränder som det tycks vara lite då och då, bara det inte börjar bli riktigt varmt så att den härden som blivit börjat rinna neråt och gaser från betong och annat material börjar uppstå.
überstarken
2011-03-22, 14:13
Som jag förstår har man nu kopplat in elen till alla reaktorer utom 3an, med full funktion på reaktor 5 och 6. På övriga reaktorer finns problemet att man måste slå ifrån alla objekt som har "påkallad" start (troligtvis alla som har med kylning, spädmatning av reaktor, inneslutning samt bränslebassänger att göra) eftersom de kan orsaka en kortslutning ifall man bara slår till spänningen till verket utan att veta skicket på alla objekt.
überstarken: Vad menas med "påkallad" start? Du verkar kunnig.
überstarken
2011-03-22, 14:26
überstarken: Vad menas med "påkallad" start? Du verkar kunnig.
Det menas med att automatiken har gett startorder till dessa objekt och slutit dess "strömbrytare" iom. att exempelvis reaktornivån är låg så kallar den på start utav spädmatningspumpar (detta kan handla om 15-20 olika eldrivna objekt). Är temperaturen hög i kondensationsbassängen startas kylkedjor för denne osv. Slår man då till spänning till hela verket och flertalet av dessa objekt har kortslutning, vilket de med alla sannolikhet har, så kan man slå ut spänningsmatningen ännu "längre ut" och få ännu mer problem.
Det menas med att automatiken har gett startorder till dessa objekt och slutit dess "strömbrytare" iom. att exempelvis reaktornivån är låg så kallar den på start utav spädmatningspumpar (detta kan handla om 15-20 olika eldrivna objekt). Är temperaturen hög i kondensationsbassängen startas kylkedjor för denne osv. Slår man då till spänning till hela verket och flertalet av dessa objekt har kortslutning, vilket de med alla sannolikhet har, så kan man slå ut spänningsmatningen ännu "längre ut" och få ännu mer problem.
Ahh, jag fattar. De har ett så kallat predikament :)
überstarken
2011-03-22, 14:45
En "rolig" sak jag upptäckte är att utav de 15 reaktorer som drabbades direkt utav jordbävningen/tsunamin var det endast de icke-japanska reaktorerna som fick ordentliga problem, nämligen Fukushima Daiichi 1-6, varav 1-5 är av dem amerikanska modellen General electric Mark 1 och 6an av modellen Mark 2. Resten (som klarat sig utan större haveri) är konstruerade antingen av hitachi eller toshiba.
En "rolig" sak jag upptäckte är att utav de 15 reaktorer som drabbades direkt utav jordbävningen/tsunamin var det endast de icke-japanska reaktorerna som fick ordentliga problem, nämligen Fukushima Daiichi 1-6, varav 1-5 är av dem amerikanska modellen General electric Mark 1 och 6an av modellen Mark 2. Resten (som klarat sig utan större haveri) är konstruerade antingen av hitachi eller toshiba.
Se där ja. Tursamt nog rör det sig inte om övermodererade reaktortyper.
Artikel om de som ännu är kvar och arbetar med kärnkraftverken.
http://www.dailymail.co.uk/news/article-1369216/Japan-nuclear-crisis-Fukushima-Fifty-pictures-inside-nuclear-power-plant.html
Nitrometan
2011-03-24, 11:09
Tack! :thumbup:
Mycket spännande. Informativt.
Nitrometan
2011-03-25, 10:53
Fukushima 3 kanske läcker...
http://www.svd.se/nyheter/utrikes/karnan-kan-lacka-i-reaktor-3_6038519.svd
En talesperson vid Japans kärnkraftsmyndighet uppger enligt AP att behållaren till bränslestavarna i reaktorn 3 vid Fukushima Daiichi kan vara skadad.
Det skulle i så fall innebära en allvarlig risk för att radioaktivt material läcker ut till miljön från kärnkraftverket.
– Det är mycket troligt att det varit någon typ av läcka i reaktor 3, säger Hidehiko Nishiyaa, talesman för Japans kärnkraftsmyndighet Nisa enligt AP.
