Visa fullständig version : Nära döden-upplevelser
Herzkrieg
2011-03-11, 22:56
Någon mer än jag här som varit med om en nära döden-upplevelse? Berätta gärna.
Blev nedtryckt under vattnet i mellanstadiet av en 2-3 år äldre klass”kompis” när vi badade i en sjö. Jag kände hur kvälningarna började komma och efter 2-3 kväljningar, precis innan jag i ren panik tänkte ta ett djupt andetag under vattnet så släppte han upp mig. Otroligt obehagligt.
Blodförgiftning när jag var omkring 3-4 år. Väldigt allvarlig blodförgiftning, dock så klarade jag mig och lever idag (duh).
Drog ut av en stark ström när jag badade vid en ö i Malaysia. Stora vågor sköljde över mig så att jag knappt kunde andas. Till slut hade jag i princip givit upp och tänkte sluta kämpa men då kom en ännu större våg och sköljde mig till en plats där jag bottnade.
Påkörd av en lastbil när jag körde hoj.
Never had one. Hoppas jag slipper.
Överlitade på mina förmåga när jag var 5år, hoppade i en simbassäng, trots att jag inte kunde simma. Varför då? Ett par tjejer hoppade i också, de hade simdynor dock, så jag ville också simma, trodde inte att det var så djupt. De som jag var där med var inte i närheten och jag var ensam i poolen till slut. Lyckades ta mig ur bassängen med inre krafter och överlevde. Ropade efter "barnvakten" men hon hörde inte, tänkte att nu dör jag, fucking amazing att jag inte gjorde.
Insulinus
2011-03-11, 23:38
Vattenplaning med MC på motorväg, resulterade i att jag liggandes på ryggskyddet på asfalten vattenplanade jämte min kompis som åkte bredvid mig.
Att ligga där på rygg i 120km/h på en motorväg med räcken på båda sidor var lite av en dödsupplevelse. Dock gled jag väldigt rakt och till slut stannade färden och det var bara till att resa sig och gå tillbaks på darriga ben och hämta hojen (som gick sönder).
Slutade med ett lätt nedslipat ryggskydd, hål i jackan (no shit) och ett litet hål i byxorna vid vänster ficka (givetvis där jag hade min mobil som gick sönder)
Höll på att drunka när jag var yngre, har inte badat sedan dess och får ångest bara av att se ett fyllt badkar.
Svalde fel, drog in vatten, sjönk och tuppade.
Jag har haft några!
Exempel 1. Höll på att drunkna som ung, det var jag och en från IM som satt i en gummiflotte som började kapsejsa mitt ute på havet.
Exempel 2. Tror det är preskriberat då det är så länge sedan, så det går nog att berätta, eller inte. Kortfattat, Hursom, efter några konstverk så sprang man för livet mitt i mörkret utan att se någonting i en tunnel med ett tåg kommande och plötsligt var det inget underlag under fötterna längre så efter att ha sprungit för livet som en virrig höna så var man blev airborne.... för att sen ramla ner någonstans i mörkret.
Första tanken var, nu blir man electrocuted. Andra tanken var, nu blir man överkörd av tåget. Tredje tanken var, när man märkte att man fortfarande var vid liv, var att springa som aldrig förr, spring som ett djur!
När jag väl kom ut ur tunneln och lyckades ta mig över taggtråden så krampade kroppen ihop och man låg och tittade upp mot himlen, glad att man var vid liv :D
Exempel 3. Pistolhotad av någon knarkad galning, klarade mig dock tack vare smort munläder! :D
Exempel 4. En helt galen busschaufför i Henan-provinsen på den mest smala väg jag någonsin sett högt upp bland bergen. Det var ett antal nära döden-upplevelser där kan jag säga! Förstår fortfarande inte hur man kom fram alt överlevde!
Vid varje sväng tänkte jag, Nu e're kört! Nu e're kört! Bussen var sååå nära hela tiden att åka fel.
Jockefoten
2011-03-12, 00:00
Varit död i några sekunder när jag var två år och hade feberkramp.
Ramlade ner ifrån trappan när jag var fyra år och förlorade rätt mycket blod.
Blivit påkörd.
Ramlat ner ifrån en jättehög stege.
Jocke fick mig att minnas en incident till!
Ramlade som ung med skallen på en spik. Spiken träffade någon centimeter från ögat (kunde ha blivit blind där) vilket istället sprutade en kavalkad av blod som fick grannarna att skrika och springa runt som yra höns!
Det är allt jag minns av den incidenten.
Doctor Snuggles
2011-03-12, 00:08
Brukar man inte mena visioner, ljus tunnel osv, när man pratar om nära-döden upplevelser?
Nu är vi en bunt ateister så vi förnekar ljuset, så inga tunnlar eller sådana illusioner, bara ett FFFFUUUU, sen mörker.
Doctor Snuggles
2011-03-12, 00:12
Exempel 4. En helt galen busschaufför i Henan-provinsen på den mest smala väg jag någonsin sett högt upp bland bergen. Det var ett antal nära döden-upplevelser där kan jag säga! Förstår fortfarande inte hur man kom fram alt överlevde!
Vid varje sväng tänkte jag, Nu e're kört! Nu e're kört! Bussen var sååå nära hela tiden att åka fel.
http://voyageperou.org/wp-content/woo_custom/105-death_road_adventure_bolivia.jpg
? :D
Annars så brukar dödens väg i bolivia anses som världens farligaste.
En gång var någon full och dum och jag vet inte om han fattade att jag höll på att dö (han hade hela sin tyngd på sin arm, underarmen tvärs över min hals, smart! Eller ja, det var ju smart, om syftet var att döda mig) men jag vred huvudet åt sidan och tyckte att det gjorde att trycket lättade iaf, sen började det pipa i huvudet och snöa för ögonen och när trycket lättade rosslade min hals superläskigt (tänk skräckfilm). Kändes på nåt sätt som att jag varit nära att drunkna, sen efteråt fick jag små små vita prickar halsen-kinden (dagen efter). Vet inte om det var ngt slags stressutslag, hörde nåt om att det kunde bli så av syrebrist men är det så vill jag inte veta för då tänker jag att det är därför jag är som jag är! :D
En annan gång var det en knarkad människa som utsåg mig till ngn slags maskot på sin festakväll, helt lealös men ändå i full kontroll, världens längsta armar kändes det som för jag försökte smita men fångades in gång på gång. Det höll på några timmar, och var rätt läskigt för jag bröts ner på något sätt inuti för det kändes som att det skulle sluta riktigt illa. Hände en massa grejer, jag hade druckit men kändes som att jag blev nykter av chock/överlevnadsinstinkt. Hade svårt att bedöma vad som var farligast, när han skulle släpa in mig på en tom tågstation tänkte jag att "jag kommer dö där" och började skaka okontrollerat men han var som en jätte och bara tryckte ihop mina armar och höll fast dem med benen. Sen (jag vet, låter weird) drog han fram en pipett han tryckte in i munnen på mig med ngt som typ bedövade/stack lite och jag tänkte bara på att inte svälja. Vet inte vart el när men hade hört ngt om att folk gömmer piller under tungan så jag försökte hålla vätskan där (fast det var inte mkt) och det bildades saliv och jag fick panik men när han pillade tillbaks pipetten så lät jag salivgrejset rinna ut längs kinden och drog ansiktet sakta mot tyget, att spotta ut kändes för uppenbart provocerande, upplevde honom väldigt oberäknelig.
Iaf: Första tillfället minns jag att jag tänkte "jag tänker inte dö här, nu" och det kändes som om jag mindes allt i hela livet samtidigt och liksom "mobiliserade" mig, andra gången var läskigare för då blev jag liksom utmattad iom att det höll på så länge och allt var så konstigt, sjukt, det var som en film el mardröm som aldrig tog slut men så blev han mer och mer borta och femtielfte gången jag försökte dra så gick det (varje gång jag lyckades halvt öppnades dörrarna iom rörelsesensorer och ljudet och den kalla luften fick honom att reagera blixtsnabbt och håva tillbaks mig).
Kontenta: Jag är inte död. :D Svårt att veta exakt hur nära man var, men fick iaf vad man kanske kan räkna till näradöden-reaktioner. Blev väldigt rädd av att jag gav upp lite där, andra gången. Så har lärt mig att det blir jag räddast av, tänker aldrig låta mig reagera så igen.
Och nej, jag polisanmälde ingen av gångerna, var ung och dum och tåligare än man borde kanske. Senare har jag hört att den där snabbspolningen av livet nära o kära osv handlar om att hjärnan försöker hitta en lösning till situationen och det känns rimligt, hjärnan kändes som en dator, inte så mkt känslor utan mer kalkylerande just i situationen.
Edit: shit vad jag skriver lååångt! Iaf: Kidz, don´t try at home : don´t do the nära döden experience! ;)
Doctor Snuggles
2011-03-12, 00:14
Nu är vi en bunt ateister så vi förnekar ljuset, så inga tunnlar eller sådana illusioner, bara ett FFFFUUUU, sen mörker.
Förneka själva upplevelsen? Det verkar inte särskilt rationellt. Att många sedan tror att upplevelsen bevisar ett liv efter döden är en annan sak.
Förneka själva upplevelsen? Det verkar inte särskilt rationellt. Att många sedan tror att upplevelsen bevisar ett liv efter döden är en annan sak.
Att tjafsa med en massa ljustunnlar hjälper situationen, hmm?