Den japanska regeringen uppmanade enligt TT på fredagen människor som bor inom tre mils radie från kärnkraftverket Fukushima att lämna sina hem. Tidigare har uppmaningen lytt att de ska hålla sig inomhus.
Enligt myndigheterna kan det handla om en läcka i reaktorns kärna, men man sade också att den data som samlats in hittills inte tydde på att så var fallet.
Skadan kan ocksp ha uppstått i andra delar, som i rörledningar, ventiler eller i bassängen för avbränt bränsle, sade Nishiyaa.
– Vi vet sedan tidigare att härden i reaktorn är skadad eftersom man har mätt upp halvfullt med vatten men ändå haft förhöjda metalltemperaturer på botten, vilket indikerar att det finns bränsle på botten, säger Klas Idehag, inspektör vid Strålsäkerhetsmyndigheten i Sverige.
Ajdå.
eternallord
2011-03-25, 12:49
Det ser nästan komiskt ut på DN idag, de mörkar verkligen inte att de skriver sensationsnyheter, såhär ser textproportionerna ut på första sidan:
Regeringen ber alla
att lämna sina hem
>Inom en tre mils radie
Expressen skriver dessutom:
Den japanska regeringen har uppmuntrat människor som bor inom 20 till 30 kilometer från kärnkraftverket i Fukushima att lämna, med oro över tillgången till vardagliga förnödenheter, snarare än än risken för strålning, sade regeringstalesmannen Yukio Edanö på fredag till Kyodo news.
- Distributionen av varor har stannat, och det är ganska svårt att upprätthålla ett vardagligt liv under en lång tid, sade han.
De sa nyss på radion att uppmätta värden i vattnet är 10miljoner högre än vanligt.
Jag har dock inte en aning om hur högt det "vanliga" värdet är..
Mr.Cosybear
2011-03-27, 10:46
De sa nyss på radion att uppmätta värden i vattnet är 10miljoner högre än vanligt.
Jag har dock inte en aning om hur högt det "vanliga" värdet är..
Om inte min matte är åt helvete så är det 10mSv, rätta mig någon om jag har fel. Vilket enligt bilden på föregående sida är 1/5 av den årliga exponeringen för de som arbetar/utsätts för strålning.
Nu ser jag dock att det kanske är lägre än så då jag utgick ifrån 1µSv, så kanske 1mSv då...
Ursprungligen postat av Expressen
Den japanska regeringen har uppmuntrat människor som bor inom 20 till 30 kilometer från kärnkraftverket i Fukushima att lämna, med oro över tillgången till vardagliga förnödenheter, snarare än än risken för strålning, sade regeringstalesmannen Yukio Edanö på fredag till Kyodo news.
- Distributionen av varor har stannat, och det är ganska svårt att upprätthålla ett vardagligt liv under en lång tid, sade han.
Wtf, vadå "uppmuntrat"?!
Dom måste mena "uppmanat"?
Haha, jävla miss..
Wtf, vadå "uppmuntrat"?!
Dom måste mena "uppmanat"?
Haha, jävla miss..
Uppmuntra är också rätt
Nitrometan
2011-03-28, 11:16
Fast det verkar ha varit ett handhavandefel eller att nån läste på fel skala på mätaren.
Men det kan vara en läcka på reaktorinneslutningen i reaktor 3. Inte roligt.
Nitrometan
2011-03-28, 14:27
Bilder från reaktor 4.
http://www.nyteknik.se/incoming/article3137480.ece/BINARY/w468/japan_468_320.jpg
Bränslebytarmaskinen, helt blottad och omgiven av ånga.
http://www.nyteknik.se/incoming/article3137479.ece/BINARY/w468/japan_1_468_320.jpg
Reaktorhallen full med bråte. Den gula kupolen är locket till reaktorn.
http://www.nyteknik.se/incoming/article3137478.ece/BINARY/w468/japan_2_468_320.jpg
Ånga stiger ur ett hål bland bråte. Ångan kan komma från bassängen för uttjänt bränsle.