När jag var i tidiga tonåren så var vi på en nerlagd industri och busade på ett tak. Och fick för oss att stampa sönder glasrutor. Det var grymt hårt glas så jag tog i för kung och fosterland och kom igenom rutan. Men jag ramlade självklart själv ner genom rutan men greppade tag i fönsterkarmen. Var 12-14m ner till betonggolvet skulle jag tro. Skar upp benet en del men kompisarna drog upp mig och det gick ganska bra. Hade självklart en stash där ute på industrin med lite medical supplies :cool:
Hade kanske inte dött av fallet men det kändes fan som det! Jävligt ont hade det tagit iaf..
Jag har haft några!
Exempel 1. Höll på att drunkna som ung, det var jag och en från IM som satt i en gummiflotte som började kapsejsa mitt ute på havet.
Exempel 2. Tror det är preskriberat då det är så länge sedan, så det går nog att berätta, eller inte. Kortfattat, Hursom, efter några konstverk så sprang man för livet mitt i mörkret utan att se någonting i en tunnel med ett tåg kommande och plötsligt var det inget underlag under fötterna längre så efter att ha sprungit för livet som en virrig höna så var man blev airborne.... för att sen ramla ner någonstans i mörkret.
Första tanken var, nu blir man electrocuted. Andra tanken var, nu blir man överkörd av tåget. Tredje tanken var, när man märkte att man fortfarande var vid liv, var att springa som aldrig förr, spring som ett djur!
När jag väl kom ut ur tunneln och lyckades ta mig över taggtråden så krampade kroppen ihop och man låg och tittade upp mot himlen, glad att man var vid liv :D
Exempel 3. Pistolhotad av någon knarkad galning, klarade mig dock tack vare smort munläder! :D
Kwonne för fan! När ska du starta en egen tråd dedikerad till dig själv med dina upplevelser? Du har alltid grymma berättelser om händelser i fjärran länder och allt möjligt! Do it!
Doctor Snuggles
2011-03-12, 00:22
Att tjafsa med en massa ljustunnlar hjälper situationen, hmm?
Varför ska man hjälpa situationen, och vilken situation?
Jocke fick mig att minnas en incident till!
Ramlade som ung med skallen på en spik. Spiken träffade någon centimeter från ögat (kunde ha blivit blind där) vilket istället sprutade en kavalkad av blod som fick grannarna att skrika och springa runt som yra höns!
Det är allt jag minns av den incidenten.
Har du också ett ärr några cm kring ögat?
Varför ska man hjälpa situationen, och vilken situation?
Om du tänker efter så vet du vad för situation vi pratar om, sweetcheeks. Men det där med att varför man desperat skall komma upp i medvetandegrad så man kan avstyra sin egen död är väl upp till var och en antar jag...
Det närmsta jag kan komma på är en "ofrivilligt drop" i gränsen förra våren. Föll ett par meter och landade på ansikte/axel en halvmeter från en sten. Axeln gjorde ont i någon vecka och jag var förbannat skakis resten av dagen.
@Tabbe: Hur gick det efter olyckan? Har du några men?
Doctor Snuggles
2011-03-12, 00:39
Om du tänker efter så vet du vad för situation vi pratar om, sweetcheeks. Men det där med att varför man desperat skall komma upp i medvetandegrad så man kan avstyra sin egen död är väl upp till var och en antar jag...
Nej, jag vet inte vad du pratar om, honeybuns.
Desperat komma upp i medvetandegrad? Avstyra sin egen död? Vad babblar du om?
Om du menar "ljuset i slutet av tunneln" så finns det olika förklaringar till varför det blir så. Nu kommer jag inte ihåg exakt, men har för mig att den vanligaste förklaringen är att man får syrebrist i hjärnan och ens synfält minskar till något slags tunnelseende, tills det bara finns en avlägsen förnimmelse av ljus kvar.
Sedan förknippar bara personen som upplevt det händelsen till dennes religion.
Även "out of body experiences" har jag sett förklaringar till, men har glömt bort specifikationerna. Jag hörde en gång en person prata om det, som hade utfört experiment på sig själv för att se om det han upplevde bara var en produkt av hans egen fantasi eller verkligt. Det var nämligen något han upplevt frekvent sedan tidig ålder. Han hade försökt läsa hemliga meddelanden, utplanterade i förväg och utan kännedom om innehållet, som han försökte läsa medan han befann sig i stadiet. Han lyckades aldrig och kunde dra slutsatsen att det inte fanns något övernaturligt i hela grejen.
Så vad Snuggles menar (antagligen) är att upplevelserna i sig kan vara övertygande och baserade på något verkligt, men missuppfattade och feltolkade av vidskepliga personer.
Åkt under isen, mitt på sjön.
Har du också ett ärr några cm kring ögat?