Andy.da.wohoo
2011-03-28, 15:30
Läget är alltså väldigt kritiskt nu? Eller hur är det därborta?
Här är ett bra program om hur det gick till i Tjernobyl. Postade även en klockren doku på 1h30 min i Doku-tråden för den är som intresserad av vad som hände sist.
Del 1/8 resten klickar ni er till.
VWITIpSTs0g
Andy.da.wohoo
2011-04-07, 16:15
Nej! Hur illa?!
Pratade precis med en kompis som befunnit sig i Japan under hela den här tiden då det varit skalv därborta, och han sa att det nya skalvet var hyfsat kraftigt, men att det framförallt hade hållt på väldigt länge
Sen sa han också att han mer eller mindre vant sig vid alla skalv därborta nu, och att han mest tyckte det var irriterande (det kan man ju förstå att det är lite jobbigt att behöva gömma sig under bord 5 ggr om dan ;) ) nu
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12848701.ab
Evakuering på Fukushima
Även de män som arbetar på drabbade kärnkraftverket Fukushima uppmanas att evakuera, uppger NHK. Fukushima ligger 12 mil från Fukushima.
asså så jävla irriterande ljud från geigermätarna då. Förhelvete stäng av dom!
de kom upp i typ 115 µSv / h som mest? Hur farligt är det?
Andy.da.wohoo
2011-04-09, 17:36
Helt sjukt att det forfarande fanns boskap och hundar därinne. Känns väldigt bisarrt.
Mätvärdet sjönk väll också lite när de kom närmre för att sedan stiga och tillslut skjuta i höjden, vad beror den sänkningen på?
eternallord
2011-04-09, 17:44
Helt sjukt att det forfarande fanns boskap och hundar därinne. Känns väldigt bisarrt.
Mätvärdet sjönk väll också lite när de kom närmre för att sedan stiga och tillslut skjuta i höjden, vad beror den sänkningen på?
Gissningsvis vindar. Radioaktiviteten sprids inte i en jämn cirkel
Siffrorna som de som filmade var uppe i är inte något att vara orolig över med tanke på hur kort tid de var där. Men visst, det hade inte varit hälsosamt att bo kvar där.
Cool film iaf, väldigt mycket spökstad över det hela.
Vindriktning kan göra att vissa områden kan ha mindre radioaktivitet. Vindarna är ganska avgörande för hur pass drabbat ett visst område blir då vissa kan få stora mängder partiklar ditblåsta medan andra klarar sig bättre. Dessutom kan det förvärras om det regnar för då kommer fler och fler partiklar att samlas i marken nära människan och nära mätutrustning.
Gissningsvis vindar. Radioaktiviteten sprids inte i en jämn cirkel
Siffrorna som de som filmade var uppe i är inte något att vara orolig över med tanke på hur kort tid de var där. Men visst, det hade inte varit hälsosamt att bo kvar där.
Cool film iaf, väldigt mycket spökstad över det hela.
Osäker på om det verkligen stod rätt i videon. De hade skrivit microSv, inte milleSv vilket det borde vara. ~110 milliSv/h som det i så fall hade stått och som hade varit mer logiskt är höga nivåer. En svensk person får i sig ungefär 1.2 milliSv på ett helt år så 110 på en enda timme blir snabbt ganska mycket.
eternallord
2011-04-09, 17:51
Osäker på om det verkligen stod rätt i videon. De hade skrivit microSv, inte milleSv vilket det borde vara. ~110 milliSv/h som det i så fall hade stått och som hade varit mer logiskt är höga nivåer. En svensk person får i sig ungefär 1.2 milliSv på ett helt år så 110 på en enda timme blir snabbt ganska mycket.
Jag ser inget som pekar på att dom skulle ha skrivit fel på prefixet?
Jag ser inget som pekar på att dom skulle ha skrivit fel på prefixet?
Tänker på de siffror som visats i media hittills och framförallt nära fukushima och de stämmer överrens med det jag skrev, inte vad som stod i videon. Därav är jag misstänksam plus att den naturliga enheten att beskriva i är just milliSv, inte microSv.
eternallord
2011-04-09, 18:00
Tänker på de siffror som visats i media hittills och framförallt nära fukushima och de stämmer överrens med det jag skrev, inte vad som stod i videon. Därav är jag misstänksam plus att den naturliga enheten att beskriva i är just milliSv, inte microSv.
Så det kanske har lugnat sig nu, vad vet vi? Känns i min mening mycket orimligt att man skulle skriva fel på enheten när man är så dedikerad som dessa journalister.
Finns ingen "naturlig" enhet. Man använder den som är mest anpassad för att slippa arbeta med väldigt långa tal.
Så det kanske har lugnat sig nu, vad vet vi? Känns i min mening mycket orimligt att man skulle skriva fel på enheten när man är så dedikerad som dessa journalister.
Finns ingen "naturlig" enhet. Man använder den som är mest anpassad för att slippa arbeta med väldigt långa tal.
Njae, normalfallet är att man redovisar i milliSv eftersom det då är lätt att jämföra med normala strålningen man utsätts för under ett år vilken oftast mäts i milliSv.
eternallord
2011-04-09, 19:27
Njae, normalfallet är att man redovisar i milliSv eftersom det då är lätt att jämföra med normala strålningen man utsätts för under ett år vilken oftast mäts i milliSv.
Bakgrundsstrålningen i Sverige är enligt Wiki cirka 1 mSv per år. Det är alltså cirka 0,000114mSv/h. Valfri matematiker eller fysiker hade nog skjutit dig om du redovisat siffran sådär.
Micro används ungefär lika ofta som milli på kärnkraftverken skulle jag säga, det du kallar "normalfall" är lite diffust.
Nitrometan
2011-04-12, 06:06
Nu är Fukushima-olyckan uppgraderad till en 7:a. Samma som Tjernobyl-olyckan.
Nitrometan
2011-04-12, 06:15
http://www.dn.se/nyheter/varlden/karnkraftshaveri-uppgraderas-till-hogsta-nivan
Japan uppgraderar kärnkraftsolyckan i Fukushima till en sjua, den högsta nivån på den internationella skalan, bekräftade landets säkerhetsmyndighet på tisdagen.
Fukushimahaveriet efter jordbävningen och tsunamin i mars hamnar därmed på samma nivå som Tjernobylolyckan 1986. Men de radioaktiva utsläppen är enligt den japanska kärnsäkerhetsmyndigheten en tiondel av dem i Tjernobyl.
Experterna sade att det är svårt att uppskatta exakt hur mycket radioaktiva ämnen som släppts ut. Tillgängliga bedömningar visar dock "nivåer som motsvarar nivå sju", sade en säkerhetstjänsteman.
På tisdagsmorgonen lokal tid utbröt en brand intill reaktor fyra i kärnkraftsverket. Brandmän lyckades släcka eldsvådan och branden ska inte ha förorsakat några ytterligare utsläpp av radioaktiva ämnen.
Här är en bra sammanfattande artikel på BBC News: http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-pacific-13017282
Nitrometan
2011-05-02, 15:54
Ännu ett kärnkraftverk i Japan har fått problem. Förhöjda nivåer av strålning har uppmätts i kylvattnet till en reaktor i Tsuruga på västkusten, rapporterar operatören Japco.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/problem-i-nytt-karnkraftverk-i-japan
Samma verk har haft problem förr – 1981 inträffade fyra radioaktiva läckor på kort tid och 1999 hamnade runt 50 ton kylvatten i havet.
Ajdå.
Nitrometan
2011-05-12, 09:24
Ny läcka i Fukushima.
http://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-lacka-i-fukushima
Radioaktivt vatten har läckt från omgivningarna runt reaktor 3 ut i havet, där cesium-halter 18.000 gånger över riktvärdena har uppmätts. Läckan har stoppats med hjälp av betong.