Exactamundo! Man är glad att det missade med en centimeter!
Annars hade man varit blind :D
Jens.Andersson
2011-03-12, 04:58
Åkt under isen, mitt på sjön.
Har alltid tänkt att det måste vara sjukt panikartad död. Om man lyckas hålla
sig vid medvetande trots kylan, om man lyckas orientera sig, och om man lyckas
se något i det mörka vattnet så kanske man inte hittar hålet man föll ner i och
har inte kraft nog att bryta upp isen. Fy.
Edit: shit vad jag skriver lååångt! Iaf: Kidz, don´t try at home : don´t do the nära döden experience! ;)
Långt, men det uppskattade jag. Man får en bättre inblick av det. Och du har enligt mig haft de värsta nära döden upplevelserna i denna tråd hittills så du förtjänar en kommentar. Glad att du klarade dig!
Själv har jag bara haft löjliga upplevelser i jämförelse med många här så orkar inte ens ta upp de. Slagit huvudet fler gånger än jag kan minnas och vänstra delen av bakhuvudet är lite "buckligare" än högra.
Har alltid tänkt att det måste vara sjukt panikartad död. Om man lyckas hålla
sig vid medvetande trots kylan, om man lyckas orientera sig, och om man lyckas
se något i det mörka vattnet så kanske man inte hittar hålet man föll ner i och
har inte kraft nog att bryta upp isen. Fy.
Yes, jag vågar inte tänka på vad som skulle ha hänt om jag inte hade haft en modig kompis. Ryser varje gång. *cupid*
Kwonne för fan! När ska du starta en egen tråd dedikerad till dig själv med dina upplevelser? Du har alltid grymma berättelser om händelser i fjärran länder och allt möjligt! Do it!
Heh, finns nog inget intresse för detta :D
En rostig 745a fullpackad med folk. Fel sida av vägen för omkörning av lastbil, backkrön, möter skåpbil när vi kommit halvvägs av lastbilen. Var väl ca 0,5sek ifrån att frontalkrocka i 120.
Dök i en halvmeter djup pool på fyllan i Bulgarien för 5 år sen. Hamnade på bulgariskt sjukhus som påminde om scener ur Hostel, fyfaaan säger jag. Det paradoxala i det hela är att det troligen även var berusningen som gjorde att jag inte bröt nacken..
När jag drack no-explode.. trodde jag skulle dö.
Åkte skidor offpist i otroligt brant terräng i Kanada, säkert 50-55grader, så brant så man inte såg terrängen några meter framåt. Iaf. så gör jag hoppsvängar för fullt och helt plötsligt tar ena skidan i en sten ganska hårt så den slår ur bindningen och direkt efter det så börjar jag hjula, snurra och flyga (skidterm: tomahawka) ner i en högre och högre hastighet. För mig kändes det som att åka i en tvättmaskin och det tog aldrig slut, kändes som jag var i tvättmaskinen i över en minut och jag tänkte att detta var det sista jag gjorde för snart blir allt svart.
Men helt plötsligt tog det slut och jag låg på rygg 100meter längre ned. Kände efter i kroppen och rörde bena och armarna och inget var brutet.
Hade tomahawkat någon meter förbi flera stenar och utför ett 6m klippdrop. Min kompis sa att det hela bara tog runt 5-10 sekunder och att han trodde jag skulle brutit flera ben/ryggen men jag var helt oskaddad förutom ett ömt knä.
Efter detta så åkte bindnings spänningen upp några snäp. =)
Heh, finns nog inget intresse för detta :D
Är du galen? Mer än halva allmänt vill nog läsa dina historier!
childman
2011-03-13, 01:07
- 2 år. Klippte i en sladd till morsans symaskin. El i halva kroppen. Don't remember a thing.
Rikard Jansson
2011-03-13, 03:47
Ramlat av ett tak för att sedan få tag i en stupränna på väg ner, föll ungefär 1.5 meter, cirka 8 to go ^^
Edit: räknar inte upp alla gånger de skett i fordon. Måste sluta åka med vissa personer ...
Var nu i vintras, halt ute och ska köra ut på en 70-väg där det snarare körs i 80-90 på den sträckan. För att komma ut måste man dock passera en 90-graderssväng i nedförsbacke. Bromsarna tar inte i huvudtaget och nästan i slowmotion kör jag ut i rät vinkel på vägen. Lyckligtvis passerade ingen bil just då, men tidigare under dagen hade en svår bilolycka skett på samma ställe.
När det hände och jag insåg att jag inte fick stopp på bilen hann man faktiskt tänka rätt mycket, vågade aldrig titta ut på den vägen jag höll på att åka ut på av rädsla för vad jag skulle få krocka med.
Aldrig nånsin tidigare dock upplevt den känslan och den tanken att jaha det är nu det händer, det är nu jag dör...
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.