– I dag fortsätter vi att utreda hur läckan lett ut i havet och varför den inträffade, sade Tepco-talesmannen Yoshinori Mori.
Ajdå.
Andy.da.wohoo
2011-05-12, 16:12
Men vafan, nu får dom skärpa sig, jag vill ju till Japan.
http://www.krisinformation.se/web/Pages/NewsPage____69352.aspx
Jag känner flera som är i Japan nu, det ska nog inte vara några problem om du vill dit
LoveMachine
2011-05-12, 19:00
Just nu är det fint men det varar inte så länge. I juni kommer monsunperioden med +100 % luftfuktighet och allting ruttnar/möglar/regnar bort. I juli så är den för djävla hett och man har saltfläckar på kläderna efter någon timme, om det inte är tyfon och regnar horisontellt. Augusti är mest bara överdjävligt varm men trivsamt om man vill ligga på stranden i Onjuku. Men september då börjar det likna något, varmt och skönt men inte överdjävligt och fram emot slutet så kan man åka till Nikko och njuta av bergen som ser ut att brinna av alla höstlöv. Oktober är också riktigt fint och trivsamt turistväder då man orkar göra saker och ofta slipper turister. Vintern kan vara rätt trivsam i och med att det inte regnar så mycket men är lite väl grå, slaskig och trist för min arktiska smak.
Men sen kommer våren "god damn". Vackert väder men inte för varmt, studenter som tar examen och för första gången får smaka på frihet, flickorna som gått hela vintern och sett frusna ut blommar i kapp med körsbärsträden och hela landet drabbas av en oförklarlig känsla av livslust. Det är så Japan skall upplevas.
Fast vad vet jag om det som för TREDJE gången I RAD missat den ****** körsbärsblomningen. Trots att jag varit bosatt där i totalt 18 månader. Nä du Andy, det är bara att vänta till nästa år. Det tänker jag göra för jag kommer inte missa det hela en fjärde gång. Nästa år, under ett körsbärsträd, i Gion.
Nitrometan
2011-05-20, 09:04
Nu har TEPCO släppt lite bilder från när tsunamin kastar sig över självaste kärnkraftverken.
http://www.nyteknik.se/incoming/article3183438.ece/BINARY/original/fukushima_tsunamin_stor.jpg
LoveMachine
2011-05-20, 14:45
Satt och tänkte att det såg ju inte så farligt ut innan jag insåg att den där vita saken på högkant var en bil. Det gick hårt som man brukar säga.
jimmyboy
2011-05-27, 08:00
Jag behöver ännu en gång Kollos experthjälp:
Har en resa till Japan bokad i höst (hela november) då jag ska praktisera tre veckor samt ha en semestervecka. Jag har möjligheten att avboka och åka någon annanstans men känner att Japan är helt klart mest intressant. Vad skulle ni gjort?
Jag behöver ännu en gång Kollos experthjälp:
Har en resa till Japan bokad i höst (hela november) då jag ska praktisera tre veckor samt ha en semestervecka. Jag har möjligheten att avboka och åka någon annanstans men känner att Japan är helt klart mest intressant. Vad skulle ni gjort?
Bodde i Japan fram till den 15 mars i år och jag säger ÅK. Finns inte många länder som är bättre semestermål för svenskar om du frågar mig. Men lär dig lite japanska innan, det kommer du ha nytta utav.
Så länge du inte ska till områden som drabbats av tsunamin (vilket jag inte tror för de städerna/byarna finns knappt kvar) så är allt som vanligt.
jimmyboy
2011-05-27, 08:26
Bodde i Japan fram till den 15 mars i år och jag säger ÅK. Finns inte många länder som är bättre semestermål för svenskar om du frågar mig. Men lär dig lite japanska innan, det kommer du ha nytta utav.
Så länge du inte ska till områden som drabbats av tsunamin (vilket jag inte tror för de städerna/byarna finns knappt kvar) så är allt som vanligt.
Tack! Ska till Tokyo så det är ju en bit bort. Tänkte bara om det blir värre och allting går åt helvette där borta, men man kanske borde vara positiv? :D har egentligen stort förtroende för att de fixar allt, men man kan ju aldrig veta.
Tack! Ska till Tokyo så det är ju en bit bort. Tänkte bara om det blir värre och allting går åt helvette där borta, men man kanske borde vara positiv? :D har egentligen stort förtroende för att de fixar allt, men man kan ju aldrig veta.
Om du ska till Tokyo så är det inget som behöver fixas. När jag skulle åka därifrån så gick inte vissa tåg och tunnelbanor eftersom man behövde spara på strömmen men idag fungerar allt som det ska. Tokyo har i snitt 7 små jordbävningar varje dag men de är så små så att man inte känner de. Dock är aktiviteten lite högre idag men det är fortfarande inget att oroa sig för. Tycker definitivt att du ska åka.
jimmyboy
2011-05-27, 08:40
Om du ska till Tokyo så är det inget som behöver fixas. När jag skulle åka därifrån så gick inte vissa tåg och tunnelbanor eftersom man behövde spara på strömmen men idag fungerar allt som det ska. Tokyo har i snitt 7 små jordbävningar varje dag men de är så små så att man inte känner de. Dock är aktiviteten lite högre idag men det är fortfarande inget att oroa sig för. Tycker definitivt att du ska åka.
Tack, det här är precis vad jag behöver :D
LoveMachine
2011-05-27, 08:49
Jag håller med, det ska vara lugnt att åka. Det är klart att det kan vara vissa störningar men inget speciellt allvarligt. Så länge som din praktik inte påverkas så ser jag inga själ att inte åka. Enda anledningen till att jag åkte hem var att jag var klar med exjobbet och att det direkt efter jordbävningen inte var läge att turista. Hade jag haft något att göra i Japan så hade jag varit kvar. Då du ska ha praktik så kommer du nog få jobba rätt hårt men glöm inte att njuta av upplevelsen.
Andy.da.wohoo
2011-05-28, 08:00
Just nu är det fint men det varar inte så länge. I juni kommer monsunperioden med +100 % luftfuktighet och allting ruttnar/möglar/regnar bort. I juli så är den för djävla hett och man har saltfläckar på kläderna efter någon timme, om det inte är tyfon och regnar horisontellt. Augusti är mest bara överdjävligt varm men trivsamt om man vill ligga på stranden i Onjuku. Men september då börjar det likna något, varmt och skönt men inte överdjävligt och fram emot slutet så kan man åka till Nikko och njuta av bergen som ser ut att brinna av alla höstlöv. Oktober är också riktigt fint och trivsamt turistväder då man orkar göra saker och ofta slipper turister. Vintern kan vara rätt trivsam i och med att det inte regnar så mycket men är lite väl grå, slaskig och trist för min arktiska smak.
Men sen kommer våren "god damn". Vackert väder men inte för varmt, studenter som tar examen och för första gången får smaka på frihet, flickorna som gått hela vintern och sett frusna ut blommar i kapp med körsbärsträden och hela landet drabbas av en oförklarlig känsla av livslust. Det är så Japan skall upplevas.
Fast vad vet jag om det som för TREDJE gången I RAD missat den ****** körsbärsblomningen. Trots att jag varit bosatt där i totalt 18 månader. Nä du Andy, det är bara att vänta till nästa år. Det tänker jag göra för jag kommer inte missa det hela en fjärde gång. Nästa år, under ett körsbärsträd, i Gion.
Vad jag känner och vill just nu så kan det bli nästa år. Behöver lite kunna lite japanska och få ihop lite pengar, men sen skulle jag vilja bo och jobba där från augusti--> maj.
36 Percent Of Fukushima Children Have Abnormal Growths From Radiation Exposure (http://www.businessinsider.com/a-stunning-36-percent-of-fukushima-children-have-abnormal-growths-from-radiation-exposure-2012-7)
varför käkar dom inte jod? Det borde väl ta bort riskerna för skador på sköldkörteln typ?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.